Appende fietser. foto Flickr/FaceMePLS

Jongeren blijven ondanks verbod appen op de fiets

Ondanks het verbod gebruiken vier op de vijf jongeren hun smartphone op de fiets. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.331 jongeren door Stichting TeamAlert en Samsung. Onder smartphonegebruik wordt het in de hand hebben van de telefoon verstaan.

Jongeren gebruiken de smartphone het meest om muziek en navigatie te bedienen en te appen. Bijna alle jongeren (95,6 procent) blijken op de hoogte te zijn van het smartphoneverbod dat op 1 juli inging. Hoewel het merendeel zich niet aan het verbod houdt, is 62,3 procent van de jongeren het wel eens met het verbod. Zij geven aan dat ze smartphonegebruik op de fiets gevaarlijk vinden. Wel geeft bijna de helft van de jongeren aan het mobieltje sinds het verbod minder vaak te gebruiken op de fiets. De telefoon zit meestal in de broekzak of in de tas, maar wordt tevoorschijn gehaald voor muziek, navigatie en appen.

Onveilig gedrag

Het vasthouden en gebruiken van een smartphone tijdens het fietsen zorgt voor afleiding. Uit onderzoek blijkt dat fietsers die hun smartphone gebruiken om te bellen of berichten te typen of te lezen, met een gemiddeld lagere snelheid fietsen, vaker relevante zaken over het hoofd zien en vaker onveilig gedrag vertonen. Voorbeelden hiervan zijn tegen de richting in fietsen, een kruispunt benaderen zonder zicht op verkeer en zonder afremmen oversteken. Het typen van tekstberichten blijkt het grootste effect te hebben op het fietsgedrag, blijkt uit onderzoek van het SWOV, Stiching Wetenschappelijk Onderzoek naar de Verkeersveiligheid.

Risicogroep

Jongeren zijn een risicogroep als het gaat om smartphonegebruik op de fiets. Ze hebben minder ervaring in het verkeer, gebruiken de smartphone bovengemiddeld veel en zijn ontvankelijker voor de verleidingen van het apparaat. Daardoor gebruiken zij hun smartphone eerder op de fiets dan volwassenen.

Uit het onderzoek blijkt dat 69 procent van de jongeren het normaal vindt dat leeftijdsgenoten de smartphone op de fiets gebruiken. Smartphonevrij fietsen is dus nog niet de sociale norm. Vandaar dat Samsung en TeamAlert 24 september het project Beat the Street uitvoeren op het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum. Tijdens Beat the Street ervaren jongeren middels virtual reality dat smartphonegebruik in het verkeer gevaarlijk is. Ook wordt aandacht besteed aan het verschuiven van de sociale norm. Het gehele onderzoek is hier te lezen.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jongeren blijven ondanks verbod appen op de fiets | RijschoolPro
Appende fietser. foto Flickr/FaceMePLS

Jongeren blijven ondanks verbod appen op de fiets

Ondanks het verbod gebruiken vier op de vijf jongeren hun smartphone op de fiets. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.331 jongeren door Stichting TeamAlert en Samsung. Onder smartphonegebruik wordt het in de hand hebben van de telefoon verstaan.

Jongeren gebruiken de smartphone het meest om muziek en navigatie te bedienen en te appen. Bijna alle jongeren (95,6 procent) blijken op de hoogte te zijn van het smartphoneverbod dat op 1 juli inging. Hoewel het merendeel zich niet aan het verbod houdt, is 62,3 procent van de jongeren het wel eens met het verbod. Zij geven aan dat ze smartphonegebruik op de fiets gevaarlijk vinden. Wel geeft bijna de helft van de jongeren aan het mobieltje sinds het verbod minder vaak te gebruiken op de fiets. De telefoon zit meestal in de broekzak of in de tas, maar wordt tevoorschijn gehaald voor muziek, navigatie en appen.

Onveilig gedrag

Het vasthouden en gebruiken van een smartphone tijdens het fietsen zorgt voor afleiding. Uit onderzoek blijkt dat fietsers die hun smartphone gebruiken om te bellen of berichten te typen of te lezen, met een gemiddeld lagere snelheid fietsen, vaker relevante zaken over het hoofd zien en vaker onveilig gedrag vertonen. Voorbeelden hiervan zijn tegen de richting in fietsen, een kruispunt benaderen zonder zicht op verkeer en zonder afremmen oversteken. Het typen van tekstberichten blijkt het grootste effect te hebben op het fietsgedrag, blijkt uit onderzoek van het SWOV, Stiching Wetenschappelijk Onderzoek naar de Verkeersveiligheid.

Risicogroep

Jongeren zijn een risicogroep als het gaat om smartphonegebruik op de fiets. Ze hebben minder ervaring in het verkeer, gebruiken de smartphone bovengemiddeld veel en zijn ontvankelijker voor de verleidingen van het apparaat. Daardoor gebruiken zij hun smartphone eerder op de fiets dan volwassenen.

Uit het onderzoek blijkt dat 69 procent van de jongeren het normaal vindt dat leeftijdsgenoten de smartphone op de fiets gebruiken. Smartphonevrij fietsen is dus nog niet de sociale norm. Vandaar dat Samsung en TeamAlert 24 september het project Beat the Street uitvoeren op het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum. Tijdens Beat the Street ervaren jongeren middels virtual reality dat smartphonegebruik in het verkeer gevaarlijk is. Ook wordt aandacht besteed aan het verschuiven van de sociale norm. Het gehele onderzoek is hier te lezen.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.