Hans Schaap, ANWB Duurzaamheidsprijs, GreenStar Statistics, Dation

GreenStar Statistics ontwikkelt app voor competitie rijgedrag

GreenStar Statistics komt met nieuwe functies voor gebruik van de ‘Smart Stick’ door wagenparkbeheerders en rijschoolhouders. Initiatiefnemer Dation is bezig om een applicatie te ontwikkelen waarmee bedrijven met elkaar kunnen strijden om de beste scores. De stick van het project dat rijgedrag verbetert won een half jaar geleden nog de ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs en wordt onder meer gebruikt door rijscholen die cursussen ‘Het Nieuwe Rijden’ aanbieden.

“Het gaat erom dat we gebruikers op een positieve manier aanzetten tot het verbeteren van hun eigen rijstijl, maar ook die van elkaar”, aldus Irène van Hogendorp van GreenStar Statistics. “Daarnaast wordt structureel 5 tot 20 procent bespaard op brandstof, CO2-uitstoot en verzekeringspremie en rijden gebruikers veiliger en minder schade.”

Besparing

GreenStar Statistics combineert een slimme stick of een ingebouwde versie, de ‘black-box’, met de informatie uit de boordcomputer van de auto. Het beoordeelt op basis van wiskundige formules het rijgedrag van de chauffeur. Data worden verzameld en vertaald in een digitaal rapport dat op wekelijkse of maandelijkse basis naar de gebruikers wordt verstuurd. Momenteel zijn er ongeveer 500 Smart Sticks in gebruik.

“We verwachten binnen ongeveer een half jaar een app op de markt te brengen die onder andere de resultaten van meerdere afdelingen binnen een het bedrijf aan elkaar kan koppelen. En op termijn de data van wagenparken van verschillende bedrijven. Dit als wedstrijdelement, maar ook als motivatie.”

Leerling

Het systeem kan effectief gebruikt worden door instructeurs en hun leerlingen. “De oudere systemen zijn gebaseerd op het achteraf evalueren. Maar achteraf is het moeilijk te achterhalen hoe nu precies gereden werd. Met dit systeem vermijd je die discussies”, zo laat Van Hogendorp weten.

Maar volgens het bedrijf is het systeem voornamelijk interessant voor rijschoolhouders die ook trainingen voor ‘Het Nieuwe Rijden’ geven. Van Hogendorp: “Het heeft ook een mentaal effect. Als je als bestuurder weet dat je van je baas bijvoorbeeld de Smart Stick moet gebruiken, dan ga je vanzelf ander rijgedrag vertonen. Er kan specifiek worden gemeten op verbeterpunten en binnen een seconde wordt alles geregistreerd.” Als blijkt dat het de bestuurder niet lukt om zijn rijgedrag zelf te optimaliseren, kunnen die via het project enkele HNR-trainingen volgen.

Opleiders

Volgens Van Hogendorp wordt het effect van bijvoorbeeld de HNR-trainingen door het gebruik van GreenStar Statistics vergroot en creëert de opleiders bovendien meer contactmomenten met hun klanten. Daarnaast ontvangt de opleider een kick-back fee per nieuwe gebruiker. “We zijn op zoek naar verkeersscholen en opleiders die trainingen kunnen verzorgen, om onze kring van opleiders uit te breiden”, aldus Van Hogendorp.

De slimme stick meet op parameters als snelheid en remgedrag. Door uitbreiding van het pakket met in-car feedback, kan de bestuurder daarnaast al tijdens het rijden reactie krijgen op zijn rijgedrag. Via een lampje in het dashboard wordt bijvoorbeeld een rode flikkering weergegeven bij onnodig hard optrekken.

Rijgedrag

Het project is een initiatief van Dation uit Enschede. Het bedrijf werd bekend door haar agendapakket en facturatiesysteem voor rijscholen. GreenStar Statistics zet vooral in op het verbeteren van rijgedrag van de gebruikers. “Veel registratieprogramma’s richten zich voornamelijk op brandstofgebruik. Maar onze focus levert uiteindelijk meer besparing op”, aldus Van Hogendorp. “Het is overigens aan het management van die bedrijven zelf om een gevolg te geven aan de resultaten binnen de organisaties.”

Voor leerlingen kan het systeem bij wijze van motivator worden ingezet. Bij rijinstructeurs met een auto van de zaak is het met GreenStar Statistics mogelijk om het privé-gebruik te analyseren. “Wij bieden bedrijven de mogelijkheid om de Smart Stick twee maanden lang te testen. Enkel gebruikskosten worden in die periode in rekening gebracht.”

Award

Naar zeggen van Van Hogendorp blijft het product zich de komende tijd nog verder ontwikkelen. “We willen in de toekomst de private markt op, zodat cursisten of leerlingen naar eigen behoefte kunnen gaan oefenen. We moeten immers met de techniek meegaan.” De Smart Stick is ‘click-and-go’ en kost maandelijks 17,50 euro (excl. BTW) met eenmalig 150 euro aanschafkosten. Van Hogendorp: “Als je gemiddeld 25.000 kilometer op jaarbasis rijdt en het voertuig is in eigen bezit, dan heb je de stick binnen een jaar al terugverdiend.”

