Zelfrijdende voertuigen mogen testritten gaan maken
Sinds 1 juli mag onder strikte voorwaarden op de openbare weg worden getest met zelfrijdende auto’s. Het gaat om experimenten met voertuigen die op afstand worden bestuurd, zoals een zelfrijdend OV-busje of rijdende wegafzettingen op de snelweg.
Voordat een voertuig toestemming krijgt om een testrit te maken, wordt de aanvraag beoordeeld door de RDW, de politie, de wegbeheerder en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zij bepalen of de risico’s voor de verkeersveiligheid voldoende zijn ondervangen. Sinds 1 juli is de nieuwe Experimenteerwet van kracht die dit soort testritten mogelijk maakt.
Geautomatiseerde functies
Op dit moment zijn er al auto’s op de weg met geautomatiseerde functies die de bestuurder ondersteunen, zoals adaptive cruise control, automatisch parkeren en lane-keepingsystemen. Dit zijn echter geen zelfrijdende voertuigen, zoals die momenteel wel al door fabrikanten worden ontwikkeld.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat benadrukt de noodzaak van testen. “Zelfrijdend vervoer biedt kansen om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal files door ongevallen terug te dringen. Het is belangrijk dat we onze wegen en wetgeving daar op voorbereiden. En dat we daarmee niet wachten totdat deze auto’s te koop zijn. Daarom bieden we fabrikanten nu de mogelijkheid om op de openbare weg te experimenteren met dit soort voertuigen.”
Besturen op afstand
Sinds 2015 is het in Nederland al mogelijk om met zelfrijdende auto’s te testen op de openbare weg, maar dan moest er tot nu toe altijd een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn om in te kunnen grijpen als het nodig bleek. Deze nieuwe wet maakt ook het testen met een bestuurder op afstand mogelijk. Naast OV-busjes, gaat het bijvoorbeeld ook om tests met rijdende wegafzettingen voor op de snelweg met een bestuurder op afstand.
Bestuurder moet rijbewijs hebben
Er gelden verschillende voorwaarden en restricties voor de tests. Zo moeten de risico’s voor de verkeersveiligheid aantoonbaar tot een minimum beperkt worden en moet de bestuurder op afstand altijd over een geldig rijbewijs beschikken. Verder is er altijd sprake van een afgebakende tijd waarbinnen de tests plaatsvinden op een specifieke weg of wegdeel. Ook moeten de uitkomsten van de testrit worden teruggekoppeld aan de RDW.
Nederland zit in de kopgroep van landen die bezig zijn met zich voor te bereiden op zelfrijdend vervoer. De uitkomsten van deze experimenten worden gebruikt om te kijken of de huidige wetgeving nationaal en internationaal voldoet of verder moet worden aangepast op de auto en het vervoer van de toekomst.