Interview

‘We zijn een nieuwe speler, maar onze ambitie is groot’

VANDERWOU-groep

Taxi’s, touringcars, autoservice, schadeherstel en sinds 1 januari 2022 ook een verkeersschool. Vervoersbedrijf VANDERWOU-groep is ondanks de coronaperiode volop in groei. Wat kunnen ze meenemen van hun ervaring met personenvervoer en hoe onderscheiden ze zich als rijschool?

VanderWou-groep is een vervoerdersbedrijf dat begin dit jaar een verkeersschool is gestart. Leerlingen kunnen les krijgen in een schakelwagen of automaat en op de motor. Daarnaast specialiseren ze zich in het begeleiden van cursisten met faalangst of autisme. RijschoolPro vroeg het vervoersbedrijf naar hun nieuwe afdeling.

RijschoolPro: Waarom zijn jullie gestart met een verkeersopleiding?
VANDERWOU-groep: “We zijn al jaren een begrip in de regio op het gebied van personenvervoer, zowel op het gebied van taxi- als touringcarvervoer. Ooit zijn we begonnen als fietsenwerkplaats, garagebedrijf en rouwvervoerbedrijf, maar zijn in de jaren enorm uitgegroeid. We zijn dan ook zo compleet geworden qua vervoersoplossingen dat er eigenlijk nog maar één tak ontbrak: het opleiden. Daarom was het voor ons een logische stap om de groep uit te breiden met de verkeersopleidingen.”

Welke ervaring kunnen jullie meenemen van andere afdelingen?
“We weten natuurlijk als geen ander hoe belangrijk het is om een goede rijvaardigheid te hebben. Daarnaast kunnen we snel schakelen dankzij ons uitgebreide wagenpark en chauffeursbestand, waar we ook enkele instructeurs vandaan willen halen.”

Hebben jullie niet juist moeite met het vinden van chauffeurs en instructeurs?
“Ook wij zijn druk op zoek naar instructeurs, maar we denken dat we een extra stukje service bieden met de PlanGo-app voor zowel de cursist als de rijinstructeurs. Ik denk ook dat we een streepje voor hebben op andere rijscholen, doordat we rijden in een Mercedes, doorgroeimogelijkheden hebben voor instructeurs en groeiambities hebben binnen ons bedrijf.”

Hoe gaan jullie je voor leerlingen onderscheiden van andere rijscholen in de regio?
“We zijn niet de enige aanbieder in de regio, maar wel eentje met jaren ervaring met vervoer. Je kunt bij ons snel starten en we hebben dus die PlanGo-app. Hiermee bieden we de voortgang, theorie en alle administratieve handelingen aan in één overzichtelijke app. Dat werkt lekker snel en biedt toch een stukje gemak. Ook biedt niet iedere concullega rijlessen aan in een automaat, of het stukje extra begeleiding met betrekking tot autisme of faalangst.”

Waarom specialiseren jullie je in faalangst en autisme?
“We merken dat in het onderwijs steeds meer aandacht is voor dyslexie, faalangst en leerweg beperkende aandoeningen, zoals bijvoorbeeld autisme. Voor rijopleidingen is dat iets wat jaren onderbelicht is gebleven, maar wij denken dat ook op dit gebied extra begeleiding kan helpen om met vertrouwen een mooi resultaat te kunnen behalen.”

Gaan jullie ook elektrisch lesgeven?
“Zeker. We gaan graag met de tijd mee en ook nieuwe ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden is natuurlijk iets wat men ook aangeleerd moet krijgen. De tijd van het alleen lesgeven in een oud dieseltje is niet meer passend in deze tijd. We hebben, naast de Mercedes A-klasse, een elektrische Hyundai. Naast het feit dat steeds meer automodellen uitgevoerd worden als automaat, is het natuurlijk ook een hele fijne manier van rijden. Alle focus is op de weg, omdat het schakelen tot een minimum wordt beperkt.”

Met hoeveel auto’s, motoren en instructeurs gaat de rijschool beginnen?
“We starten met twee auto’s. Mede-eigenaar Mike Schuuring begint met lesgeven. Hij heeft sinds 2002 een ruime ervaring opgebouwd als rijinstructeur. Naast het opleiden voor rijbewijs B, A en AM, heeft hij ook de bevoegdheid om cursisten te begeleiden die autisme of faalangst hebben, zodat ook deze cursisten een goed resultaat kunnen behalen en uiteindelijk dat felbegeerde roze pasje. We zijn daarnaast op zoek naar nieuwe instructeurs, met minimaal bevoegdheid voor rijbewijs B, maar alle categorieën zijn welkom.

We starten daarnaast met twee motoren van Honda die we gloednieuw hebben aangeschaft. Maar ook daar hopen we snel uit te kunnen breiden. Net als met de scooters. Deze en de klassikale opleiding voor het theoriegedeelte starten halverwege 2022.”

Tot slot, welke lesprijs gaan jullie hanteren voor de motor en auto?
“De kosten voor losse praktijkles auto, automaat en motor bedraagt € 52,50. Maar uiteraard hebben we voordelige pakketten en de mogelijkheid om een gratis proefles te volgen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘We zijn een nieuwe speler, maar onze ambitie is groot’ | RijschoolPro
Interview

‘We zijn een nieuwe speler, maar onze ambitie is groot’

VANDERWOU-groep

Taxi’s, touringcars, autoservice, schadeherstel en sinds 1 januari 2022 ook een verkeersschool. Vervoersbedrijf VANDERWOU-groep is ondanks de coronaperiode volop in groei. Wat kunnen ze meenemen van hun ervaring met personenvervoer en hoe onderscheiden ze zich als rijschool?

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.