GreenStar Statistics won de jaarlijks uitgereikte ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs, omdat de oplossing niet alleen brandstof bespaart, maar ook de CO2-uitstoot reduceert. Het bedrijf ontving daarmee een geldprijs van 10.000 euro om in het product te investeren. “We bieden de mogelijkheid om de excessieve bestuurders een training te laten volgen waarbij de rapporten als basis dienen. Hierdoor worden trainingen nog effectiever”, aldus Irène van Hogendorp.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs voor ‘Black-box rij-adviseur’

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GreenStar Statistics ontwikkelt app voor competitie rijgedrag | RijschoolPro
Hans Schaap, ANWB Duurzaamheidsprijs, GreenStar Statistics, Dation

GreenStar Statistics ontwikkelt app voor competitie rijgedrag

GreenStar Statistics komt met nieuwe functies voor gebruik van de ‘Smart Stick’ door wagenparkbeheerders en rijschoolhouders. Initiatiefnemer Dation is bezig om een applicatie te ontwikkelen waarmee bedrijven met elkaar kunnen strijden om de beste scores. De stick van het project dat rijgedrag verbetert won een half jaar geleden nog de ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs en wordt onder meer gebruikt door rijscholen die cursussen ‘Het Nieuwe Rijden’ aanbieden.

“Het gaat erom dat we gebruikers op een positieve manier aanzetten tot het verbeteren van hun eigen rijstijl, maar ook die van elkaar”, aldus Irène van Hogendorp van GreenStar Statistics. “Daarnaast wordt structureel 5 tot 20 procent bespaard op brandstof, CO2-uitstoot en verzekeringspremie en rijden gebruikers veiliger en minder schade.”

Besparing

GreenStar Statistics combineert een slimme stick of een ingebouwde versie, de ‘black-box’, met de informatie uit de boordcomputer van de auto. Het beoordeelt op basis van wiskundige formules het rijgedrag van de chauffeur. Data worden verzameld en vertaald in een digitaal rapport dat op wekelijkse of maandelijkse basis naar de gebruikers wordt verstuurd. Momenteel zijn er ongeveer 500 Smart Sticks in gebruik.

“We verwachten binnen ongeveer een half jaar een app op de markt te brengen die onder andere de resultaten van meerdere afdelingen binnen een het bedrijf aan elkaar kan koppelen. En op termijn de data van wagenparken van verschillende bedrijven. Dit als wedstrijdelement, maar ook als motivatie.”

Leerling

Het systeem kan effectief gebruikt worden door instructeurs en hun leerlingen. “De oudere systemen zijn gebaseerd op het achteraf evalueren. Maar achteraf is het moeilijk te achterhalen hoe nu precies gereden werd. Met dit systeem vermijd je die discussies”, zo laat Van Hogendorp weten.

Maar volgens het bedrijf is het systeem voornamelijk interessant voor rijschoolhouders die ook trainingen voor ‘Het Nieuwe Rijden’ geven. Van Hogendorp: “Het heeft ook een mentaal effect. Als je als bestuurder weet dat je van je baas bijvoorbeeld de Smart Stick moet gebruiken, dan ga je vanzelf ander rijgedrag vertonen. Er kan specifiek worden gemeten op verbeterpunten en binnen een seconde wordt alles geregistreerd.” Als blijkt dat het de bestuurder niet lukt om zijn rijgedrag zelf te optimaliseren, kunnen die via het project enkele HNR-trainingen volgen.

Opleiders

Volgens Van Hogendorp wordt het effect van bijvoorbeeld de HNR-trainingen door het gebruik van GreenStar Statistics vergroot en creëert de opleiders bovendien meer contactmomenten met hun klanten. Daarnaast ontvangt de opleider een kick-back fee per nieuwe gebruiker. “We zijn op zoek naar verkeersscholen en opleiders die trainingen kunnen verzorgen, om onze kring van opleiders uit te breiden”, aldus Van Hogendorp.

De slimme stick meet op parameters als snelheid en remgedrag. Door uitbreiding van het pakket met in-car feedback, kan de bestuurder daarnaast al tijdens het rijden reactie krijgen op zijn rijgedrag. Via een lampje in het dashboard wordt bijvoorbeeld een rode flikkering weergegeven bij onnodig hard optrekken.

Rijgedrag

Het project is een initiatief van Dation uit Enschede. Het bedrijf werd bekend door haar agendapakket en facturatiesysteem voor rijscholen. GreenStar Statistics zet vooral in op het verbeteren van rijgedrag van de gebruikers. “Veel registratieprogramma’s richten zich voornamelijk op brandstofgebruik. Maar onze focus levert uiteindelijk meer besparing op”, aldus Van Hogendorp. “Het is overigens aan het management van die bedrijven zelf om een gevolg te geven aan de resultaten binnen de organisaties.”

Voor leerlingen kan het systeem bij wijze van motivator worden ingezet. Bij rijinstructeurs met een auto van de zaak is het met GreenStar Statistics mogelijk om het privé-gebruik te analyseren. “Wij bieden bedrijven de mogelijkheid om de Smart Stick twee maanden lang te testen. Enkel gebruikskosten worden in die periode in rekening gebracht.”

Award

Naar zeggen van Van Hogendorp blijft het product zich de komende tijd nog verder ontwikkelen. “We willen in de toekomst de private markt op, zodat cursisten of leerlingen naar eigen behoefte kunnen gaan oefenen. We moeten immers met de techniek meegaan.” De Smart Stick is ‘click-and-go’ en kost maandelijks 17,50 euro (excl. BTW) met eenmalig 150 euro aanschafkosten. Van Hogendorp: “Als je gemiddeld 25.000 kilometer op jaarbasis rijdt en het voertuig is in eigen bezit, dan heb je de stick binnen een jaar al terugverdiend.”

GreenStar Statistics won de jaarlijks uitgereikte ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs, omdat de oplossing niet alleen brandstof bespaart, maar ook de CO2-uitstoot reduceert. Het bedrijf ontving daarmee een geldprijs van 10.000 euro om in het product te investeren. “We bieden de mogelijkheid om de excessieve bestuurders een training te laten volgen waarbij de rapporten als basis dienen. Hierdoor worden trainingen nog effectiever”, aldus Irène van Hogendorp.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs voor ‘Black-box rij-adviseur’

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.