rijles, rijinstructeur, lesauto

Branche ziet wel wat in klachtenmeldpunt rijscholen

De uitzending van het tv-programma Kassa waarin consumenten, de branche zelf met vertegenwoordigers van VRB, FAM en Bovag, en Tweede Kamerlid Attje Kuiken (PvdA) zich uitspraken over misstanden in de rijschoolbranche afgelopen weekend heeft tot veel reacties geleid van veel rijschoolhouders. Over de problemen zijn ze het wel eens, over de oplossingen niet.

Dat de wildgroei aan rijscholen leidt tot problemen is de afgelopen maanden veel in de aandacht geweest. Het aantal rijscholen is enorm toegenomen van 5449 in 2009 tot 7867 in 2012. Ook VerkeersPro heeft er herhaaldelijk over bericht. Er is een felle prijsstrijd losgebarsten, die weinig winnaars lijkt te kennen.

Slagingspercentages

Voorzitter Peter van Neck van VRB wees er bij Kassa nog eens op dat leerlingen die in zee gaan met prijsvechters uiteindelijk juist duur uit zijn omdat de slagingspercentages van deze rijscholen vaak heel laag zijn. “Een groot stuk van de winstmarge komt door kandidaten heel vaak examen te laten doen.” Leerlingen die denken met pakket kopen van een beperkt aantal lessen en een examen klaar te zijn, komen bedrogen uit. De resterende lessen die ze uiteindelijk nodig blijken te hebben, zijn dan een stuk duurder.

Hoewel Kamerlid Attje Kuiken van de PvdA erkende dat consumenten zich natuurlijk ook goed moeten oriënteren voordat ze met rijlessen beginnen, vindt ze dat er maatregelen nodig zijn om de kwaliteit van de rijscholen te waarborgen. “We zien de problemen toenemen, het is nu tijd voor een oplossing.” Ze pleitte daarom bij Kassa voor een meldpunt waar consumenten met hun klachten terecht kunnen en een zwarte lijst. Ze vindt dat in het uiterste geval de vergunning van malafide bedrijven moet kunnen worden ingetrokken.

Debat

In de Tweede Kamer hebben ook andere fracties zich al uitgelaten over kwaliteitsverbetering in de branche, uiteenlopen van een meldpunt, een consumentplatform dat inzicht geeft in de kwaliteit van de rijschool of een keurmerk. Binnenkort is er een Kamerdebat met minister Schultz van Hagen over de branche, liet Kuiken weten.

Ook Van Neck ziet wel wat in zo’n meldpunt liet hij weten, evenals Bovag-directeur Koos Burgman, al vindt die laatste dat zijn organisatie al de nodige stappen gezet heeft. Tegen de eigen leden treedt de organisatie nu ook al op als er klachten over Bovag-rijscholen binnenkomen. Ook het bestaande keurmerk, een bemiddelingsregeling, geschillencommissie en garantiefonds helpen in zijn ogen om de professionaliteit van de branche te verbeteren. Burgman zou graag zien dat de drempel om een rijschool te beginnen hoger wordt, bijvoorbeeld in de vorm van een toets op ondernemerschap voor startende ondernemers.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Branche ziet wel wat in klachtenmeldpunt rijscholen”

Youran van Ark|26.03.13|22:42

Hmmm. Die les overeenkomst heb ik eerder gezien. LoL
Wel vet balen voor die leerlingen.
Weer mensen geflest door iemand die is aangesloten bij, de RijbewijsConcurrent.
Presentatrice had een duidelijke agenda en de rest van de tafel had het niet eens door.
Verdeel en heers noemen ze dat.
Tenenkrommende televisie.
Consument zou wel beter onderzoek moeten doen, aan wie ze hun zuurverdiende centen geven.
Ze zijn daar erg laks mee en dat zit misschien ook wel in de leeftijd.
Let op de TIPS!

