Rijinstructeur verliest rechtzaak verlopen WRM-bevoegdheid
UTRECHT – Rijinstructeurs zijn zelf verantwoordelijk voor het in de gaten houden van de geldigheid van het WRM-certificaat. Financiële consequenties van een verlopen bevoegdheid door het niet tijdig volgen van bijscholing zijn voor eigen rekening, zo heeft de rechtbank in Utrecht bepaald.
De rijinstructeur had een zaak aangespannen tegen exameninstantie IBKI. Zijn eis om de lesbevoegdheid te verlengen om alsnog de verplichte bijscholing te kunnen volgen, is afgewezen.
Geldigheid
De rechter vindt dat het de verantwoordelijkheid van de rijinstructeur zelf is om de voorwaarden voor de geldigheid van zijn WRM-certificaat in de gaten te houden. Voor rijinstructeurs die niet voldoen aan de verplichte bijscholing betekent dit onherroepelijk dat zij het herintrederstraject moeten volgen om opnieuw lesbevoegd te worden.
De rijinstructeur claimde een verlenging van zijn WRM-bevoegdheid. Hij was zijns inziens onvoldoende geïnformeerd over de nieuwe WRM en vond de gevolgen – geen inkomsten gedurende enkele maanden en als gevolg daarvan een mogelijk faillissement van zijn rijschool – onredelijk en onbillijk.
Nieuwe WRM
De rechter is van mening dat IBKI in voldoende mate heeft gecommuniceerd over de nieuwe WRM. Daarbij is op het punt van bevoegdheidsverlenging eigenlijk niets gewijzigd: de rij-instructeur moet aan eisen voldoen om zijn bevoegdheid met 5 jaar te verlengen. Voorheen de Applicatietoets en nu de bijscholing.
Jim Schouten, directeur IBKI: “Voor deze rijinstructeur zijn de gevolgen van te late bijscholing wel zeer ingrijpend. Wij hebben daarom aangeboden om hem in de gelegenheid te stellen de examens in zo kort mogelijke tijd af te leggen. Uiteraard moet hij wel net als ieder ander wel slagen voor die examens om opnieuw rijles te mogen geven.”
Jammer dat hij nu de dupe hiervan wordt. Is wel te begrijpen, als er geen consequenties op regels zijn heeft het ook geen zin.
Het is misschien een beetje dom. Krijgt hij nu een uitkering ofzo? Maar ik hoop wel dat deze collega snel weer in de auto zit!
Ik vind het idioot dat wij instructeurs die al jaren in het vak zitten ik bijvoorbeeld op 02 november 31 jaar in het vak zoveel moeite moeten doen om rijles te “mogen “geven , dit is toen ter tojd in het leven geroepen omdat de belastingdienst geen inzc=icht had op hoeveel rijscholen ne welke instructeurs er rond liepen die actief waren En nu moet het het heiligste zijn wat Nederland is overkomen , een politieman geen scholing met sanctie een huisarts idem een brandweerman idem moet ik doorgaan een rijexaminator bijvoorbeeld , en noem maar op een dakdekker mag je huis afbranden en gaat daarna gewoon weer verder , Wat ze moeten doen is kijken naar het slagingspercentage van de betreffende rijschool cq instructeur en bij een percentage beneden gemiddeld dan deze rotzooi afroepen begrijpt u allen dit kom in opstand zou ik zeggen en wacht niet op de slachtbankl want over een jaar of 5 zijn er alleen nog grote rijscholene want de kleintjes hebben geen toekomst perspectief groet Wim Klapwijk
Gewoon dom, iedereen is duidelijk op de hoogte van de nieuwe regels. Dat je het er niet mee eens bent prima maar je moet er wel iets mee doen!
Dit is niet alleen in de rijschoolbranche het geval. Assurantietussenpersonen moeten sinds een aantal jaren iedere 18 maanden voor al hun papieren opnieuw zien te slagen want anders nogen zijn geen verzekerinsgadviezen meer geven. Dus ook bij deze groep ondernemers (ook als zij hun vak al 30 jaar uitoefenen) staat het voortbestaan van hun bedrijf op losse schroeven als ze niet slagen. En dat allemaal omdat er verzekeraars zijn die de woekerpolis ooit hadden bedacht. Mijn credo verbiedt slechte producten, dan kunnen de minder goede of slechte adviseurs die ook niet meer verkopen. Maar ja dit is Nederland, waarom makkelijk als het moeilijk kan en dan hou je tenminste als die ambtenaren aan het werk.
Ik ben het voledig eens met Wim Klapwijk, en met mij vele anderen dat weet ik zeker,
vraag maar eens om je heen.
Dat je je papieren in orde moet hebben daar is iedereen het wel over eens.
Maar de eis , niet voldoen aan de eissen van ibki dan alles kwijt en opnieuw beginnen is toch van den zotte.
Alles mag zo blijven. Maar die sanctie moet zo gauw mogelijk geschrapt worden.
Zak je of voldoe je niet aan de eissen, dan bijscholen en op herhaling .
Als je 10 keer zakt is het wel heel erg met je gesteld.
Wat dan ? Die persoon stapt er zelf wel uit, en veel leerlingen zal hij of zij ook niet krijgen,
denk ik.
Werk aan de winkel voor onze bonden en de anderen verenigingen zou ik zo zeggen,
En ja ook ik ben lid van een van hen.
Jij ook??
radjin,
Ik doe dit werk al 20 jaar en ook ik moet er opletten dat ik up to date ben .
