SRB en VRB starten intensieve samenwerking op
Vereniging Rijschool Belangen (VRB) en Stichting Rijschool Belang (SRB) zijn een intensieve samenwerking gestart. Met 1581 leden is hiermee de grootste brancheorganisatie voor de rijscholen ontstaan.
“Hoe meer leden, hoe sterker we staan in onze vertegenwoordiging van hen”, licht VRB-voorzitter Nico van Swam toe. “Voor een brancheorganisatie is de grootte erg belangrijk. Nu worden we als gesprekspartner nog beter gewaardeerd door partijen als het CBR, Verkeer- en Waterstaat en IBKI.”
Naast de uitstraling van de rijschoolwereld versterken, gaat de brancheorganisatie haar leden op korte termijn vooral vertegenwoordigen over zaken als de WRM-bijscholing, kilometerheffing en de pensioenleeftijd. Daarna zal ook de btw-heffing over de verkeersopleidingen aan bod komen.
SRB heeft 1250 leden, VRB is in een jaar tijd uitgegroeid tot 600 rijscholen. Omdat een aantal van hen dubbel lid is, behartigt de nieuwe club de belangen van 1581 rijscholen. Het SRB koopt collectief producten en diensten als verzekeringen en brandstof in voor haar leden. Zo profiteren nu alle aangesloten rijscholen van deze inkoopvoordelen.
Van Swam: “Beide organisaties blijven naast elkaar bestaan. VRB is een vereniging, SRB is een stichting. Maar nu kunnen we wel uitstekend van elkaars kracht profiteren. Samen met bestaande partijen als de Bovag en de FAM kunnen we de uitstraling van de rijschoolwereld naar buiten toe nog beter uitdragen.” De nieuwe leden worden op zeer korte termijn geïnformeerd over alle aspecten van de samenwerking, zo kondigt hij alvast aan.
Van Swam hoopt dat nog meer rijscholen zich bij de nieuwe organisatie aansluiten. “Bijvoorbeeld via onze website. Met een sterke brancheorganisatie leggen we een nog beter fundament voor een verdere professionalisering van de rijschoolbranche.”
Bart Pals
Gefeliciteerd. Veel succes. Tijd om deze versnipperde branche eens goed te structureren!
Is dit dan ook eindelijk een club die voor de individuele instructeur is of WEER alleen voor de rijschoolhouders, de werkgevers dus….
Ik ben verbonden aan rijschool Hippe Amstelveen. Graag zouden wij willen weten wat jullie aan de WRM-bijscholing willen gaan doen. Het praktijkgedeelte willen jullie volgens Rijinstructie”gaan aanpakken, ivm het ontnemen van je instructeursbewijs. Gaan jullie dat aanpakken via de rechter? Maken jullie een kans dat te veranderen, samen met die andere instanties?
Groeten Ruud Kraan. Hippe Amstelveen.
De eerste berichten over het ontstaan van de VRB hebben we vanuit IBKI aangegrepen om ook de VRB uit te nodigen voor het overleg over de WRM-examens. BOVAG en FAM zijn daarin ook al jarenlang vertegenwoordigd. Inmiddels doet de VRB actief mee.
Vanuit IBKI zou het nog mooier zijn wanneer de rijschoolbranche zich weet te verenigen in één organisatie, maar dat is niet aan ons… De VRB neemt dus nu ook deel aan de gedachtenwisselingen over de nieuwe WRM.
Het is goed om nog even in herinnering te brengen hoe dat zo is ontstaan. Jaren geleden is de WRM geëvalueerd. Twee zaken kwamen duidelijk naar voren: de examens moesten praktijkgerichter en de kwaliteit van de rij-instructie kon nog steeds beter. Voor alle duidelijkheid: dat was de mening van de branche.
Op basis van die evaluatie zijn de veel te theoretische Applicatietoetsen vervangen door een systeem van bijscholing: zes dagdelen theoriebijscholing en twee keer per vijf jaar een praktijkbeoordeling. En inderdaad: als een rij-instructeur ook de derde keer aantoont niet in staat te zijn om systematisch een rijles aan zijn eigen leerlingen te geven, dan betekent dat einde bevoegdheid. Hij heeft dan wel een paar jaar de tijd gehad om zich daarop voor te bereiden en ook de wijze van beoordelen staat gewoon op internet (zie http://www.ibki.nl). Niets geheimzinnigs.
Uiteraard blijft de wereld in beweging. Dat geldt ook voor de WRM. Waar nodig worden zaken aangepast. Wél hebben we het hier over wet- en regelgeving en kunnen aanpassingen niet op stel en sprong worden doorgevoerd. Dat vraagt om weloverwogen voorstellen en die worden nu door de branche voorbereid. Meer informatie hierover én alle ruimte om verder van gedachten te wisselen tijdens het BOVAG Rijscholencongres op 17 mei te Ede.
Tot dan! Jim Schouten
geachte heer mevrouw
Ik hoop dat u de rijinstructeurs die in loondienst zijn kunt helpen. Ik werk bij een rijschool houder die het niet zo nauw neemt met de wet. vooral het arbeidsrecht lapt hij aan zijn laars, het is nu al zo erg dat ik naar de rechter ga. Het probleem is dat de rest van de collega’s nog steeds behandelt worden als oud vuil en niemand durft iets te doen en er is ook niemand die ook maar voor hun opkomt waar zijn nu de vakbonden en de branche organisaties. Het gaar vaak alleen maar om de consument maar wat als je als personeel als een hond behandelt word?
met vriendelijke groet
debby willems