‘In-car verkeersinformatie moet borden vervangen’
Binnen tien jaar moet 60 procent van de Nederlandse auto’s met elkaar of met een online dienst in verbinding staan. Over twintig jaar zal dit zelfs voor het hele Nederlandse wagenpark gelden. Dat zei minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu tijdens de presentatie van de routekaart ‘Beter geïnformeerd op weg’. In het actieprogramma worden de plannen uitgezet om het verkeer op de Nederlandse wegen beter te begeleiden en de doorstroming te bevorderen. “Uiteindelijk gaan we toe naar een situatie waarbij je alle benodigde informatie niet meer via borden langs en boven de weg, maar via je auto zal krijgen” aldus de minister.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert via het programma ‘Beter Benutten’ 170 miljoen euro in de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor slimme mobiliteit.
In-car
Volgend jaar al gaan verschillende projecten van start, waarbij die nieuwe technologieën worden ingezet. Op die manier kan ervaring worden opgedaan met systemen die auto’s met elkaar en met verkeerscentrales laten communiceren. Automobilisten ontvangen op basis van actuele informatie persoonlijke rij- en reisadviezen via hun auto. De routekaart is de koersbepaling en geeft een overzicht van de toepassingen en technieken die in de toekomst gebruikt zullen worden.
Met slimme verkeerssystemen en in-car technologieën moet de doorstroming op de Nederlandse wegen in de toekomst beter verlopen. Doordat actuele verkeersinformatie beschikbaar wordt gemaakt, zien verkeerscentrales het direct waneer files ontstaan of dreigen te ontstaan door bijvoorbeeld gladheid of mist. Daar kan vervolgens op ingespeeld worden. Zo is het mogelijk om verkeerslichten in te laten spelen op aanstaande opstoppingen.
Routekaart
Volgens minister Schultz van Haegen is de routekaart een belangrijke stap op het gebied van slimme mobiliteit. “Niet alleen omdat er nu een heldere koers ligt met keuzes voor vervolgstappen door de komende jaren. Maar ook omdat het een gezamenlijke strategie is van overheid, markt en kennisinstellingen.” Volgens de bewindsvrouw is dat dé voorwaarde om ambities op het gebied van slimme mobiliteit te kunnen realiseren. Markt en overheden zullen de komende jaren gericht gevraagd worden om nieuwe voorstellen en initiatieven te starten, zo laat ze weten.
De inzet van nieuwe technologieën in het verkeer zijn onderdeel van de aanpak het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de bestaande infrastructuur in Nederland beter te benutten. Niet alleen het bevorderen van de doorstroming op de wegen, maar ook het vergroten van de betrouwbaarheid van reisinformatie is het doel. Daarnaast moeten de nieuwe systemen positieve effecten op verkeersveiligheid en milieu teweegbrengen.
Verbeterpunten
In september liet de minister nog weten de in-car actuele verkeersinformatie en reisadvies op maat te willen verbeteren. In overleg met marktpartijen werden verschillende verbeterpunten opgesteld. De onderwerpen waar winst te behalen valt, bleken de onduidelijkheden rond wegwerkzaamheden en de daarbij geldende maximumsnelheden. Ook de aanduiding van aanduiding van de exacte locaties van vertragingen moet verbeterd worden.
Daarbij werd vastgesteld dat informatie over verkeersmaatregelen en de restduur van incidenten beter gecommuniceerd moet worden. Met het aanpassen van reis- en routeplanners kunnen automobilisten in de toekomst betere keuzes maken met betrekking tot vertrektijden en routes.
Weer miljoenen euro die worden besteed door onze minister om de doorstroming en veiligheid te verbeteren in ons land terwijl deze zelfde minister nog niet eens in staat is via matrixborden de juiste snelheid aan te geven op wegen met een variabele snelheid.