Volkswagen Rijbewijs als gratis ‘franchise’ voor de rijschool
Zorgen voor extra cursisten en het aanbieden van allerlei voordelen voor de rijschool én de leerling. Volkswagen Rijbewijs wordt steeds meer een gratis ‘franchisegever’ voor de aangesloten rijscholen.
“We gaan nog meer ondersteuning geven aan de aangesloten rijscholen. Daarom zijn we bezig meer direct voordeel voor hen af te spreken, zoals korting op brandstof, theoriepakketten, andere producten en diensten die direct met de lesauto te maken hebben”, legt Jorre Rienstra van Volkswagen Rijbewijs uit. “Wij willen de aangesloten rijscholen helpen met het verminderen van de operationele kosten.”
Gratis rijlessen
De rijscholen krijgen speciale Volkswagen Rijbewijs passen toegestuurd. Zo’n pas geeft de cursist direct recht op voordeel zoals kans op gratis rijlessen, het gratis oefenen van theorie-examens en deelname met twee personen aan een Safety Course nadat de cursist geslaagd is. Of gratis kaartjes ontvangen voor bijzondere events. Binnenkort wordt het voordeel verder uitgebreid, zodat nog meer cursisten via Volkswagen Rijbewijs op zoek gaan naar de aangesloten rijscholen.
Alleen rijscholen van wie het wagenpark volledig bestaat uit Volkswagens kunnen zich gratis aansluiten bij het platform. Volkswagen, die graag alle jongeren in haar merk ziet lessen, heeft een fors marketingbudget beschikbaar om ervoor te zorgen dat jongeren graag in een Volkswagen willen lessen. En dus via een bij Volkswagen Rijbewijs aangesloten rijschool het rijbewijs gaan halen.
Marketing
“Het enige dat de rijschool moet doen is een link op de website plaatsen, een sticker op de auto plakken en een pasje uitdelen aan zijn leerlingen”, legt Rienstra uit. “Wij verzorgen de landelijke marketing, onder meer via internet en televisie. Een positieve merkbeleving voor de rijinstructeur én leerling, dat is wat we willen.”
Het Volkswagen Rijbewijs platform is mei 2009 opgericht. Inmiddels zijn er ruim 570 rijscholen aangesloten die beschikken over een wagenpark van 1600 lesauto’s van Volkswagen. De website werd in het eerste jaar bezocht door ruim 190.000 unieke bezoekers, waarmee een fors deel van de doelgroep wordt bereikt. Jaarlijks halen zo’n 200.000 jongeren het rijexamen.
License-to-Liberty
Naar de Licence-to-Liberty uitzendingen op TMF keken ruim 1,5 miljoen jongeren. Eind september start Volkswagen Rijbewijs met een eigen Hyves en Facebook en in oktober worden de mobiele applicaties verder uitgebreid. Alles met het doel om Volkswagen Rijbewijs verdere bekendheid te geven.
Rienstra: “Het rijbewijs halen is een belangrijk moment voor jongeren. En uit ons onderzoek onder 1100 jongeren blijkt dat de kans 50 procent groter is dat ze het merk auto kopen waar ze in lessen dan een ander merk. Zeer actief zijn in de rijschoolbranche is dus voor ons een mooie kans om in de toekomst meer auto’s te verkopen.”
Rijschool vinden via de website
Die 190.000 jongeren kunnen een aangesloten Volkswagen-rijschool vinden op de website. Meteen zijn allerlei gegevens zichtbaar, zoals het slagingspercentage en de (zelf opgegeven) lesprijs. Ook zijn de contactgegevens zichtbaar zodat de leerling zich met één telefoontje of muisklik rechtstreeks bij de rijschool kan melden.
Maar hoe weet de rijschool dan dat de leerling via Volkswagen Rijbewijs komt? “Dat weet de rijinstructeur alleen als hij vraagt hoe de leerling bij hem terecht is gekomen”, antwoordt Rienstra. “Dat is altijd goed om te weten, ook al komen ze via een andere weg binnen.”
Bart Pals
Geachte medewerkers Volkswagen,
Zou graag wat meer informatie willen ontvangen omtrent het franchise en het Volkswagen rijbewijs enof contact krijgen met een medewerker die hier over gaat.
Mocht u nog vragen hebben hoor ik het graag van u!
Met vriendelijke groet,
K.K
Ik ga in het nieuwe jaar als zzp er autorijles geven Ik ben nog bezig met hoe ik een auto ga aanschaffen of leasen. misschien dat ik zaken met Julie kan doen. Ik wil graag informatie of dat mogelijk is. vriendelijke groet Irma Trompetter