Rempedaal overbodig in nieuwste Nissan Leaf
De nieuwe volledig elektrische Nissan Leaf kan bestuurd worden met slechts één pedaal: het zogeheten e-pedaal. Een druk op de knop en de rem blijft zo goed als ongebruikt. Met het e-pedaal kan de bestuurder starten, wegrijden, remmen en stoppen. Daarnaast is het voertuig uitgerust met rij-ondersteunende functies zoals automatisch inparkeren.
Het rempedaal verdwijnt nog niet helemaal uit de auto. “De remmende werking van het e-pedaal is nog te beperkt voor een noodstop”, vertelt ingenieur Simon Mitchell aan AD. Mitchell verwacht dat het rempedaal binnen een aantal jaar compleet uit de wagen verdwenen is. Consumenten kunnen met het e-pedaal wennen aan het systeem, dat volgens Mitchell een tikje anders aanvoelt.
De nieuwe Leaf is volgens Nissan de eerste auto in Nederland die deze technologische ‘hoogstandjes’ bevat. Nissan is niet de enige die dit jaar met het speciale e-pedaal komt, Jaguar en BMW komen later dit jaar ook met deze techniek.
Zelfrijdende functies
De technologie van de slimme rem bestaat uit Electronic Brakeforce Distribution, Brake Assist, en Hill Assist. Het e-pedaal heeft een snelle respons, iets dat veel voorkomend is bij elektrische auto’s. Daarnaast blijft de Leaf stilstaan op een helling, en het voertuig gaat pas rijden als het e-pedaal wordt ingedrukt. Verder beschikt de vierwieler over zelfrijdende functies zoals Lane Departure Warning, Intelligent Lane Intervention, Traffic Sign Recognition, en Intelligent Emergency Braking.
Het e-pedaal kan volgens Nissan meer energie uit de remkracht winnen. Met een 40 kWh-accu heeft de Leaf een actieradius van 378 kilometer. Het model verschijnt op zijn vroegst volgende maand in de showrooms, en in april worden de eerste orders geleverd. In Nederland zijn er inmiddels 1.800 exemplaren besteld.
Lees ook: Tesla bestverkochte elektrische auto, e-Golf op derde plaats