Mercedes automaat

Automaatcode 78 in Nederland voorlopig onveranderd

De automaatcode 78 wordt in Nederland vooralsnog gewoon gehandhaafd. De Europese regels geven voor Nederland geen ruimte om de code te ‘schrappen’ zoals in Duitsland. Wel kondigt minister Van Nieuwenhuizen van IeW aan de opties en richting voor Nederland te willen bespreken met de rijschoolbranche.

In Duitsland verandert deze zomer het examen voor het rijbewijs B. Kandidaten volstaan met een leermodule van tien lesuren van drie kwartier binnen de totale rijopleiding om in een handgeschakelde auto te mogen rijden. De leermodule wordt afgesloten met een examen bij de rijschool zelf – dus niet bij het Duitse CBR. Het uiteindelijke praktijkexamen kan dan worden afgelegd in een automaat en de kandidaat ontvangt een rijbewijs zonder Code 78. In Duitsland is de rijopleiding gereguleerd, dat laat toe dat in Duitsland de code kan worden ‘geschrapt’, ook al gelden dezelfde Europese regels voor zowel Nederland als Duitsland.

RijschoolPro bracht dit nieuws eind november als eerste naar aanleiding van gesprekken met Duitse partijen, onder meer met Dieter Quentin, de voorzitter van de Duitse branchevereniging BVF. Voor Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) vormde de berichtgeving aanleiding om de minister te vragen of en wanneer deze verandering in Nederland ook te gebeuren staat.

Europese formulering

De toekomst van de automaatcode is in verband met de opkomst van hybride en elektrische voertuigen een veelbesproken onderwerp in de rijschoolsector. Dat gebeurt op zowel Europees als landelijk niveau. Volgens Van Nieuwenhuizen geeft de huidige formulering van de Europese rijbewijsrichtlijn geen mogelijkheid om af te wijken van de verplichting een automaatcode op het rijbewijs te noteren als het examen is gedaan in een automatisch voertuig.

Wel onderstreept de minister het belang van ‘een verdere vergroening en innovatie binnen de rijschoolbranche’. Ze zet zich in om het gebruik van hybride en elektrische lesvoertuigen te faciliteren, maar dan wel binnen de Europese regelgeving.

Opties voor Nederland

Eind maart vindt er een rijbewijscomité plaats, de minister wil aansluitend daarop een consultatiebijeenkomst houden met de rijschoolbranche en andere belanghebbenden om de opties en de richting voor Nederland te bezien.

Een EU official zegt in een antwoord op vragen van RijschoolPro dat de ontwikkelingen in Duitsland een eerste stap zijn om de automaatcode op te heffen. Hij benadrukt dat na de implementatie van de nieuwe leermodule de impact op de verkeersveiligheid wordt geëvalueerd voordat er andere stappen worden gezet. De official kan niets zeggen over het invoeren van een nieuwe lesmethode of het afschaffen van de automaatcode 78 in andere lidstaten van de EU.

Meer examens in automaten

Uit cijfers van het CBR blijkt dat in 2019 (tot en met 9 december) voor de categorie B 5.992 kandidaten zijn geslaagd voor een examen in een automatisch voertuig, tegen 201.728 in een handgeschakeld voertuig. Dat betekent dat 2,9 procent van alle examens B worden gedaan in een automaat. Tien jaar geleden lag dat percentage op 1,4 procent. Uit cijfers van de RAI en de Bovag over het aantal geregistreerde personenauto’s blijkt dat het aandeel automaten is gestegen van 14 procent in 2010 tot 19 procent in 2019.

De minister concludeert op basis van de cijfers dat er sprake is van een stijgende trend van rijlessen en examens in een automaat. “Het is onduidelijk wanneer een omslagpunt kan worden verwacht in de rijlessen, maar ik zal deze trends verder met de rijschoolbranche bespreken.”

Lees ook: Automaatode 78 wordt in Duitsland geschrapt

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

7 reacties op “Automaatcode 78 in Nederland voorlopig onveranderd”

Peter de Klein|15.01.20|10:12

dus onze minister wil wel vergroening zien maar niet in de rijschool branche dus wij kunnen lekker door met onze verbrandings motor?????

