Rijlessen.nl: ‘In contact komen met leerlingen is de laatste jaren veranderd’
partner

Rijlessen.nl: ‘In contact komen met leerlingen is de laatste jaren veranderd’

Het doel van Brand is om de rijschoolhouders volledig te ontzorgen op het gebied van marketing Foto's: Rijlessen.nl

Rijlessen.nl, het platform dat leerlingen en rijscholen met elkaar in contact brengt, is officieel live. Oprichter Dirk Brand geeft RijschoolPro een kijkje achter de schermen bij het bedrijf dat, met acht- à tienduizend unieke bezoekers, ook als informatieve bron voor leerlingen moet dienen. 

“In de coronatijd kwam ik erachter dat de markt voor rijlessen op veel plekken op slot zit. Enerzijds door problemen bij het CBR, maar anderzijds doordat er een tekort aan kwalitatieve rijscholen is”, aldus Brand. “Ik sprak jongeren uit de omgeving die geen goede rijschool in de buurt konden vinden en hierdoor vaak langer dan een half jaar moesten wachten.” En dus begon Brand aan het begin van 2023 het platform Rijlessen.nl, met als doel leerlingen makkelijk en direct aan rijscholen te koppelen.

“Dat bleek al snel een succes te zijn”, vervolgt hij. “En dus zijn we gaan doorontwikkelen. Met de kennis die we al hadden opgedaan, creëerden we een vernieuwde versie met een nieuw design en meer opties.” Een van deze nieuwe mogelijkheden is de ‘beschikbaarheidsaanvraag’, waarmee leerlingen op basis van het type rijles, de locatie en de startdatum kunnen filteren. Rijscholen die aan de eisen voldoen, krijgen vervolgens een mailtje waarin ze kunnen aangeven of ze plek hebben voor de nieuwe leerling. De leerling krijgt daarna een overzicht van alle beschikbare rijscholen. “Naast dat dit voor leerlingen een eenvoudige en snelle stap is, scheelt het de rijschoolhouder werk, omdat hij niet meer alle aanvragen telefonisch of per mail hoeft te beantwoorden. Na twee weken proefdraaien, konden we al concluderen dat de ‘beschikbaarheidsaanvraag’ een schot in de roos was.”

De jeugd

Om verder op de behoefte van de jeugd in te spelen, kunnen rijschoolhouders op het platform aangeven of en wanneer ze per WhatsApp bereikbaar zijn. Zo kunnen leerlingen direct en makkelijk met hen communiceren. “Ik heb de jeugd door de jaren heen namelijk zien veranderen. En dat is af en toe best lastig binnen de traditionele rijschoolbranche, waar velen het al jaren op dezelfde manier doen en zich afvragen waarom ze moeten veranderen. En geef de rijscholen die altijd vol zitten eens ongelijk”, vervolgt de Rijlessen.nl-oprichter. “Wanneer je echter gaten in de agenda hebt, dan zijn korte lijnen met de leerling de oplossing. De meerderheid, ruim tachtig procent, wil namelijk het liefst via WhatsApp of andere sociale media contact opnemen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Het platform van Brand moet leerlingen en rijscholen eenvoudig met elkaar in contact brengen

Branchebreed

Alle rijscholen die staan ingeschreven bij het CBR krijgen automatisch een profielpagina op het platform van Brand. Een rijschool kan een gratis account aanmaken om de gegevens van het profiel op de website aan te passen of aan te vullen. “We gebruiken namelijk data van het CBR, Google en de KVK, maar we merken dat de belangrijkste bron, het CBR, gebruikmaakt van enorm verouderde data. Veel rijscholen die daarop vermeld staan, bestaan niet meer of hebben verkeerde contactgegevens. Dat is zonde, want daardoor zijn ze minder makkelijk bereikbaar door leerlingen. Het is dus van groot belang dat rijscholen hun gegevens controleren”, licht Brand verder toe.

‘Perfect match’

Brand zegt vaak vragen te krijgen over het verdienmodel van zijn platform. “Tot voor kort was dat er totaal niet. Er is veel tijd en geld in het platform gestoken en dan is het altijd maar de vraag wat het oplevert. Ons doel is namelijk niet om tussen de leerling en de rijschool te gaan staan, maar juist onafhankelijk ernaast. We willen samenwerken en zo de perfect match verzorgen.”

