Verplicht bandenlabel voor veiliger en duurzamer rijden
Vanaf 1 november 2012 doet in Europa voor nieuwe banden het bandenlabel zijn intrede. Het EU bandenlabel is bedoeld om de veiligheid op de wegen van Europa te bevorderen en de impact op het milieu te verminderen. Dankzij het bandenlabel kan de consument bij de aanschaf van nieuwe banden zien welke banden het zuinigst zijn, met de minste invloed op het milieu, en ook nog eens het meest veilig zijn.
Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot worden mede bepaald door het soort banden onder de auto.
Eigenschappen
Bandenfabrikanten moeten vanaf juli 2012 elke band produceren met het nieuwe label erbij. Daarop komt een classificatie van rolweerstand, natte grip en geluidsproductie. Voor die eigenschappen geldt dan ook een minimum vereiste, zodat echt slechte banden niet meer verkocht mogen worden.
Het label moet met name de consument helpen bij een verstandige bandenkeuze. De EU bewerkstelligt dat de bandenkoper gaat voor zuinig en stil. Vooral de industrie hecht eraan dat ook natte grip, als veiligheidsitem, een waardering krijgt. Niet alleen personenautobanden, ook die voor lichte bedrijfsauto’s vallen onder de regel.
Goodyear
Goodyear heeft inmiddels tests van zo’n 1.200 verschillende banden van ongeveer zeventig verschillende types afgerond. Het testen van alle banden nam bijna een jaar in beslag en gebeurde in het Goodyear Innovation Center in Luxemburg, waar de fabrikant zijn voornaamste onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteit in de regio heeft.
De tests werden ruim op tijd afgewerkt, bijna een maand vóór de start van de vrijwillige labeling en acht maanden voordat het label wettelijk verplicht wordt.
Mankracht
“We zijn ervan overtuigd dat het label klanten in grote mate zal helpen om vertrouwd te raken met de belangrijke veiligheids- en milieuvoordelen van banden”, zegt Xavier Fraipont van Goodyear.
“We hebben de labeling van onze banden volgens de nieuwe wetgeving dan ook zeer ernstig genomen. In totaal zijn zo’n honderd ingenieurs en andere medewerkers ingeschakeld, want het spreekt voor zich dat we met 1200 te testen banden heel wat mankracht nodig hadden.”
Lijkt me lastig om een lage rolweerstand te combineren met “grip”
…….
overigens hebben ze wel eens nagedacht over het fijnstof dat van die banden afkomt ?
gelukkig niet want anders waren ze waarschijnlijk nog 20 euro duurder.