Erwin Don ✓|16.01.20|15:17

“De Europese regels geven voor Nederland geen ruimte om de code te ‘schrappen’”, of geeft de Nederlandse interpretatie van die regels niet de benodigde ruimte? Voor zover ik weet gelden voor Duitsland zowel als voor Nederland dezelfde Europese regels.
En anders: “Waar een wil is, is een weg/wetswijziging mogelijk”.

Aart Simons|16.01.20|18:55

In Duitsland wordt de rijschoolbranche anders gereguleerd en gecontroleerd dan in Nederland. De extra lessen met examen door de rijschoolbranche zelf zou in Nederland een prachtig verdienmodel zijn zonder er iets voor te hoeven doen.

Fortnite|16.01.20|18:56

Wanneer krijgen we een mannelijke minister?

Aart Simons|16.01.20|19:01

De rijschoolbranche in Duitsland wordt anders geregeld en gecontroleerd dan in Nederland. Lessen en examen door de Nederlandse rijscholen zou een prachtig verdienmodel kunnen zijn zonder er iets voor te hoeven doen.

Harry KleinJan|16.01.20|19:25

Wanneer je bij het CBR een tussentijdse toets doet in een schakelauto en je laat zien dat je voldoende voertuigbeheersing hebt ,
dan kun je de overige lessen toch in een automaat , lees elektrisch , afleggen ?
Op deze manier motiveer je de kandidaat ook nog eens extra om die toets te doen wat heel veel rijscholen nl nog steeds niet doen.
Ook het niveau wordt daarmee omhoog gehaald, dus wat willen wij als rijscholen nog meer ?
Win win situatie toch ?
Autorijschool Harry Kleinjan
Nijverdal.

Wim de Jong|16.01.20|23:07

nou, Harry KleinJan, dan ben je ook als kleine zelfstandige ook verplicht om 2 auto’s te rijden, een schakelauto, en een automaat(elektrische). Voor mij al;s ZZP-er kan ik er geen tweede auto ernaast hebben, dat haal ik er niet uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Automaatcode 78 in Nederland voorlopig onveranderd | RijschoolPro
Mercedes automaat

Automaatcode 78 in Nederland voorlopig onveranderd

De automaatcode 78 wordt in Nederland vooralsnog gewoon gehandhaafd. De Europese regels geven voor Nederland geen ruimte om de code te ‘schrappen’ zoals in Duitsland. Wel kondigt minister Van Nieuwenhuizen van IeW aan de opties en richting voor Nederland te willen bespreken met de rijschoolbranche.

In Duitsland verandert deze zomer het examen voor het rijbewijs B. Kandidaten volstaan met een leermodule van tien lesuren van drie kwartier binnen de totale rijopleiding om in een handgeschakelde auto te mogen rijden. De leermodule wordt afgesloten met een examen bij de rijschool zelf – dus niet bij het Duitse CBR. Het uiteindelijke praktijkexamen kan dan worden afgelegd in een automaat en de kandidaat ontvangt een rijbewijs zonder Code 78. In Duitsland is de rijopleiding gereguleerd, dat laat toe dat in Duitsland de code kan worden ‘geschrapt’, ook al gelden dezelfde Europese regels voor zowel Nederland als Duitsland.

RijschoolPro bracht dit nieuws eind november als eerste naar aanleiding van gesprekken met Duitse partijen, onder meer met Dieter Quentin, de voorzitter van de Duitse branchevereniging BVF. Voor Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) vormde de berichtgeving aanleiding om de minister te vragen of en wanneer deze verandering in Nederland ook te gebeuren staat.

Europese formulering

De toekomst van de automaatcode is in verband met de opkomst van hybride en elektrische voertuigen een veelbesproken onderwerp in de rijschoolsector. Dat gebeurt op zowel Europees als landelijk niveau. Volgens Van Nieuwenhuizen geeft de huidige formulering van de Europese rijbewijsrichtlijn geen mogelijkheid om af te wijken van de verplichting een automaatcode op het rijbewijs te noteren als het examen is gedaan in een automatisch voertuig.

