‘Altijd maximumsnelheid op matrixbord niet duidelijker’

Vooralsnog gaan de matrixborden boven de snelwegen niet overal permanent de actuele maximumsnelheid aangeven. Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen legt een oproep van de Tweede Kamer naast zich neer om waar mogelijk standaard de juiste snelheid te tonen. Volgens haar wordt het er op die manier niet duidelijker op.

Ze benadrukt dat een grote groep matrixborden niet meer dan 90 kilometer per uur kan aangeven, en slechts zo’n 15 procent geschikt is om alle maximumsnelheden te tonen. Ook staan ze lang niet overal.

Nu worden matrixborden alleen ingezet op bijvoorbeeld wegen waar niet harder dan 80 kilometer mag worden gereden, of tijdelijk bij bijvoorbeeld files of afsluitingen. Het permanent tonen kan ertoe leiden dat weggebruikers minder attent op de borden worden, wat niet goed is voor de verkeersveiligheid, vreest de minister.

Oude borden

Het voorstel kwam van CDA-parlementariër Wytske Postma. Zij noemt het besluit van de minister teleurstellend en legt zich er niet bij neer. Ze wil de druk opvoeren zodat alle matrixborden worden gebruikt waar het nu al kan. Ook wil ze duidelijkheid over de vervanging van de oude borden. Volgens haar zorgt haar plan wel degelijk voor meer duidelijkheid over de snelheid, en dus voor meer veiligheid en minder onnodige boetes.

De minister geeft zelf aan dat de vervanging van het oude type matrixborden niet voor 2027 klaar zal zijn.

(ANP)

Onderwerpen:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Altijd maximumsnelheid op matrixbord niet duidelijker’ | RijschoolPro

‘Altijd maximumsnelheid op matrixbord niet duidelijker’

Vooralsnog gaan de matrixborden boven de snelwegen niet overal permanent de actuele maximumsnelheid aangeven. Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen legt een oproep van de Tweede Kamer naast zich neer om waar mogelijk standaard de juiste snelheid te tonen. Volgens haar wordt het er op die manier niet duidelijker op.

Ze benadrukt dat een grote groep matrixborden niet meer dan 90 kilometer per uur kan aangeven, en slechts zo’n 15 procent geschikt is om alle maximumsnelheden te tonen. Ook staan ze lang niet overal.

Nu worden matrixborden alleen ingezet op bijvoorbeeld wegen waar niet harder dan 80 kilometer mag worden gereden, of tijdelijk bij bijvoorbeeld files of afsluitingen. Het permanent tonen kan ertoe leiden dat weggebruikers minder attent op de borden worden, wat niet goed is voor de verkeersveiligheid, vreest de minister.

Oude borden

Het voorstel kwam van CDA-parlementariër Wytske Postma. Zij noemt het besluit van de minister teleurstellend en legt zich er niet bij neer. Ze wil de druk opvoeren zodat alle matrixborden worden gebruikt waar het nu al kan. Ook wil ze duidelijkheid over de vervanging van de oude borden. Volgens haar zorgt haar plan wel degelijk voor meer duidelijkheid over de snelheid, en dus voor meer veiligheid en minder onnodige boetes.

De minister geeft zelf aan dat de vervanging van het oude type matrixborden niet voor 2027 klaar zal zijn.

(ANP)

Onderwerpen:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.