Veel aandacht voor felle concurrentiestrijd rijschoolbranche
De felle concurrentiestrijd onder rijscholen door het overschot aan rijinstructeurs heeft nu ook de aandacht gekregen van de landelijke consumenten-media. De regionale kranten van Wegener en het NOS Journaal op 3 kwamen maandag met producties waarin de grote toestroom van nieuwe rijscholen onder de aandacht werd gebracht. En dat zij vaak met de prijs stunten om leerlingen te werven, waardoor de lesprijs bij reguliere rijscholen ook onder druk komt te staan.
Er is een groot overschot aan rijinstructeurs in Nederland. Er zijn ongeveer 14.000 gecertificeerde rijinstructeurs. Terwijl er jaarlijks ruim 200.000 kandidaten rijles B volgen. Een fulltime rijinstructeur met een werkweek van 40 uur, leidt ongeveer 40 leerlingen op per jaar.Dat betekent dat er werk is voor maximaal 5.000 B-rijinstructeurs. En dat is verreweg de grootste groep van de 14.000 bevoegde rijinstructeurs.
UWV
Vooral de grote toestroom van UWV’ers de laatste jaren die massaal werklozen tot rijinstructeur omvormden, leidt nu tot grote problemen. Het aantal startende rijscholen neemt nog steeds fors toe.
Het UWV is weliswaar gestopt met dergelijke budgetten beschikbaar te stellen. Invidividuele gemeenten laten nog altijd werklozen omscholen tot een bestaan als rijschoolhouder.
Ondernemerskwaliteiten
Nieuwe rijschoolhouders bezitten vaak niet over de benodigde ondernemerskwaliteiten. Ze gaan bijvoorbeeld een actie aan met Groupon. Hierdoor geven ze ver onder de kostprijs rijles, en alleen Groupon verdient er geld aan. Ook de Belastingdienst heeft inmiddels in de gaten gekregen dat er fors gefraudeerd wordt.
Om ervoor te zorgen dat rijschoolhouders over de juiste ondernemersvaardigheden beschikken, pleit brancheorganisatie Bovag voor vestigingseisen. De vraag alleen is of dat een haalbare kaart is. In Nederland bestaat het recht op vrij ondernemerschap. Iedereen die een rijschool wil beginnen, kan dat. Er worden alleen eisen gesteld aan de rijinstructeur, zoals een geldige WRM-bevoegdheid.
Rijscholen
Er zijn in Nederland maar liefst 7.867 rijscholen ingechreven bij het CBR. Het verloop is groot. Vorig jaar schreven 909 rijscholen zich in bij het CBR; 478 stopten er mee.
Bekijk de uitzending van NOS op 3:
Waarom is de rijschool branche massaal in het gat gedoken om voor de UWV instructeurs op te leiden, ze hebben hun eigen markt verziekt. Ik vind het jammer, heb een hele hoop geld betaald voor de opleiding, alleen voor een salaris net boven bijstands niveau kan ik helaas mijn opleiding niet mee terug verdienen. Jammer, het is een prachtig beroep wat ik heel erg graag zou willen uitoefenen. Ik zou het CBS de opleidingen op behoefte laten geven en niet meer de rijscholen! Komt het vanzelf weer goed
Sorry, slordig foutje ik bedoel dus CBR!!
“Nieuwe rijschoolhouders bezitten vaak niet over de benodigde ondernemerskwaliteiten. Ze gaan bijvoorbeeld een actie aan met Groupon. Hierdoor geven ze ver onder de kostprijs rijles, en alleen Groupon verdient er geld aan.”
Zoek eens op google: “keijbeck actie”. Groupon, wowdeal,vakantieveilingen vliegen je om de oren. Blijkbaar beschikt de voorzitter van de Bovag wel over de benodigde ondernemersvaardigheden. Tijd voor een workshop door de heer Keijbeck over marketing in de rijschoolbranche?
Al jaren wordt er gespeculeerd over verbeteringen binnen de rijschoolbranche, dat is niet nieuw. We proberen de rijbewijsleerling tijdens de rijles op andere gedachten te brengen, we proberen de rijbewijsleerling te beïnvloeden. Het is de rijbewijsleerling die kiest.
Er is maar 1 manier om de rijschoolbranche en de kwaliteit te verbeteren en die hebben we nog niet gehad.
Kijken vanuit de rijbewijsleerling en daar invloed op hebben is iets anders dan het beïnvloeden van een rijbewijsleerling.
