De nieuwe Kia Rio: belastingvrij met diverse motoren
AUTOVANDAAG – Voorafgaand aan de onthulling op de Autosalon van Genève is de nieuwe Kia Rio al in vol ornaat digitaal te bekijken.
De designschetsen die Kia in januari de wereld instuurde waren veelbelovend; de nieuwe B-segment auto zag er gewoon vlot en dynamisch uit.
Productieversie
Vaak blijkt de productieversie een stuk braver; in sommige gevallen is dan juist net dat scherpe randje er af. Bij het zien van de nieuwe Kia Rio in officiele vorm is dat gelukkig niet zo.
Met de nieuwe Rio krijgt Kia een derde sterke speler in het B-segment waar Polo’s, 207-vens en Fiesta’s de dienst uit maken. Niet alleen door z’n sportieve design – iets dat Kia ook al aan de nieuwe Sportage heeft meegegeven – maar ook door z’n grotere afmetingen.
Dashboard
De nieuwe Rio is langer, breder en iets lager dan z’n voorganger. Bovendien groeide de wielbasis met zeven centimeter. Het merk belooft veel moderne uitrustingsmogelijkheden en een bestuurdersgeoriënteerd dashboard. Een foto van het eindresultaat hebben we nog niet.
De techneuten gaan aan de slag om de motoren zo zuinig te maken dat de nieuwe Rio vrijgesteld wordt van wegenbelasting en BPM – onder de huidige regelgeving. Daartoe heeft Kia 1.2 litermotoren nieuw ontwikkeld, met en zonder turbo.
Wegenbelasting
Ook komt er een nieuwe 70 pk sterke 1.1 liter diesel die de Rio slechts 85 gram CO2 laat uitstoten. Daarmee heeft de nieuwe Rio 1.1 CRDi de laagste CO2-uitstoot van alle auto’s met een verbrandingsmotor. Onder onze huidige regelgeving wordt deze diesel vrijgesteld van wegenbelasting en BPM.
Op de Autosalon van Genève dit voorjaar gaat Kia’s nieuwste volledig uit de doeken als vijfdeurs.
Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl