Route van rijles en rijschool delen op Facebook met Rijlesapp
Leerlingen die actief jouw rijschool promoten. Dat ging vroeger nog via mond-tot-mond-reclame op het schoolplein. Maar tegenwoordig is Facebook het communicatiekanaal. Daarom heeft Stipto-Media de Rijlesapp ontwikkeld. Hiermee kunnen jongeren hun rijles tracken en delen op Facebook; met een link en logo naar hun rijschool.
De app werkt als volgt. Bij het begin van de rijles start de leerling de app op. Deze houdt voortdurend de positie bij. Aan het einde van de les drukte de leerling op ‘stop’. Vervolgens kan hij de afgelegde route delen op Facebook. Daarbij wordt het logo van de rijschool met een directe link naar de website getoond.
Rijschool
“Jongeren van 18 jaar hebben gemiddeld 180 vrienden, voornamelijk leeftijdsgenoten en afkomstig uit dezelfde regio”, vertelt Tim van Doesburg van Rijlesapp. “Zij zien allemaal bij welke rijschool hun vriendje rijles heeft en welke route hij heeft afgelegd. Dat is goede reclame voor de rijschool.”
De app is verkrijgbaar voor zowel iPhone als Android. Gebruik door de jongeren is gratis. Zij kunnen de Rijlesapp gebruiken met een code die ze van de rijschool ontvangen. De eenmansrijschool die zijn leerlingen de app wil later gebruiken, betaalt een bijdrage van 490 euro per jaar. Heb je meerdere instructeurs, betaal je 1500 euro per jaar voor ongelimiteerd gebruik. Dat is niet alleen voor de directe marketing via Facebook. Ook kan de rijschool per leerling alle gereden routes terugkijken via het Dasboard van de Rijlesapp.
Rijles
Om jongeren te stimuleren iedere rijles te posten op Facebook, krijgen zij daar punten voor. “Een rijschool kan bijvoorbeeld prijzen weggeven aan leerlingen als zij een bepaald aantal punten halen”, vertelt. Van Doesburg. “Dan kan rechtstreeks via de app aangegeven worden. Bijvoorbeeld een bioscoopbon als iemand 20 rijlessen heeft gedeeld met zijn vrienden. Dan ben je toch 20 keer voorbij gekomen bij alle vrienden die iemand heeft.”
Het bereik via Facebook is veel groter dan vroeger via het schoolplein, vertelt Van Doesburg. “Toen vertelden jongeren alleen aan directe vrienden bij welke rijschool zij lessen en hoe ze gereden hadden. Nu vertellen ze dat aan alle 180 vrienden, familie en kenissen. Na iedere rijles opnieuw. En als vrienden ‘vind ik leuk’ klikken, delen zij het ook het logo met link naar de rijschool met hun 180 vrienden. Zo breidt het zich als een olievlek uit.”
Marketing
“Mond-tot-mond-reclame is in de rijschoolbranche nog steeds erg belangrijk”, weet Van Doesburg. “Vroeger adverteerden rijscholen via huis-aan-huis-bladen. Daarna via advertenties bij Google. Dat kost honderden euro’s per maand.”
“De Rijlesapp is een veel goedkoper alternatief om direct bij leeftijdsgenoten van je leerlingen onder de aandacht gebracht te worden. En dan ook nog op een leuke manier door je leerlingen. Want die zijn maar wat trots om hun afgelegde rijles te laten zien.”
Bart Pals
Of rijscholen al niet genoeg worden gevolgd door de belastingdienst :P