Youran van Ark|26.03.13|22:43

– Vraag in je eigen omgeving bij familie of vrienden naar goede ervaringen met rijscholen. Loop ook eens bij een rijschool naar binnen om een indruk op te doen.
– Ga na of je een vaste instructeur en een vaste auto hebt.
– Maak afspraken over wat er gebeurt bij het uitvallen van een les, een instructeur of een auto. Zijn er vervangers of krijg je je lesgeld terug? Let ook op wat je eigen rechten zijn bij het afzeggen van afspraken? Hoe ver van tevoren moet je dat doen?

Youran van Ark|26.03.13|22:44

– Check het slagingspercentage van de rijschool. Dat kan hier. Soms adverteren rijscholen met hogere percentages dan ze in de praktijk halen. Let op: een slagingspercentage zegt niet alles. Let ook op het aantal examens dat een rijschool het afgelopen jaar heeft begeleid.
– Ga na of de rijschool een instructiekaart gebruikt waarop je vorderingen worden bijgehouden. Kent de opleiding een logische opbouw?

Youran van Ark|26.03.13|22:45

– Heb je een voorkeur voor een bepaald soort opleiding? Er zijn spoedopleidingen, maar ook een rijopleiding in stappen. Ook zijn er rijscholen die zich specialiseren in het lesgeven aan kandidaten met faalangst,
– Het gemiddelde aantal lessen dat nodig is voor een kandidaat zijn rijbewijs haalt ligt rond de 35 à 40. Pakketten van tien rijlessen met examen voor een lage prijs lijken aantrekkelijk.

Youran van Ark|26.03.13|22:45

In de praktijk zijn er vrijwel altijd meer lessen nodig, die dan ook tegen een hogere prijs worden aangeboden. Na tien lessen examen doen is vrijwel altijd zinloos.
– Je kunt ook overwegen per les te betalen. Je bent dan soms wel duurder uit, maar je bent ook flexibel. Je kunt stoppen wanneer je wil, zonder dat je je geld terug moet vragen.
– Vraag de instructeur naar zijn WRM-certificaat. Bij het IBKI kan je nagaan wanneer het certificaat is afgegeven en of het nog geldig is.

Youran van Ark|26.03.13|22:46

– Let op het tarief dat rijscholen rekenen voor het praktijkexamen. Een reële prijs ligt rond de €200.
– Uit onderzoek blijkt dat kandidaten die een tussentijdse toets afleggen een hogere slagingskans hebben.
– Let op misleidende reclametermen als ‘slagingsgarantie’. Rijscholen kunnen geen garanties geven over je slagingskans.
– Vergelijk de prijzen, maar let ook op de duur van de les. Bij de ene rijschool duurt een rijles een uur, bij de andere rijschool drie kwartier.

Daniel Haans|28.03.13|12:51

Naast alles wat in het programma is besproken, en geheel ook waar eens wel twee andere aandachtspunten;

– De klant doet het enigzins zelf ook door naar die scholen te rennen met prijzen die te mooi zijn om waar te zijn en verder nergens naar te kijken.
– Verder ook graag zwarte lijst van klanten zodat klanten die kosten maken bij een rijschool deze nooit betalen niet zomaar bij een ander verder kunnen.

Dat zou ook erg mooi zijn. Het heeft ook helaas met de recessie te maken deze situatie.

Bart Tromp|29.03.13|17:48

Ik heb gewoon een kleine rijschool, met en een sluitende boekhouding. Maar waarom komt het op mij over, alsof de Bovag zijn pijlen gericht heeft op alle zzp-ers? En niet op de beunhazen, WW-ers, en WAO-ers die de aandacht verdienen? Laten we nu eens gezamelijk als rijschoolhoudend nederland onze eigen branch beschermen. ipv elkaar aan te kijken, dit probleem is namelijk gecrieerd door de overheid en UWV… laat ze het ook oplossen, en gooi en maar eens 5 jaar lang, strenge controle’s op in.

Nina Stulen|31.03.13|11:53

Youran van Ark, Het slagingspercentage zegt echt niet alles!
Het ligt ook aan hoeveel lessen een leerling heeft gehad. Er zijn leerlingen die perse niet meer willen rijden dan het aantal uren dat zij of de ouders in gedachten hebben. Als ik mijn leerling 50 uur laat rijden, dan heb ik een hoog slagingspercentage. Daar komt bij dat een grote rijschool veel instructeurs heeft en alleen het gemiddelde van alle instructeurs op de site van het CBR staat. Dit zegt niets over een bepaalde instructeur.

Youran van Ark|15.04.13|08:54

Nina Stulen, het slagingspercentage zegt heel veel.
Zodra een instructeur een leerling laat bepalen wanneer deze afrijdt, is deze instructeur heel fout bezig. Verkeersveiligheid? En 50 uur rijden is eerder regel dan uitzondering. Als je je aansluit bij een “grote” rijschool is dit dus jouw eigen keuze. Je kan ook uitgaan van je eigen kracht en zorgen dat je hoger scoort dan je concurrent de “grote” rijschool. Misschien wordt jij dan wel die “grote” rijschool?

Rijschool Wannes|15.04.13|15:00

Ze kunnen mooi in het rond praten van de BOVAG, FAM & VRB. maar oplossingen ho maar.
*als je niet lid bent zou je in eens een slechte rijschool zijn? kom nou zeg.
*als je geen kantoor pand hebt ben je niet te vertrouwen? waar komt dat in eens vandaan? omdat Rijschool Wannes geen kantoor heeft kunnen we een goede prijs hanteren van €37, euro. ipv €45.
wie zat er met het UWV aan tafel om al deze instructeurs op te leiden? en nu krabbelen ze terug en roepen ze het hardste van allemaal. thnx BOVAG

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Branche ziet wel wat in klachtenmeldpunt rijscholen | RijschoolPro
rijles, rijinstructeur, lesauto

Branche ziet wel wat in klachtenmeldpunt rijscholen

De uitzending van het tv-programma Kassa waarin consumenten, de branche zelf met vertegenwoordigers van VRB, FAM en Bovag, en Tweede Kamerlid Attje Kuiken (PvdA) zich uitspraken over misstanden in de rijschoolbranche afgelopen weekend heeft tot veel reacties geleid van veel rijschoolhouders. Over de problemen zijn ze het wel eens, over de oplossingen niet.

Dat de wildgroei aan rijscholen leidt tot problemen is de afgelopen maanden veel in de aandacht geweest. Het aantal rijscholen is enorm toegenomen van 5449 in 2009 tot 7867 in 2012. Ook VerkeersPro heeft er herhaaldelijk over bericht. Er is een felle prijsstrijd losgebarsten, die weinig winnaars lijkt te kennen.

Slagingspercentages

Voorzitter Peter van Neck van VRB wees er bij Kassa nog eens op dat leerlingen die in zee gaan met prijsvechters uiteindelijk juist duur uit zijn omdat de slagingspercentages van deze rijscholen vaak heel laag zijn. “Een groot stuk van de winstmarge komt door kandidaten heel vaak examen te laten doen.” Leerlingen die denken met pakket kopen van een beperkt aantal lessen en een examen klaar te zijn, komen bedrogen uit. De resterende lessen die ze uiteindelijk nodig blijken te hebben, zijn dan een stuk duurder.

Hoewel Kamerlid Attje Kuiken van de PvdA erkende dat consumenten zich natuurlijk ook goed moeten oriënteren voordat ze met rijlessen beginnen, vindt ze dat er maatregelen nodig zijn om de kwaliteit van de rijscholen te waarborgen. “We zien de problemen toenemen, het is nu tijd voor een oplossing.” Ze pleitte daarom bij Kassa voor een meldpunt waar consumenten met hun klachten terecht kunnen en een zwarte lijst. Ze vindt dat in het uiterste geval de vergunning van malafide bedrijven moet kunnen worden ingetrokken.

