Kentekencard vanaf 2014 definitief ingevoerd
De kentekencard wordt vanaf 1 januari definitief ingevoerd. Bij aankoop van nieuwe voertuigen worden er vanaf 2014 dus geen papieren kentekenbewijzen meer uitgegeven. Bestaande voertuigen krijgen het nieuwe pasje bij overschrijving op een andere naam of als het oude bewijs tussentijds vervangen moet worden. Naar verwachting zullen de kentekenbewijzen op creditcardformaat het papier in 2019 grotendeels vervangen hebben.
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur ondertekende het besluit dat de invoering van de kentekencard per 1 januari definitief maakt. De kaart gaat gelden voor alle voertuigen en zal hetzelfde kosten als het huidige papieren kentekenbewijs.
Invoering
Het kentekenbewijs op creditcardformaat wordt vanaf begin volgend jaar geleidelijk aan ingevoerd. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. Op de nieuwe kaart staan de belangrijkste gegevens over het voertuig en de eigenaar. Dat zijn er wat minder dan op het huidige papieren kentekenbewijs, dat uit twee delen bestaat.
Minister Schultz: “Binnenkort hoeft niemand meer die papieren in de auto te hebben. Het nieuwe kentekenbewijs past gewoon in je portemonnee.” Het pasje is volgens de bewindsvrouw niet alleen handzamer, maar ook minder fraudegevoelig. Dit omdat het lastiger na te maken zou zijn.
Fraude
Op een chip in de nieuwe kentekencard worden vanaf 2014 zowel gegevens van het voertuig als van de kentekenhouder geregistreerd. Na afgifte van het bewijs nieuwe stijl zijn de gegevens op de chip niet meer aan te passen. De aanleiding voor het nieuwe bewijs is het verdwijnen van zelfstandige postkantoren. Daarnaast moest het document beter beveiligd worden en wordt georganiseerde autodiefstal aangepakt.
Eigenaren van voertuigen of kaarthouders krijgen het nieuwe kentekenbewijs niet meer mee bij de kentekenloketten zoals postkantoren. De kentekencard zal door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) thuisgestuurd worden. Daarnaast maakt de RDW de documenten uit veiligheidsoogpunt voortaan centraal in Veendam.
Wijziging
Met de wetswijziging wordt ook geregeld dat mensen op termijn op meer plaatsen hun voertuig op naam kunnen zetten. Door middel van een aparte regeling moet het ook voor andere geïnteresseerde partijen mogelijk worden om kentekencards uit te gaan geven.
Naar zeggen van het ministerie gaat de gehele wijziging een besparing van 24 miljoen euro op administratieve lasten opleveren.
“Daarnaast maakt de RDW de documenten uit veiligheidsoogpunt voortaan centraal in Veendam. Dit uit veiligheidsoogpunt”
@John Willemsen Dank! We hebben het aangepast.
Is dit alleen beperkt tot Nederland of, wordt dit uiteindelijk ook op Europees niveau ingevoerd?