Limburgse taxi’s vrezen faillissementengolf

De overheid moet stoppen met het slechts kijken naar de prijs bij openbare aanbestedingen, vindt de Limburgse taxibranche. Dat meldt dagblad De Limburger maandag. De bedrijven vrezen een voortzetting van de dit jaar ingezette faillissementengolf.

De concessies voor school- en zorgvervoer gaan vrijwel altijd naar de laagste inschrijver. “De overheid wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten”, zegt FNV-bestuurder Brigitta Paas. De kwaliteit van de taxibedrijven lijdt daar volgens haar fors onder.

Alleen in januari gingen al vier Limburgse taxi- en vervoersondernemingen failliet. Het ging hier om bedrijven die niet groot genoeg zijn om mee te dingen naar veel grote vervoerscontracten. Ze zijn vaak grotendeels afhankelijk zijn van bedrijven die hen als onderaannemer inhuren.

“Het is bijna onmogelijk om winst te maken op dat soort ritten. Daarvoor zijn de uurtarieven te laag”, zegt curator Michel Rompelberg van taxibedrijf Slangen uit Kerkrade. ,,Vaak tien procent onder de kostprijs.”

Kijk voor het laatste taxinieuws op www.taxipro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Limburgse taxi’s vrezen faillissementengolf | RijschoolPro

Limburgse taxi’s vrezen faillissementengolf

De overheid moet stoppen met het slechts kijken naar de prijs bij openbare aanbestedingen, vindt de Limburgse taxibranche. Dat meldt dagblad De Limburger maandag. De bedrijven vrezen een voortzetting van de dit jaar ingezette faillissementengolf.

De concessies voor school- en zorgvervoer gaan vrijwel altijd naar de laagste inschrijver. “De overheid wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten”, zegt FNV-bestuurder Brigitta Paas. De kwaliteit van de taxibedrijven lijdt daar volgens haar fors onder.

Alleen in januari gingen al vier Limburgse taxi- en vervoersondernemingen failliet. Het ging hier om bedrijven die niet groot genoeg zijn om mee te dingen naar veel grote vervoerscontracten. Ze zijn vaak grotendeels afhankelijk zijn van bedrijven die hen als onderaannemer inhuren.

“Het is bijna onmogelijk om winst te maken op dat soort ritten. Daarvoor zijn de uurtarieven te laag”, zegt curator Michel Rompelberg van taxibedrijf Slangen uit Kerkrade. ,,Vaak tien procent onder de kostprijs.”

Kijk voor het laatste taxinieuws op www.taxipro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.