Volkswagen start Data Lab voor innovaties in mobiliteit
Volkswagen heeft in München een datalab in gebruik genomen, waar nieuwe ICT-oplossingen op het gebied van ‘big data’ en onderling verbonden apparaten uitgewerkt, getest en ontwikkeld kunnen worden. Het wordt een creatief broeinest vanwege samenwerkingsverbanden tussen onderzoeksinstituten, universiteiten, industriële partners en startende bedrijven, zo stelt het bedrijf. Met de producten die daaruit voortvloeien wil Volkswagen Groep inspelen op nieuwe mobiliteitsbehoeften.
Big Data staat voor de enorme hoeveelheid gegevens die digitaal beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld ‘verbonden voertuigen’ zorgen voor dit soort informatie. Op basis van de verkregen gegevens gaat het Data Lab toekomstige behoeften op het gebied van mobiliteit in kaart brengen. Daar worden vervolgens oplossingen voor gezocht.
Innovatie
De belangrijkste opdracht voor het Data Lab is het ontwikkelen van innovatieve IT-oplossingen die kunnen zorgen voor betere productieprocessen en bijdragen aan een snellere ontwikkeling van nieuwe producten, zo geeft Volkswagen te kennen. “Een ander belangrijk thema is de manier waarop voertuigen communiceren met hun omgeving”, aldus de importeur. Het gaat om koppelingen van apparatuur en internet en informatie die gedeeld wordt via bijvoorbeeld de smartphone of de verkeersinfrastructuur om ‘slimme mobiliteit’ te realiseren.
“Snel schakelen is het motto”, aldus Volkswagen. Ideeën die ontstaan uit de samenwerking van onderzoeksinstituten, universiteiten, industriële partners en start-ups, moeten in hoog tempo worden uitgewerk en getest. De oplossingen die uit die ‘denktank’ naar voren komen, komen beschikbaar voor alle merken van de Volkswagen Groep, zo wordt aangegeven.