LBVI: Onbeperkt herkansen bij WRM-praktijkbegeleiding
Onbeperkt herkansen voor de WRM-praktijkbegeleiding, zolang de bevoegdheid van een rijinstructeur geldig is. Daartoe pleit Arnold Beumer, voorzitter van de Landelijke Belangenvereniging voor Verkeersopleidings-Instituten (LBVI). Dat advies is ook door het CEC van IKBI, waar hij zitting in heeft, aan het ministerie uitgebracht.
Beumer verwacht dat het ministerie van Infrastructuur dan ook snel na het zomerreces met maatregelen komt. Mocht er een wetswijziging nodig zijn, dan kan wat hem betreft een tijdelijke gedoogregeling ingezet worden zodat instructeurs hun bevoegheid niet kwijtraken.
WRM-praktijkbegeleiding
Nu mag een rijinstructeur maar één herexamen doen voor de WRM-praktijkbegeleiding. Is dat onvoldoende, moet hij binnen 7 dagen zijn instructeurspas inleveren en het herintrederstraject volgen.
“Met deze sanctie is onvoldoende rekening gehouden met de dagelijkse praktijk”, vindt Beumer. “Er zijn genoeg rijinstructeurs die niet volgens het protocol opleiden, maar toch hele goede resultaten behalen. En, niet onbelangrijk, altijd tevreden klanten hebben.”
Rijinstructeur
“Deze rijinstructeurs kun je toch niet hun beroep afpakken omdat ze het niet volgens deze specifieke methode doen?”, vindt Beumer. “Er zijn meerdere manieren om een kandidaat uitstekend op te leiden. Niet iedereen vraagt dezelfde aanpak.”
De LBVI-voorzitter ziet meer in een soort 5-jaarlijkse adviesrit bij het IBKI als praktijkbegeleiding. Hierbij geeft de rijinstructeur een rijles en krijgt hij vervolgens objectieve feedback van een IBKI-examinator. Maar zoiets zou pas over enkele jaren na een wetswijziging ingevoerd kunnen worden. “Tot die tijd is het belangrijk je goed voor te bereiden op de praktijkbegeleiding, zodat je weet wat er verwacht wordt”, adviseert Beumer.
Applicatie-toets
Dat de huidige WRM-bijscholing wel fors beter is dan de oude applicatie-toets, daar is Beumer wel van overtuigd. “Die had geen enkele toegevoegde waarde”, vindt hij. “Bij de huidige bijscholing komen er tenminste actuele onderwerpen aan bod. Dat is veel beter dan net als vroeger de vragen over het RVV van buiten te leren.”
Beumer is wel zeer tevreden over de verplichte stage voor nieuwe rijinstructeurs. “Daarmee hebben wij als opleiders zeker een kwaliteitsslag geleverd. Stage is een onderdeel van een beroepsopleiding. Instructeurs die eerst stage hebben gelopen, zijn gewoon van betere kwaliteit. Want lesgeven kun je niet alleen uit de boeken leren.”
Stageplaats
Problemen met het vinden van stageplaatsen, dat hebben de LBVI-opleiders niet. “Wij geven iedere rijschool een vaste vergoeding van 400 euro voor het aanbieden van de stageplek. Dat is ter compensatie van hun tijd en extra kosten.”
Dat diverse rijscholen moeite hebben het hoofd boven water te houden, komt volgens Beumer eerder vanwege de te lage lesprijzen die gehanteerd worden dan door de moordende concurrentie. Door de lage prijzen, is er geen buffer opgebouwd voor de tijden dat het iets minder gaat.
Lesprijs
“Zo werd ik laatst door een rijschoolhouder gebeld. Hij had met spoed een extra instructeur nodig, want kon het werk niet aan. Hij gaf wel 70 uur per week les en had in totaal 10 lesauto’s. Ik vroeg: ‘Zou je je lesprijs van 33 euro per uur niet wat omhoog doen? Dan kun je gewoon met 40 uur per week je boterham verdienen. Waarom wil je een instructeur erbij?’ Daar had hij niet aan gedacht. Meer dan de helft van de rijschoolhouders is helaas geen ondernemer.”
