RST: ”Verschuiven wachttijden naar de branche en onze studenten is niet de juiste weg”
De wachttijden bij het CBR om praktijkexamen te mogen doen lopen op. Daarom stelde het CBR afgelopen maand voor om onder andere de tussentijdse toetsen af te schaffen en de examenleeftijd te verhogen van 17 naar 18 jaar. In de maandelijkse column van het Rijschoolsamenwerkingsteam (RST) gaat het over de wachttijden en maatregelen.
Je leest en hoort het overal, de reserveringstijden voor praktijkexamens en tussentijdse toetsen bij het CBR lopen op. Rijscholen vrezen omzetderving omdat potentiële leerlingen het starten met rijlessen uitstellen omdat een examen voorlopig niet mogelijk is. Na een periode van lockdowns genereerd dat weinig verheffend en optimistisch nieuws.
Het CBR komt met voorstellen over het inzetten van ‘’paardenmiddelen’’. Dat zou kunnen betekenen: voorlopig geen tussentijdse toetsen en/of faalangstexamens en de leeftijd verhogen van 17 naar 18 jaar om examen te mogen afleggen.
Minder faalangst-examens
RST ziet in deze middelen weinig heil. Enigszins voorstelbaar -maar impopulair- zou het nog zijn tijdelijk minder faalangst-examens af te nemen. Het kan zo zijn dat een aantal kandidaten hier onnodig gebruik van maken. Vraag is alleen of dit afdoende zal helpen om de behoorlijk opgelopen wachttijden binnen afzienbare tijd terug te dringen.
Het verhogen van de leeftijd van 17 naar 18 jaar om een praktijkexamen te mogen afleggen, is (nog) niet mogelijk vanwege wetgeving. Deze maatregel zou mogelijk kunnen leiden tot minder aanwas van nieuwe leerlingen en dus minder vraag naar rijlessen, en dat is natuurlijk niet gewenst vanwege de toch al lastige periode die achter ons ligt.
Ook zetten wij vraagtekens bij de selectieprocedure van het CBR. Als je leest dat er een behoorlijke grote belangstelling is voor de functie van examinator, en de uiteindelijke aantal geselecteerde poteniele kandidaten zo laag blijft, wekt dat wel enige vorm van vragen op.
Te weinig kandidaten
De stellige indruk bestaat dat deze onverantwoord streng is en niet in verhouding staat tot de reële eisen voor een functie als die van examinator. Gevolg: te weinig kandidaten komen er doorheen. Wij zouden überhaupt pleiten voor meer flexibel kunnen inzetten van examinatoren bij het CBR, bijvoorbeeld door een pool van examinatoren of flexibele functies binnen het CBR. Of gewoon meer vaste examinatoren t.o.v. andersoortige functies. En natuurlijk zijn er ook genoeg collega’s die de competentie hebben om te kunnen examineren. Mogelijk kan het CBR ook hiermee aan de slag.
Het hoge ziekteverzuim onder examinatoren helpt verder ook niet mee. Daarnaast wordt gesteld dat er overgewerkt wordt, maar de vraag is hoeveel dat in werkelijkheid is. Ook gezien het ziekteverzuim. Het maakt dat we geen oplossing binnen afzienbare tijd mogen of kunnen verwachten.
Branche de dupe
Wij vinden dat onze branche niet de dupe mag worden. Het CBR zal hand in eigen boezem moeten steken. Uiteraard zijn wij bereid om gezamenlijk te kijken hoe we dit probleem kunnen tackelen. Maar wegkijken en dan vervolgens het probleem verschuiven naar de branche en onze studenten is niet de juiste weg bewandelen.
Rob Westra
Voorzitter RST
Lees ook:
Steeds langer wachten wachten op examen rijbewijs
Extra examencentrum wegens drukte
Dé oplossing voor verkorten van wachtlijst en uitblijven collegiaal advies
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?