Debat

In de Tweede Kamer hebben ook andere fracties zich al uitgelaten over kwaliteitsverbetering in de branche, uiteenlopen van een meldpunt, een consumentplatform dat inzicht geeft in de kwaliteit van de rijschool of een keurmerk. Binnenkort is er een Kamerdebat met minister Schultz van Hagen over de branche, liet Kuiken weten.

Ook Van Neck ziet wel wat in zo’n meldpunt liet hij weten, evenals Bovag-directeur Koos Burgman, al vindt die laatste dat zijn organisatie al de nodige stappen gezet heeft. Tegen de eigen leden treedt de organisatie nu ook al op als er klachten over Bovag-rijscholen binnenkomen. Ook het bestaande keurmerk, een bemiddelingsregeling, geschillencommissie en garantiefonds helpen in zijn ogen om de professionaliteit van de branche te verbeteren. Burgman zou graag zien dat de drempel om een rijschool te beginnen hoger wordt, bijvoorbeeld in de vorm van een toets op ondernemerschap voor startende ondernemers.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Branche ziet wel wat in klachtenmeldpunt rijscholen”

Youran van Ark|26.03.13|22:42

Hmmm. Die les overeenkomst heb ik eerder gezien. LoL
Wel vet balen voor die leerlingen.
Weer mensen geflest door iemand die is aangesloten bij, de RijbewijsConcurrent.
Presentatrice had een duidelijke agenda en de rest van de tafel had het niet eens door.
Verdeel en heers noemen ze dat.
Tenenkrommende televisie.
Consument zou wel beter onderzoek moeten doen, aan wie ze hun zuurverdiende centen geven.
Ze zijn daar erg laks mee en dat zit misschien ook wel in de leeftijd.
Let op de TIPS!

Youran van Ark|26.03.13|22:43

– Vraag in je eigen omgeving bij familie of vrienden naar goede ervaringen met rijscholen. Loop ook eens bij een rijschool naar binnen om een indruk op te doen.
– Ga na of je een vaste instructeur en een vaste auto hebt.
– Maak afspraken over wat er gebeurt bij het uitvallen van een les, een instructeur of een auto. Zijn er vervangers of krijg je je lesgeld terug? Let ook op wat je eigen rechten zijn bij het afzeggen van afspraken? Hoe ver van tevoren moet je dat doen?

Youran van Ark|26.03.13|22:44

– Check het slagingspercentage van de rijschool. Dat kan hier. Soms adverteren rijscholen met hogere percentages dan ze in de praktijk halen. Let op: een slagingspercentage zegt niet alles. Let ook op het aantal examens dat een rijschool het afgelopen jaar heeft begeleid.
– Ga na of de rijschool een instructiekaart gebruikt waarop je vorderingen worden bijgehouden. Kent de opleiding een logische opbouw?

Youran van Ark|26.03.13|22:45

– Heb je een voorkeur voor een bepaald soort opleiding? Er zijn spoedopleidingen, maar ook een rijopleiding in stappen. Ook zijn er rijscholen die zich specialiseren in het lesgeven aan kandidaten met faalangst,
– Het gemiddelde aantal lessen dat nodig is voor een kandidaat zijn rijbewijs haalt ligt rond de 35 à 40. Pakketten van tien rijlessen met examen voor een lage prijs lijken aantrekkelijk.

Youran van Ark|26.03.13|22:45

In de praktijk zijn er vrijwel altijd meer lessen nodig, die dan ook tegen een hogere prijs worden aangeboden. Na tien lessen examen doen is vrijwel altijd zinloos.
– Je kunt ook overwegen per les te betalen. Je bent dan soms wel duurder uit, maar je bent ook flexibel. Je kunt stoppen wanneer je wil, zonder dat je je geld terug moet vragen.
– Vraag de instructeur naar zijn WRM-certificaat. Bij het IBKI kan je nagaan wanneer het certificaat is afgegeven en of het nog geldig is.

