Ook de leerling voelt zich veiliger met winterbanden
Veel rijschoolhouders zetten hun lesauto tegenwoordig standaard op winterbanden tijdens de koude periode. De betere grip op de weg voorkomt niet alleen schades, ook de rijinstructeur en leerling voelen zich veiliger. “Bovendien kost het jaarlijks maar een paar tientjes per auto extra”, zegt Ed van Proosdij van Goodyear Nederland.
Goodyear heeft nu al fors meer winterbanden verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. Ze zijn dan ook niet aan te slepen. De kans is groot achter het net te vissen. “Wij zijn een van de weinigen die ze nu nog produceren”, weet Van Proosdij. “De meeste fabrikanten zijn nu al bezig met het maken van de zomerbanden.”
Bestellen
Als een rijschool gegarandeerd over voldoende winterbanden wil beschikken, kan hij het beste uiterlijk in augustus de bestelling plaatsen. Grof geschat gaat een winterband gemiddeld 40.000 kilometer mee, net als de zomerband.
“In de meest ideale situatie zal de rijschoolhouder, van wie de auto’s gemiddeld 80.000 kilometer rijden op jaarbasis, twee keer per jaar de banden vernieuwen”, licht Van Proosdij toe.
Slijtage
“In oktober worden de winterbanden gemonteerd, in april de zomerbanden. En natuurlijk tussendoor de voor- en achterbanden wisselen om een gelijkmatige slijtage te houden.”
Mochten twee banden toch vervangen worden, is het advies van Goodyear om altijd de nieuwe set achter te plaatsen. Ongeacht of de auto voorwiel- of achterwielaangedreven is. “Garages zijn hiervan helaas niet altijd op de hoogte”, vertelt Van Proosdij.
Grip
“Als de voorwielen de meeste grip hebben, bestaat er kans op overstuur. Hebben de achterwielen de meeste grip, is de kans op onderstuur groter. Maar onderstuur is makkelijker te corrigeren dan overstuur.”
Rijschoolhouders die geen zin hebben om altijd twee soorten banden opgeslagen te hebben, kunnen het beste kiezen voor de Goodyear 4-seizoenenbanden. Van Proosdij: “Dat is een compromis waarmee je in de zomer en in de winter mee uit de voeten kunt. De 4-seizoensbanden van Goodyear komen zelfs beter uit de test dan veel merken echte winterbanden.”
M + S symbool
Winterbanden moeten altijd beschikken over een sneeuwvlokje op het profiel. Sommige garages leveren nog steeds banden met alleen het zogenaamde M + S symbool; modder en sneeuw. Maar dat zegt helemaal niets, weet Van Proosdij.
“Dat kan gewoon een marketingtool zijn. Sommige SUV’s rijden daarmee rond. Maar dat is levensgevaarlijk in gladde omstandigheden. Want hoe zwaarder de auto, hoe langer de remweg. Dan is het van vitaal belang om het juiste profiel op je banden te hebben.”
Bart Pals
Nergens in het stukje lees ik iets over de leerling die zich volgens de koptekst “veiliger zou voelen”.
Overigens vind ik de 40.000 km die Good Year aangeeft betrekkelijk weinig maar misschien komt dat omdat ik zweer bij Michelin :-).
Marcel
Veiliger “voelen”.
Ook dat is gevaarlijk.
Als rijinstructeur leg ik ze precies uit waarom winterbanden zo belangrijk zijn. Maar ze weten ook dat de snelheid in de gaten moeten houden. Veiliger voelen is niet gevaarlijk. Onveilig rijden is gevaarlijk. Maar daarom zitten wij er nog naast!
Het gevaar van veilig voelen door winterbanden, of gelijk andere veiligheidsvoorzieningen in of aan de auto, is risococompensatie.
Doordat er een valselijk gevoel van veiligheid (subjectief) wordt gecreeerd neemt men (on)bewust meer risico.
Denk aan ZOAB, wat van nature al een langere remweg heeft, gaat men bij neerslag en bij overgang van een andersoortig wegdek (DAB) naar ZOAB snel harder rijden doordat het zicht ineens verbeterd, wat de verkeersveiligheid natuurlijk niet ten goede komt.
Rond deze tijd neem en leer je leerling extra voorzichtigheid, de volgafstand te vergroten en eerder te reageren op situaties, of er nu gereden wordt op zomer of winterbanden, immers de leerling zal ook niet meteen een extra winterset aanschaffen op zijn of haar eerste bolide.
