In hittegolf bijna half miljoen auto’s op winterbanden
Tijdens een controle van 1.658 auto’s op diverse plekken in het land bleek dat iets meer dan 5 procent nog steeds op winterbanden rijdt. Dat percentage correspondeert op een totaal wagenpark van 9 miljoen met bijna 500.000 autobezitters die ondanks temperaturen van boven de 30 graden en een aanstaande hittegolf op winterbanden rijden.
De controle vond plaats op donderdag 30 en vrijdag 31 juli, toen de thermometers in het hele land de 30 graden Celsius passeerden. Controleurs van de Bovag bekeken 1.658 auto’s op grote parkeerplaatsen in Breda, Roosendaal, Arnhem/Duiven, Amsterdam en Utrecht. 88 voertuigen bleken uitgerust met winterbanden. Het rubber daarvan is zachter en het profiel heeft speciale groefjes, zodat de band goede grip heeft bij koude omstandigheden en op een besneeuwd wegdek. Bij hoge temperaturen zorgt de winterband juist voor een langere remweg, minder grip, meer slijtage, meer afrolgeluid en een hoger brandstofverbruik. De rolweerstand van het zachte rubber op het warme wegdek is immers hoger en het is dan ook ronduit onverstandig om bij hoge temperaturen met winterbanden onder de auto te blijven rijden.
Veel oude, kleine auto’s
Het resultaat van 5,3 procent is geen verbetering ten opzichte van hetzelfde onderzoek een jaar eerder (destijds bij temperaturen van 40 graden). De toename van het totale Nederlandse wagenpark sindsdien zorgt er wél voor dat het percentage nu correspondeert met een iets hoger absoluut aantal van bijna een half miljoen personenauto’s dat hartje zomer op winterbanden rijdt. Twee jaar geleden bedroeg het aandeel 5,7 procent. Opvallend in dit onderzoek was dat in Utrecht en Amsterdam bijna 7 procent van alle gecontroleerde auto’s op winterbanden bleek te rijden, terwijl dat in Breda en Roosendaal 4 procent was. Verder viel op dat veel oude, kleine auto’s van winterbanden waren voorzien en dat veel auto’s niet alleen verschillende merken, maar ook afwijkende types banden gemonteerd hebben. Bijvoorbeeld zomerbanden op de vooras en winterbanden op de achteras.
Vierseizoenenbanden
Een winterband is te optisch te herkennen aan de vele kleine groefjes op het loopvlak. Daarnaast staat er op de zijkant vaak een commerciële benaming die klip en klaar duidt op het seizoen waarvoor de band bedoeld is, zoals Snow, Winter, Polar, Alpin, et cetera. De controleurs zagen ook veel vierseizoenenbanden en dat is voor de gemiddelde Nederlandse automobilist waarschijnlijk een ideale oplossing. Met een hoogwaardige vierseizoenenband is het mogelijk om veilig (genoeg) te rijden in de zomer én in de winter, zonder dat daarvoor elk halfjaar de banden gewisseld moeten worden. Voor veelrijders is de aparte zomer- en winterband nog immer het beste alternatief.
Lees ook:
- Meeste rijinstructeurs kiezen vierseizoenenbanden voor onder de auto
- Winterbandenregeling examenvoertuigen 1 november van kracht
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?