Rijschool Bosch Veenstra Hilversum

Nieuwe rijbewijscategorieën motor heeft impact op rijscholen

De derde rijbewijsrichtlijn voor motoren die 19 januari 2013 van start gaat, heeft nu al een impact op het aantal leerlingen dat zich voor motorrijles aanmeldt. Dat zegt rijschoolhouder Michael Sonderman uit Hilversum. “Ik merk op dit moment een toename van het aantal leerlingen maar de vraag is natuurlijk of we na 19 januari weer met een dip te maken krijgen. Ik hoor ook dat sommige collega’s door de nieuwe rijbewijscategoriën nu gaan stoppen met het geven van motorrijlessen. Zij vinden het de nieuwe investering niet waard.”

De Europese Unie wil de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken. Vanaf 19 januari 2013 zijn er 3 verschillende categorieën motorrijbewijzen: A1, A2 en A gekoppeld aan het motorvermogen van licht tot zwaar..

Zware motor

Als een leerling 18 jaar is begint hij altijd met het lichtste rijbewijstype. Vanaf 20 jaar mag de leerling opgaan voor rijbewijs A2, mits hij twee jaar rijbewijs A1 heeft. Voor het zwaarste motortype moet de leerling 22 jaar zijn om praktijkexamen te doen. Heeft hij geen rijbewijs A2 dan moet hij minstens 24 jaar zijn om op een zware motor te mogen rijden.

De gedachte achter de regeling is dat jongeren niet meteen op een zware motor kunnen stappen zodra ze hun motorrijbewijs halen, maar Michael Sonderman (43) van Bosch Veenstra rijopleidingen in Hilversum zet daar kanttekeningen bij. ” Je kunt ook op een lichte motor gekke toeren uithalen. Het gaat om de mentaliteit van de persoon zelf en daar wijzen we onze leerlingen ook op.”

Verschuiving

Sonderman ziet een verschuiving van het aantal leerlingen vanwege de rijbewijsrichtlijnen. ” We tellen nu zo’n 30 tot 40 examens. Dat is beduidend meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Klanten zijn wel degelijk op de hoogte van de nieuwe rijbewijsrichtijnen en willen het papiertje halen voor  de deadline van 19 januari. Daarna zouden ze drie keer op moeten om voor je 24ste een zware motor te rijden.

“Ik hoor om mij heen en verwacht zelf ook dat veel potentiële motorrijders na de invoering zullen gaan wachten tot 24 jaar om het motorrijbewijs te gaan halen.”  Overigens vindt de rijschoolhouder het wel vreemd dat 19 januari als invoeringsdatum is geprikt. “Wat als het net die week heel glad is op de weg en het examen moet worden uitgesteld. Dan zou de examenkandidaat in de nieuwe regeling vallen en als hij 18 is ineens drie keer voor zijn rijbewijs op moeten. Vreemd dat daar geen rekening mee is gehouden. Ze hadden beter 1 mei kunnen prikken als datum.”

Investering

Desalniettemin heeft de rijschoolhouder al een flinke investering gedaan. “We hebben inmiddels onze zware motoren vervangen. Dat is toch een investering van 16.000 euro. En daarbij komt nog een investering voor de lichte categorie wanneer we weten hoe het lichte examen eruit gaat zien.”

Investeringen die niet alle rijschoolhouders bereid zijn te doen en liever de kat uit de boom kijken, meent Sonderman ” Ik denk dat er zo’n  5 collega’s met motorrijlessen gaan stoppen nu die nieuwe richtlijn eraan komt. Die hebben dan in totaal tot 10 examens per jaar en dat is toch te weinig om nieuwe motoren voor aan te schaffen.”

De kans is aanzienlijk dat  Bosch Veenstra Rijopleingen dat deel van de lokale markt naar zich toetrekt.

