Autobranche na Prinsjesdag: ‘Autorijden wordt onbetaalbaar’
Autorijden wordt onbetaalbaar, dat concluderen brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging na de presentatie van de Prinsjesdagplannen. Volgens Bovag is het ontbreken van een MRB-gewichtscorrectie en het verhogen van de BPM voor elektrische auto’s vanaf 2025 ‘een gemiste kans die het kabinet zich, met het oog op onze gezamenlijke klimaatdoelen, niet kan permitteren’.
Vanaf 2026 zal een EV met de huidige plannen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) 60 procent duurder zijn per maand dan een benzinevariant. “Dit is desastreus voor het draagvlak voor de transitie naar duurzame mobiliteit. En voor de noodzakelijke snelle ontwikkeling van een tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s.”
Het kabinet trekt wel 528 miljoen euro uit om de aanschaf van gebruikte EV’s te stimuleren. RAI Vereniging stelt dat deze subsidie niet effectief is, zonder dat de aanschaf van nieuwe EV’s wordt gestimuleerd. “Om een volwassen aanbod tweedehands elektrische auto’s te creëren is juist de komende jaren stimulering van nieuwe elektrische auto’s noodzakelijk, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging. Ook Bovag vindt dat een subsidie voor enkel gebruikte EV’s onvoldoende is.
Accijnskorting
Niet alleen het rijden in een EV wordt duurder door het wegvallen van de MRB-gewichtscorrectie, ook de accijnskortingen aan de pomp verdwijnen. De brandstof stijgt om die reden per 1 januari met 21 eurocent. “Het kabinet zou er verstandig aan doen om deze korting te verlengen zodat mobiliteit ook op de korte termijn betaalbaar blijft”, stelt Bovag. In de Tweede Kamer lijkt een meerderheid de accijnskorting te willen behouden. De VVD wil de accijnskorting financieren uit het zogeheten ‘groeifonds’, dat is bedoeld om innovatieve projecten te subsidiëren.
RAI Vereniging vraagt om een permanente accijnsverlaging op ‘schonere hernieuwbare brandstoffen, zoals synthetische benzine’. “Hierdoor gaan de kosten voor deze brandstoffen omlaag, stimuleer je het gebruik en wordt meer CO2 bespaard”, zegt Van Bruggen. “Ook het verder verhogen van het bijmengplafond van hernieuwbare brandstoffen gaat veel uitstoot schelen.”
Bestelwagens
RAI Vereniging pleit ook voor het behouden van de belastingvrijstelling op nieuwe fossiele bestelwagens per 2025. “Een bestelwagen is voor ondernemers een noodzakelijk gereedschap, iets waar geen luxe belasting op geheven moet worden. Een BPM-heffing op bestelwagens leidt bovendien tot extra import van tweedehands bestelwagens met een negatief gevolg voor de CO2-uitstoot.”
Dit bericht is eerder verschenen in Automotive Management, dat ook door ProMedia Group wordt uitgegeven.
Lees ook: