rijtest, motor, Honda, testrijder

Rijtest met nieuwe Honda CBR500R als lesmotor cat. A2

VIDEO – Met de komst van de nieuwe 500-serie de CBR500R en de CB500F geeft Honda invulling aan de A2-categorie. Beide motoren voelen zeer volwassen aan, kennen een grote stabiliteit; zijn zuinig, hebben een zeer modern, aansprekend design en kennen een prima prijs-prestatie-verhouding. VerkeersPro testte beide motoren op de Spaanse wegen.

Honda zegt over de nieuwe 500-serie het gat te willen opvullen dat is ontstaan tussen de 250cc en de 600cc. Daarmee doet het zichzelf te kort want zowel de CBR500R als de CB500F zouden een standaard op zichzelf kunnen zijn.

Bekijk de mening van de testrijders op VerkeersProTV

En dat is goed nieuws voor de rijschoolbranche die de CB500 van Honda sinds jaar en dag als lesmotor dicht tegen de borst houdt. Zowel de 500R als de 500F zijn van oorsprong bedoeld voor de beginnende motorrijder die van de 125 cc wil overstappen of de A2 -richtlijn moet volgen.

Zuinig

Daar tegenover staat dat beide modellen een meer ervaren publiek zullen aantrekken of de ’terugtreders’ van de grotere motorfietsen een thuis zullen gaan bieden. Want zowel de CBR500R als de CB500F voelen aan als grote motoren, waarbij de F-variant de meest speelse van de broertjes is. Honda durft zelfs te stellen dat de automobilist zijn heilige koe voor dit model zal willen laten staan.

Prijstechnisch zullen ze daar gelijk in hebben. 6999 euro voor de CBR500R en 6299 euro voor de CB500F is meer dan redelijk te noemen. Ook als lesmotor, want met 28,4 kilometer op 1 liter benzine valt de CBR feilloos in de categorie zuinig. 440 kilometer op 1 tank waarborgt een aanzienlijk actieradius zonder dat de motor omvalt van het klotsen. Ook niet onbelangrijk is dat beide modellen in Nederland standaard zijn uitgerust met ABS.

Identiek

Honda heeft de maat op 35 kW gesteld waardoor de cilinderinhoud  net uitkomt op 471 cc. Op de weg zijn ze pittig genoeg om menig cc-genoot het nakijken te geven, maar hoger dan 185 slaat de teller niet uit. Al die power wordt onder controle gehouden door middel van wave-disks remmen.

De beide broertjes CBR500R en CB500F zijn motorisch identiek aan elkaar met dien verstande dat de F-serie door een wat hogere zit en een lichter gewicht (totaal 190 kilo) wendbaarder is dan de 500R en losser aanvoelt in vooral het bochtenwerk.

Honda-DNA

Honda heeft de motoren ontwikkeld onder het adagium: veiligheid, plezier en milieu. Elementen die de Japanse motorfabriek graag in haar eigen DNA terugziet. Met recht kan worden gezegd dat dat een geslaagde exercitie is geweest.

Fred Kramer

Bekijk hier de technische gegevens van de Honda CBR500R

Bekijk hier de technische gegevens van de Honda CB500F

HondaCBR500

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Rijtest met nieuwe Honda CBR500R als lesmotor cat. A2”

Anton van Hoogstraaten|28.02.13|10:15

Wat moet de rijschoolwereld met 35kW als we minstens 40kW nodig hebben? Als volgend jaar de instap in A2 mogelijk is, wordt deze Honda pas interessant.

Robèrt Hoogers|28.02.13|22:15

lijkt me niet handig om mee te lessen met al dat kuipwerk..
is de KTM Duke 390 ABS veel leuker (en goedkoper)!

