Verkeersschool Go, rijschool, rijinstructeur, Arie Kox

Rijles geven vanuit de persoon bij Verkeersschool Go

RIJSCHOOL IN DE SPOTLIGHT – Een uniforme aanpak bestaat er niet voor rijschoolleerlingen, vindt Arie Kox (57) van Verkeersschool Go uit Hengelo. “Een rijles geef ik vanuit de persoon. Je kunt niet altijd hetzelfde vaste verhaal houden.”

Tijdens de eerste les gaat Kox vaak meteen de weg op. “Dan kan ik ze meteen goed leren kennen. Ze mogen zelf sturen en gas geven, maar ik schakel en rem. Hoe ze het stuur vasthouden, mogen ze ook zelf weten. Iedereen heeft een eigen motoriek en gevoel. Zolang ze maar niet als een truckchauffeur het stuur vasthouden.”

Categorieën

Verkeersschool Go geeft les in vrijwel alle categorieën. Kox, zijn vrouw en de twee instructeurs in loondienst hebben de beschikking over drie lesauto’s, een aanhanger, twee motoren en drie lesbrommers.

Ook in de theorieles gaat Kox voor een eigen benadering. Hij gebruikt daarbij al bijna twee jaar het HD-bord van Lesscher. “Zo kan ik tekeningen maken op het bord om dingen duidelijk aan te geven bij de toetsvragen. En ik kan met YouTube-filmpjes prachtig voorbeelden laten zien.”

Slagingspercentage

Het slagingspercentage theorie ligt rond de 85 % bij Verkeersschool Go. Bovendien zitten hierbij ook veel buitenlandse leerlingen via andere rijscholen, zegt Kox. Het percentage leerlingen dat de eerste keer slaagt voor het praktijkexamen is 61-65 procent in Enschede.

Kox is al vanaf 1991 rijinstructeur. Toen hij in ’98 een naburige rijschool overnam kreeg hij de beschikking over het leslokaal met 25 theoriekastjes. “Het is belangrijk om compleet te zijn”, vindt hij. “Ik kan in de praktijkles vaak terugwijzen naar dingen die de leerlingen hebben geleerd in de theorieles.”

Theorieboeken

Toch is alleen de digitale les niet genoeg om het felbegeerde theoriecertificaat te halen. De leerlingen moeten zelfstandig de theorie leren uit de boeken van leverancier Verjo. “Die zijn erg overzichtelijk en altijd goed bijgewerkt”, vindt Kox. “En een snelle levering, dat is ook erg prettig. Nu bellen is morgen binnen.”

Iets waar veel leerlingen in het begin aan moeten wennen is de snelheid in de auto, merkt de rijschoolhouder. “Ik laat het ze vaak omrekenen naar meter per seconde. Dan krijgen ze pas inzicht, bijvoorbeeld in het afstand houden. Want als ze het gas loslaten bij een snelheid van 50 kilometer per uur, zijn ze na een seconde al bijna 15 meter verder.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijles geven vanuit de persoon bij Verkeersschool Go | RijschoolPro
Verkeersschool Go, rijschool, rijinstructeur, Arie Kox

Rijles geven vanuit de persoon bij Verkeersschool Go

RIJSCHOOL IN DE SPOTLIGHT – Een uniforme aanpak bestaat er niet voor rijschoolleerlingen, vindt Arie Kox (57) van Verkeersschool Go uit Hengelo. “Een rijles geef ik vanuit de persoon. Je kunt niet altijd hetzelfde vaste verhaal houden.”

Tijdens de eerste les gaat Kox vaak meteen de weg op. “Dan kan ik ze meteen goed leren kennen. Ze mogen zelf sturen en gas geven, maar ik schakel en rem. Hoe ze het stuur vasthouden, mogen ze ook zelf weten. Iedereen heeft een eigen motoriek en gevoel. Zolang ze maar niet als een truckchauffeur het stuur vasthouden.”

Categorieën

Verkeersschool Go geeft les in vrijwel alle categorieën. Kox, zijn vrouw en de twee instructeurs in loondienst hebben de beschikking over drie lesauto’s, een aanhanger, twee motoren en drie lesbrommers.

Ook in de theorieles gaat Kox voor een eigen benadering. Hij gebruikt daarbij al bijna twee jaar het HD-bord van Lesscher. “Zo kan ik tekeningen maken op het bord om dingen duidelijk aan te geven bij de toetsvragen. En ik kan met YouTube-filmpjes prachtig voorbeelden laten zien.”

Slagingspercentage

Het slagingspercentage theorie ligt rond de 85 % bij Verkeersschool Go. Bovendien zitten hierbij ook veel buitenlandse leerlingen via andere rijscholen, zegt Kox. Het percentage leerlingen dat de eerste keer slaagt voor het praktijkexamen is 61-65 procent in Enschede.

Kox is al vanaf 1991 rijinstructeur. Toen hij in ’98 een naburige rijschool overnam kreeg hij de beschikking over het leslokaal met 25 theoriekastjes. “Het is belangrijk om compleet te zijn”, vindt hij. “Ik kan in de praktijkles vaak terugwijzen naar dingen die de leerlingen hebben geleerd in de theorieles.”

Theorieboeken

Toch is alleen de digitale les niet genoeg om het felbegeerde theoriecertificaat te halen. De leerlingen moeten zelfstandig de theorie leren uit de boeken van leverancier Verjo. “Die zijn erg overzichtelijk en altijd goed bijgewerkt”, vindt Kox. “En een snelle levering, dat is ook erg prettig. Nu bellen is morgen binnen.”

Iets waar veel leerlingen in het begin aan moeten wennen is de snelheid in de auto, merkt de rijschoolhouder. “Ik laat het ze vaak omrekenen naar meter per seconde. Dan krijgen ze pas inzicht, bijvoorbeeld in het afstand houden. Want als ze het gas loslaten bij een snelheid van 50 kilometer per uur, zijn ze na een seconde al bijna 15 meter verder.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.