Voordelig rijden met de Opel Astra Bi-Fuel op LPG
AUTOVANDAAG – Rijden op LPG: minder vermogen, minder bagageruimte en duurder onderhoud. Het zijn volgens Kees Goudberg van Stichting Autogas Nederland hardnekkige misvattingen. Na een dip in 2009 en 2010 is rijden op LPG weer helemaal hot. Reden voor ons om een van de nieuwkomers, de Astra Bi-Fuel, aan de tand te voelen, voorzien van een 1.4 turbomotor.
De eerste vier maanden van 2012 is de verkoop van LPG-modellen met 76 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Er zijn (tot en met april) dit jaar in totaal 4.768 auto’s op LPG geleverd, waarvan bijna 3.000 met een af-fabriek installatie.
Af-fabriek LPG
Steeds meer fabrikanten komen met een af-fabriek LPG-installatie voor hun modellen. Ook Opel zet vol in op LPG. De fabrikant bouwt naast de Corsa nu ook de Astra en Meriva met een af-fabriek LPG-installatie. In het najaar volgen bovendien nog de Zafira Tourer en de Insignia.
LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas, oftewel vloeibaar gas, oftewel autogas. Het is een mengsel van propaan en butaan en komt vrij als bijproduct tijdens de winning van aardgas (60 procent), alsmede tijdens de raffinage van ruwe olie (40 procent).
CO2-uitstoot
Als we kijken naar de CO2-uitstoot, dan stoot een auto op LPG zo’n tien tot vijftien procent minder CO2 uit. Vaak haalt een auto op LPG dus een gunstiger milieulabel dan een vergelijkbare auto op benzine, en dat heeft gunstige gevolgen voor de aanschafprijs en het omslagpunt.
Niet van invloed op de aanschafprijs, maar wel van belang voor het milieu is het feit dat autogas beter scoort op het gebied van fijnstof. De NOx-uitstoot van diesel ligt 3 tot 8 maal hoger dan die van autogas en de NO2-uitstoot 10 maal hoger.
LPG-Tankstation
Met de verkrijgbaarheid van LPG zit het ook wel goed. In Nederland zijn zo’n 1.900 tankstations met LPG in het assortiment, in Duitsland 6.000 en in België 600. In Frankrijk is het wel even opletten met ‘slechts’ 1.792 LPG-stations en in heel Spanje kun je maar op 39 plaatsen LPG tanken.
Als je dan eenmaal aan de pomp staat, dan is het een koud kunstje om de tank te vullen. In geval van een af-fabriek installatie, zoals bij onze Astra Bi-Fuel (Opel noemt alle af-fabriek LPG-modellen Bi-Fuel omdat ze zowel op benzine als LPG kunnen rijden), zit de vulopening mooi weggewerkt achter het tankklepje. Je dient wel een hulpstuk op de vulopening te schroeven om het tankpistool te kunnen koppelen.
Adviesprijs
Het tanken duurt voor je gevoel iets langer dan het vullen van een benzinetank. Maar dat langer ‘wachten’ wordt ruimschoots ‘beloond’ aan de kassa. Bij het schrijven van dit artikel ligt de adviesprijs van LPG op 84 eurocent, die van benzine op 1,81 en van diesel op 1,48 euro.
Tijd om de Astra Bi-Fuel de sporen te geven. Anders dan de Corsa Bi-Fuel, die vorig jaar is geïntroduceerd, is de Astra voorzien van een turbomotor, 1,4 liter groot en goed voor 140 pk en 200 Nm koppel.
Starten
De auto start te allen tijde op benzine. Het overschakelen (van LPG naar benzine of omgekeerd) gaat automatisch of handmatig via een schakelaar in de middenconsole. Een lampje in de schakelaar gaat aan wanneer LPG geselecteerd is. Zodra de auto op benzine omschakelt, gaat dit lampje uit. De schakelaar is volledig in lijn met de overige knopjes in de middenconsole en valt dus niet uit de toon. De brandstofmeter switcht trouwens ook om, zodra van brandstof wordt gewisseld.
Zoals gezegd start de Astra Bi-Fuel op benzine. Het overschakelen gaat in principe vrijwel gevoelloos, tenzij je op dat moment toevallig aan het accelereren bent. Dan merk je een lichte dip en schokt de auto een beetje. Even gas los, luidt dan het devies. Afgezien van het omschakelmoment, merk je absoluut geen verschil tussen het rijden op benzine of autogas.
Reservewiel
Opel bouwt de gastank in op de plek van het reservewiel. Op die manier gaat er geen bruikbare ruimte verloren voor de inzittenden, tenzij je een reservewiel apprecieert. Standaard wordt een Bi-Fuel Opel geleverd met een bandenreparatieset, maar er zijn ook mensen die niet zonder reservewiel kunnen leven. Dat kan, maar het wiel slokt wel een deel van de bagageruimte op.
Aangezien de benzinetank ook gewoon blijft behouden, is de actieradius van de Astra Bi-Fuel met een 56 liter benzinetank en 49 liter LPG-tank volgens zijn makers meer dan 1.400 kilometer. Het verbruik op LPG ligt iets hoger dan op benzine.
Verbruik
Rekening houdend met de extra kosten van de LPG-installatie (1.600 euro), het hogere praktijkverbruik (1 op 15,8 op benzine en 1 op 13,2 op LPG) en iets hogere kosten voor motorrijtuigenbelasting ligt het omslagpunt voor de Astra Bi-Fuel op 14.500 kilometer per jaar.
Wie dus meer dan 14.500 kilometer per jaar maakt, rijdt voordeliger met de Astra Bi-Fuel dan met de benzineversie. Het omslagpunt van de Corsa Bi-Fuel ligt zelfs al op 3.300 kilometer per jaar, mede te danken aan het feit dat Opel geen meerprijs vraagt voor de LPG-installatie.
Prijzen
De Opel Astra 5-deurs hatchback Bi-Fuel is er vanaf 25.545 euro. De Astra Sports Tourer op LPG kost 25.495 euro en voor de Meriva met dezelfde motor (geknepen tot 120 pk) vraagt Opel 26.395 euro. De Corsa Bi-Fuel is er vanaf 14.995 euro.
Tot slot wil Goudberg nog een laatste fabeltje uit de wereld helpen: “Met een LPG-installatie gelden geen wettelijke beperkingen voor parkeren in ondergrondse parkeergarages.”