Rijschool Mullender

‘Mond-tot-mond reclame verloopt nu via het beeldscherm’

Leerlingen komen al tientallen jaren via mond-tot-mondreclame terecht bij rijscholen. Maar de omgeving waarin jongeren communiceren is wel flink veranderd. Bert-Johan Mullender (28) van Autorijschool Mullender in Dokkum maakt handig gebruik van (gratis) online marketing: “Mond-tot-mond verloopt tegenwoordig via het beeldscherm. We zouden wel gek zijn als we dat niet in zouden zetten.”

Jelmer Mullender (26), de broer van Bert-Johan, is derde generatie van de Friese rijschool. Opa Johannes Kingma is de rijschool gestart.  Jelmer nam in 2005 de rijschool over toen hun vader plots overleed. Hij geeft de lessen met de instructeurs Ritske Douma en Roeland Poelstra.

Bert-Johan werkt als online marketeer. In de avonduren verzorgt hij de marketing van de rijschool op een vernieuwende manier. Hij zet geen plaatselijke advertenties in lokale weekkranten, maar gebruikt de gratis Social Media als Hyves en Twitter. Facebook staat in de steigers.

Motorles
“Zo komen we niet alleen in contact met vrienden en familie van onze leerlingen, maar we gebruiken dat ook om contact te houden met de geslaagden”, vertelt Bert-Johan. “Zodra ze dan motorlessen willen nemen, of hun aanhangerrijbewijs, komen ze als eerste naar ons. Want het contact blijft voortbestaan. Bovendien krijgen we veel verkeer naar onze website vanaf de Social Media. We trekken tientallen bezoekers per dag.”

Jongeren gebruiken het internet volop om ervaringen met elkaar uit te wisselen. Ervaringen met bedrijven of producten worden uitvoerig beschreven. Daarop is het succes van sites als Kieskeurig gestoeld. “Mensen zien elkaar toch als een consument. Hun beoordeling over iets wordt gezien als erg betrouwbaar.”

De werkwijze van Mullender klinkt eigenlijk vrij simpel en neemt niet eens veel tijd in beslag. Leerlingen worden ‘vriendje’ van de rijschool op Hyves en Twitter. Bert-Johan schrijft krabbels, tweets en Wie Wat Waars zodra een leerling is geslaagd. Zo komt de rijschool iedere keer positief in het ‘nieuws’.

Netwerk
“Mensen in het netwerk van een geslaagde kandidaat lezen die berichten ook. Zij vinden dat leuk, want ze kennen die persoon. En zodra iemand een oud-leerling opzoekt in Google, zien ze een bericht dat hij geslaagd is bij Autorijschool Mullender. Want Google vermeldt tegenwoordig ook Twitter-berichten. Dat is gratis reclame, want daarbij zitten ook potentiële klanten.”

Autorijschool Mullender heeft inmiddels 269 Hyves-vrienden. “We gaan niet actief op zoek om onze lijst zo groot mogelijk te maken. We brengen het wel onder de aandacht, maar leerlingen moeten ons zelf uitnodigen”, vindt Bert-Johan. “Het moet op een natuurlijke wijze gaan. Het is belangrijk om je niet op te dringen, dat kan een negatief effect hebben. Maar de leerlingen vinden het erg leuk.”

Als het aan Bert-Johan ligt houden de rijinstructeurs straks een blog (een soort dagboek op internet) bij. Zo kunnen de geslaagden zien hoe het gaat met ‘hun’ rijinstructeur. Nieuwe leerlingen kunnen alvast met hem kennismaken. Bert-Johan: “Contactpersonen krijgen steeds een melding als we iets plaatsen. Zo blijft onze naam bij hen onder de aandacht.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Mond-tot-mond reclame verloopt nu via het beeldscherm’ | RijschoolPro
Rijschool Mullender

‘Mond-tot-mond reclame verloopt nu via het beeldscherm’

Leerlingen komen al tientallen jaren via mond-tot-mondreclame terecht bij rijscholen. Maar de omgeving waarin jongeren communiceren is wel flink veranderd. Bert-Johan Mullender (28) van Autorijschool Mullender in Dokkum maakt handig gebruik van (gratis) online marketing: “Mond-tot-mond verloopt tegenwoordig via het beeldscherm. We zouden wel gek zijn als we dat niet in zouden zetten.”

Jelmer Mullender (26), de broer van Bert-Johan, is derde generatie van de Friese rijschool. Opa Johannes Kingma is de rijschool gestart.  Jelmer nam in 2005 de rijschool over toen hun vader plots overleed. Hij geeft de lessen met de instructeurs Ritske Douma en Roeland Poelstra.

Bert-Johan werkt als online marketeer. In de avonduren verzorgt hij de marketing van de rijschool op een vernieuwende manier. Hij zet geen plaatselijke advertenties in lokale weekkranten, maar gebruikt de gratis Social Media als Hyves en Twitter. Facebook staat in de steigers.

Motorles
“Zo komen we niet alleen in contact met vrienden en familie van onze leerlingen, maar we gebruiken dat ook om contact te houden met de geslaagden”, vertelt Bert-Johan. “Zodra ze dan motorlessen willen nemen, of hun aanhangerrijbewijs, komen ze als eerste naar ons. Want het contact blijft voortbestaan. Bovendien krijgen we veel verkeer naar onze website vanaf de Social Media. We trekken tientallen bezoekers per dag.”

Jongeren gebruiken het internet volop om ervaringen met elkaar uit te wisselen. Ervaringen met bedrijven of producten worden uitvoerig beschreven. Daarop is het succes van sites als Kieskeurig gestoeld. “Mensen zien elkaar toch als een consument. Hun beoordeling over iets wordt gezien als erg betrouwbaar.”

De werkwijze van Mullender klinkt eigenlijk vrij simpel en neemt niet eens veel tijd in beslag. Leerlingen worden ‘vriendje’ van de rijschool op Hyves en Twitter. Bert-Johan schrijft krabbels, tweets en Wie Wat Waars zodra een leerling is geslaagd. Zo komt de rijschool iedere keer positief in het ‘nieuws’.

Netwerk
“Mensen in het netwerk van een geslaagde kandidaat lezen die berichten ook. Zij vinden dat leuk, want ze kennen die persoon. En zodra iemand een oud-leerling opzoekt in Google, zien ze een bericht dat hij geslaagd is bij Autorijschool Mullender. Want Google vermeldt tegenwoordig ook Twitter-berichten. Dat is gratis reclame, want daarbij zitten ook potentiële klanten.”

Autorijschool Mullender heeft inmiddels 269 Hyves-vrienden. “We gaan niet actief op zoek om onze lijst zo groot mogelijk te maken. We brengen het wel onder de aandacht, maar leerlingen moeten ons zelf uitnodigen”, vindt Bert-Johan. “Het moet op een natuurlijke wijze gaan. Het is belangrijk om je niet op te dringen, dat kan een negatief effect hebben. Maar de leerlingen vinden het erg leuk.”

Als het aan Bert-Johan ligt houden de rijinstructeurs straks een blog (een soort dagboek op internet) bij. Zo kunnen de geslaagden zien hoe het gaat met ‘hun’ rijinstructeur. Nieuwe leerlingen kunnen alvast met hem kennismaken. Bert-Johan: “Contactpersonen krijgen steeds een melding als we iets plaatsen. Zo blijft onze naam bij hen onder de aandacht.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.