Promoot je rijschool: 7 tips voor Instagram
Rijschoolhouders kunnen met slimme marketing hun onderneming laten groeien. Dation geeft in blogs op RijschoolPro advies om je rijschool in de schijnwerpers te zetten. Vandaag deel drie: zeven tips voor Instagram.
Je potentiële volger maakt binnen enkele seconden de keuze om je te gaan volgen (óf niet). Zorg er dus voor dat jouw Instagram basics goed staan ingesteld. Jouw doelgroep (jongeren tussen de 16 en 20 jaar) zit namelijk massaal op Instagram! Maar weten ze jouw rijschool ook te vinden? Lees hier de 7 Instagram basic lifehacks om meer volgers te krijgen op Instagram. De 7 Instagram basic lifehacks:
1. Een goede profielfoto
Een duidelijke profielfoto is ook op Instagram van groot belang. Kies je voor je logo? Of ben jij zelf het gezicht van de rijschool? Waar je ook voor kiest, zorg dat je profielfoto er op je smartphone en tablet goed uitziet en leesbaar is. Want je profielfoto is ook bij de zoekfunctie, reacties en updates zichtbaar.
2. Je naam + @naam
Goede namen zijn zoektechnisch op Instagram van groot belang. Maak een weloverwogen keuze welke naam je gebruikt en voeg bij voorkeur (auto)rijschool/verkeersschool toe aan je naam. Dit helpt je om gevonden te worden.
3. Een persoonlijke biografie (+ call to action)
Een goede en persoonlijke biografie is jouw ‘elevator pitch’, dus grijp deze kans! In jouw biografie geef je jouw potentiële volgers de kans om jou en je rijschool in circa drie zinnen te leren kennen. Beschrijf in je bio kort en bondig wie je bent, wat men kan verwachten als ze jou gaan volgen, benoem je startersactie als je daar gebruik van maakt en maak gebruik van een call to action naar je website!
4. Link naar je website
Link onder je biografie áltijd naar je website en verhoog je conversie vanuit Instagram. Link het liefst naar een pagina waar een geïnteresseerde zich direct aan kan melden. Vergeet ook niet om deze landingspagina zo in te richten dat er voor een potentiële nieuwe leerling voldoende relevante informatie te vinden is.
De tekst gaat verder onder de foto
5. Schakel over naar een bedrijfsprofiel
Overschakelen naar een bedrijfsprofiel heeft als voordeel dat geïnteresseerden je direct kunnen e-mailen en bellen vanuit Instagram. Daarnaast krijg je ook handige statistieken te zien over je berichten en volgers. Ook is deze functie helemaal gratis. Zonde om deze kans te laten liggen toch? Ga naar Profiel bewerken > Instagram Professional Tools proberen en schakel je account over naar een bedrijfsprofiel.
6. Feed
Je feed (het overzicht van je eerste 9 tot 12 foto’s) is naast je profielfoto het eerste visuele dat je potentiële volger ziet. Het is belangrijk om dit visueel op een aantrekkelijke manier weer te geven. Gebruik bijvoorbeeld een ritme in het plaatsen van je foto’s. Plaats bijvoorbeeld altijd eerst een theorievraag (het liefst opgemaakt in jouw huisstijl), een foto van een geslaagde leerling en een grappig verkeersbord. Dan zullen deze in je feed netjes en geordend onder elkaar staan. Ook kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld altijd hetzelfde filter te gebruiken, hierdoor heb je alle foto’s in dezelfde herkenbare stijl. Je kan kiezen voor een filter op Instagram zelf, maar ook apps als VSCO en Snapseed zijn hier geschikt voor.
7. Stories
Naast dat je berichten, foto’s en video’s op je tijdlijn (en dus in je feed) kan plaatsen kun je ook gebruik maken van “Je verhaal”, ook wel “Stories” genoemd. Deze verschijnen zoals je wellicht weet boven de “normale” berichten. Met Stories kan je heel snel en makkelijk persoonlijke content plaatsen, interactie uitlokken bij je volgers en zo creëer je zichtbaarheid voor jouw rijschool. Als je aanwezig bent op social media, dan tel je mee! Als je een verhaal plaatst dan blijft deze 24 uur staan.
De tekst gaat verder onder de foto
Beginnen met Stories
Klik op (+) en je kunt direct een foto of video maken. Onderin je beeld zie je verschillende opties die je kan gebruiken om mooie verhalen mee te maken. Van een Boomerang (een korte video in een loop) tot een terugspeelvideo, experimenteer hier vooral mee. Ook kun je er voor kiezen om een bestaand beeld te gebruiken. Dit doe je door naar boven te swipen en er één uit te kiezen. Als je een beeld gemaakt of gekozen hebt, klik dan op het middelste (vierkante/blije) icoon om deze te versieren met bijvoorbeeld tags, gifjes of een poll voor interactie met je volgers.
De tekst gaat verder onder de foto
Meer weten? Kom naar de Nationale Rijschooldag
Tijdens de Nationale Rijschooldag op 18 juni geeft Wouter Eijkelenkamp, directeur van Dation, tips over hoe rijscholen hun doelgroep kunnen bereiken. Zijn sessie vindt plaats tijdens het Ondernemersontbijt.
Wil je er ook bij zijn? Schrijf je dan in voor de Nationale Rijschooldag en vink de optie ‘Ondernemersontbijt’ aan bij je registratie.