CBR wil BNOR-examen voortaan op eigen examencentrum
RIJSWIJK – Het CBR wil de BNOR-examens (Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid) voortaan op de CBR-locaties afnemen. Nu worden ze nog op externe plaatsen, zoals hotels, afgenomen om voor de leerling een andere omgeving en zo minder stres te creëren.
Het BNOR is sinds de reorganisatie van het CBR geen zelfstandige divisie meer, maar behoort tot de Divisie Rijvaardigheid.
“De directie heeft bij de reorganisatie uitgesproken dat de speciale locaties van het Nader Onderzoek Rijvaardigheid niet meer nodig zullen zijn en dat ze in de toekomst zullen plaatsvinden op de CBR locaties, net zoals het faalangstexamen”, licht woordvoerder Coen Sleddering toe.
Wanneer het definitieve besluit hierover wordt genomen is nog niet bekend. Dat is onder meer afhankelijk van Ondernemingsraad omdat werkplekken gewijzigd dienen te worden, zo meldt Sleddering.
Het CBR introduceerde onlangs het faalangstexamen, dat wel op CBR-locaties afgenomen wordt. Het Nader Onderzoek probeert een andere sfeer te creëren rond het examen, maar is niet specifiek gericht op de faalangstproblematiek.
Een faalangstexamen duurt langer dan een Nader Onderzoek, dat weer langer duurt dan een gewoon rijexamen. Een BNOR-examen kan pas afgenomen worden als een kandidaat vier maal gezakt is. Voor een faalangstexamen kan meteen de eerste keer gekozen worden.
Bart Pals
Wat vindt u van dit plan? Vul onze poll in, rechtsboven op deze pagina!
Natuurlijk moeten de BNOR-examens op een apparte locatie blijven, natuurlijk gebeurd het wel dat een leerling naar het BNOR moet, soms komt het dan wel eens voor dat je met die leerling in de buurt van het CBR komt, die leerling gaat gelijk flippen.
Mensen komen niet voor niets bij het BNOR dat weet een ieder, een faalangst examen is hier zeker voor deze kandidaten niet van toepassing, voorgesprek is veel te lang in het CBR gebouw, bij het BNOR is de sfeer ontspannen en dat komt hoofdzakelijk door de gekozen locatie en de deskundige.
Je zal meemaken dat wanneer het BNOR op een CBR locatie zal komen de resultaten van BNOR-onderzoeken naar beneden gaan
Doordat de vraagstelling in de pol wat krom staat opgesteld, denk ik ook dat er vele zijn die verkeerd hebben gestemd. En inderdaad, natuurlijk moet het BNOR niet verhuizen naar het CBR, wat is voor een leerling dan nog het verschil?
Alle veranderingen hieromtrent is alleen maar bedoeld om kosten te besparen.
De volgende stap is dat de plaatselijke examinatoren een bijscholing krijgen en ook deze examens mogen gaan afnemen. M.a.w. de huidige opzet van beoordelen die nu word gehanteerd door externe examinatoren vanuit een neutrale plaats zal dan geheel teniet gedaan worden.
Voor instructeurs die een aanvaring hebben gehad met een examinator op een lokatie en daarna gelijk merken dat dat zijn weerslag heeft op het slagingspercentage, maar vanaf nu kunnen uitwijken naar faalangsexamens en daarbij gelijk weer zullen merken dat het percentage omhoog gaat is dit dus ook geen goed nieuws. ( ervan uitgaande dat dit werkelijkheid gaat worden wat ik vermoed ).
Ik ben een groot voorstander dat er veel meer gewisseld word met de standplaatsen van de examinatoren en dat er vanuit het CBR nep leerlingen examen doen om de prestatie’s van de examinatoren te volgen, zodat ook daar het kaf van het koren gescheiden kan worden.
Er zou ook eens een onderzoek hieromtrent moeten worden opgezet door een extern onpartijdig bureau, ik vermoed dat dit probleem veel groter is, door de machtspositie die examinatoren hebben, dan dat er bekend is.
Nogmaals, BNOR examens extern houden ook ter voorkoming van het hierboven gemelde buiten alle andere redenen die zo logisch zijn dat ik ze niet eens meer wil benoemen.
