Meer tijdverlies door files in de eerste vier maanden van 2019

We staan steeds langer in de file en we rijden steeds meer kilometers. Dat blijkt uit de Rapportage Rijkswegennet. Het aantal uren vertraging veroorzaakt door files en oponthoud op de snelweg is in de eerste vier maanden van 2019 opnieuw gestegen. In deze periode reden we met z’n allen 73 miljard kilometer op het hoofdwegennet. De eerste plaats in de File Top 10 is voor de A20 van Hoek van Holland naar Gouda, tussen Crooswijk en het Terbregseplein. 

Het zogenoemde reistijdverlies (wanneer weggebruikers langzamer rijden dan de referentiesnelheid van 100 km per uur) komt op jaarbasis uit op 67 miljoen uur. Het aantal afgelegde voertuigkilometers op het hoofdwegennet is met 0,7 procent toegenomen tot 73 miljard. De meerjarige trend blijft hiermee licht stijgend. 

De cijfers komen uit de Rapportage Rijkswegennet. Deze rapportage geeft elke vier maanden de ontwikkeling van de doorstroming op het rijkswegennet weer. De rapportage bevat jaarcijfers per eind april 2019 over het gebruik van het rijkswegennet, de filezwaarte, de File Top 10 en het reistijdverlies. 

Jaarfilezwaarte

De jaarfilezwaarte is met 2,8 procent gestegen naar 11,9 miljoen kilometerminuten. De belangrijkste file-oorzaak blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles), gevolgd door ongevallen en incidenten. Jaarfilezwaarte is de gemiddelde filelengte vermenigvuldigd met de duur van de file op jaarbasis. 

Het grootste deel van de files (71,6 procent) zijn reguliere spitsfiles. 17,8 procent wordt veroorzaakt door ongevallen en 6,9 procent door incidenten (zoals pechgevallen of lading op de rijbaan). Het aandeel ongevallen en incidenten is licht gedaald in vergelijking met de situatie per december 2018. 

File Top 10

Er is één nieuwe locatie in de filetop 10. Dit is de A4 bij Zoeterwoude in de richting van Den Haag. De A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein staat onveranderd op de eerste plaats. De meeste filetoplocaties bevinden zich in de Randstad (namelijk 8 van de 10).

  1. A20 Hoek van Holland – Gouda, tussen Crooswijk en het Terbregseplein 
  2. A20 Hoek van Holland – Gouda, tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht 
  3. A1 Amsterdam – Apeldoorn, tussen Hoevelaken en Barneveld 
  4. A16 Rotterdam – Breda, tussen Feijenoord en Ridderkerk-Noord 
  5. A27 Utrecht – Gorinchem, tussen Lexmond en Noordeloos 
  6. A4 Den Haag – Rotterdam, tussen de Kethelunnel en het Kethelplein 
  7. A20 Gouda – Hoek van Holland, tussen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel 
  8. A4 Den Haag – Amsterdam, tussen Leidschendam en Zoeterwoude-Dorp 
  9. A12 Arnhem – Den Haag, tussen Nieuwegein en Ouderijn 
  10. A4 Amsterdam – Den Haag, tussen Zoeterwoude-Rijndijk en Zoeterwoude-Dorp 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer tijdverlies door files in de eerste vier maanden van 2019 | RijschoolPro

Meer tijdverlies door files in de eerste vier maanden van 2019

We staan steeds langer in de file en we rijden steeds meer kilometers. Dat blijkt uit de Rapportage Rijkswegennet. Het aantal uren vertraging veroorzaakt door files en oponthoud op de snelweg is in de eerste vier maanden van 2019 opnieuw gestegen. In deze periode reden we met z’n allen 73 miljard kilometer op het hoofdwegennet. De eerste plaats in de File Top 10 is voor de A20 van Hoek van Holland naar Gouda, tussen Crooswijk en het Terbregseplein. 

Het zogenoemde reistijdverlies (wanneer weggebruikers langzamer rijden dan de referentiesnelheid van 100 km per uur) komt op jaarbasis uit op 67 miljoen uur. Het aantal afgelegde voertuigkilometers op het hoofdwegennet is met 0,7 procent toegenomen tot 73 miljard. De meerjarige trend blijft hiermee licht stijgend. 

De cijfers komen uit de Rapportage Rijkswegennet. Deze rapportage geeft elke vier maanden de ontwikkeling van de doorstroming op het rijkswegennet weer. De rapportage bevat jaarcijfers per eind april 2019 over het gebruik van het rijkswegennet, de filezwaarte, de File Top 10 en het reistijdverlies. 

Jaarfilezwaarte

De jaarfilezwaarte is met 2,8 procent gestegen naar 11,9 miljoen kilometerminuten. De belangrijkste file-oorzaak blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles), gevolgd door ongevallen en incidenten. Jaarfilezwaarte is de gemiddelde filelengte vermenigvuldigd met de duur van de file op jaarbasis. 

Het grootste deel van de files (71,6 procent) zijn reguliere spitsfiles. 17,8 procent wordt veroorzaakt door ongevallen en 6,9 procent door incidenten (zoals pechgevallen of lading op de rijbaan). Het aandeel ongevallen en incidenten is licht gedaald in vergelijking met de situatie per december 2018. 

File Top 10

Er is één nieuwe locatie in de filetop 10. Dit is de A4 bij Zoeterwoude in de richting van Den Haag. De A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein staat onveranderd op de eerste plaats. De meeste filetoplocaties bevinden zich in de Randstad (namelijk 8 van de 10).

  1. A20 Hoek van Holland – Gouda, tussen Crooswijk en het Terbregseplein 
  2. A20 Hoek van Holland – Gouda, tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht 
  3. A1 Amsterdam – Apeldoorn, tussen Hoevelaken en Barneveld 
  4. A16 Rotterdam – Breda, tussen Feijenoord en Ridderkerk-Noord 
  5. A27 Utrecht – Gorinchem, tussen Lexmond en Noordeloos 
  6. A4 Den Haag – Rotterdam, tussen de Kethelunnel en het Kethelplein 
  7. A20 Gouda – Hoek van Holland, tussen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel 
  8. A4 Den Haag – Amsterdam, tussen Leidschendam en Zoeterwoude-Dorp 
  9. A12 Arnhem – Den Haag, tussen Nieuwegein en Ouderijn 
  10. A4 Amsterdam – Den Haag, tussen Zoeterwoude-Rijndijk en Zoeterwoude-Dorp 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.