“We hebben sinds kort wel een betaald account geïntroduceerd, waarmee rijscholen hun profiel tegen een klein maandbedrag van extra informatie en bijvoorbeeld foto’s kunnen voorzien. Deze betaalde accounts trekken daardoor meer bezoekers en zullen beter scoren. Ook krijgen zij een directe backlink naar hun eigen website, wat bijdraagt aan een verbeterde positie in zoekmachines. Voor de rijscholen die gebruikmaken van een betaald account zullen wij ook webinars organiseren met tips om hun online zichtbaarheid en conversie te verhogen.”

Ontzorgen

Het doel van Brand is om de rijschoolhouders volledig te ontzorgen op het gebied van marketing. “Hiervan is Rijlessen.nl het startpunt, maar later dit jaar willen wij de volgende stap zetten.” Brand doelt hiermee op Rijschoolwebsite.nl, een website waar rijscholen eenvoudig een conversieverhogende website kunnen aanmaken. “Aangezien wij alle gegevens al hebben, kunnen wij dit heel eenvoudig omzetten naar een eigen identiteit voor de rijschoolhouder. We merken namelijk dat veel rijscholen nog geen eigen website hebben of juist een verouderde. We zien dit dan ook als een kans om hun online zichtbaarheid te vergroten.”

Van theorie naar praktijk

Naast het vinden van de juiste rijschool, moet het platform ook als informatieve bron voor leerlingen dienen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun kennis van verkeersborden vergroten door middel van een gratis verkeersbordentoets. In de toekomst wordt dit nog verder uitgebreid. “Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een online theoriecursus voor auto, scooter/bromfiets en motor. We willen hiervoor gaan samenwerken met rijscholen die deze cursus op hun eigen website kunnen aanbieden”, zegt de oprichter van het platform tot slot.

Nieuwsgierig geworden? Een account aanmaken, doe je hier.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijlessen.nl: ‘In contact komen met leerlingen is de laatste jaren veranderd’ | RijschoolPro
Rijlessen.nl: ‘In contact komen met leerlingen is de laatste jaren veranderd’
partner

Rijlessen.nl: ‘In contact komen met leerlingen is de laatste jaren veranderd’

Het doel van Brand is om de rijschoolhouders volledig te ontzorgen op het gebied van marketing Foto's: Rijlessen.nl

Rijlessen.nl, het platform dat leerlingen en rijscholen met elkaar in contact brengt, is officieel live. Oprichter Dirk Brand geeft RijschoolPro een kijkje achter de schermen bij het bedrijf dat, met acht- à tienduizend unieke bezoekers, ook als informatieve bron voor leerlingen moet dienen. 

“In de coronatijd kwam ik erachter dat de markt voor rijlessen op veel plekken op slot zit. Enerzijds door problemen bij het CBR, maar anderzijds doordat er een tekort aan kwalitatieve rijscholen is”, aldus Brand. “Ik sprak jongeren uit de omgeving die geen goede rijschool in de buurt konden vinden en hierdoor vaak langer dan een half jaar moesten wachten.” En dus begon Brand aan het begin van 2023 het platform Rijlessen.nl, met als doel leerlingen makkelijk en direct aan rijscholen te koppelen.

“Dat bleek al snel een succes te zijn”, vervolgt hij. “En dus zijn we gaan doorontwikkelen. Met de kennis die we al hadden opgedaan, creëerden we een vernieuwde versie met een nieuw design en meer opties.” Een van deze nieuwe mogelijkheden is de ‘beschikbaarheidsaanvraag’, waarmee leerlingen op basis van het type rijles, de locatie en de startdatum kunnen filteren. Rijscholen die aan de eisen voldoen, krijgen vervolgens een mailtje waarin ze kunnen aangeven of ze plek hebben voor de nieuwe leerling. De leerling krijgt daarna een overzicht van alle beschikbare rijscholen. “Naast dat dit voor leerlingen een eenvoudige en snelle stap is, scheelt het de rijschoolhouder werk, omdat hij niet meer alle aanvragen telefonisch of per mail hoeft te beantwoorden. Na twee weken proefdraaien, konden we al concluderen dat de ‘beschikbaarheidsaanvraag’ een schot in de roos was.”