Ronald, volgens mij bedoel je ook niet het CBR maar het IBKI. CBR verdient immers aan de rijscholen en leidt geen instructeurs op. Het IBKI is de instructeursinstantie die daarvoor de examens afneemt. Overigens is de rijschoolbranche zelf niet de schuldige maar het UWV die, vooral met Compact Opleiding, de markt heeft overspoeld met instructeurs. Allemaal in het kader van omscholing en met baangarantie vanuit Compact opleidingen.
Het UWV weet niet wat ze de mensen aandoen!
Wel weten ze hoe ze de mensen uit een uitkering moeten krijgen.
Nadat er bekend werd dat ik als ZZPer kon beginnen, ben ik door mijn werk coach van het UWV nog nooit zo vaak gebeld met de vraag en opdracht ben je nog niet in geschreven bij de KvK, doe dat zo vlug mogelijk.
En toen dat gebeurt was hoorde je niets meer. Met andere woorden er is er weer een ui de uitkering. Ja dan zijn ze weer van je af.
Het schijnt dat er nog altijd instructeurs instromen via instanties met een som van … € 32000 . Daar kun je best lang verliesgevend les voor geven. Kijk zaterdag kassa . Er moet iets gebeuren en hopelijk gaat er iets gebeuren. Kwaliteit moet blijven bestaan en de rest sorry heren en dames. Dat is een harde oplossing maar vrees de enigste….
allen maar full time kwaliteitsinstructeurs is plaats voor en net als in andere landen een x aantal op een x aantal inwoners. Verplicht theorie les voor elke kandidaat en een verplicht aantal ( min.45 uur ) les voor elke kandiddat. En een her opleiding voor elke instructeur die werkzaam mag en kan blijven betaalt door het UWV. investeer nu maar eens in ons. Landelijk 30 instructeurs reserve voor als er iemand ziek is. De kwaliteit wint dan op 2 vlaktes.
Marcel Moesch
Ja de UWV heeft ons kleine rijscholen echt kapot gemaakt. Ieder die in de WW zit zegt dat het UWV je aanraadt een opleiding rijinstructeur te gaan doen. Het is te gek voor woorden. Zij zijn va de mensen af en steeds meer rijscholen gaan failliet. Dit is geen toestand meer. Er moet echt wat gebeuren. Het kan toch niet zijn dat de leerling de goedkoopste rijschool neemt en wij met reguliere prijzen het nazien hebben.
Dit artikel heeft in verschillende kranten gestaan: http://www.gelderlander.nl/algemeen/binnenland/forse-groei-rijscholen-is-ongewenst-1.3720170
Naar aanleiding dit artikel het volgende:
Meer rijscholen en rijinstructeurs in een op dit moment zelfs krimpende markt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Dit hebben de Bovag en de belangenvereniging voor opleidingsinstituten van rijinstructeurs de afgelopen jaren bereikt voor de rijschoolbranche. Mooie belangenbehartiging is dat:(
De oproep van het CNV enkele jaren geleden dat er gestopt moest worden met het voordoen van m.n. de opleidingsinstituten dat er een tekort is aan rijinstructeurs werd geen gehoor aan gegeven. De Bovag adviseerde het UWV om rijinstructeurs op te leiden omdat daar vraag naar zou zijn. Niet dus!!!
Terugkijken heeft misschien niet zoveel zin meer. Maar we… of misschien beter gezegd ZE kunnen er op zijn minst van leren dat er in de toekomst eens wat beter geluisterd gaat worden naar rijinstructeurs en hun belangenbehartigers zoals het CNV voor de rijinstructeurs in loondienst en de ZZPer en de VRB voor de rijschoolhouders!!
Waarom halen jullie toch altijd dat UWV erbij !!!
Ik heb 2 jaar uitkering gehad,en niet meer aan werk kunnen komen…Sorry maar u bent te hoog opgeleid dan we kunnen jou toch niet houden. Jaja…Maar ik heb liggen smeken en bedelen bij het UWV voor een opleiding.Nooit gekregen, ik moest het allemaal zelf maar bekostigen.En inderdaad… veeeeeel geld uitgegeven en ook nog een eigen zaak uit de grond stampen want je hebt veel potentiemogelijkheden met als enig resultaat: VEEEEEEEEEEEEEEL SCHULD
Dat het UWV opleidingen vergoed om mensen te helpen weer aan het werk te komen is natuurlijk niets mis mee. Wanneer men dit doet terwijl men weet of iig kan weten dat er geen behoefte aan is wel. Je geeft daarmee mensen die willen omscholen valse hoop, het kost de samenleving onnodig geld en de markt, in dit geval de rijschoolbranche wordt er door verziekt.
