Barry Sweep, rijschool, lesauto, Hyundai i30

‘Ik zit op één lijn met mijn leerlingen, ik weet alleen meer’

De 28-jarige rijschoolhouder Barry Sweep waagde drie jaar geleden de sprong en begon zijn eigen rijschool in het Noord-Hollandse Winkel. Met een leerlingenbestand van 40 personen lijkt de ondernemer zijn plek binnen de branche inmiddels gevonden te hebben. “Leerlingen vinden het prettig dat ik nog zo jong ben. Ik weet precies wat er in hun wereld speelt.”

De zaken gaan nu zo goed dat hij uit wil breiden. “Mijn vriendin is druk bezig om ook rijinstructeur te worden, terwijl ik mijn instructiepapieren voor de motor aan het halen ben”, zo laat Sweep weten. “We hadden hier in de buurt een motorinstructeur, maar die is ermee opgehouden. Ik hoop dus eigenlijk op een gat in de markt.”

Doel

Al vroeg wist de ondernemer welke kant hij op zou gaan. Sweep: “Ik wilde iets met mensen, auto’s en de weg. Iemand zei dat het beroep van rijinstructeur wel wat voor me was. Dat bleek een goed idee.” Eenmaal zijn zinnen gezet op zijn instructeursdiploma, kon niets hem van zijn plan af brengen. “Ik heb nooit echt nagedacht over de moeilijke branche. Ik wilde dat papiertje gewoon heel graag hebben en zou dan wel verder zien. Dat heeft heel goed voor me uitgepakt, zie ik nu achteraf.”

Na zijn eerste jaren als rijinstructeur als franchisenemer te hebben gewerkt, besloot hij om een stap verder te gaan en zelfstandig een bedrijfje onder zijn eigen naam te beginnen. “Ik had een hoop dingen gezien waarvan ik dacht dat ze beter moesten kunnen. Dus waarom niet mijn eigen onderneming starten?” Inmiddels runt Barry Sweep zo’n drie jaar zijn gelijknamige rijschool.

Leeftijdsverschil

Dat hij een jonge instructeur is, ziet Sweep enkel als voordeel. “Ik ben op de hoogte van hetgeen mijn kandidaten bezighoudt en kan ze dus op hun gemak stellen.” Van gezagsproblemen door de relatief kleine leeftijdsverschillen zegt hij geen last te hebben. “Je moet als jonge instructeur je leerlingen gewoon duidelijk laten merken dat je de baas bent, maar niet boven ze staat. Ik zeg ook altijd: ik zit op één lijn met je, ik weet alleen meer.”

Het lijkt de rijschoolhouder voor de wind te gaan. “Ik ben nog niet zo lang bezig, maar heb al een wachtlijst. Er zijn vrij veel rijscholen bij mij in de buurt, maar ik denk dat het in mijn voordeel is dat ik jong ben en dat veel mensen mij kennen.” Dat hij de zoon van de postbode is, ziet hij als zijn belangrijkste vormen van publiciteit. “Iedereen kent de postbode. En dus ook zijn zoon”, zegt hij lachend. Via Twitter en Instagram maakt de rijschoolhouder melding van iedere kandidaat die geslaagd is of een vrijstelling heeft verdiend. “Maar echter pr-teksten plaats ik niet op internet. Ik heb niet het gevoel dat ik dat nu nodig heb.”

Motivatie

Zoals hijzelf duidelijke doelen voor ogen heeft, heeft de rijschoolhouder ook een nadrukkelijke mening als het gaat om een geschikte lesauto. “Voornamelijk het overzicht en een gemakkelijk te bedienen koppeling zijn heel erg van belang en zelfs doorslaggevend voor mijn keuzes. Leerlingen moeten zich op hun gemak voelen. Als de auto bijvoorbeeld steeds afslaat, worden ze moedeloos en gaat de motivatie juist alleen maar achteruit.”

Een vriend van Sweep wees hem in augustus op de Hyundai i30. “Ik had mijn eerste auto versleten en zocht een goede vervanger. De Hyundai was uitgeroepen tot Lesauto van het Jaar 2012 en bleek groter, luxueuzer en zuiniger dan de auto waarin ik toentertijd reed. De proefrit beviel erg goed en de auto voldeed aan mijn eisen. Daarnaast kost hij me minder per maand dan mijn vorige auto en kreeg ik standaard vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking. De keuze om de i30 als lesauto aan te schaffen was dus niet zo moeilijk.”

Veiligheid

De jonge ondernemer is inmiddels erg te spreken over zijn nieuwe aanwinst. “Het is praktisch bijna onmogelijk om de auto af te laten slaan. En dat het voertuig leerlingvriendelijk is, dat beamen ook diegenen die bij mij in de auto stappen. Hij is stil, zuinig en vlot. Ik heb wat dat betreft geen enkele concessie hoeven doen.”

Om jaarlijks langer door te kunnen rijden en zijn klantenbestand zo goed mogelijk van dienst te zijn, heeft Sweep in de winter standaard winterbanden onder zijn Hyundai. “Ik blijf langer doorgaan en garandeer een extra stukje veiligheid naar mijn klanten toe.” Ook uit financieel oogpunt vindt hij de aanschaf van de banden een goede investering. “Natuurlijk zijn ze redelijk prijzig, maar ik ben duurder uit als mijn 40 leerlingen de hele winter thuis moeten blijven, omdat ik de weg niet op kan”, aldus de rijschoolhouder.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Ik zit op één lijn met mijn leerlingen, ik weet alleen meer’ | RijschoolPro
Barry Sweep, rijschool, lesauto, Hyundai i30

‘Ik zit op één lijn met mijn leerlingen, ik weet alleen meer’

De 28-jarige rijschoolhouder Barry Sweep waagde drie jaar geleden de sprong en begon zijn eigen rijschool in het Noord-Hollandse Winkel. Met een leerlingenbestand van 40 personen lijkt de ondernemer zijn plek binnen de branche inmiddels gevonden te hebben. “Leerlingen vinden het prettig dat ik nog zo jong ben. Ik weet precies wat er in hun wereld speelt.”

