Verkeersschool Van Hulst uit Druten failliet verklaard
Verkeersschool Van Hulst uit het Gelderse Druten is failliet verklaard. Het faillissement werd vorige maand door de rijschool aangevraagd en is inmiddels uitgesproken. “We hebben zelf besloten dat het niet langer ging. Omdat we het al een tijdje aan zagen komen, zijn we minder ver vooruit gaan factureren, dus onze leerlingen zijn niet gedupeerd”, zo laat mede-eigenaar John van Sommeren weten. “Tien kandidaten die nog wel bezig waren met hun opleiding voor de personenauto, zijn opgevangen door het Bovag Garantie Fonds”
De negen man personeel van het bedrijf is inmiddels door de curator ontslagen. Van Sommeren: “Gisteren hebben we met onze laatste lesauto het allerlaatste examen bij het CBR gereden. Nu ook die auto weg is, zijn we de boel zo goed mogelijk aan het afwerken.”
Concurrentie
Volgens Van Sommeren heeft het faillissement alles te maken met de huidige concurrentie in de markt. “Wij zijn een grote rijschool met een flink wagenpark. Ik heb personeel en een pand dat ik moet betalen, dus ik kan niet mee in de prijzen die nieuwe eenmanszaken rekenen. Je kunt nóg zo’n goede opleiding aanbieden, de leerling baseert de keuze voor een rijschool uiteindelijk toch echt op de lesprijs die wordt gevraagd. Helaas.”
De rijschoolhouder zegt daarnaast door de openstelling van de Europese grenzen voor vrij verkeer van werknemers zo’n zestig procent te hebben ingeleverd op lessen voor vrachtauto en autobus. “In goede tijden zaten onze drie vrachtauto’s elke dag vol. Maar het werk wordt steeds meer door buitenlandse chauffeurs gedaan.” Ook het nieuwe systeem voor motorrijlessen, dat per januari van dit jaar werd doorgevoerd, zat hem naar eigen zeggen aardig dwars. “Voorheen had ik één motorinstructeur in dienst die altijd volgeboekt was, maar in het afgelopen jaar hebben we amper leerlingen voor die categorie opgeleid.”
Rijlessen
Een jaar geleden had Verkeersschool Van Hulst nog twaalf man personeel in dienst. “We boden rijlessen voor alle rijbewijscategorieën aan en verzorgden Code 95, een taxi-opleiding, een brandweeropleiding en opfriscursussen. Ons wagenpark was behoorlijk en bestond onder meer uit drie vrachtauto’s met aanhangers, een touringcar, vier schakelauto’s en een automaat, een taxi en twee motoren. En sinds 2009 zaten we in een pand met drie grote theorielokalen.”
Maar wegens de concurrentie, de fikse afname van het aantal vrachtauto- en autobuslessen én de economische crisis, is gens nu bereikt, zo stelt de rijschoolhouder. “Door de crisis blijven bijvoorbeeld bedrijven de bijscholing uitstellen. Steeds met een half jaartje. Daar kan ik nu niet meer op wachten.”
Failliet
Eerder al werd het aantal personeelsleden van het 58 jaar oude familiebedrijf teruggebracht naar negen. “Ze zijn inmiddels allemaal ontslagen door de curator en zullen iets anders moeten zoeken. Maar mijn ouders bijvoorbeeld, die hun leven lang hard hebben gewerkt als eigen baas, hoeven bij het UWV niet aan te kloppen. Zij hebben immers geen ‘arbeidsverleden’. Dat vind ik misschien nog wel het lastigste aan het verhaal.”
Vooralsnog zegt Van Sommeren niet te weten wat hijzelf in de toekomst gaat doen. “Ik wil eerst zorgen dat alles netjes wordt afgehandeld, zodat ik door mijn eigen dorp heen kan lopen zonder scheve gezichten te krijgen. Het enige wat ik op dit moment weet is dat we zeker niet de laatste verkeersschool zullen zijn die dit jaar failliet gaat.”