Ik begrijp dat mijn mening waarschijnlijk een schok is voor velen, maar het wordt tijd dat alle reguliere rijscholen op houden te bestaan.
Iedere deskundige en instructeur die werkelijk kwaliteit levert, weet dat commercie en verkeersveiligheid gewoon niet samen gaan!
Het wordt tijd voor een door de overheid ingestelde organisatie die zowel rijlessen verzorgd als de examens af neemt.
Vaste door de overheid opgeleide en gecertificeerde instructeurs en examinatoren.
Zodat deze organisatie zich kan bezig houden met waar het uiteindelijk om gaat: een goede opleiding voor de nieuwe verkeersdeelnemer en bovenal het waarborgen van de verkeersveiligheid!
Wellicht kunnen er vanuit de huidige rijschoolwereld een klein aantal goede instructeurs een goede baan aan over houden met een even goed salaris.
Helaas zal het overgrote deel de kwaliteitsnorm niet doorstaan en verdwijnen uit de rijschool wereld.
Uitkomst: uitstekende instructeurs,examinatoren,nieuwe automobilisten,een beroeps categorie waar kwaliteit en deskundige uitstraling voorop staat en bovenal betaalbare en op kwaliteit gestoelde opleidingen.
Resultaat: een veiligere samenleving!(overheid, begint die niet bij jezelf…)
Natuurlijk is mijn mening niet relevant en gaat dit allemaal niet werken vanwege wetten,regels en alle bestaande heilige huisjes…
maar het zou wel schelen als we over verkeersveiligheid eerlijk zouden zijn!
Kwaliteit verkoopt zichzelf.
Ik ben niet bang voor “prijs stuntende parttime buschauffeurs”.
Nog steeds een volle agenda en alleen maar lachen om die prutsers.
M.Sardjoepersad. Rijschool Moen Tegen mij werd gezegd het is een ondernemrs beroep. Dus zelf betalen ook een ondernemingsplan indienen, hielp niet.Dus familie leningen.Toen ik geslaagd was, heb ik weer geprobeerd te lenen voor een auto maar dat lukte ook niet. En nu het voor anderen zo makkelijk gemaakt is vind ik dat niet zo erg. Wat erg is dat voor bepaalde opleidingen wel lotingen zijn en hiervoor niet.moet ik nu niet iets anders gaan doen, maar wie gaat dat betalen Groetjes
Al jaren is het hetzelfde ruzie in de branche,maar niemand die zich het lot van de kandidaat aantrekt.
Vanavond bij kassa waren de vertegenwoordigers van Bovag FAM en VRB en ook hier bleek een gezonde discussie niet mogelijk.
Het UWV verhaal komt dan ook niet aan orde,nee er wordt alleen aan hun klantenbinding gedacht.
Ook blijkt nu volgens hun verhaal dat er maar 1600 rijscholen bij een branche vereniging aangesloten zijn.
Dus ook hier wordt weer gelogen over hun aantallen.
.
Tijdens de uitzending blijkt dat de voorzitter van de Bovag R.Keybeck niet aanwezig is
(was dit uit voorzorg ) en dat deze wordt vervangen door Koos Burgman die zelf nooit iets te maken heeft gehad met lesgeven of een rijschool runnen.
Slechte zaak van de Bovag omdat deze man zeer ondeskundig en onprofessioneel de vragen probeerde te ontwijken en alleen tussen door reclame wou maken van de Bovag.
Ook het antwoord van de FAM. Dat ze geen simulator in huis hebben doe je niet in een tv uitzending.
Slechte voorbereiding bleek ook bij de VRB die net als de BOVAG ook van de politiek te horen kreeg dat de branche zelf maar aan tafel moet om deze uitwas praktijken aan te pakken.
Jammer omdat zowel de PVDA als de branche zich onvoldoende geïnformeerd had wat voor een programma KASSA voor staat.
De presentatrice van KASSA was dan ook de enige die precies wist waar de problemen zitten en ook het CBR die verstandig niet aanwezig was.
De uitzending duurt 15 minuten dus beter voorbereiden heren.
Het is dus duidelijk waarom de 6600 overgebleven rijscholen niet gekozen hebben voor een branche.
Zolang de juiste mensen de kar niet kunnen trekken of vervangen worden in een uitzending dan blijven de 6600 niet aangesloten rijscholen de verstandigste.
Helaas ben ik wel voorstander om een grote branche vertegenwoordiger te hebben die zowel met het CBR als met de politiek aan tafel kan gaan,dan kan je openlijk en recht vooruit mee praten over de prijzen, slechte rijscholen en ontwikkelingen CBR.