Is jammer voor deze collega,dat zo is gelopen.Ik hoop dat ze bij ipki meedenken en een oplossing voor hem hebben.
Wens collega veel succes.
Ik sluit me helemaal aan bij de heer klapwijk… dit is te idioot voor woorden.
De zogenaamde belangen organisaties behartigen in dit geval niet ons belang.
Van deze rompslomp wordt niemand beter van… behalve dan het IBKI natuurlijk!
Zolang wij individueel pikken dat er anderen nog steeds de touwtjes in handen hebben terwijl wij een eerzaam beroep uitoefenen. Waarbij WIJ de basis leggen voor de verkeersveiligheid in ons land. Wij verandwoordelijk worden geacht voor de juiste opvoeding van de beginnende bestuurder in het verkeer. Wij moeten bepalen wanneer iemand goed genoeg is voor het besturen van een voertuig. Houden de ministers en andere instanties de handen op om ons zuurverdiende geld weer afhandig te maken door ons verplichtingen op te leggen die wij NIET bedenken maar door onze strot geduwd krijgen. WANNEER SLAAN WE MET Z’N ALLEN NU DE HANDEN IN ELKAAR IN HET HELE LAND DOOR ONS BEROEP ALS BEROEP UIT TE MOGEN OEFENEN EN NIET ALS BIJ-BAANTJE. WAARDERING VOOR DE BRANCE MOET ER KOMEN, MENEER DE MINISTER, BOVAG EN IBKI. Eerlijk geld verdienen is al moeilijk genoeg, dus pak het dan ook af op een eerlijke manier.
Het lijkt er op dat lang niet iedereen het er mee eens is dat er regels zijn voor rij-instructeurs. Opvallend, want zonder regels zou iedereen rijles mogen geven en dan zou de markt er waarschijnlijk heel anders uitzien.
De regelmatige en – inderdaad – verplichte bijscholing is bedoeld om de kwaliteit van de rij-instructie verder te verhogen. Regelmatig horen we berichten over beunhazen. Dat is vast niet voor niets.
Gaat het om de eisen van het IBKI? IBKI doet dat niet op eigen houtje maar in goed overleg met de branche. Voor de theoriebijscholing bestaat een heel open systeem. Iedereen kan onderwerpen inbrengen en kan vervolgens een bijscholingsmodule ontwikkelen. In de praktijk zijn het vooral de opleidingsinstituten die een goed en breed aanbod bieden.
In dit geval hoefde de getroffen rij-instructeur alleen maar theoriebijscholing te volgen. De enige eis is dat je dat op tijd doet. Zonder die eis hoeven we de bijscholing niet verplicht te stellen. Kortom: let vooral goed op de einddatum op uw bevoegdheidspas en regel tijdig de theoriebijscholing en binnenkort ook de praktijkbegeleiding. Zie http://www.ibki.nl voor meer informatie.
Alleen jammer dat er bij het IBKI dan nog mensen werken die zelf de regels NIET kennen en dan foute info geven. Met als gevolg dat een instructeur dan al jaren zonder bevoegdheid lesgaf.
Die instructeur heeft gebeld met het IBKI, en volgens hen was hij bevoegd. Maar goed, DAT is de manier van werken van de ambtenarij. JIJ mag geen enkele fout maken, fouten van dat volk worden netjes onder de mat geveegd
Het is juist goed dat er regels zijn vwb bijscholing. Zo schakel je slechte rijscholen uit.
Maar dat gehannes dat niemand wat weet, of verkeerde info geeft vind ik op z’n zachtst gezegt nogal klungelig en onprofessioneel.
Zeker als een instructeur die meermaals contact opgenomen heeft en dan door die verkeerde info zijn bevoegdheid kwijtraakt is ronduit te zot voor woorden. Of het moet zijn dat DAT de manier is om geld te innen.
Sowieso, goed overleg……met de branche?? Overleg is er alleen met de BOVAG (en die hebben niet mijn belangen hoog in het vaandel) en de opleidingsinstituten ( en daar draait het om de winst).
Dat blijkt wel uit de praktijkritten, die staan mijlenver van de praktijk af.
Maar goed, het CNV is bezig om te kijken of er een CAO kan komen voor de rijschoolwereld. En dat is wel hoognodig, dan kunnen de belangen van de instructeurs in loondienst ( en dat zijn er steeds meer) eindelijk eens op papier gezet worden.
Beste ‘Rijschool’,
Het lijkt er op dat we iemand verkeerd hebben geïnformeerd. Dat is niet goed. Als u mij de gegevens kunt geven, kan ik nagaan wat er is gebeurd en hoe we dat recht kunnen zetten of op zijn minst herhaling kunnen voorkomen.
Met vriendelijke groet, Jim Schouten
Excuses, maar zonder email-adres kunt u natuurlijk niet veel doen: de gegevens kunt u sturen naar [email protected].
Bij deze een chapeau voor Jim Schouten, Directeur van het IBKI,
Ik vind het te prijzen dat hij hier reageerd en dat mag ook wel eens gezegt worden.
Beste meneer Schouten,
Hartelijk bedankt voor uw reactie. Ik zal het aan de desbetreffende instructeur doorgeven. Dan kan hij zelf beslissen of hij nog contact op wil nemen met het IBKI.
Ondertussen is hij al wel een tijdje bezig met de opleiding omdat dat nog de enige mogelijkheid bleek te zijn.
Je moet altijd de fouten bij jezelf zoeken, er staat toch duidelijk op je pasje: Geldig tot…., en Ibki de schuld geven is geen optie..