Onduidelijkheid over de stopknop bij automaat-lesvoertuig
COLUMN – Er is nog steeds onduidelijkheid over de stopknop en het motormanagement bij aankoop van een lesvoertuig met een automatische transmissie (automaat). Dit blijkt uit de vragen van klanten die we krijgen aan de telefoon. Een stopknop is namelijk nodig wanneer een auto en motormanagement niet is uitgerust met een noodloopsysteem. Maar ook wanneer een rijschoolhouder geen ondertekende verklaring ‘werking motormanagementsysteem’ heeft van de importeur. Als er in het natraject (na aankoop en inbouw van de dubbele bediening) problemen ontstaan omtrent de stopknop of motormanagement, dan is er in het voortraject al iets over het hoofd gezien door de rijschoolhouder.
Wellicht moeten de merkdealers hierover geïnformeerd worden door de merkimporteurs of RAI (overkoepelende organistie merkimporteurs) wat er nodig is bij verkoop van een wagen met een automatische transmissie, hybride of elektrisch aan een klant met een rijschool. Ja, er zijn voorschriften voor deze voertuigen deze gesteld door het CBR.
Voorschriften CBR
Het is in deze ook voor de rijschoolhouder zelf dat hij zijn huiswerk moet doen (voorschriften CBR) voordat hij tot aankoop overgaat van een automaat, dit ten aanzien de stopknop en het motormanagement. Hij moet zelf informatie inwinnen omtrent de stopknop en van de werking motor management en/of het voertuig hiermee is uitgevoerd. En /of de auto met of zonder een stopknop moeten worden uitgerust. Dit zijn enkele essentiële vragen van de klant aan de verkoper. Hij zal er hier ook op moeten “aandringen” om een duidelijk antwoord hierop terug te krijgen bij de dealer.
Het kan zo maar gebeuren dat de desbetreffende wagen waar de klant zijn ‘zinnen’ op heeft gezet helemaal niet geschikt is als leswagen omdat hij niet voldoet aan de voorschriften van het CBR, of dat de dealer/importeur geen verklaring motormanagement wil ondertekenen. Is dat dan “schrikken” als autoverkoper/dealer om dan vervolgens de koop niet door te zien gaan? Hij zal er niet blij mee zijn dat de klant vervolgens ook vertrekt naar een ander merkdealer. Van de andere kant is het wel oprecht als hij de klant een eerlijk antwoord geeft. Ook de dealers die een wagen als lesvoertuig verkopen, hebben wellicht geen ‘flauw’ idee waar het hier over gaat.
Noodloop systeem
Op de opmerking of vraag van de klant, ‘is de wagen uitgerust met een noodloop systeem of motormanagement’, kunnen ze, vermoed ik, hierop geen antwoord geven. Wellicht is dit een te technisch verhaal waar de verkoper geen kennis of notie van heeft en hierop vervolgens geen antwoord op kan geven. Voor een passend antwoord zal hij deze technische info moeten halen bij zijn technische achterban (importeur).
Uit ervaring blijkt ook dat het invullen van de verklaring motor management door de importeur of dealer random gebeurt. Bij het ene voertuig wordt deze zonder problemen door de dealer ingevuld en bij de andere weer niet, ook al vertegenwoordigen ze hetzelfde merk. Ook sommige importeurs willen zicht niet “branden” door dit formulier in te vullen andere weer wel. Dit heeft wellicht te maken met de garantiebepalingen van de fabrikant.
Stopknop
Ook het inbouwen en aansluiten van de stopknop wordt steeds moeilijker. Tegenwoordig zijn de auto’s meer en meer uitgevoerd met een nogal complex computer- en/of management systeem die “vreemde” signalen als storing aangeeft die moeilijk zijn te verwijderen/resetten. Ook bij een recent uitgebracht model zal deze storing alleen bij een merk dealer te verwijderen zijn. Algemene/alle merken garages beschikken pas na een jaar na uitbrenging van het nieuw model over de software om de storingen te kunnen verwijderen/verhelpen.
Als we er vanuit gaan dat de klant ‘koning’ is (dit geldend voor zowel de autoverkoper/dealer en Peter Claassen Dubbele bedieningen) mag de klant in deze geen hinder of last ondervinden doordat hij van het welbekende ‘kastje naar de muur’ wordt gestuurd. Dus hier is nog wel wat duidelijkheid te verschaffen door de dealers/importeurs, wellicht in overleg met het CBR en Peter Claassen Dubbele Bedieningen BV. Misschien een punt van aandacht voor de toekomst.
Peter Claasen
Directeur Peter Claassen Dubbele Bedieningen
Pfff… Meneer Claassen, al die aanhalingstekens (“) zijn niet nodig hoor! Verder wel fijn informatief.
Wellicht dat de heren van Verkeerspro de vraag alvast kunnen leggen bij de importeurs die meewerken aan de lesauto testdag. Dan is er iig over die modellen al duidelijkheid op de 23ste
Ook al denk je dat je alles goed voorberijd te hebben,kwam de improteur er pas tijdens het tekenen vh motermanagtment achter dat het bij de electriche auto toch anders te zijn.Ben toch blij dat ze bij het CBR hebben meegewerkt en dat de lesauto nu wel goedgekeurd is.
Het bleek ook dat andere merken klakkeloos de verklaring motermangetment hadden getekend.Terwijl dit niet kon.
Dus geef niet zomaar de rijschool houder de schuld!
Terwijl niemand besefte dat het bij een electriche auto anders is.