De zaken gaan nu zo goed dat hij uit wil breiden. “Mijn vriendin is druk bezig om ook rijinstructeur te worden, terwijl ik mijn instructiepapieren voor de motor aan het halen ben”, zo laat Sweep weten. “We hadden hier in de buurt een motorinstructeur, maar die is ermee opgehouden. Ik hoop dus eigenlijk op een gat in de markt.”

Doel

Al vroeg wist de ondernemer welke kant hij op zou gaan. Sweep: “Ik wilde iets met mensen, auto’s en de weg. Iemand zei dat het beroep van rijinstructeur wel wat voor me was. Dat bleek een goed idee.” Eenmaal zijn zinnen gezet op zijn instructeursdiploma, kon niets hem van zijn plan af brengen. “Ik heb nooit echt nagedacht over de moeilijke branche. Ik wilde dat papiertje gewoon heel graag hebben en zou dan wel verder zien. Dat heeft heel goed voor me uitgepakt, zie ik nu achteraf.”

Na zijn eerste jaren als rijinstructeur als franchisenemer te hebben gewerkt, besloot hij om een stap verder te gaan en zelfstandig een bedrijfje onder zijn eigen naam te beginnen. “Ik had een hoop dingen gezien waarvan ik dacht dat ze beter moesten kunnen. Dus waarom niet mijn eigen onderneming starten?” Inmiddels runt Barry Sweep zo’n drie jaar zijn gelijknamige rijschool.

Leeftijdsverschil

Dat hij een jonge instructeur is, ziet Sweep enkel als voordeel. “Ik ben op de hoogte van hetgeen mijn kandidaten bezighoudt en kan ze dus op hun gemak stellen.” Van gezagsproblemen door de relatief kleine leeftijdsverschillen zegt hij geen last te hebben. “Je moet als jonge instructeur je leerlingen gewoon duidelijk laten merken dat je de baas bent, maar niet boven ze staat. Ik zeg ook altijd: ik zit op één lijn met je, ik weet alleen meer.”

Het lijkt de rijschoolhouder voor de wind te gaan. “Ik ben nog niet zo lang bezig, maar heb al een wachtlijst. Er zijn vrij veel rijscholen bij mij in de buurt, maar ik denk dat het in mijn voordeel is dat ik jong ben en dat veel mensen mij kennen.” Dat hij de zoon van de postbode is, ziet hij als zijn belangrijkste vormen van publiciteit. “Iedereen kent de postbode. En dus ook zijn zoon”, zegt hij lachend. Via Twitter en Instagram maakt de rijschoolhouder melding van iedere kandidaat die geslaagd is of een vrijstelling heeft verdiend. “Maar echter pr-teksten plaats ik niet op internet. Ik heb niet het gevoel dat ik dat nu nodig heb.”

Motivatie

Zoals hijzelf duidelijke doelen voor ogen heeft, heeft de rijschoolhouder ook een nadrukkelijke mening als het gaat om een geschikte lesauto. “Voornamelijk het overzicht en een gemakkelijk te bedienen koppeling zijn heel erg van belang en zelfs doorslaggevend voor mijn keuzes. Leerlingen moeten zich op hun gemak voelen. Als de auto bijvoorbeeld steeds afslaat, worden ze moedeloos en gaat de motivatie juist alleen maar achteruit.”

Een vriend van Sweep wees hem in augustus op de Hyundai i30. “Ik had mijn eerste auto versleten en zocht een goede vervanger. De Hyundai was uitgeroepen tot Lesauto van het Jaar 2012 en bleek groter, luxueuzer en zuiniger dan de auto waarin ik toentertijd reed. De proefrit beviel erg goed en de auto voldeed aan mijn eisen. Daarnaast kost hij me minder per maand dan mijn vorige auto en kreeg ik standaard vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking. De keuze om de i30 als lesauto aan te schaffen was dus niet zo moeilijk.”

Veiligheid

De jonge ondernemer is inmiddels erg te spreken over zijn nieuwe aanwinst. “Het is praktisch bijna onmogelijk om de auto af te laten slaan. En dat het voertuig leerlingvriendelijk is, dat beamen ook diegenen die bij mij in de auto stappen. Hij is stil, zuinig en vlot. Ik heb wat dat betreft geen enkele concessie hoeven doen.”

Om jaarlijks langer door te kunnen rijden en zijn klantenbestand zo goed mogelijk van dienst te zijn, heeft Sweep in de winter standaard winterbanden onder zijn Hyundai. “Ik blijf langer doorgaan en garandeer een extra stukje veiligheid naar mijn klanten toe.” Ook uit financieel oogpunt vindt hij de aanschaf van de banden een goede investering. “Natuurlijk zijn ze redelijk prijzig, maar ik ben duurder uit als mijn 40 leerlingen de hele winter thuis moeten blijven, omdat ik de weg niet op kan”, aldus de rijschoolhouder.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.