transportopleiding

‘Personeelstekort door subsidieverdeling transportopleiding’

BUNNIK – Om de verwachte personeelstekorten in de transportsector op te vangen dienen de subsidiegelden op transportopleidingen beter verdeeld te worden. Dat stelt de Bovag in reactie op het onderzoek naar de Nederlandse transportsector in 2015.

De transportbranche wacht flinke personeelstekorten, zo blijkt uit het onderzoek van TLN, KNV, VVT, FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen. Tot 2015 moet bijna een derde van het Nederlandse chauffeursbestand vervangen worden. Het gaat om 58.000 chauffeurs, waarvan een groot deel uitstroomt wegens vergrijzing.

“Subsidie om de opleidingskosten voor aankomende chauffeurs betaalbaar te houden is een goede zaak”, vindt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. De transportsector verdeelt die subsidie echter via hun opleidingsorganisatie VTL onder slechts 17 opleiders. Dat is andere opleidingsinsituten al jaren een doorn in het oog vanwege de oneerlijke concurrentie.

“Zij bieden echter transportopleidingen aan waarvan tot 90 procent van de kosten wordt gecompenseerd met subsidies. Dat is funest voor de concurrentie. De overige 200 opleiders kunnen daar niet aan tippen”, zegt De Waal.

Zodra de economie aantrekt voorspelt de Bovag enorme wachttijden bij de 17 VTL-opleiders en daardoor onvoldoende instroom in de sector.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Personeelstekort door subsidieverdeling transportopleiding’ | RijschoolPro
transportopleiding

‘Personeelstekort door subsidieverdeling transportopleiding’

BUNNIK – Om de verwachte personeelstekorten in de transportsector op te vangen dienen de subsidiegelden op transportopleidingen beter verdeeld te worden. Dat stelt de Bovag in reactie op het onderzoek naar de Nederlandse transportsector in 2015.

De transportbranche wacht flinke personeelstekorten, zo blijkt uit het onderzoek van TLN, KNV, VVT, FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen. Tot 2015 moet bijna een derde van het Nederlandse chauffeursbestand vervangen worden. Het gaat om 58.000 chauffeurs, waarvan een groot deel uitstroomt wegens vergrijzing.

“Subsidie om de opleidingskosten voor aankomende chauffeurs betaalbaar te houden is een goede zaak”, vindt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. De transportsector verdeelt die subsidie echter via hun opleidingsorganisatie VTL onder slechts 17 opleiders. Dat is andere opleidingsinsituten al jaren een doorn in het oog vanwege de oneerlijke concurrentie.

“Zij bieden echter transportopleidingen aan waarvan tot 90 procent van de kosten wordt gecompenseerd met subsidies. Dat is funest voor de concurrentie. De overige 200 opleiders kunnen daar niet aan tippen”, zegt De Waal.

Zodra de economie aantrekt voorspelt de Bovag enorme wachttijden bij de 17 VTL-opleiders en daardoor onvoldoende instroom in de sector.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.