Fred Kramer

 

 

 

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Nieuwe rijbewijscategorieën motor heeft impact op rijscholen”

Youran van Ark|26.09.12|21:25

“De kans is aanzienlijk dat Bosch Veenstra Rijopleidngen dat deel van de lokale markt naar zich toetrekt”
Nee hoor, in 2013 komen wij (www.rijschoolvanark.nl) er juist bij!
Ook met direct, voor de nieuwe richtlijn, geschikte motoren.
Een uitermate geschikt terrein om de hoek van het pand voor de AVB.
Parkeerplaats voor de auto is er ook zat.

Ik zie juist kansen hier.

Michael Sonderman|28.09.12|15:53

Voor een ieder die goed zijn best doet zijn er kansen, en we bijten elkaar niet.
Ik had immers nog geen plannen die kant van het water op te gaan op te gaan met de motoren.
Succes en we zien elkaar in eemnes

Youran van Ark|03.10.12|17:44

Eisen aan examenvoertuigen
Kandidaten doen examen met het voertuig waar zij hun rijbewijs voor willen halen. Dit betekent dat elke categorie zijn eigen examenvoertuig kent. Het is wel toegestaan dat de rijlessen voor de categorieën A1 en A2 worden gevolgd op een motorrijtuig op twee wielen van een zwaardere categorie.
A1 – een motorrijtuig op twee wielen van de categorie A1,
zonder zijspan, met een cilinderinhoud van tenminste 120 cm3,
dat een snelheid kan bereiken van ten minste 90 km/h

Youran van Ark|03.10.12|17:44

of een motorrijwiel met volledig elektrische aandrijving,
met een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/
gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.
A2 – een motorrijtuig op twee wielen van de categorie A2, zonder zijspan, met een vermogen van tenminste 25 kW en ten hoogste 35 kW.
A – een motorrijtuig op twee wielen van de categorie A, zonder zijspan, met een vermogen van ten minste 40 kW.1

Youran van Ark|03.10.12|17:44

1 De Europese Commissie heeft besloten om het minimum vermogen van examenvoertuigen van de categorie A te verhogen naar 50 kW. Deze wijziging gaat in per 1 januari 2014. Het Reglement rijbewijzen zal op dit punt worden aangepast.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe rijbewijscategorieën motor heeft impact op rijscholen | RijschoolPro
Rijschool Bosch Veenstra Hilversum

Nieuwe rijbewijscategorieën motor heeft impact op rijscholen

De derde rijbewijsrichtlijn voor motoren die 19 januari 2013 van start gaat, heeft nu al een impact op het aantal leerlingen dat zich voor motorrijles aanmeldt. Dat zegt rijschoolhouder Michael Sonderman uit Hilversum. “Ik merk op dit moment een toename van het aantal leerlingen maar de vraag is natuurlijk of we na 19 januari weer met een dip te maken krijgen. Ik hoor ook dat sommige collega’s door de nieuwe rijbewijscategoriën nu gaan stoppen met het geven van motorrijlessen. Zij vinden het de nieuwe investering niet waard.”

De Europese Unie wil de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken. Vanaf 19 januari 2013 zijn er 3 verschillende categorieën motorrijbewijzen: A1, A2 en A gekoppeld aan het motorvermogen van licht tot zwaar..

Zware motor

Als een leerling 18 jaar is begint hij altijd met het lichtste rijbewijstype. Vanaf 20 jaar mag de leerling opgaan voor rijbewijs A2, mits hij twee jaar rijbewijs A1 heeft. Voor het zwaarste motortype moet de leerling 22 jaar zijn om praktijkexamen te doen. Heeft hij geen rijbewijs A2 dan moet hij minstens 24 jaar zijn om op een zware motor te mogen rijden.

De gedachte achter de regeling is dat jongeren niet meteen op een zware motor kunnen stappen zodra ze hun motorrijbewijs halen, maar Michael Sonderman (43) van Bosch Veenstra rijopleidingen in Hilversum zet daar kanttekeningen bij. ” Je kunt ook op een lichte motor gekke toeren uithalen. Het gaat om de mentaliteit van de persoon zelf en daar wijzen we onze leerlingen ook op.”