@Pieter: Bedankt voor je reactie. De tekst van de poll is aangepast.
Hoe het met de BNOR op andere locaties dan Terneuzen is gesteld kan ik niet beoordelen. Voor Terneuzen lijkt het mij wel mogelijk om de locatie van de CBR-rijexamens te gebruiken. Maar dan wel op een dag, dat er geen CBR-rijexamens worden afgenomen.
Zelfde locatie is niet wenselijk bij BNOR examen.
Ook ik vind dat de BNOR op dezelfde lokatie moet blijven.Volgens mij gaat het niet om een bezuiniging van het CBR. Deze examinatoren zitten volgens mijn gegevens geheel gratis op deze lokaties, zij krijgen, naar mij is meegedeeld maar een kleine vergoeding voor hun verblijf aldaar.
Absoluut NIET doen!
BNOR dient ALTIJD te worden afgenomen op een andere locatie dan waar de leerling 4 keer heeft vernomen dat hij / zij nog voldoende rijvaardig is.
Een wezenijk voordeel van een BNOR examen is m.i. juist dat je dit als opleider kunt presenteren als een nader onderzoek.
Wat blijft daar van over als je weer op die (voor de leerling ellendige) plek aanbeland??
In utrecht zit je voor de bnor nou niet echt op rustige locaties, een chauffeurscafé vlak langs de snelweg. Lekker druk altijd in en rond het gebouw, echt rustgevend (sarcastisch)
En heb daar ook meegemaakt dat een leerling op leeftijd, tot 3x toe dezelfde examinator kreeg, wil je een ander zal je het zelf moeten regelen want bij het cbr hoef je niet aan te kloppen, belachelijk, ik moet dus zelf achter tel. nr. van de betreffende examinator zien te komen om hem te zeggen dat de leerling hem niet meer wil, als er 2 zitten is het toch kleine moeite voor cbr om te kijken heeft die leerling die gehad, zo ja nu niet tafel 1 maar tafel 2 en als we zelf bellen hoeven zij het nog niet in de gaten te houden maar dan willen ze nog niet het tafelnummertje veranderen,
hoezo BNOR een oplossing met sommige (gelukkig kom ik er maar zelden) zou ik gelijk naar de BNOR willen (zoals vroeger kon) en met sommige zou ik terug willen naar het CBR maar dat kan dan niet maar als je al van te voren weet welke examinator er zit (BNOR) en je bent al paar keer bij hem gezakt……….. vul zelf maar in.
BNOR examens op een andere locatie is het beste voor de leerling, vier keer gezakt bij het CBR geeft al genoeg stress, als de leerling er dan weer heen moet voor het BNOR examen is de stress al zo groot dat je er wel vanuit kan gaan dat de leerling weer zakt.
Mijn vermoeden is dat de faalangstexamens straks in de plaats komen van het BNOR, hoewel een faalangstexamen langer duurt en duurder is. Je zult als CBR maar een monopoly plek hebben dan kan je alles voor elkaar krijgen, de hardwerkende rij-instructeurs wordt weer eens niets gevraagd.
Dit is natuurlijk niet de bedoeling van een BNOR examen om een kandidaat toch in dezelfde locatie een examen te laten afnemen als waar hij al 4 keer is geweest.
Het komt er toch op neer dat wij in deze ook géén inspraak hebben en dat er door het CBR gedaan wordt wat ze zelf willen.
Stap 1:
– Eerst geen beroepsexamens meer na een eerste examen. (pas na 4 keer zakken)
Stap 2:
– Eigen examinatoren (voorheen van het ministerie).
Stap3:
– Examen afnemen in CBR locatie.
Waarom lopen we als makke schapen achter het CBR aan, en kunnen we zelf niet een een vuist maken.
Héé psttt colega’s en belangenverenigingen wordt WAKKER, wordt het niet tijd dat er eens concurrentie komt voor het CBR.
Het BNOR examen moet op een andere locatie blijven. Voor een kandidaat is er anders geen enkel verschil meer tussen de verschillende examens. Het heet toch niet voor niets een “nader onderzoek rijvaardigheid”. @ C. Kruiver en @Verkeersschool Johan Mulkens: Het is denk ik inderdaad wenselijk dat er een soort van “concurrentie” komt voor het CBR. De idee van “nep” leerlingen zou wel eens heel verrassende resultaten kunnen opleveren.
