Eric Bakker, voorzitter VRB

‘Nooit kunnen bedenken wat een bewogen jaar het zou worden’

2018 was voor Eric Bakker het jaar waarin hij voorzitter werd van brancheverenging VRB. Dat heeft hij geweten: het was een bewogen jaar voor de rijschoolbranche, alleen al vanwege de aanpassing van de WRM. In zijn eindejaarscolumn voor RijschoolPro blikt hij terug. 

“Toen ik op 26 januari 2018 de voorzittershamer uit handen van Peter van Neck ontving, die tot dat moment VRB voorzitter was, had ik niet kunnen bedenken wat een bewogen jaar het zou worden.

Onze Algemene Ledenvergadering begon met Petra Delsing en René Verstraeten als gastsprekers. Zij benadrukten de fijne samenwerking met de VRB. We hebben veel inspanning verricht met betrekking tot de AVG wetgeving, wat resulteerde in documenten die onze leden via de website konden downloaden. Dat leverde veel positieve reacties op, vooral omdat velen er tegen op zagen hoe men dit in het vat moest gieten en dan is het toch een cadeautje wanneer je branchevereniging je zoveel werk uit handen neemt.

Ons bestuurslid Nico van Swam koos er jammer genoeg voor om vanaf 1 juli zijn werkzaamheden voor de VRB te beëindigen. Hij heeft in de afgelopen jaren zijn steentje meer dan bijgedragen en wij konden niets anders doen dan zijn besluit respecteren. Gelukkig kunnen we nog regelmatig een beroep op hem doen.

De Eigen Verklaring veranderde in de Gezondheidsverklaring, voor velen even wennen, ook al is het maar een naam.

De twijfel die er nog heerste bij het opstarten van de werkgroep Eerlijke Verdeling bleek dus uiteindelijk onterecht te zijn

Op 13 september lanceerde minister Cora van Nieuwenhuizen de campagne MONO om het bellen in het verkeer zoveel mogelijk te beperken. Het zal nog moeten blijken of het een succes is, gezien de korte tijd dat de campagne nog maar loopt. Als VRB juichen we dit initiatief van harte toe.

Ons aspirant bestuurslid Jos van Zuylen zette zich direct flink in voor het CCV segment, waardoor de eerlijke verdeling van de beschikbare capaciteit zijn beslag heeft gekregen. Niet alleen de gevestigde grote opleiders konden capaciteit inkopen, maar diegenen die slechts één vrachtwagen in wilden zetten kwamen ruimschoots en eerlijker aan bod. De twijfel die er nog heerste bij het opstarten van de werkgroep Eerlijke Verdeling bleek dus uiteindelijk onterecht te zijn, want het werkt!

De VRB stond eveneens aan de wieg van het ontwikkelen van de TOP tips, een voorlichtingscampagne van het CBR over de keuze van een rijschool. Er moet nog steeds het een en ander verbeterd worden, maar vooralsnog is het succesvol te noemen.

Er zijn mensen die wel eens vragen: ”Wat doen ze nou eigenlijk bij die VRB?” Daarom zijn we gestart met een lijst in de nieuwsbrieven waar het bestuur zoal naar toe gaat om mee te praten, om onze ideeën in te brengen en oplossingen aan te dragen bij verschillende partijen, van het CBR tot de Tweede Kamer en alles wat daar tussen in zit. En ondanks dat ook enkele van onze bestuursleden het privé voor hun kiezen hebben gehad, door ziekte en verlies van dierbaren ging alles toch door. Het zou fijn zijn als diegenen die via sociale media ongenuanceerd hun mening geven en dat zelfs zo nu en dan op de man spelen er eens aan zouden denken dat ook de bestuursleden maar mensen zijn, die het prettiger zouden vinden om respectvol behandeld te worden. Dat doen wij namelijk ook, en daar kom je het verst mee. VRB, je kunt het ook lezen als Verdraagzaam, Respectvol en Beschaafd.

Als alles zo was gegaan zoals wij hadden voorbereid, was de afschaffing van de tweede praktijkbegeleiding in juli 2019 definitief geworden

En ja, dan het andere hete hangijzer, waarvan ik bij mijn aantreden had gehoopt dat alles voor het einde van mijn eerste voorzittersjaar rond zou zijn, de wijziging van de WRM. We hebben er de afgelopen jaren (!) samen met Bovag rijscholen en de FAM keihard aan gewerkt om alles tot in de details uit te werken en tot een goed voorstel te komen om vooral de branche vanaf het startpunt te verbeteren. Als alles zo was gegaan zoals wij hadden voorbereid, was de afschaffing van de tweede praktijkbegeleiding in juli 2019 definitief geworden. De afschaffing is nu weliswaar eveneens een feit, alleen is er vanwege een ingediend amendement op voordracht van anderen een andere eis bijgekomen, namelijk het afschaffen van de sanctie.