Youran van Ark|26.03.13|22:46

– Let op het tarief dat rijscholen rekenen voor het praktijkexamen. Een reële prijs ligt rond de €200.
– Uit onderzoek blijkt dat kandidaten die een tussentijdse toets afleggen een hogere slagingskans hebben.
– Let op misleidende reclametermen als ‘slagingsgarantie’. Rijscholen kunnen geen garanties geven over je slagingskans.
– Vergelijk de prijzen, maar let ook op de duur van de les. Bij de ene rijschool duurt een rijles een uur, bij de andere rijschool drie kwartier.

Daniel Haans|28.03.13|12:51

Naast alles wat in het programma is besproken, en geheel ook waar eens wel twee andere aandachtspunten;

– De klant doet het enigzins zelf ook door naar die scholen te rennen met prijzen die te mooi zijn om waar te zijn en verder nergens naar te kijken.
– Verder ook graag zwarte lijst van klanten zodat klanten die kosten maken bij een rijschool deze nooit betalen niet zomaar bij een ander verder kunnen.

Dat zou ook erg mooi zijn. Het heeft ook helaas met de recessie te maken deze situatie.

Bart Tromp|29.03.13|17:48

Ik heb gewoon een kleine rijschool, met en een sluitende boekhouding. Maar waarom komt het op mij over, alsof de Bovag zijn pijlen gericht heeft op alle zzp-ers? En niet op de beunhazen, WW-ers, en WAO-ers die de aandacht verdienen? Laten we nu eens gezamelijk als rijschoolhoudend nederland onze eigen branch beschermen. ipv elkaar aan te kijken, dit probleem is namelijk gecrieerd door de overheid en UWV… laat ze het ook oplossen, en gooi en maar eens 5 jaar lang, strenge controle’s op in.

Nina Stulen|31.03.13|11:53

Youran van Ark, Het slagingspercentage zegt echt niet alles!
Het ligt ook aan hoeveel lessen een leerling heeft gehad. Er zijn leerlingen die perse niet meer willen rijden dan het aantal uren dat zij of de ouders in gedachten hebben. Als ik mijn leerling 50 uur laat rijden, dan heb ik een hoog slagingspercentage. Daar komt bij dat een grote rijschool veel instructeurs heeft en alleen het gemiddelde van alle instructeurs op de site van het CBR staat. Dit zegt niets over een bepaalde instructeur.

Youran van Ark|15.04.13|08:54

Nina Stulen, het slagingspercentage zegt heel veel.
Zodra een instructeur een leerling laat bepalen wanneer deze afrijdt, is deze instructeur heel fout bezig. Verkeersveiligheid? En 50 uur rijden is eerder regel dan uitzondering. Als je je aansluit bij een “grote” rijschool is dit dus jouw eigen keuze. Je kan ook uitgaan van je eigen kracht en zorgen dat je hoger scoort dan je concurrent de “grote” rijschool. Misschien wordt jij dan wel die “grote” rijschool?

Rijschool Wannes|15.04.13|15:00

Ze kunnen mooi in het rond praten van de BOVAG, FAM & VRB. maar oplossingen ho maar.
*als je niet lid bent zou je in eens een slechte rijschool zijn? kom nou zeg.
*als je geen kantoor pand hebt ben je niet te vertrouwen? waar komt dat in eens vandaan? omdat Rijschool Wannes geen kantoor heeft kunnen we een goede prijs hanteren van €37, euro. ipv €45.
wie zat er met het UWV aan tafel om al deze instructeurs op te leiden? en nu krabbelen ze terug en roepen ze het hardste van allemaal. thnx BOVAG

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.