Als voormalig examinator bij het CBR en rijvaardigheidsadviseur bij het BNOR weet ik van de ins en outs. Ik ken de mentaliteit van de meeste examinatoren en ik heb ook de veranderingen gezien binnen het BNOR. Ik spreek hier met name over Amsterdam EO(30-31-32-33).
Helaas is de oude garde bij het BNOR met pensioen of weggestuurd. De laatste tijd heb ik bij het BNOR teveel adviseurs ontmoet met een CBR mentaliteit.
Het instituut BNOR is een beroepsmogelijkheid zoals je ook van de rechtbank naar het gerechtshof kunt gaan. Dat is een andere omgeving en mensen met een andere kijk.
Iedere instantie die geen concurrentie heeft, krijgt een bepaalde macht en het is een kunst om met deze macht om te gaan. Wanneer er een tweede examenmogelijkheid zou komen dan zou het CBR gedwongen worden om klantvriendelijker te worden. De rijinstructeurs en de kandidaten moeten een keuze kunnen maken. En om niet teveel af te wijken van de stelling;
Mijn antwoord is: Het BNOR moet blijven op een aparte locatie, met adviseurs die begrijpen wat de bedoeling is geweest van de wetgever om deze beroepsmogelijkheid in te stellen.
Ik denk dat een actie vanuit de rijschoolwereld voor behoud van de BNOR-locaties zinloos is omdat de beslissing allang is genomen. Dat heet arrogantie van de macht.
Een zeer goed besluit om iedereen bij het CBR examen te laten doen.
Wij komen nooit bij de BNOR, en als kandidaten daar wel terecht komen dan moeten die rijscholen zich eens gaan verdiepen, om op een andere manier rijlessen te gaan geven.
Want naar mijn bescheiden mening ligt het aan de manier van les geven en hoe vroeg en dat is vaak te vroeg voor een kandidaat, en dan loop je de kans dat zo’n kandidaat bij de BNOR terecht komt.
Van mij mag het hele BNOR examen weg en dat die kandidaten worden opgevangen bij de Faalangstexamens.
ben ook van mening dat de bnor moet blijven,
Maar inderdaad er gaan veel leerlingen te vroeg op examen, waardoor ze zakken en dit wordt altijd afgedaan met, ik was zo zenuwachtig…maar hoe kan het dat je sommige rijscholen vaak bij de bnor ziet…
Het word tijd dat de leerlingen bewuster worden opgeleid. Ga maar eens met een examinator praten, wel een goeie natuurlijk.
Het is eigelijk triest dat er zoveel leerlingen zakken omdat ze geen vaardigheden beheersen.en als er een kandidaat zakt dan is het de schuld van de examinator….. Toch?
je moet je leerling geen truucjes willen leren,
zo kunnen we wel een tijdje doorgaan, mischien tijd voor een landelijke discussie.
Groet
Rijschool organisatie’s moeten de belangen van hun leden behartigen.Het CBR neemt zoals ze zeggen alle besluiten in overleg met Bovag Vam en andere rijschool belangen verenigingen.
Dus onderzoek en geeft uw mening voordat een besluit genomen wordt door het CBR.
Het BNOR wordt opgeheven. Als alternatief wordt het faalangstexamen aangeboden. Punt uit.
Slikken of stikken heel simpel.
Nog even net doen of er rekening wordt gehouden met de klanten en daarna gewoon het plan wat al jaren klaar ligt doorvoeren.
Het kan practisch niet maar wat denk je van het idee wanneer de klanten (rijscholen) een week lang geen examens reserveren bij het CBR.
De druk van het massale van een gewoon examen valt bij BNOR examenvoor een groot deel weg door een andere en vooral ook rustiger en minder stress volle lokatie.
Dus ja de BNOR hoort weldegelijk thuis op een apparte lokatie.