Daardoor loopt nu helaas de verandering en uitwerking van de wetgeving veel vertraging op, en moeten jammer genoeg een aantal collega’s toch nog hun tweede praktijkbegeleiding gaan doen, terwijl zij dachten al klaar te zijn voor de komende vijf jaar. Het is zoals het is, en wij willen met een frisse blik de toekomst tegemoet gaan. Wij gaan ons als VRB dan ook zeker weer inzetten voor een uitwerking van de wetgeving die recht doet aan het mooie vak van rijinstructeur. Ons doel is en blijft dat wij willen zorgen voor een professionele branche, waarin elke serieuze opleider een goede boterham kan verdienen, met beleg erop.

Wij wensen iedereen fijne feestdagen, en alle goeds en veel leskilometers voor 2019. Het bestuur van de Vereniging Rijschool Belang.”

Eric Bakker,
Voorzitter VRB.

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “‘Nooit kunnen bedenken wat een bewogen jaar het zou worden’”

Kees Nas|26.12.18|16:34

Toch wonderlijk dat “moddergooien”. Ik denk dat elke rijinstructeur blij is dat de sanctie weg is. Iets wat de “gevestigde” partijen geen van alle voor elkaar hebben gekregen.
Die wilde eerst iets voor elkaar krijgen wat niemand helaas ooit zal lukken.
Beetje te vergelijken met ons dagelijkse werk. Als de leerling geslaagd is neemt hij ook een eigen manier van rijden aan. Ik hoop dat de leerling nog vaak terugdenkt aan zn lessen maar als ik op de weg kijk zie ik helaas veel slechte chauffeurs.

Peter Hanemaaijer|27.12.18|15:37

Ja. Ik ben ook blij dat de druk bij de praktijkbegeleiding eraf is. Dit hebben we zeker niet te danken aan de gevestigde brancheorganisaties. Nu op naar een invulling van de praktijkbegeleiding waar we ook nog wat aan hebben. Dit wordt nog een heel traject. Ik hoop dat brancheorganisaties nu de bereidheid tonen hierover met de hele branche in gesprek te gaan. Met elkaar moeten we er uit kunnen komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Nooit kunnen bedenken wat een bewogen jaar het zou worden’ | RijschoolPro
Eric Bakker, voorzitter VRB

‘Nooit kunnen bedenken wat een bewogen jaar het zou worden’

2018 was voor Eric Bakker het jaar waarin hij voorzitter werd van brancheverenging VRB. Dat heeft hij geweten: het was een bewogen jaar voor de rijschoolbranche, alleen al vanwege de aanpassing van de WRM. In zijn eindejaarscolumn voor RijschoolPro blikt hij terug. 

“Toen ik op 26 januari 2018 de voorzittershamer uit handen van Peter van Neck ontving, die tot dat moment VRB voorzitter was, had ik niet kunnen bedenken wat een bewogen jaar het zou worden.

Onze Algemene Ledenvergadering begon met Petra Delsing en René Verstraeten als gastsprekers. Zij benadrukten de fijne samenwerking met de VRB. We hebben veel inspanning verricht met betrekking tot de AVG wetgeving, wat resulteerde in documenten die onze leden via de website konden downloaden. Dat leverde veel positieve reacties op, vooral omdat velen er tegen op zagen hoe men dit in het vat moest gieten en dan is het toch een cadeautje wanneer je branchevereniging je zoveel werk uit handen neemt.

Ons bestuurslid Nico van Swam koos er jammer genoeg voor om vanaf 1 juli zijn werkzaamheden voor de VRB te beëindigen. Hij heeft in de afgelopen jaren zijn steentje meer dan bijgedragen en wij konden niets anders doen dan zijn besluit respecteren. Gelukkig kunnen we nog regelmatig een beroep op hem doen.

De Eigen Verklaring veranderde in de Gezondheidsverklaring, voor velen even wennen, ook al is het maar een naam.

De twijfel die er nog heerste bij het opstarten van de werkgroep Eerlijke Verdeling bleek dus uiteindelijk onterecht te zijn

Op 13 september lanceerde minister Cora van Nieuwenhuizen de campagne MONO om het bellen in het verkeer zoveel mogelijk te beperken. Het zal nog moeten blijken of het een succes is, gezien de korte tijd dat de campagne nog maar loopt. Als VRB juichen we dit initiatief van harte toe.

