VVB: schaf verplichte stage instructeur tijdelijk af
DEN HAAG – Er bestaan grote problemen met de verplichte stage voor rijinstructeurs in opleiding. Zes op de tien kandidaten komen niet aan een stageplaats en er moeten hoge (administratieve) kosten gemaakt worden, zo zegt vereniging Verkeers Veiligheids Belangen (VVB). Dat is het keurmerk voor opleidingsinstituten tot rijinstructeur.
Rijscholen zouden geen concurrenten willen opleiden in deze moeilijke economische tijd. Ook is het niet kunnen vinden van stageplaatsen voor de allochtone cursist een probleem, zo meldt VVB. Bovendien zou de CBR-leerling niet altijd les willen krijgen van een stagiair. En de verplichte stage zou niet alleen de opleidingsduur verlengen met zes tot acht weken, maar ook de kosten verhogen met 1600 euro. Verkeersscholen vragen immers geld om stagiairs les te laten geven.
Vrijstelling
De vereniging roept demissionair minister Camiel Eurlings daarom op tot een tijdelijke vrijstelling van de verplichte stage. Een opschorting zou volgens de VVB ruimte bieden voor tijd en bezinning. In de tussentijd wil de vereniging bekijken op welke wijze de problemen opgelost kunnen worden.
De verplichte stage is mede op verzoek van de rijschoolbranche vorig jaar juni ingevoerd. Volgens de VVB hebben de verkeersscholen tijdens het wetsontwerp al aangegeven niet voldoende stageplaatsen te kunnen garanderen. “Niemand is gebaat bij het in stand houden van de stage”, schrijft de VVB. “Rijscholen beschikken niet over de infrastructuur en kennis om een kandidaat goed te begeleiden. Ze zijn niet precies op de hoogte van de examencriteria.”
Bij de VVB zijn de drie grootste opleidingsinstituten aangesloten; Compact Opleidingen, Verkeers Academie en Jongepier. De club vertegenwoordigt 65 procent van de leerling-instructeurs. Vooral wijzigingen, vaak veroorzaakt door cursisten of verkeersscholen, zorgen voor een grote lastendruk. Planningen van stages moeten continu naar exameninstituut IBKI doorgestuurd worden.
Geen klachten
Het IBKI herkent zich totaal niet in de klachten van de VVB. Directeur Jim Schouten zegt verder geen signalen uit de branche te hebben ontvangen dat het een probleem oplevert. En dat het plannen leidt tot administratieve lasten begrijpt hij wel, maar is onvermijdelijk.
“De ervaringen van vroeger leren dat wij moeten kunnen controleren of iemand daadwerkelijk stage loopt. Daarvoor hebben wij van tevoren de tijden en locaties nodig.” Er hebben nu vijf kandidaten het zogenaamde examen nieuwe stijl afgelegd, waarvan er één is gezakt. Het IBKI laat weten op dit moment 98 stagedossiers onder handen te hebben.
VVB-lid Compact Opleidingen laat overigens weten weinig problemen te ondervinden met het vinden van stageplaatsen. Om zelf een minimaal aantal stageplaatsen te kunnen garanderen heeft Compact Opleidingen een half jaar geleden zelf de Stageverkeersschool opgericht. Directeur Sjoerd Sarneel: “Hierbij kunnen CBR-cursisten lessen tegen fors lagere prijzen. De instructeur is in opleiding, de stagementor zit op de achterbank.”
Toneelspel
Ook LBVI-directeur Arnold Beumer, brancheorganisatie van de overige rijinstructeursopleidingen, kan zich niet vinden in de kritiek van VVB. “Wij zijn juist groot voorstander van de verplichte stage. Vroeger werd er slechts een toneelspel gespeeld tijdens de les.” De opleidingen van de LVBI betalen 400 euro aan verkeersscholen om een stagiair les te laten geven, geeft Beumer aan. “We besparen 500 euro aan lesuren op de opleiding. 100 euro aan administratiekosten voor de planning en de rest kan dan mooi naar de verkeersscholen die geïnvesteerd hebben in stagementoren. Wij ondervinden geen nadelen.”
