Nieuwe verkeersveiligheidscampagne richt zich op gedragsverandering

Auto accident involving two cars on a city street

Ons gedrag is de meest voorkomende oorzaak van verkeersongevallen. Om mensen dus meer bewust te maken van de manier waarop ze zich gedragen in het verkeer, verschijnen de komende maanden in media, op bussen en in abri’s in Noord-Brabant beelden waarop het gedrag van deelnemers centraal staat. Dit is onderdeel van een nieuwe verkeersveiligheidscampagne in de provincie.

De campagne ondersteunt de ambitie uit het Brabantse Verkeersveiligheidsplan (BVVP), namelijk nul verkeersslachtoffers. Verhoudingsgewijs telt de provincie jaarlijks veel verkeersslachtoffers. En alleen verkeerskundige ingrepen zijn niet voldoende om dit aantal te doen dalen, omdat menselijk gedrag zo’n grote rol speelt bij ongevallen.

Eigen bijdrage

Met de actie hoopt de provincie duidelijk te maken dat iedereen een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het voorkomen van dodelijke slachtoffers. Dit kan bijvoorbeeld door geen telefoon of verdovende middelen te gebruiken in het verkeer of door extra goed te kijken bij het oversteken. Ook wat meer geduld hebben in het verkeer, draagt bij aan een veiligere situatie in het verkeer.

Gedeputeerde mobiliteit Christophe van der Maat: “In de campagne komen bewuste of onbewuste handelingen terug om te benadrukken dat ieders actie in het verkeer, van mij, maar ook van jou het verschil kan maken. Ieder slachtoffer is er één te veel.”

Thema’s en pilotprojecten

In de strijd tegen verkeersongevallen werkt de provincie de komende jaren verder met gemeenten, politie, OM, Rijkswaterstaat, de ANWB en VVN verder aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal slachtoffers. Daarvoor sluit Noord-Brabant aan bij landelijke campagnes, maar wordt ook gekeken naar specifieke situaties voor de provincie.

In het BVVP zijn acht thema’s benoemd waarop wordt ingezet. Het gaat dan om fietsers, bestuurders van personenauto’s, bestuurders in het beroepsvervoer, afleiding, te hard rijden, alcohol en drugs, normvervaging en infrastructuur. Voor deze thema’s worden de komende jaren pilotprojecten ontwikkeld.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe verkeersveiligheidscampagne richt zich op gedragsverandering | RijschoolPro

Nieuwe verkeersveiligheidscampagne richt zich op gedragsverandering

Auto accident involving two cars on a city street

Ons gedrag is de meest voorkomende oorzaak van verkeersongevallen. Om mensen dus meer bewust te maken van de manier waarop ze zich gedragen in het verkeer, verschijnen de komende maanden in media, op bussen en in abri’s in Noord-Brabant beelden waarop het gedrag van deelnemers centraal staat. Dit is onderdeel van een nieuwe verkeersveiligheidscampagne in de provincie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.