Ons aspirant bestuurslid Jos van Zuylen zette zich direct flink in voor het CCV segment, waardoor de eerlijke verdeling van de beschikbare capaciteit zijn beslag heeft gekregen. Niet alleen de gevestigde grote opleiders konden capaciteit inkopen, maar diegenen die slechts één vrachtwagen in wilden zetten kwamen ruimschoots en eerlijker aan bod. De twijfel die er nog heerste bij het opstarten van de werkgroep Eerlijke Verdeling bleek dus uiteindelijk onterecht te zijn, want het werkt!

De VRB stond eveneens aan de wieg van het ontwikkelen van de TOP tips, een voorlichtingscampagne van het CBR over de keuze van een rijschool. Er moet nog steeds het een en ander verbeterd worden, maar vooralsnog is het succesvol te noemen.

Er zijn mensen die wel eens vragen: ”Wat doen ze nou eigenlijk bij die VRB?” Daarom zijn we gestart met een lijst in de nieuwsbrieven waar het bestuur zoal naar toe gaat om mee te praten, om onze ideeën in te brengen en oplossingen aan te dragen bij verschillende partijen, van het CBR tot de Tweede Kamer en alles wat daar tussen in zit. En ondanks dat ook enkele van onze bestuursleden het privé voor hun kiezen hebben gehad, door ziekte en verlies van dierbaren ging alles toch door. Het zou fijn zijn als diegenen die via sociale media ongenuanceerd hun mening geven en dat zelfs zo nu en dan op de man spelen er eens aan zouden denken dat ook de bestuursleden maar mensen zijn, die het prettiger zouden vinden om respectvol behandeld te worden. Dat doen wij namelijk ook, en daar kom je het verst mee. VRB, je kunt het ook lezen als Verdraagzaam, Respectvol en Beschaafd.

Als alles zo was gegaan zoals wij hadden voorbereid, was de afschaffing van de tweede praktijkbegeleiding in juli 2019 definitief geworden

En ja, dan het andere hete hangijzer, waarvan ik bij mijn aantreden had gehoopt dat alles voor het einde van mijn eerste voorzittersjaar rond zou zijn, de wijziging van de WRM. We hebben er de afgelopen jaren (!) samen met Bovag rijscholen en de FAM keihard aan gewerkt om alles tot in de details uit te werken en tot een goed voorstel te komen om vooral de branche vanaf het startpunt te verbeteren. Als alles zo was gegaan zoals wij hadden voorbereid, was de afschaffing van de tweede praktijkbegeleiding in juli 2019 definitief geworden. De afschaffing is nu weliswaar eveneens een feit, alleen is er vanwege een ingediend amendement op voordracht van anderen een andere eis bijgekomen, namelijk het afschaffen van de sanctie.

Daardoor loopt nu helaas de verandering en uitwerking van de wetgeving veel vertraging op, en moeten jammer genoeg een aantal collega’s toch nog hun tweede praktijkbegeleiding gaan doen, terwijl zij dachten al klaar te zijn voor de komende vijf jaar. Het is zoals het is, en wij willen met een frisse blik de toekomst tegemoet gaan. Wij gaan ons als VRB dan ook zeker weer inzetten voor een uitwerking van de wetgeving die recht doet aan het mooie vak van rijinstructeur. Ons doel is en blijft dat wij willen zorgen voor een professionele branche, waarin elke serieuze opleider een goede boterham kan verdienen, met beleg erop.

Wij wensen iedereen fijne feestdagen, en alle goeds en veel leskilometers voor 2019. Het bestuur van de Vereniging Rijschool Belang.”

Eric Bakker,
Voorzitter VRB.

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “‘Nooit kunnen bedenken wat een bewogen jaar het zou worden’”

Kees Nas|26.12.18|16:34

Toch wonderlijk dat “moddergooien”. Ik denk dat elke rijinstructeur blij is dat de sanctie weg is. Iets wat de “gevestigde” partijen geen van alle voor elkaar hebben gekregen.
Die wilde eerst iets voor elkaar krijgen wat niemand helaas ooit zal lukken.
Beetje te vergelijken met ons dagelijkse werk. Als de leerling geslaagd is neemt hij ook een eigen manier van rijden aan. Ik hoop dat de leerling nog vaak terugdenkt aan zn lessen maar als ik op de weg kijk zie ik helaas veel slechte chauffeurs.

Peter Hanemaaijer|27.12.18|15:37

Ja. Ik ben ook blij dat de druk bij de praktijkbegeleiding eraf is. Dit hebben we zeker niet te danken aan de gevestigde brancheorganisaties. Nu op naar een invulling van de praktijkbegeleiding waar we ook nog wat aan hebben. Dit wordt nog een heel traject. Ik hoop dat brancheorganisaties nu de bereidheid tonen hierover met de hele branche in gesprek te gaan. Met elkaar moeten we er uit kunnen komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.