Wim van den Berg
CVNN
En daarom leg ik ze de gevaren van rijden onder invloed van drank, drugs of pillen of vermoeidheid ook uit.
In een ander topic schreef iemand dat winterbanden ook op ijs veel meer grip hebben… en dat is net zo’n fabel als dat je onder 7 graden celsius meer grip hebt met je winterbanden.
Ik zou zeggen; lees de testen er eens op na, dan zie je dat je met een goede zomerband op een nat wegdek meer grip hebt dan met slechte winterbanden.
Al willen de bandenfabrikanten ons anders doen geloven.
Ik rij zelf nu een tijd met 4 seizoen banden, maar kom er achter dat de banden voor ieder seizoen, maar de samenstelling van het rubber kan niet zo zijn dat hetzelfde veilige effect met plus 30 graden als met min 5 graden.
met ervaring is de band ( dus samenstelling van het rubber) is nooit optimaal voor temperatuur verschillen. ze zijn net niet goed genoeg voor de winter als voor de zomer.een sweater is oké in zomer en winter maar kan toch te koud of warm zijn.
@ rijschool, de vergelijking “goede zomerbanden” tegenover “slechte winterbanden” lijkt me logisch. Met slechte banden moet je nooit rijden. Maar als je nou gaat vergelijken met “goede zomerbanden” en GOEDE winterbanden, dan zal je op een heel ander resultaat komen lijkt mij ;-)
@ rijschool: ook het verschil tussen glad en nat wegdek is erg groot :-)
Tja, dat is inderdaad zo.
Alleen wat zijn slechte winterbanden. Uit de Autoweektest bleken de Chinese banden bedroevend slecht te presteren op bepaalde punten. In de sneeuw ging dat behoorlijk goed, op nat wegdek was de prestatie bedroevend.
Maar ook andere merken gingen behoorlijk onderuit. En ik denk dat er veel mensen zijn die kwalitatief slechte winterbanden onder hun auto hebben.
En dan heb je natuurlijk ook nog het probleem dat nagenoeg niemand ooit de bandenspanning nakijkt. En daardoor heb je met een goede band nog weer slechte grip
Dat is inderdaad ook zo. Ik weet zelf niet exact wat voor winterbanden eronder zitten, maar ga er vanuit dat het goede zijn aangezien ze door de Renault dealer als optie erbij geleverd werden. Op droog wegdek heb ik liever de zomerbandjes, maar ik merk absoluut het verschil met de sneeuw. Als er ijs ligt is de grip zelfs nog net iets beter dan met de zomerbanden. Maar het blijft belangrijk om de leerlingen te laten voelen dat je ook met winterbanden gaat glijden als je hard moet remmen. En uiteraard duidelijk maken dat dat nog veel erger is bij zomerbanden.
Deze winter heb ik voor het eerst met winterbanden gereden en ondanks dat de grip aanzienlijk meer is, moeten de leerlingen hun snelheidnog altijd aanpassen aan de weersomstandigheden. Ook met winterbanden ga je glijden als je geen rekening houdt met de gladheid.
Ik ben zelf van mening dat het niet realistisch haalbaar is om de situatie volledig vergelijkbaar te maken met wat de leerling straks als eerste auto gaat kopen, want dan zouden we allemaal in een 2-deurs (niet toegestaan door het CBR) benzine autootje uit 1992 moeten gaan rijden zonder ABS, ESP en stuurbekrachtiging. Want dat is naar hoogste waarschijnlijkheid het type auto dat de leerling met zijn/haar overgebleven spaargeld kan kopen
Wat overigens menig rijschool doet die geen winterbanden heeft, is de lessen opschorten tijdens extreme sneeuw en gladheid, dus dan leert de leerling ook niet ermee om te gaan. Ik heb dit jaar alle lessen gewoon doorgereden en ik heb maar weinig andere rijscholen gezien die dat ook elke dag deden.
Het is nu Juni en ik heb ze al besteld voor mijn nieuwe lesauto.
Als je sliptrainingen geeft weet je wel beter!
Winterbanden zijn gewoon uber.
Niet voor niets verplicht in DE.
Hopelijk wordt de proef van het CBR deze winter uitgebreid naar alle centra.