Roosmarijn Dierick
Blijft een trieste zaak dat mooie, goede bedrijven die al jarenlang bestaan het hoofd niet boven water kunnen houden. Is dit nu die “marktwerking” zoals het Den Haag voorstaat?
Dit is heel triest, en dit zou moeten stoppen, maar hoe? Het is nou eenmaal een Branche die teveel instructeurs heeft, en vooral te veel nieuwkomers die geen verstand van ondernemen hebben, en de lesprijs zonder door te rekenen baseert op zijn concurrent. Misschien is de oplossing wel, een verplicht goedgekeurd businessplan getekend door beëdigt accountant, al vorens je een inschrijving bij de KVK kan doen, en daarna controle op naleving.
Ja John. Dit is de marktwerking die Den Haag bedoeld, maar die zijn nu niet meer thuis. Ruim een jaar geleden moest dat met veel tam tam allemaal in tv programma’s. Deze rijschoolhouder schrijft het juiste verhaal. Ik ben blij met mijn nieuwe baan in de elektronica techniek, waar ik wel kan doorstromen. En nog blijven ze de branche volpompen met rijinstructeurs. Komen die niet? Dan gaan we toch bijscholingsabonnementen doen? Hoe meer rijinstructeurs, hoe meer bijscholingen. KASSA
Minister Schulz verklaarde toch: De branche regelt het zelf wel. Lang leve de zwartwerkers en leerlingmelkers. De ONDERNEMER gaat naar de klote.
@VanSommeren: Ik ben trots op jou. Failliet gaan is geen schande, maar een eer. Volhouden tot de laatste euro, omdat je alles hebt gegeven, gevochten met je leven en met werknemers veel op je levenskwaliteit hebt ingeleverd. In Amerika zou je een held zijn, en voor mij ben je dat ook.
Wat is nou precies het verschil tussen een grote duurdere rijschool die een goede opleiding aanbied, in vergelijking met een kleine goedkopere rijschool? Uiteindelijk moeten ze allemaal naar het CBR volgens hetzelfde protocol het examen afleggen en krijgen ze hetzelfde roze pasje no matter waar ze gelest hebben. Overigens vind ik het erg sneu voor deze man en netjes dat hij alles zo afhandelt.
Er zijn ook zat kleine rijscholen met een goede opleiding/slagingspercentage. De consument ziet dus dezelfde opleiding, zelfde auto voor bijv € 30,00 bij een eenmanszaak. Of kiest dezelfde opleiding, dezelfde auto voor € 50,00 bij een grote rijschool.
Daar komt dan nog bij dat zelfstandigen vaak veel gemotiveerder werken dan iemand die in loondienst is.
kromme vergelijking, hier in de regio, zit een goede eenmanszaak tussen €42,- en €46,- De goede middelgrote en grotere rijscholen slechts op een paar euro meer.
En jah, ook hier zitten ze van € 30,- of soms nog wel minder, maar als je dan naar rijschoolgegevens.nl gaat weet je meteen waarom.
@ Michael Sonderman,
En zo kun je het ook omdraaien natuurlijk. Bij ons zitten er ook rijscholen die voor € 30,= rijden en fantastische resultaten hebben. En er zitten rijscholen die € 45,= en hele slechte cijfers hebben. Ik weet dat de duurdere rijscholen graag roepen dat ze beter zijn en meer “kwaliteit” leveren (ze moeten die hogere lesprijs ergens mee verklaren) maar domweg stellen dat een goedkope rijschool slecht is en een dure goed gaat veel te ver.
Veel rijscholen leveren wat de consument wil. Er zijn rijscholen die een leerling pas examen laten rijden als deze er 100 % klaar voor is. Er zijn ook rijscholen die een leerling examen laten rijden als de leerling dat wil. Deze rijscholen voldoen aan een vraag en dus hebben zij bestaansrecht. Er bestaan in Nederland sterrenrestaurants naast de McDonalds. Het kwaliteitsverschil is duidelijk denk ik. Toch eten er meer mensen bij McDonalds dan in sterrenrestaurants. Allemaal domme mensen?