Beumer ziet de introductie van 2toDrive, waarbij fors meer kandidaten verwacht worden, dan ook een mooie kans de lesprijzen massaal te normaliseren naar een fatsoenlijke prijs van minimaal 50 euro per uur inclusief 19% btw.
Salaris
“Een rijschoohouder heeft gewoon 2.000 euro omzet per week nodig om de kosten te kunnen betalen. Dan houdt hij een salaris over van 1650 euro netto per maand. Dus als hij 40 uur werkt, is dat 50 euro per uur”, heeft Beumer berekend. Dan heeft hij ook broodnodige zaken als pensioen, reserveringen en alle benodigde (arbeidsongeschiktheids)verzekeringen geregeld.
In sommige stedelijke gebieden heerst hevige concurrentie onder rijscholen. Vooral door toedoen van het UWV zijn er veel zelfstandige rijinstructeurs bijgekomen. Ook van die werkwijze is Beumer geen voorstander. Hij verwacht echter wel door de toenemende vergijzing in de rijschoolbranche over enkele jaren een tekort aan rijinsctucteurs.
UWV
“Een opleiding vergoeden, daar is niets mis mee. Maar selecteer de juiste mensen aan de poort en geef het niet massaal weg”, vindt Beumer. “En kijk als UWV ook wat een arbeidsgarantie daadwerkelijk inhoudt. Starten met behoud van uitkering, is niet altijd verkeerd. Maar geef nieuwkomers geen starterssubsidie.”
Beumer hoopt dat de rijschoolbranche onder meer door aanpassing van de WRM weer tot rust komt. “Daar zetten wij ons als LBVI voor in. Want onrust is slecht voor iedereen. Wij streven naar een goede en gezonde structuur in de rijschoolbranche.”
Bart Pals
Goed bezig, eindelijk publieke openheid van zaken voor wat betreft het voorstel van de CEC naar het ministerie. Eindelijke wordt de inzet van VRB, LBVI, CNV, en van de werkgroep van rijinstructeurs die onstaan is vanuit Verkeerspro enigzins beloond.
Nu maar hopen dat het ministerie er naar luisterd en er zo snel mogelijk verandering komt in de absurde gang van zaken op dit moment!
Zoals Beumer in het artikel al engzins weergeeft, is dit pas het begin, het is dus zaak dat we als rijinstructeurs een goede vinger aan de pols blijven houden!!!
Wat kan deze man lekker in zijn eigen straatje praten. Natuurlijk onbeperkt herkanssen = KASSA. Natuurlijk liggen de problemen bij de te lage lesprijs en niet bij de concurrentie. Het UWV moet opleidingen blijven vergoeden = KASSA Natuurlijk zegt hij te verwachten dat er fors meer leerlingen komen 2todrive. Want dan kan hij roepen dat er een tekort aan instructeurs komt. = KASSA. In ben ook benieuwd welke “up to date”bijscholing hij over spreekt.De bijscholing “het nieuwe examen” misschien?
@ John: onbeperkt herkansen is misschien kassa voor IBKI, maar niet voor LBVI. Ben maar blij dat hij zich hiervoor inzet, want anders gaat de sanctie er wellicht nooit af.
@Arnold Beumer: bedankt en ga zo door!
@ Gerard,
Onbeperkt herkansen is ook kassa voor de opleiders. Er zijn mensen die zonder cursus aan de praktijkbegeleiding beginnen. Deze zakken vrijwel allemaal en dan gaan ze dus een cursusdag volgen aan het opleidingsinstituut van A. Beumer. En deze opleiders zullen wel met gerichte bijscholing gaan komen n.a.v. het uitslagformulier. Er wordt trouwens met geen woord gerept over het feit dat je die onzin 2 x in 5 jaar moet doen. Ze zullen in het advies toch ook wel hebben geschreven dat dit>>
>> afgeschaft dient te worden. En waaruit leidt jij af dat de sanctie gaat verdwijnen? Daarnaast geeft deze heer de lage lesprijzen de schuld van het feit dat rijscholen moeite hebben hun hoofd boven water te houden zonder zichzelf af te vragen waar de grond van deze lage lesprijzen ligt. Dat is n.l. een overschot aan instructeurs en rijscholen i.c.m. de “subsidie”van het UWV. Maar ja, dat soort teksten past natuurlijk niet echt in zijn straatje.
