Taxi Jan: Failliet or not Failliet… That’s the question!

LELYSTAD – De rechtbank in Lelystad. ANP PHOTO XTRA LEX VAN LIESHOUT

In de afgelopen weken zijn er twee bekende grote taxibedrijven failliet verklaard, te weten Personenvervoer De Jong in Coevorden en Taxi Noord in Groningen.

Van beide bedrijven zijn de ruim 550 werknemers de dupe, want die zijn ontslagen en moeten nog maar zien dat ze van hun oude werkgever alles uitbetaald krijgen. En wat dacht je van de vele mensen die gebruik maken van het zorgvervoer in Zuid-Oost Drenthe die nu niet weten door wie ze nog vervoerd gaan worden de komende tijd? Al met al een onzekere tijd voor heel veel mensen dus…

Maar waarom gaan er de laatste tijd zoveel grote(re) taxibedrijven failliet? Is het de economische crisis waar al maanden over wordt geklaagd? Of is het soms dat veel taxibedrijven te goedkoop inschrijven op openbare aanbestedingen en daar uiteindelijk de prijs voor moeten betalen?

Ik denk zelf dat het komt door een combinatie van factoren. De grootste factor is volgens mij het huidige systeem van aanbesteden, waardoor taxibedrijven te goedkoop gaan inschrijven. Verder denk ik dat de economische crisis wel degelijk meetelt in de huidige faillissementen. Consumenten besteden namelijk minder geld aan luxe goederen en diensten en de taxi is zo’n luxe dienst. Tot slot denk ik dat de brandstofprijzen ook meegespeeld hebben in de laatste jaren. Wel hogere kosten, maar niet meer of zelfs minder inkomsten is niet goed voor een (taxi)bedrijf.

Wat kunnen taxibedrijven dan doen om een faillissement te voorkomen? Dat is een goede vraag, waar geen algemeen antwoord voor is. Ik denk namelijk dat het per taxibedrijf verschilt. Kleine taxibedrijven zullen andere problemen hebben dan de grotere taxibedrijven. Taxibedrijven die afhankelijk zijn van straattaxi zullen andere problemen hebben dan die met contractvervoer. En ga zo nog maar door…

Ik verwacht dat er nog wel meer taxibedrijven over de kop zullen gaan in de komende maanden. Sommigen door een faillissement, anderen doordat ze gewoon stoppen. Het wordt er namelijk niet makkelijker op om in de huidige maatschappij te overleven in de taxibranche.

En in de nabije toekomst zal het nog moeilijker gaan worden als de plannen van de staatssecretaris van Verkeer & Waterstaat worden doorgevoerd. Zeker als gemeenten inderdaad meer zeggenschap gaan krijgen in het taxibeleid. Het zal dan een stuk moeilijker worden voor kleine taxibedrijven om te overleven, of ze moeten in ‘grotere’ taxicentrales opgaan en hun eigen identiteit gaan opgeven. De kans dat we dan meer situaties a la Amsterdam gaan krijgen moeten we dan maar voor lief nemen.

Een ding lijkt me wel duidelijk. Het zal er de komende jaren niet beter op worden in de taxibranche…

Dus: Zet je maar schrap, want de échte crisis moet nog komen voor de taxibranche!
Tot de volgende keer!

Eens in de twee weken zal Jan Dankers van Taxiklacht.net zijn mening geven over een actueel onderwerp binnen de taxibranche.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Taxi Jan: Failliet or not Failliet… That’s the question! | RijschoolPro

Taxi Jan: Failliet or not Failliet… That’s the question!

LELYSTAD – De rechtbank in Lelystad. ANP PHOTO XTRA LEX VAN LIESHOUT

In de afgelopen weken zijn er twee bekende grote taxibedrijven failliet verklaard, te weten Personenvervoer De Jong in Coevorden en Taxi Noord in Groningen.

Van beide bedrijven zijn de ruim 550 werknemers de dupe, want die zijn ontslagen en moeten nog maar zien dat ze van hun oude werkgever alles uitbetaald krijgen. En wat dacht je van de vele mensen die gebruik maken van het zorgvervoer in Zuid-Oost Drenthe die nu niet weten door wie ze nog vervoerd gaan worden de komende tijd? Al met al een onzekere tijd voor heel veel mensen dus…

Maar waarom gaan er de laatste tijd zoveel grote(re) taxibedrijven failliet? Is het de economische crisis waar al maanden over wordt geklaagd? Of is het soms dat veel taxibedrijven te goedkoop inschrijven op openbare aanbestedingen en daar uiteindelijk de prijs voor moeten betalen?

Ik denk zelf dat het komt door een combinatie van factoren. De grootste factor is volgens mij het huidige systeem van aanbesteden, waardoor taxibedrijven te goedkoop gaan inschrijven. Verder denk ik dat de economische crisis wel degelijk meetelt in de huidige faillissementen. Consumenten besteden namelijk minder geld aan luxe goederen en diensten en de taxi is zo’n luxe dienst. Tot slot denk ik dat de brandstofprijzen ook meegespeeld hebben in de laatste jaren. Wel hogere kosten, maar niet meer of zelfs minder inkomsten is niet goed voor een (taxi)bedrijf.

Wat kunnen taxibedrijven dan doen om een faillissement te voorkomen? Dat is een goede vraag, waar geen algemeen antwoord voor is. Ik denk namelijk dat het per taxibedrijf verschilt. Kleine taxibedrijven zullen andere problemen hebben dan de grotere taxibedrijven. Taxibedrijven die afhankelijk zijn van straattaxi zullen andere problemen hebben dan die met contractvervoer. En ga zo nog maar door…

Ik verwacht dat er nog wel meer taxibedrijven over de kop zullen gaan in de komende maanden. Sommigen door een faillissement, anderen doordat ze gewoon stoppen. Het wordt er namelijk niet makkelijker op om in de huidige maatschappij te overleven in de taxibranche.

En in de nabije toekomst zal het nog moeilijker gaan worden als de plannen van de staatssecretaris van Verkeer & Waterstaat worden doorgevoerd. Zeker als gemeenten inderdaad meer zeggenschap gaan krijgen in het taxibeleid. Het zal dan een stuk moeilijker worden voor kleine taxibedrijven om te overleven, of ze moeten in ‘grotere’ taxicentrales opgaan en hun eigen identiteit gaan opgeven. De kans dat we dan meer situaties a la Amsterdam gaan krijgen moeten we dan maar voor lief nemen.

Een ding lijkt me wel duidelijk. Het zal er de komende jaren niet beter op worden in de taxibranche…

Dus: Zet je maar schrap, want de échte crisis moet nog komen voor de taxibranche!
Tot de volgende keer!

Eens in de twee weken zal Jan Dankers van Taxiklacht.net zijn mening geven over een actueel onderwerp binnen de taxibranche.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.