Ongelofelijk als je ziet aan welke regels de vervoersbranche moet voldoen en wat er allemaal bijgeschoold moet worden,zodat de hele branche om zeep wordt geholpen door oost-Europese chauffeurs. En dan in het nieuws te constateren dat er veel wordt gefraudeerd met rijbewijzen?! Er rijdt dus zelfs een klein percentage chauffeurs rond zonder een echt vrachtwagenrijbewijs. En deze rijbewijzen zien er gewoon echt uit zodat ze ook niet van de weg te plukken zijn. Concurreren daartegen is onmogelijk!
Zoals van Someren zegt “er zullen nog meer rijscholen failliet gaan” En dat geloof ik ook. En dat zullen vooral de grote jongens zijn (dus de Bovag zal veel leden verliezen) Zoals van Someren zegt ligt dat aan verschillende factoren. Niet alleen aan goedkope rijscholen maar ook een terugloop in A,C, D en E rijbewijsleerlingen. Heb je al die dure dingen staan en je hebt een groot duur pand, tja dan zijn je vaste lasten moeilijk op te brengen. Een zzp-er kan een bijbaantje nemen.
Het laaste wat je zegt klopt helemaal John, maar het blijft toch triest.
Maar van de € 30,- rijscholen ben ik het niet met je eens, een goede rijschool, die goed met zijn klanten omgaat, die goede resultaten haalt, zet zichzelf niet in de uitverkoop, omdat zulke instructeurs altijd klanten hebben. Anders is het bij de grotere ,als zelfstandige kan je een terugval van 10 % opvangen gewoon minder inkomen, maar bij de grote zijn de marges door overhead en lonen zo klein dat 10 % fataal is
@ Michael,
Ik ben ondernemer genoeg om te weten dat €30,= eigenlijk niet kan. Maar ik heb vroeger collega’s horen roepen dat ze “als ze voor die prijs moeten gaan rijden ze er direct mee zouden stoppen” Maar enkele jaren en een crisis later zie ik ook deze rijscholen in deze prijzen meegaan om het hoofd maar boven water te houden. Want stoppen is voor de zzp er geen optie. Er is geen werk te vinden en een uitkering aanvragen kan pas na het eigen huis opgegeten te hebben.
Ik zeg altijd.
Je kan beter 30 uur rijden voor €40,- dan 40 uur voor €30,-
zelfde netto omzet, maar minder kosten en dus meer winst.
Hoger aanzien ook trouwens.
Dat hoger in aanzien is een gedachte die jij wellicht hebt maar de meeste mensen denken daar toch echt anders over hoor. En elke ondernemer rijdt liever 30 uur voor € 40,= maar als je de keuze niet hebt ben je snel klaar. De rijschool waar het hierboven over gaat had een hoog lestarief.
Ik zie mijn vrouw als ZZP er heel hard maar ook gelukkig met veel plezier werken. In de kop van N-H liggen de gemiddelde lesprijzen nog lager dan in het midden van het land. Wil je overleven dan moet je het voor ongeveer €35 per lesuur doen. Haar slagingspercentage is thans 74% waar dit in haar regio 46-50% gemiddeld is, dat wil niet zeggen dat ze het zich kan permitteren om een hogere lesprijs te vragen. De gehele onderneming in eigen beheer houden, geen bedrijfspand en veel motivatie!
Het is zeker triest voor John tot voor kort 12 mensen in dienst, groot wagenpark, bedrijfspand, vrachtwagens, bus, taxiopleiding, bijscholingen, brandweeropleiding, bedrijfspand. De recessie eist zijn tol voor de nu uit zijn krachten gegroeide grote ondernemer. Het is niet eerlijk van John om de schuld nu neer te leggen bij de kleine ZZP er die zijn hoofd wel boven water kan houden door zijn onderneming klein maar behapbaar te houden. Die ZZP ers waren ook klant voor de bijscholing bij John.