De val van het kabinet heeft overigens geen invloed op een eventueel besluit van de minister. Die kan zelf een besluit nemen zonder tussenkomst van de Tweede Kamer.
Bart Pals
Beste,
Dat de stage een moeilijk te doorlopen traject is ben ik helemaal met u eens. Maar hoe moet het bij een tijdelijke afschaffing van de verplichte stage volgens jullie dan verder met de stagiares die momenteel midden in het stagetraject zitten?
Hoewel ik het nut van een stage wel degelijk inzie vind ik het van den zotte dat de stage examens momenteel nog steeds worden afgenomen!! de wachtijden bij het IBKI zijn belachelijk lang, en de buraucratie viert er hoogtij, kijk alleen maar eens naar de aanvraag procedure van een examen! Dat moet per brief!!!! Te belachelijk voor woorden! HALLOOOO leven we nou in 1990 of 2010?!?! Als er een examen moet worden afgenomen voor de stage dan moet er een examinator van het IBKI met zn auto ergens naar de andere kant van het land rijden om daar een examen af te nemen, daar is meneer of mevrouw al gauw een hele morgen of middag mee bezig, met als gevolg dat er met een beetje geluk krap aan 3 examens op een dag kunnen worden afgenomen, terwijl dit er vroeger in het oude WRM toch al gauw een stuk of 7 waren.
Ik ben zelf in opleiding tot motor instructeur en ben dus vandaag helaas gezakt voor mijn bijzondere verrichtingen, waar ik voor de eerste aanvraag al 12 weken moest wachten, gaat het nu weer 6 tot 8 weken duren (zeggen ze) voordat ik dan eindelijk weer op kan. Als ze nou eerst eens waren begonnen met het automatiseren van het IBKI en vervolgens hadden gekeken naar nieuw personeel en dan pas die stage hadden ingevoerd dan had je mij in elkgeval niet horen klagen.
Want dat ik gezakt ben daar kan ik wel inkomen. Niet goed = terug komen, en dat was de eenige juiste beslissing van de heren examinatoren.
Dennie
Stage is zeker een erg belangrijk onderdeel van het geheel, maar dat je de hele opleiding inclusief stage binnen een jaar moet hebben behaald is erg kort.
Zeker omdat het een kostbare opleiding is, en de stage een erg ingewikkeld geheel is geworden.
groet,
Henk
Stage is een drama.
Je stage pas is 1 jaar geldig.
Je moet daar sowieso ongeveer 3 weken op wachten.
Dan kan de stageverkeerschool geen cbr leerlingen voor je vinden.
En als ze al 1 voor je vinden doe je ongeveer 2 lesuren per week.
Je krijgt nauwelijks de kans om het snel te doen of een herkansing te moetn doen gezien aanvraag ook al snel 6 weken duurt.
Belachelijk gewoon dat compact hier doet alsof ze er geen last van hebben gezien ik maar niet aan de slag kan.
Hallo
Stage is een flop een financieele trekker waar de baas alleen maar rijker van wordt.
wacht al een tijdje op een leerling. maanden om precies te zijn. tijd blijft door tikken. geldigheid is maar een jaar . dan nog de eerste keer slagen anders kan je het hele traject over doen . Veel leerlingen hebben dit probleem. Vind het raar dat er volgens rijscholen compact niks aan de hand is met de stage. Dan regel leerlingen voor de stage anders word de lijst snel lang met klachten
compact
Hoj Mensen
Slecht Slecht Sommige zijn al klaar met stage en somhmige zijn nog niet eens begonnen en sommige zitten al op de helft.
Stage is slecht geregeld, compact zal eens hun worden waar moeten maken dan.
Start een landelijk klachtenlijst en vraag de leerlingen wat ze vinden en niet de ontvanger van dat geld.
VVB-lid Compact Opleidingen laat overigens weten weinig problemen te ondervinden met het vinden van stageplaatsen :::::::::::Waar zijn ze dan:::::::::
Succes allemaal
Is inderdaad niet zo eenvoudig,tenminste in mijn regio (west)
Ben zelf twee weken op zoek en als je belt naar scholen zeggen ze vaak :”stuur maar een mailtje!” om vervolgens niets meer van ze te horen!
Ik wil graag aan de slag!