file, snelweg, auto's

Rijk gaat in-car verkeersinformatie verbeteren

De overheid en het bedrijfsleven gaan de komende maanden de in-car actuele verkeersinformatie en reisadvies op maat verbeteren. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. De aanpassingen moeten nog voor het einde van dit jaar zijn doorgevoerd. 

Voor betere reisinformatie zijn actuele gegevens nodig over wegwerkzaamheden, afzettingen en snelheidsbeperkingen. De overheid zegt zich ervan bewust te zijn dat die data nu nog niet op het gewenste niveau zijn en wil nog voor 2014 een duidelijke verbeterslag gemaakt hebben. De informatie moet ook als open data beschikbaar komen voor onder meer serviceproviders en app-bouwers.

Verbeterpunten

De Rijksoverheid heeft in overleg met verschillende marktpartijen enkele concrete verbeterpunten opgesteld. De vijf belangrijkste daarvan gaan over wegwerkzaamheden, locatieaanduiding van vertragingen, maximumsnelheden, de restduur van incidenten en informatie over verkeersmaatregels.

Wat betreft wegwerkzaamheden moeten de start en het einde bekend zijn. Ook wordt vanaf volgend jaar informatie beschikbaar gesteld over de resterende wegcapaciteit en de maximumsnelheid in de werkvakken. Naar verluidt gaat die informatievoorziening in samenwerking met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens verbeterd worden. Door de verbetering kunnen navigatiesystemen bij het plannen van een route automatisch rekening houden met wegwerkzaamheden en het te verwachten oponthoud.

Vertragingen

De huidige locatieaanduiding van vertragingen is gebaseerd op data uit de Verkeersinformatie Locatie Database (VILD). De VILD gebruikt herkenbare referentiepunten op het wegennet en is daarom geschikt voor bijvoorbeeld de teksten in het display van een autoradio. Maar de tabel kan slechts twee keer paar jaar geactualiseerd worden en is daarnaast ongeschikt voor het meer verfijnde wegennet in de stad. Door de invoering van dynamische technologieën moet het in de toekomst ook voor in-car informatiediensten mogelijk worden om overal nauwkeurig de juiste locatie en vertraging weer te geven.

Daarnaast is het volgens het ministerie soms waardevol voor automobilisten om precieze informatie over de lokaal geldende maximale snelheden geïnformeerd te worden. Om die reden wordt gewerkt aan het elektronisch krijgen van al die data voor het hele wegennet. Waar mogelijk ook bij incidenten, werkzaamheden en evenementen. Ook wordt onderzocht hoe voorkomen kan worden dat de gegevens na verloop van tijd weer achterhaald raken.

Oponthoud

De onduidelijkheid over oponthoud na ongelukken staat ook op het lijstje van aan te pakken punten. Vaak is over de restduur bij incidenten immers geen informatie beschikbaar. Nog voor de jaarwisseling moeten de reis- en routeplanners zodanig zijn aangepast, dat automobilisten betere keuzes kunnen maken met betrekking tot vertrektijden en routes.

Als laatste punt op de lijst wordt momenteel gewerkt aan een systeem om gegevens over verkeersmaatregels en regelscenario’s meteen een de serviceprovider beschikbaar te stellen. Op die manier worden automobilisten niet pas op de hoogte gesteld van snelheidsbeperkingen, omleidingsroutes en het afkruisen van stroken op het moment dat er al vertraging is ontstaan.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijk gaat in-car verkeersinformatie verbeteren | RijschoolPro
file, snelweg, auto's

Rijk gaat in-car verkeersinformatie verbeteren

De overheid en het bedrijfsleven gaan de komende maanden de in-car actuele verkeersinformatie en reisadvies op maat verbeteren. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. De aanpassingen moeten nog voor het einde van dit jaar zijn doorgevoerd. 

Voor betere reisinformatie zijn actuele gegevens nodig over wegwerkzaamheden, afzettingen en snelheidsbeperkingen. De overheid zegt zich ervan bewust te zijn dat die data nu nog niet op het gewenste niveau zijn en wil nog voor 2014 een duidelijke verbeterslag gemaakt hebben. De informatie moet ook als open data beschikbaar komen voor onder meer serviceproviders en app-bouwers.

Verbeterpunten

De Rijksoverheid heeft in overleg met verschillende marktpartijen enkele concrete verbeterpunten opgesteld. De vijf belangrijkste daarvan gaan over wegwerkzaamheden, locatieaanduiding van vertragingen, maximumsnelheden, de restduur van incidenten en informatie over verkeersmaatregels.

Wat betreft wegwerkzaamheden moeten de start en het einde bekend zijn. Ook wordt vanaf volgend jaar informatie beschikbaar gesteld over de resterende wegcapaciteit en de maximumsnelheid in de werkvakken. Naar verluidt gaat die informatievoorziening in samenwerking met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens verbeterd worden. Door de verbetering kunnen navigatiesystemen bij het plannen van een route automatisch rekening houden met wegwerkzaamheden en het te verwachten oponthoud.

Vertragingen

De huidige locatieaanduiding van vertragingen is gebaseerd op data uit de Verkeersinformatie Locatie Database (VILD). De VILD gebruikt herkenbare referentiepunten op het wegennet en is daarom geschikt voor bijvoorbeeld de teksten in het display van een autoradio. Maar de tabel kan slechts twee keer paar jaar geactualiseerd worden en is daarnaast ongeschikt voor het meer verfijnde wegennet in de stad. Door de invoering van dynamische technologieën moet het in de toekomst ook voor in-car informatiediensten mogelijk worden om overal nauwkeurig de juiste locatie en vertraging weer te geven.

Daarnaast is het volgens het ministerie soms waardevol voor automobilisten om precieze informatie over de lokaal geldende maximale snelheden geïnformeerd te worden. Om die reden wordt gewerkt aan het elektronisch krijgen van al die data voor het hele wegennet. Waar mogelijk ook bij incidenten, werkzaamheden en evenementen. Ook wordt onderzocht hoe voorkomen kan worden dat de gegevens na verloop van tijd weer achterhaald raken.

Oponthoud

De onduidelijkheid over oponthoud na ongelukken staat ook op het lijstje van aan te pakken punten. Vaak is over de restduur bij incidenten immers geen informatie beschikbaar. Nog voor de jaarwisseling moeten de reis- en routeplanners zodanig zijn aangepast, dat automobilisten betere keuzes kunnen maken met betrekking tot vertrektijden en routes.

Als laatste punt op de lijst wordt momenteel gewerkt aan een systeem om gegevens over verkeersmaatregels en regelscenario’s meteen een de serviceprovider beschikbaar te stellen. Op die manier worden automobilisten niet pas op de hoogte gesteld van snelheidsbeperkingen, omleidingsroutes en het afkruisen van stroken op het moment dat er al vertraging is ontstaan.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.