BNOR examens en examinatoren moeten gescheiden blijven van het CBR. Het CBR is gek geworden en inderdaad WIJ LOPEN ALS MAKKE SCHAPEN achter hen aan. Er wordt niet gekeken naar de werkvloer die alle voorbereidingen moeten doen. De rij-instructeur die hard werkt om zijn leerling op het juiste niveua te brengen wordt weer niks gevraagd.Geld lijkt de enige motivatie te zijn van de stichting CBR. Nu de minister op de huid van de organisatie zit bedenken zij allerlei constructies om de begroting kloppend te krijgen. De werkvloer is hiervan de dupe. Een concurrentie strijd willen ze niet aangaan bv met de IBKI. Maar de organisatie uithollen is wel voorhanden. WIJ MOETEN DIT NIET PIKKEN. Nu zijn de BNOR plaatsen aan de beurt en hierna de examenplaatsen inkrimpen bv. en heel langzaam gaan wij 20 jaar terug in de tijd zodat het CBR in de bunker zit en wij de schietschijf zijn. De huidige ontwikkeling leidt tot frustratie van zowel de leerling als wel de rijscholen. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat de huidige werksfeer binnen hun organisatie het examineren ten goede komt. Conclusie: Laat de BNOR bestaan zo die is en praat met de mensen op de werkvloer voor een oplossing.
als de examinator niet een half uur te laat komen zoals bij de laatste herexamen want dan kun je me opvegen. Dat met die nep kandidaten lijkt mij wel heel erg goed idee. Er is een examinator die “toevallig” de broer is van iemand waarbij ik mijn rijopleiding heb gedaan. Natuurlijk heeft hij mij laten zakken; kassa!
Vandaag in diverse dagbladen gelezen dat door een speciali regeling(de 30% regeling) een rijexamen voor hoog opgeleide buitenlanders niet langer nodig is.
Het rijbewijs wordt 1op1 omgewisseld.
e.e.a. is bedoeld om het voor deze mensen aantrekkelijk te maken om hier te komen werken.
Ook het rijbewijs van de partner kan zonder enige toetsing worden omgezet.
Al deze mensen (tot nu toe enige honderden) komen m.i. mooi in aanmerking voor een nader onderzoek,en voor deze groep maar dan ook uitsluitend deze, maakt het niet uit waar dat onderzoek wordt ingesteld.
Voor alle andere kandidaten gewoon de vertrouwde BNOR locaties zoals ze nu bestaan!
Wat een onzin dat die hoogopgeleide zo om kunnen ruilen(en helemaal de partners), krijg eens een hoogopgeleide in je auto die rijden al als een natte krant, die mensen komen op een kruising aan gaan dan eerst bedenken wat ze moeten doen en dan doen ze pas wat. daar komt bij dat die mensen uit een of ander habiebabie land komen waar verkeersregels niet of nauwlijks na geleven worden.
Voorheen omwisselen buitenlands rijbewijs, die mensen moest je echt op de huid zitten om een beetje BNOR neveau te halen en nu dit weer.
Ook hier komt weer narigheid van bedenk de fraude een paar jaar terug met dat omwisselen van die rijbewijzen.
FIJN DAT ER ZOVEEL COLLEGA’S REAGEREN OP DEZE POLL zegd het voort misschien dat we met z’n alle wat kunnen berijken.
O.ja………………………….Jammer dat er altijd mensen zijn die zeggen nooit bij het BNOR te komen, je hoeft je daar niet voor te chamen hoor, je weet hoe je zelf les geeft en als het goed is doe je dat gelijk als in de rijprocedure geschreven staat, het is dus niet aan de rijschool maar helaas aan de leerling die niet met bepaalde spanningen om kan gaan.
De BNOR zal vervangen worden door het Faalangst examen, misschien moet dat wel in een aparte ruimte worden afgenomen op de oproepplaats. Daarnaast heb ik de laatste jaren geen BNOR ervaringen meer. Je hoort mensen wel eens over een examenvrees pil, een betablokker (Propranol), kan het rijden beinvloeden, maar ja dat wil dan ook, schijnt super te werken (via Huisarts aan te vragen). Ook voldoende lessen, meestal tussen de 40-45, is een goed medicijn. En misschien hoeft ook niet iedereen zijn rijbewijs te krijgen als ze
niet kunnen rijden.
En verder zou ik graag net als het CBR geen concurrentie hebben dan vroeg ik 100 euro per les en zou ik toch een gevulde agenda houden.
Frits Colenbrander.