Youran van Ark|23.05.13|17:13

Suzuki GS500e is ook 35Kw en zijn voor weinig al te vinden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest met nieuwe Honda CBR500R als lesmotor cat. A2 | RijschoolPro
rijtest, motor, Honda, testrijder

Rijtest met nieuwe Honda CBR500R als lesmotor cat. A2

VIDEO – Met de komst van de nieuwe 500-serie de CBR500R en de CB500F geeft Honda invulling aan de A2-categorie. Beide motoren voelen zeer volwassen aan, kennen een grote stabiliteit; zijn zuinig, hebben een zeer modern, aansprekend design en kennen een prima prijs-prestatie-verhouding. VerkeersPro testte beide motoren op de Spaanse wegen.

Honda zegt over de nieuwe 500-serie het gat te willen opvullen dat is ontstaan tussen de 250cc en de 600cc. Daarmee doet het zichzelf te kort want zowel de CBR500R als de CB500F zouden een standaard op zichzelf kunnen zijn.

Bekijk de mening van de testrijders op VerkeersProTV

En dat is goed nieuws voor de rijschoolbranche die de CB500 van Honda sinds jaar en dag als lesmotor dicht tegen de borst houdt. Zowel de 500R als de 500F zijn van oorsprong bedoeld voor de beginnende motorrijder die van de 125 cc wil overstappen of de A2 -richtlijn moet volgen.

Zuinig

Daar tegenover staat dat beide modellen een meer ervaren publiek zullen aantrekken of de ’terugtreders’ van de grotere motorfietsen een thuis zullen gaan bieden. Want zowel de CBR500R als de CB500F voelen aan als grote motoren, waarbij de F-variant de meest speelse van de broertjes is. Honda durft zelfs te stellen dat de automobilist zijn heilige koe voor dit model zal willen laten staan.

Prijstechnisch zullen ze daar gelijk in hebben. 6999 euro voor de CBR500R en 6299 euro voor de CB500F is meer dan redelijk te noemen. Ook als lesmotor, want met 28,4 kilometer op 1 liter benzine valt de CBR feilloos in de categorie zuinig. 440 kilometer op 1 tank waarborgt een aanzienlijk actieradius zonder dat de motor omvalt van het klotsen. Ook niet onbelangrijk is dat beide modellen in Nederland standaard zijn uitgerust met ABS.

Identiek

Honda heeft de maat op 35 kW gesteld waardoor de cilinderinhoud  net uitkomt op 471 cc. Op de weg zijn ze pittig genoeg om menig cc-genoot het nakijken te geven, maar hoger dan 185 slaat de teller niet uit. Al die power wordt onder controle gehouden door middel van wave-disks remmen.

De beide broertjes CBR500R en CB500F zijn motorisch identiek aan elkaar met dien verstande dat de F-serie door een wat hogere zit en een lichter gewicht (totaal 190 kilo) wendbaarder is dan de 500R en losser aanvoelt in vooral het bochtenwerk.

Honda-DNA

Honda heeft de motoren ontwikkeld onder het adagium: veiligheid, plezier en milieu. Elementen die de Japanse motorfabriek graag in haar eigen DNA terugziet. Met recht kan worden gezegd dat dat een geslaagde exercitie is geweest.

Fred Kramer

Bekijk hier de technische gegevens van de Honda CBR500R

Bekijk hier de technische gegevens van de Honda CB500F

HondaCBR500

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Rijtest met nieuwe Honda CBR500R als lesmotor cat. A2”

Anton van Hoogstraaten|28.02.13|10:15

Wat moet de rijschoolwereld met 35kW als we minstens 40kW nodig hebben? Als volgend jaar de instap in A2 mogelijk is, wordt deze Honda pas interessant.

Robèrt Hoogers|28.02.13|22:15

lijkt me niet handig om mee te lessen met al dat kuipwerk..
is de KTM Duke 390 ABS veel leuker (en goedkoper)!

Youran van Ark|23.05.13|17:13

Suzuki GS500e is ook 35Kw en zijn voor weinig al te vinden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.