Opinie: Voorkom verkeersdoden door een CBR-nacontrole
Om het hoge aantal verkeersdoden onder jongeren fors te verlagen zouden geslaagden voor het rijbewijs voortaan binnen een jaar een verplichte rijvaardigheidstest af moeten leggen bij het CBR. Zeg maar een rijvaardigheidsonderzoek. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat examinatoren uitstekend in kunnen schatten of iemand het volgende jaar veel kans heeft om brokken te maken.
242 automobilisten, waarvan 160 beginnend bestuurders, hebben voor het onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid een rijvaardigheidsrit met een CBR-instructeur afgelegd. Van degenen die volgens de examinator het laagst scoorden op de rijvaardigheidsrit in het eerste jaar, rapporteerde 50 procent minimaal één ongeval in het tweede jaar. Van de automobilisten met de hoogste scores rapporteerde slechts 15 procent een ongeval in het tweede jaar.
Een examinator kan dus onder rijbewijsbezitters uitstekend voorspellen wie er grote kans maakt het volgende jaar betrokken te zijn bij een ongeval. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de meeste verkeersdoden met de auto vallen onder twintigers; jongeren die tijdens het rijexamen aan de criteria voldeden. Toch stierven in 2008 maar liefst 88 twintigers als bestuurder of passagier van een auto. Twee keer zoveel als de veertigers, die ook flink wat kilometers maken. In totaal kwamen er dat jaar 317 personen om in een auto. Een nacontrole met een rijvaardigheidstest kan wellicht fors minder dodelijke slachtoffers opleveren.
Voorlopig rijbewijs
Een optie om zo’n nacontrole in te voeren is voortaan iedere geslaagde een voorlopig rijbewijs te geven. Na negen tot twaalf maanden moet een rijvaardigheidstest afgelegd worden bij het CBR. Pas wanneer deze is behaald, krijgt de bestuurder een definitief rijbewijs. Onderdeel van de rijopleiding is immers ook het zelfstandig leren rijden met de auto. In die periode meten beginnend bestuurders zich vaak allerlei (foutieve) houdingen aan. Denk maar aan de tiener die ‘liggend’ de auto bestuurt met één hand. Of zijn eigen kunnen duidelijk overschat tijdens de rit.
Zo snijdt het mes aan twee kanten. Jongeren worden gedwongen, zodra ze het voorlopig rijbewijs hebben, zich meteen aan te leren veilig te rijden. Dat is nu niet het geval. Pas wanneer je de eerste jaren te vaak gepakt wordt op grove overtredingen, dan kun je het roze papiertje kwijt raken. Verder is het rijbewijs nu nog een vergunning voor het leven. Zonder nacontrole.
Bovendien worden jongeren die zich binnen een jaar niet hebben aangeleerd veilig te rijden, en dus een fors hogere kans hebben op ongelukken, eruit gefilterd. Zij worden zo gedwongen extra rijvaardigheidstrainingen te volgen. Speciaal gericht en ontwikkeld om het verkeersgedrag te verbeteren. Bovendien is dat in hun eigen belang.
Strafpunten
Het bovenstaande idee zou relatief eenvoudig ingevoerd kunnen worden met het bestaande strafpuntensysteem. Bij drie strafpunten wordt het rijbewijs geschorst. Je zou beginnend bestuurders aan de hand van hun prestatie op de rijvaardigheidstest kunnen beoordelen met nul, één, twee of drie strafpunten. Jongeren die de rijvaardigheidstest niet binnen een jaar afleggen, krijgen automatisch drie strafpunten.
Zo worden jongeren die nooit grove verkeersovertredingen begaan, en dus geen punten hebben, extra beloond. Zij kunnen tijdens de rijvaardigheidstest slechter scoren en toch het rijbewijs houden. Jongeren die al één of twee keer hun boekje te buiten zijn gegaan, hebben een verhoogd risico op schorsing van het rijbewijs. Wordt het rijbewijs inderdaad geschorst, dient hij een rijvaardigheidstraining te volgen bij de rijschool. Om zo de CBR-nacontrole wel met positief gevolg af te kunnen leggen. De twintiger kan met die noodzakelijke wijsheid zichzelf en anderen voortaan wél veilig door het verkeer loodsen.
Bart Pals
Wat vindt u? Reageer ook! Vul uw mening onderaan deze pagina in. Of schrijf zelf een opiniestuk en stuur dat naar [email protected]
Lees ook:Rijschool geen invloed op inschatting risico jongeren
Goed idee!
Weet onze branchevereniging VRB al van dit idee?
Zij kunnen dit plan wellicht verder uitwerken en voorstellen aan de toekomstige minister.
Het is in ieder geval een veel beter idee, dan het populistische “plan” dat er nu ligt.
[…] De verplichte nascholingsdagen zouden verzorgd kunnen worden door rijscholen. Lees ook: Opinie: voorkom verkeersdoden door een CBR-nacontrole Onderwerpen: nascholing, Rijschool, Spee, Verkeersofficier Delen […]
Lijkt mij een helder verhaal.
Ik ben ook VOOR!
Goed idee!
Lijkt me een succes!
Het idee is prima, maar moet daarbij weer het CBR als scheidsrechter fungeren??? Wij als instructeurs doen er alles aan om de veiligheid onder de jonge automobilisten te vergroten en nog steeds wordt het cbr genoemd als de instantie. Het CBR is een controlerende instantie en geen opleidingsinstituut. Wij als rijscholen moet staan voor ons vak en daarbij de verantwoordelijkheid nemen. Doe zoals een EHBO diploma behouden. Zes terugkom momenten van 2 uur per jaar met controle en aanmelding bij het CBR.
Prima plan! Maar voor de toets is het CBR helemaal niet nodig! Wat vinden jullie van onderstaand idee?
Wij heeft er het meeste belang bij dat deze jongeren zich veilig op de weg begeven? De verzekeringsmaatschappijen, want hoe minder brokken deze groep maakt hoe minder zij moeten betalen!
Verzekeringsmaatschappijen hebben al verschillende expers in dienst, volgens mij duurt de opleiding tot CBR examinator +/- 8 tot 10 weken. De verzekeraars werven een klein leger (er komen zometeen heel veel TNT postbodes op straat!!) mensen aan. Ze laten deze een soort van CBR examinator opleiding volgen en er is een mogelijkheid om een toets af te kunnen nemen!
De verzekeraar steld een autoverzekeringspakket samen voor de “aankomende” bestuurder. Deze moet (polis voorwaarde) verplicht na minimaal 6 en maximaal 9 maanden 5 lessen hebben gevolgd bij een rijschool, hij / zij doet de toest en bij het goed afleggen van deze toets krijgt hij / zij direct 1 of 2 extra trede aan korting op de autoverzekering! Doet die het minder goed, dan treed er een soort ongekeerde bonus malus op, dus gaat de premie iets omhoog, dat ggebeurt nu ook al bij schade en is al jaren geaccepteerd!
De kosten die deze extra lessen en toets voor de (beginnende) autobestuurder met zich meebrengen kan die dus terug verdienen door netjes te blijven rijden.
Dit plan kan de verzekeraar dan ook invoeren naar de “ervaren” auto bestuurders, te beginnen met alle lease rijders veel van deze “kilometer” vreters rijden soms met waarde doodsverachting over de wegen!
Natuurlijk is het voorstel van Bart Pals een prachtig voorstel en ik ben het volkomen met hem eens, dat er eindelijk eens een goed idee als dit moet komen, maar dat het ook eens uitgewerkt moet worden door de mensen die hierover een vinger in de pap hebben.