Bovag wil één bijtellingstarief en afschaffing mrb en bpm
Er moet één bijtellingstarief voor alle nieuwe auto’s gaan gelden en op termijn moeten zowel de motorrijtuigenbelasting (mrb) als de aanschafbelasting (bpm) worden afgeschaft. Dat zijn de belangrijkste punten uit de nieuwe Bovag-visie ‘Toekomst Autobelastingen’. Bovag stelt daarin onder andere dat de overheid met belastingen op mobiliteit is doorgeschoten. “Er moet een eind komen aan de marktverstoring en de autobelastingen in Nederland moeten structureel omlaag”.
Bovag wil dat de autobelastingen in Nederland ingrijpend op de schop gaan. “Niet alleen omdat ze in Nederland te hoog zijn, zeker vergeleken met andere Europese landen. Maar we signaleren dat de overheid in haar streven de consument richting schone en zuinige auto’s te sturen, de markt extreem verstoort”, zo wordt gesteld.
Auto’s
Volgens Bovag-lobbyist Rogier Kuin kan één gram CO2 per kilometer meer of minder de verkoopbaarheid van een automodel maken of breken. “Wij zien het belang van duurzame mobiliteit, maar moeten constateren dat de overheid in haar streven daarnaar is doorgeslagen. Zowel de bpm als de bijtelling zijn milieubelastingen geworden die de markt ernstig verstoren.”
Bovag bepleit in haar visie dan ook een gelijk speelveld, waarbij voor auto’s van de zaak gewerkt zou moeten worden met één bijtellingstarief. Wat de organisatie betreft kan dat al op korte termijn gebeuren: in de periode 2016-2019, de looptijd van Autobrief II. “Het nieuwe tarief komt dan uit op ongeveer 20 procent”, zo stelt Kuin.
Belasting
Een nieuw bijtellingstarief gaat wat Bovag betreft alleen gelden op nieuwe auto’s. Bestaande gevallen behouden tot vijf jaar na eerste ingebruikname hun huidige tarief, zo wordt aangegeven. Bovag ziet de komende jaren overigens nog wel tijdelijke uitzonderingen weggelegd voor ultra low emission-voertuigen, zoals volledig elektrische auto’s en waterstofvoertuigen.
“Dat zijn innovaties die nog een steuntje in de rug kunnen gebruiken”, zo valt in de visie te lezen. Daarnaast wil de brancheorganisatiede huidige fiscale voordelen voor plug-in hybrides richting 2020 stap voor stap afgebouwd zien.
BPM
Bovag hoopt daarnaast dat de overheid werk gaat maken van de afschaffing van de bpm. Kruin: “De Nederlandse overheid heeft met de bpm een ongewenst sturingselement in handen. Niet voor aanschaf en bezit, maar voor het gebruik van het voertuig zou betaald moeten worden. Dat is niet van vandaag op morgen gerealiseerd, maar juist daarom moet het snel op de politieke agenda komen.” In datzelfde kader bepleit de organisatie eveneens de afschaffing van de mrb.
Ook moet er meer evenwicht worden aangebracht tussen inkomsten en uitgaven voor mobiliteit, zo wordt gesteld. “Dat evenwicht is nu compleet zoek”, vindt de lobbyist. “Jaarlijks wordt zo’n 21 miljard aan opbrengsten gegenereerd door automobilisten. De uitgaven aan infrastructuur staan hierbij met 8 miljard in schril contrast.”
Autobrief
Bovag gaat met de visie ‘Toekomst Autobelastingen’ binnenkort om de tafel met staatssecretaris Wiebes van Financiën. Hij is binnen het kabinet verantwoordelijk voor de totstandkoming van de Autobrief II.
Ik ben het totaal eens met de Bovag. BPM is de grootste diefstal die je maar bedenken kan. Kijk naar Duitsland en België. Opeens hebben we in Nederland geen EU meer als we het over auto,’s hebben. Ze hebben in DenHaag zo’n grote mond over de EU, vooral de linkse kerk, maar gaat het over auto’s dan zijn ze niet thuis. Dan moet dat plotseling in Nederland opgelost worden. Deze hypocriete regering loopt dan te juichen over EEN Europa. Hou alstublieft op. Dank u wel.