Compact heeft uniek concept door verplichte stage
Sjoerd Sarneel, directeur van Compact Opleidingen, werd vorig jaar geconfronteerd met invoering van de verplichte stage voor toekomstig rijinstructeurs. Hij maakt van de nood een deugd en bedacht een uniek concept in Nederland: de Stageverkeersschool.
Sarneel wil benadrukken dat hij geen concurrent heeft opgericht voor de reguliere verkeersscholen. “Ik ben geen rijschool, wij zijn ook maar geconfronteerd met de verplichte stage”, zegt hij. “Nu hebben we de hoeveelheid en kosten van de stages in eigen hand. Dat is noodzakelijk voor een goede bedrijfsvoering. Een concurrent zijn we niet; we zitten bijvoorbeeld met twee auto’s in Amsterdam terwijl daar honderden rijscholen zijn. Zo heeft niemand last van ons.”
VVB
Vereniging Verkeerscholen Nederland (VVB), waar ook Compact lid van is, riep onlangs minister Eurlings op de verplichte stage tijdelijk stop te zetten. De opleiders zeggen grote moeite te hebben stagiairs te plaatsen. “Dat komt omdat niemand wil opleiden voor de concurrent”, licht Sarneel toe. “Nog een reden voor de Stageverkeersschool. Wij leiden precies op volgens de eisen die gesteld worden voor het examen. Daarna kunnen onze leerlingen als volleerd instructeur bij iedere willekeurige rijschool aan de slag. Of als zelfstandige natuurlijk.”
Het is een uniek concept in Nederland. Een CBR-leerling koopt voor een lage prijs (999 euro!) 32 rijlessen, een proef- en een praktijkexamen bij het CBR. In ruil daarvoor krijgt hij les van een stagiair, die op zijn beurt weer les krijgt van een stagementor. Er zitten dus drie personen in de auto. De Stageverkeersschool heeft nu landelijk ongeveer honderd leerlingen.
Naast de praktijklessen kan de leerling ook zijn theorie halen via de Stageverkeersschool. Voor het theorieboek en de online opleiding van VekaBest betaalt hij 59 euro. Kortom: een volledige rijopleiding B kost de 18-jarige slechts 1058 euro.
RIS
Voor de kwaliteit van de rijopleiding voor de CBR-leerling heeft het geen nadelige gevolgen, vindt Sarneel. “Onze instructeurs geven gefaseerd les volgens de RIS-methode (Rijopleiding In Stappen, red.). Ze werken bijvoorbeeld met leskaarten. Hierop worden steeds de vorderingen van de leerling genoteerd. Een goede instructeur werkt van nature al zo. Bovendien zien twee meer dan één. Indien de stagerijinstructeur een fout van de leerling over het hoofd ziet, wordt hij gecorrigeerd door de stagementor. De leerling krijgt dus eigenlijk twee instructeurs voor de prijs van een halve. Een win-win situatie.”
Het heeft Sarneel een hoop tijd en geld gekost de Stageverkeersschool op te zetten. Maar liefst 150.000 euro heeft hij er al in geïnvesteerd. “Onze tien vestigingen hebben nu 31 auto’s door heel Nederland. Dat kost een hoop. Niet alleen aan materiaal, maar ook aan software, personeel, planning, marketing, noem maar op.”
De investering is niet risicoloos. “We moeten erop hopen dat we door de markt gedragen worden”, licht Sarneel toe. “Wil de CBR-leerling les krijgen van een stagerijinstructeur? Onze gedachte is dat hij dat in ieder geval niet voor de normale prijs wil. Daarom zijn we genoodzaakt het pakket zo goedkoop aan te bieden.”
Pseudoleerling
Door de vorig jaar juni op verzoek van de rijschoolbranche geïntroduceerde stage, is de marge van Compact fors gedaald zegt Sarneel. Maar waar de markt om vroeg, dat doel is wel bereikt. “De kwaliteit van de toekomstige instructeur is wel enorm verbeterd. Waar ze vroeger slechts 15 lessen aan een pseudoleerling hoefden te geven, geven ze nu 40 uur volwaardig les. Dat maakt wel degelijk verschil”, aldus Sarneel.
De rijinstructeur in opleiding bij Compact, de grootste rijinstructeuropleider van Nederland, kan kiezen voor twee varianten. Of hij zoekt zelf een stageplaats bij een reguliere verkeersschool en krijgt 849 euro korting op het opleidingsgeld, of hij geeft stage via de Stageverkeersschool. In het laatste geval moet hij zelf twee CBR-leerlingen aandragen.
Sarneel: “Hij kan zo iemand goedkoop laten lessen. Familie, vrienden, kinderen. Lukt het niet iemand te vinden, dan springen we bij natuurlijk. Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Als hij bekenden les geeft is het voordeel dat ze ook daadwerkelijk altijd op komen dagen. Dat is zeer belangrijk met de IBKI-controle. We hebben expres nog niet de aandacht gezocht in de media om leerlingen te vinden. En hun betrokkenheid is zo veel groter.”
Fraude
Sarneel wil nog wel wat verbeterpunten aandragen voor exameninstantie IBKI. Vooral de visuele controles zijn hem soms een doorn in het oog. Onlangs kreeg Compact Opleidingen een zogenaamd ‘minnetje’. “Een kandidaat had een verandering van ophaallocatie wel aan de instructeur doorgegeven, maar niet aan ons.” Erg vervelend, want zo registreert het IBKI fraude, terwijl er wel gewoon aan de stageplicht wordt voldaan. Nog een minnetje erbij, dan mag de Stageverkeersschool geen instructeurs meer opleiden. “Dat vindt ik een absurd zware straf”, aldus de Compact-directeur.
Sarneel pleit ervoor de verantwoordelijkheid voor het doorgeven van wijzigingen in de planning bij de stagerijinstructeur neer te leggen in plaats van de verkeersschool. “Het is toch raar dat wij zo afhankelijk zijn van anderen, maar dat wel ónze bevoegdheid dan op het spel staat?”
Ook vindt hij dat de eisen van de stagementor gewijzigd moeten worden. Nu mag iemand een stagerijinstructeur begeleiden als hij drie jaar rijinstructeur is. Sarneel pleit echter voor een kwaliteitseis. “Die drie jaar zeggen niets over de communicatieve- en kennisvaardigheden van de stagementor, wat juist zo belangrijk is voor de positieve beleving van de rijles. Ik stel daarom voor om voortaan de stagementoren op kwaliteit te toetsen. Laat ze een toets ‘stagementor’ afleggen bij het IBKI, waarin getoetst wordt op kennis én vaardigheden. Dat maakt de stagementoren van de hoogst haalbare kwaliteit en daarmee wordt de opleiding nóg beter afgestemd op de wensen in de beroepspraktijk.”
Bart Pals
Aan de slag als stagementor? Kijk dan in de VerkeersPro.nl Vacaturebank