TLN verwacht groot tekort nieuwe vrachtwagenchauffeurs
Transport en Logistiek Nederland (TLN) verwacht voor de toekomst een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Sinds de crisis in 2008 is het aantal openstaande vacatures nog niet zo hoog geweest, zo meldt de brancheorganisatie. Er zou binnen een paar jaar een tekort kunnen ontstaan van 45.000 beroepschauffeurs.
De transportopleidingen (CE) in de rijschoolbranche hebben het erg zwaar, omdat er al een tijdje nauwelijks vraag bestaat naar nieuwe chauffeurs. Samen met de sociale partners is TLN echter betrokken bij een groot aantal projecten om jongeren te interesseren voor een baan in de sector transport en logistiek.
Transportsector
Een van deze projecten is de samenwerking met het ministerie van Defensie om ontslagen werknemers een baan aan te bieden in de transportsector. Dit en meer kwam ter sprake in een interview met Leon Ceelen, plaatsverangend directeur TLN, tijdens een interview in de middag op radio 1.
Overigens is er in de transportsector roering ontstaan over de inzet en beloning van Poolse vrachtwagenchauffeurs. Steeds vaker halen grote transportbedrijven de chauffeurs uit Oost-Europa.
CAO
Deze buitenlandse chauffeurs, zoals Polen en Roemenen, worden vaak niet volgens de Nederlandse CAO betaald. Maar verdienen fors minder, net als in eigen land. Volgens minister Henk Kam is deze constructie toegestaan, volgens de vakbonden moet er naar Nederlandse maatstaven betaald worden als het meeste werk hier wordt uitgevoerd.
Als je voor een half salaris wil werken,en als hond behandeldt wordt
Dan moet je vooral chauffeur worden
mvg
een
ex-chauffeur
Laat het oplossen van dat tekort maar aan het UWV over. Kunnen ze die branche ook even vakkundig om zeep helpen zoals ze dat bij de rij instructeurs al gedaan hebben.
Dit riepen de bonden en TLN ongeveer 5 jaar geleden ook, nou ik ik heb nergens een vrachtwagen stil zien staan al die jaren, want de Oostblokkers kwamen massaal hierheen, het lijkt wel of deze instellingen de markt niet kennen.Welk plezier ziet er nu nog in dit beroep.
Als ik in Frankrijk in een Routier ga eten is bijna iedereen boven de 30-35 , dus daar is ook geen animo meer om nog chauffeur te worden, zeker niet als men de hele week van huis is.
Nu kunnen de ex vutters ,nu 65 + weer aan het werk met veel werkervaring.
@ Loos
hoe bedoel je dit ,nu 65+ weer aan het werk,
Is dit positief bedoelt of in de negatieve zin??
Het staat verkeerd geschreven er wordt eigenlijk bedoeld een te kort aan goedkope chauffeurs
in Nederland is er nog steeds een overschot aan chauffeurs maar omdat er nog steeds werkgevers zijn die hun (nieuwe) chauffeurs sinds de crisis als slaaf behandelen wil er geen Nederlander meer chauffeur worden
zal wel meevallen met dit tekort, mijn zoon heeft sinds 2 jaar alles om chauffeur te worden , solliciteerd zich gek.
en krijgt alleen maar te horen dat hij geen ervaring heeft.
maar ook niet de kans om ervaring op te doen
@ Willem,
Meestal kun je bij Randstad als uitzendkracht wel de broodnodige ervaring op doen.
hallo ik ben 49jaar sinds twee maand werkloos als chauffeur overal gevraagd voor werk steeds nee geen ervaring het is triest terwel ze in de toekomst te kort hebben als chauffeur ze moeten zich goed achter de oren krabben de werkgervers