Wel onderstreept de minister het belang van ‘een verdere vergroening en innovatie binnen de rijschoolbranche’. Ze zet zich in om het gebruik van hybride en elektrische lesvoertuigen te faciliteren, maar dan wel binnen de Europese regelgeving.

Opties voor Nederland

Eind maart vindt er een rijbewijscomité plaats, de minister wil aansluitend daarop een consultatiebijeenkomst houden met de rijschoolbranche en andere belanghebbenden om de opties en de richting voor Nederland te bezien.

Een EU official zegt in een antwoord op vragen van RijschoolPro dat de ontwikkelingen in Duitsland een eerste stap zijn om de automaatcode op te heffen. Hij benadrukt dat na de implementatie van de nieuwe leermodule de impact op de verkeersveiligheid wordt geëvalueerd voordat er andere stappen worden gezet. De official kan niets zeggen over het invoeren van een nieuwe lesmethode of het afschaffen van de automaatcode 78 in andere lidstaten van de EU.

Meer examens in automaten

Uit cijfers van het CBR blijkt dat in 2019 (tot en met 9 december) voor de categorie B 5.992 kandidaten zijn geslaagd voor een examen in een automatisch voertuig, tegen 201.728 in een handgeschakeld voertuig. Dat betekent dat 2,9 procent van alle examens B worden gedaan in een automaat. Tien jaar geleden lag dat percentage op 1,4 procent. Uit cijfers van de RAI en de Bovag over het aantal geregistreerde personenauto’s blijkt dat het aandeel automaten is gestegen van 14 procent in 2010 tot 19 procent in 2019.

De minister concludeert op basis van de cijfers dat er sprake is van een stijgende trend van rijlessen en examens in een automaat. “Het is onduidelijk wanneer een omslagpunt kan worden verwacht in de rijlessen, maar ik zal deze trends verder met de rijschoolbranche bespreken.”

Lees ook: Automaatode 78 wordt in Duitsland geschrapt

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

7 reacties op “Automaatcode 78 in Nederland voorlopig onveranderd”

Peter de Klein|15.01.20|10:12

dus onze minister wil wel vergroening zien maar niet in de rijschool branche dus wij kunnen lekker door met onze verbrandings motor?????

Erwin Don ✓|16.01.20|15:17

“De Europese regels geven voor Nederland geen ruimte om de code te ‘schrappen’”, of geeft de Nederlandse interpretatie van die regels niet de benodigde ruimte? Voor zover ik weet gelden voor Duitsland zowel als voor Nederland dezelfde Europese regels.
En anders: “Waar een wil is, is een weg/wetswijziging mogelijk”.

Aart Simons|16.01.20|18:55

In Duitsland wordt de rijschoolbranche anders gereguleerd en gecontroleerd dan in Nederland. De extra lessen met examen door de rijschoolbranche zelf zou in Nederland een prachtig verdienmodel zijn zonder er iets voor te hoeven doen.

Fortnite|16.01.20|18:56

Wanneer krijgen we een mannelijke minister?

Aart Simons|16.01.20|19:01

De rijschoolbranche in Duitsland wordt anders geregeld en gecontroleerd dan in Nederland. Lessen en examen door de Nederlandse rijscholen zou een prachtig verdienmodel kunnen zijn zonder er iets voor te hoeven doen.

Harry KleinJan|16.01.20|19:25

Wanneer je bij het CBR een tussentijdse toets doet in een schakelauto en je laat zien dat je voldoende voertuigbeheersing hebt ,
dan kun je de overige lessen toch in een automaat , lees elektrisch , afleggen ?
Op deze manier motiveer je de kandidaat ook nog eens extra om die toets te doen wat heel veel rijscholen nl nog steeds niet doen.
Ook het niveau wordt daarmee omhoog gehaald, dus wat willen wij als rijscholen nog meer ?
Win win situatie toch ?
Autorijschool Harry Kleinjan
Nijverdal.

Wim de Jong|16.01.20|23:07

nou, Harry KleinJan, dan ben je ook als kleine zelfstandige ook verplicht om 2 auto’s te rijden, een schakelauto, en een automaat(elektrische). Voor mij al;s ZZP-er kan ik er geen tweede auto ernaast hebben, dat haal ik er niet uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.