In een rapport wat we opgesteld hebben met een aantal keurrijscholen en dit van de week nog bij KASSA aangeleverd hebben in een kort verslag,stond ook al vermeld dat er geen enkel vertrouwen was in de huidige branche partijen.
Ook in het antwoord van KASSA wisten zei al te melden dat het nog steeds versnippering was wat er in onze branche al jaren speelt.
KASSA heeft voor het consumenten belang deze voorzitters goed in de kijker gezet wat 6600 rijscholen al wisten.
Ben bang dat de presentatrice verwees naar een groupon aanbieding van verkeerschool Keijbeck, Ik denk dat de markt in Limburg helemaal moeilijk is, en daarom keijberg deze noodgreep meerdere malen nam. Maar toch brengt het de Bovag die dit eigenlijk helemaal niet wil, wel in verlegenheid!
Bovag kan zich wel uitlaten over het ondernemerschap, maar zich er niet mee bemoeien.
Er honderden klachten binnen bij verschillende organisaties.
Ik heb het al zo vaak gezegd. Er is sprake van kennisgebrek. Onthoudt dit alvast maar. Te beginnen bij diegene die zich verantwoordelijk “voelt” Ik heb het goede voorbeeld gegeven bij KASSA. Als men zich verantwoordelijk “voelt” dan ga je je eigen ding niet promoten, maar dan neem je de verantwoordelijkheid in zijn geheel. Als je dat niet lukt ligt het aan je organisatie. Wat gebeurt er? “door kennisgebrek wijst men naar de branche”
Nog iets, op zich goed dat er mensen in beeld komen die er iets aan willen doen. Voor diegene, overleg met goede onderbouwde kennis, geen subjectieve meningen maar onderzoek de rijschoolbranche grondig. En verwijder de verantwoordelijke personen die juist niet in de studio waren en wel verantwoordelijk zijn voor het kapot maken van de rijschoolbranche. Diegene die hun eigen ding o zo belangrijk vinden. Wacht maar …
Ger voor jou nog even.
Ik heb met meerdere mensen van de VARA gesproken.
KASSA is een consumenten programma. Dus over klachten van consumenten.
Omdat een consument een klacht had over mij was ik natuurlijk (kennisbank) wel interessant. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen. Dat vindt KASSA goed.
Kassa wil niet praten over het UWV. Dan moet je een documentaire gaan maken en dat kan bij collega “Zembla” ook van de VARA.
Klopt Anjo, dit was bij mij ook al bekend dat KASSA met het UWV verhaal niets kan en wil doen.
Hier heeft de branche zelf schuld aan om niet eerder een vuist te maken naar de politiek.
Een BVO is prachtig maar daar komen alle partijen 5 minuten van te voren binnen en wordt er met het CBR alleen de agendapunten besproken die voor het CBR met de branche van toepassing zijn.
Daarna verdwijnt iedereen weer snel waar ik me ook flink over beklaagt heb maar de branche bestuurders wilden dit ook zo.
http://www.opgelicht.nl/uitzending/2013/759/
Hier het verhaal over een opleidings instituut die de mensen wijs maakt dat er werk genoeg is, en daarom baangarantie geeft.
werk.nl zijn me toch een stel prutsers!
Stonden nog 65 vacatures van rijbewijsconcurrent op.
Ik een mail sturen dat ze die oplichter er nog op hebben staan.
UWV mailt mij dat dit niet waar is.
Ik weer mailen: zoek op je EIGEN site maar eens op rijinstructeur.
UWV mailt mij en bedankt me voor mijn oplettendheid en hij is verwijderd.
Lekker bezig weer die ambtenaren.
ik vindt dat wanneer iemand wilt werken als instructeur er een heel goede begleiding zou moeten komen voor beginnende instructeurs laat ze dan stage lopen bij ervaren instructeurs die bv in de ww zitten 2 in 1 situatie maar nee dit kost weer geld met als eindresultaat dat de leerling de kans loopt niet optimaal wordt opgeleid tot een goede verkeersdeelnemer,en dat een leerling terugkomt en zich vermenigvuldigd in ligt puur aan vakbekwaamheid
en de info die de instructeur verstrekt in filmpje niet erg handig waar ll bij is dus hij verkoopt hem 10 lessenpakket en hij vertelt in filmpje dat je minimaal 30 lessen nodig hebt voor uitleg ik als ll was uitgestapt vertel in de intake meteen hoeveel lessen de ll nodig heeft gemiddeld ligt op 48 eerlijkheid brengt ook menssen in je auto