Verschuiving

Sonderman ziet een verschuiving van het aantal leerlingen vanwege de rijbewijsrichtlijnen. ” We tellen nu zo’n 30 tot 40 examens. Dat is beduidend meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Klanten zijn wel degelijk op de hoogte van de nieuwe rijbewijsrichtijnen en willen het papiertje halen voor  de deadline van 19 januari. Daarna zouden ze drie keer op moeten om voor je 24ste een zware motor te rijden.

“Ik hoor om mij heen en verwacht zelf ook dat veel potentiële motorrijders na de invoering zullen gaan wachten tot 24 jaar om het motorrijbewijs te gaan halen.”  Overigens vindt de rijschoolhouder het wel vreemd dat 19 januari als invoeringsdatum is geprikt. “Wat als het net die week heel glad is op de weg en het examen moet worden uitgesteld. Dan zou de examenkandidaat in de nieuwe regeling vallen en als hij 18 is ineens drie keer voor zijn rijbewijs op moeten. Vreemd dat daar geen rekening mee is gehouden. Ze hadden beter 1 mei kunnen prikken als datum.”

Investering

Desalniettemin heeft de rijschoolhouder al een flinke investering gedaan. “We hebben inmiddels onze zware motoren vervangen. Dat is toch een investering van 16.000 euro. En daarbij komt nog een investering voor de lichte categorie wanneer we weten hoe het lichte examen eruit gaat zien.”

Investeringen die niet alle rijschoolhouders bereid zijn te doen en liever de kat uit de boom kijken, meent Sonderman ” Ik denk dat er zo’n  5 collega’s met motorrijlessen gaan stoppen nu die nieuwe richtlijn eraan komt. Die hebben dan in totaal tot 10 examens per jaar en dat is toch te weinig om nieuwe motoren voor aan te schaffen.”

De kans is aanzienlijk dat  Bosch Veenstra Rijopleingen dat deel van de lokale markt naar zich toetrekt.

Fred Kramer

 

 

 

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Nieuwe rijbewijscategorieën motor heeft impact op rijscholen”

Youran van Ark|26.09.12|21:25

“De kans is aanzienlijk dat Bosch Veenstra Rijopleidngen dat deel van de lokale markt naar zich toetrekt”
Nee hoor, in 2013 komen wij (www.rijschoolvanark.nl) er juist bij!
Ook met direct, voor de nieuwe richtlijn, geschikte motoren.
Een uitermate geschikt terrein om de hoek van het pand voor de AVB.
Parkeerplaats voor de auto is er ook zat.

Ik zie juist kansen hier.

Michael Sonderman|28.09.12|15:53

Voor een ieder die goed zijn best doet zijn er kansen, en we bijten elkaar niet.
Ik had immers nog geen plannen die kant van het water op te gaan op te gaan met de motoren.
Succes en we zien elkaar in eemnes

Youran van Ark|03.10.12|17:44

Eisen aan examenvoertuigen
Kandidaten doen examen met het voertuig waar zij hun rijbewijs voor willen halen. Dit betekent dat elke categorie zijn eigen examenvoertuig kent. Het is wel toegestaan dat de rijlessen voor de categorieën A1 en A2 worden gevolgd op een motorrijtuig op twee wielen van een zwaardere categorie.
A1 – een motorrijtuig op twee wielen van de categorie A1,
zonder zijspan, met een cilinderinhoud van tenminste 120 cm3,
dat een snelheid kan bereiken van ten minste 90 km/h

Youran van Ark|03.10.12|17:44

of een motorrijwiel met volledig elektrische aandrijving,
met een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/
gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.
A2 – een motorrijtuig op twee wielen van de categorie A2, zonder zijspan, met een vermogen van tenminste 25 kW en ten hoogste 35 kW.
A – een motorrijtuig op twee wielen van de categorie A, zonder zijspan, met een vermogen van ten minste 40 kW.1

Youran van Ark|03.10.12|17:44

1 De Europese Commissie heeft besloten om het minimum vermogen van examenvoertuigen van de categorie A te verhogen naar 50 kW. Deze wijziging gaat in per 1 januari 2014. Het Reglement rijbewijzen zal op dit punt worden aangepast.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.