Winterbanden goed voor bedrijfsvoering én voorbeeldfunctie
COMMENTAAR – Het CBR doet er verstandig aan te bekijken of winterbanden de oplossing zijn voor minder uitstelexamens. Door standaard elke lesauto op winterbanden te zetten, zal de bedrijfsvoering in de rijschoolbranche minder weersafhankelijk worden. En bovendien wordt hiermee het goede voorbeeld gegeven aan autorijdend Nederland.
Rijexamens die vanwege sneeuw niet door kunnen gaan, zijn een grote strop voor het CBR. Een dag geen examens is immers een dag geen omzet. Ook rijscholen leiden forse schade, zij moeten vaak voor niets naar de examenlocatie komen. Bovendien betekent het annuleren van rijlessen een fors omzetverlies.
Winterbanden
Winterbanden hebben bewezen veel veiliger te zijn in winterse omstandigheden dan zomerbanden. Natuurlijk is het bij forse sneeuwval zoals afgelopen weekend ook daarmee niet verantwoord om te rijden. Maar zodra de sneeuw verdwijnt en het alleen nog plaatselijk glad is, kan er veel sneller veilig gelest en op examen gegaan worden.
Indien de proef slaagt en structureel wordt ingevoerd, zal iedere rijschool alle lesauto’s op winterbanden gaan zetten. Niet omdat het CBR dat eist, maar omdat anders de leerling nodeloos een examen door de neus geboord kan zijn. Met winterbanden had er immers soms wel een examen afgenomen kunnen worden. En er hoeven minder rijlessen geannuleerd te worden.
Rijschoolbranche
Maar ook belangrijk is dat de rijschoolbranche een voorbeeldfunctie heeft voor alle (toekomstige) Nederlandse weggebruikers. Als een leerling meteen leert dat hij ’s winters winterbanden onder een auto moet zetten, is hij eerder geneigd dat later zelf ook te doen. Dat zal een hoop blikschades en ongelukken voorkomen in de toekomst, waarmee de verkeersveiligheid verbetert.
De extra investering voor winterbanden is zeer beperkt. Een winterband is ongeveer tien euro duurder dan een zomerband. Een extra set stalen velgen, zodat de rijschoolhouder zelf de wielen kan wisselen, kost eenmalig ongeveer 200 euro.
Als door het gebruik van winterbanden onder lesauto’s één dag extra per jaar gelest kan worden, is de investering al dubbel en dwars terugverdiend. Kortom: goed voor de rijschool, het CBR, de leerling én de verkeersveiligheid.
Bart Pals
Lees ook: CBR begint proef met rijexamen in lesauto op winterbanden
Wij rijden al jaren op winterbanden. Je moet er tegen woordig wel vroeg bij zijn, want er is in de wintermaanden slecht aan te komen. Laat bij de banden wissel in het voorjaar kijken of ze nog goed zijn, zo niet dan kun je gelijk nieuwe laten bestellen zodat je in het najaar niet hoeft te wachten.
goed artikel, rijlessen worden wel wat duurder !
Kijk naar duitsland geen winterbanden,gewoon een boete en dat geld voor iedereen niet alleen voor lesauto’s
Willen de leerlingen extra gaan betalen, omdat met winterbanden gereden wordt ???
Hoe is de gedraag van de auto als het sneeuw op de wegdek ligt.
Als er sneeuw op de wegdek ligt zal ik mijn auto lekker in de garage houden, want CBR zal de gemaakte bilk schade dat tijdens examen ontstaan niet vergoeden,.
Het zou beter zijn dat kandidaten een slip curcus moeten volgen voordat ze een rijbewijs uitgereikt krijgen.
In België rijden de lesauto’s op winterbanden. De lesprijs is daar minimaal €. 50,= per 60 minuten bij een BTW van 6%.
Vroeg het CBR onze rijscholen niet, om onze lesprijzen te matigen?
Laat Vredenstein e.c. de info over winterbanden maar landelijk verzorgen. De bijdrage die onze rijscholen kunnen leveren is o.k. maar gering.
Wat een geweldige ondernemers zijn de rijschoolhouders in Nederland.
De investering in winterbanden is ongeveer 4 velgen 140,00 euro + 4 winterbanden 360,00 euro. Een investering van 500,00 euro en even voor de rijschoolhouders, als mijn zomer banden in de garage liggen slijten ze niet, nagenoeg geen extra kosten. Wel veilig lessen met mijn kandidaten. CBR moet het makkelijk maken voor de rijschoolhouder, winterbanden examens gaan door. GEEN WINTERBANDEN, GEEN EXAMEN!!!
Reken voor de grap eens uit wat winterbanden kosten die je gaat doorberekenen aan je leerling.
Stel je rijdt per jaar 45 weken van 35 uur (wat gemiddeld gezien weinig is) dat is 1575 uur per jaar. Voor €400,- euro heb je al 4 winterbanden. Dat betekend dat je leerling € 0.25 per les meer betaald !!! Dus: waar doen de moeilijkdoeners moeilijk over??
Ach, het gaat maar om de veiligheid van je eigen leerling en jezelf en om je voorbeeldfunctie niet te vergeten…