De jeugd

Om verder op de behoefte van de jeugd in te spelen, kunnen rijschoolhouders op het platform aangeven of en wanneer ze per WhatsApp bereikbaar zijn. Zo kunnen leerlingen direct en makkelijk met hen communiceren. “Ik heb de jeugd door de jaren heen namelijk zien veranderen. En dat is af en toe best lastig binnen de traditionele rijschoolbranche, waar velen het al jaren op dezelfde manier doen en zich afvragen waarom ze moeten veranderen. En geef de rijscholen die altijd vol zitten eens ongelijk”, vervolgt de Rijlessen.nl-oprichter. “Wanneer je echter gaten in de agenda hebt, dan zijn korte lijnen met de leerling de oplossing. De meerderheid, ruim tachtig procent, wil namelijk het liefst via WhatsApp of andere sociale media contact opnemen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Het platform van Brand moet leerlingen en rijscholen eenvoudig met elkaar in contact brengen

Branchebreed

Alle rijscholen die staan ingeschreven bij het CBR krijgen automatisch een profielpagina op het platform van Brand. Een rijschool kan een gratis account aanmaken om de gegevens van het profiel op de website aan te passen of aan te vullen. “We gebruiken namelijk data van het CBR, Google en de KVK, maar we merken dat de belangrijkste bron, het CBR, gebruikmaakt van enorm verouderde data. Veel rijscholen die daarop vermeld staan, bestaan niet meer of hebben verkeerde contactgegevens. Dat is zonde, want daardoor zijn ze minder makkelijk bereikbaar door leerlingen. Het is dus van groot belang dat rijscholen hun gegevens controleren”, licht Brand verder toe.

‘Perfect match’

Brand zegt vaak vragen te krijgen over het verdienmodel van zijn platform. “Tot voor kort was dat er totaal niet. Er is veel tijd en geld in het platform gestoken en dan is het altijd maar de vraag wat het oplevert. Ons doel is namelijk niet om tussen de leerling en de rijschool te gaan staan, maar juist onafhankelijk ernaast. We willen samenwerken en zo de perfect match verzorgen.”

“We hebben sinds kort wel een betaald account geïntroduceerd, waarmee rijscholen hun profiel tegen een klein maandbedrag van extra informatie en bijvoorbeeld foto’s kunnen voorzien. Deze betaalde accounts trekken daardoor meer bezoekers en zullen beter scoren. Ook krijgen zij een directe backlink naar hun eigen website, wat bijdraagt aan een verbeterde positie in zoekmachines. Voor de rijscholen die gebruikmaken van een betaald account zullen wij ook webinars organiseren met tips om hun online zichtbaarheid en conversie te verhogen.”

Ontzorgen

Het doel van Brand is om de rijschoolhouders volledig te ontzorgen op het gebied van marketing. “Hiervan is Rijlessen.nl het startpunt, maar later dit jaar willen wij de volgende stap zetten.” Brand doelt hiermee op Rijschoolwebsite.nl, een website waar rijscholen eenvoudig een conversieverhogende website kunnen aanmaken. “Aangezien wij alle gegevens al hebben, kunnen wij dit heel eenvoudig omzetten naar een eigen identiteit voor de rijschoolhouder. We merken namelijk dat veel rijscholen nog geen eigen website hebben of juist een verouderde. We zien dit dan ook als een kans om hun online zichtbaarheid te vergroten.”

Van theorie naar praktijk

Naast het vinden van de juiste rijschool, moet het platform ook als informatieve bron voor leerlingen dienen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun kennis van verkeersborden vergroten door middel van een gratis verkeersbordentoets. In de toekomst wordt dit nog verder uitgebreid. “Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een online theoriecursus voor auto, scooter/bromfiets en motor. We willen hiervoor gaan samenwerken met rijscholen die deze cursus op hun eigen website kunnen aanbieden”, zegt de oprichter van het platform tot slot.

Nieuwsgierig geworden? Een account aanmaken, doe je hier.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.