En dat verhaaltje van die rijschoolhouder is volgens mij verzonnen. Wat een onzin. Een rijschool kan het werk niet aan en heeft dan Dhr. Beumer nodig om hem op het idee te brengen zijn lesprijzen omhoog te doen. Natuurlijk. Wat is het advies van deze heer als het werk minder wordt? Prijs verlagen? Ik ben het onderhand wel beu om elke keer als “domme instructeur” weggezet te worden. Ik heb hoger onderwijs genoten en ben nog in het bezit van het ouderwetse middenstandsdiploma.
Ik kan mij niet voorstellen dat de BOVAG hier in mee gaat. Dit is niet de niet de sanctie van tafel, en dus ook niet in het belang van de rij-instructeurs.
Leuk weer eens te horen dat de oude applicatie toets GEEN ENKELE toegevoegde waarde heeft gehad. Voor deze toets zijn we met zijn allen met een verschrikkelijke sanctie bedreigd.
@ Richard,
De Bovag heeft ook deelgenomen aan die vergadering van de CEC waar dit voorstel uitgekomen is.
@ John: Beumer pleit er toch voor om de praktijkbegeleiding helemaal af te schaffen en te wijzigen in een coachingsrit? Alleen kan dit niet op korte termijn gerealiseerd worden, want dat is een wetswijziging. Dan is dit de enige mogelijkheid om ervoor te zorgen dat instructeurs niet onterecht hun baan opeen verliezen!
Als jij een beter idee hebt, dat realiseerbaar is en op korte termijn gerealiseerd kan worden, dan hoor ik het graag.
@ Gerard,
Waar een wil is…… Als we het met z’n allen eens zijn dat dit inderdaad onzin is doe dan die praktijkbegeleiding schriftelijk af. Je levert op papier een les in en het IBKI verlengt de pas. Dan kan men over 3 jaar de wet wijzigen en die hele praktijkbegeleiding afschaffen. Want waarom nu weer zo’n coachingsrit? Stop nu eens een keer met dat instructeurtje pesten. Gewoon goede bijscholing (en niet die vergezochte dingen die er nu zijn) en daarmee klaar.
@John
John wees toch blij dat er tenminste iemand is die zijn nek wil uitsteken voor alle rijinstructeurs. Dhr Beumer zet zich met hart en ziel in voor onze branche om de kwaliteit voor het onderwijs hoog te houden.
Laten wij met z`n allen onze krachten en ideeen samen bundelen voor meer kwalititeits verhoging in de rijschoolbranch.
Dat zou volgens mij de volgende stap een eigen CAO moeten zijn.
SAMEN STAAN WE STERK !!!
@ Remy,
Er zijn er genoeg die de nek uitsteken voor de rijinstructeurs. Het VRB is zo’n organisatie. Er er zijn nog 2 groepen die dat doen. En door dat protest is Dhr. Beumer wakker geworden. Het LBVI had zitting in het overleg waar die belachelijke sanctie ontstaan is. Heeft de LBVI toen tegen gestemd? Neen. Het LBVI wil opleidingen verkopen. De opleiders openen de ene na de andere vestiging en dat terwijl er al veel te veel instructeurs zijn.>>
>>En de kwaliteit hooghouden? Laten we gewoon eens accepteren dat we een commerciële branche zijn. En dat de “kwaliteitsbewakers” de consument en het CBR zijn. Ik heb geen enkele behoefte aan verdere participanten hierin.
Lees allemaal het stuk dat John, geschreven heeft op het Forum.
Hij gaat hier uitgebreid en verstandig verder op in.
P.S. Wordt dan ook nog lid van het Forum EN reageer mee!
Zo kan “DE FORUM GROEP” ook nog een belangrijke speler worden,
waar terdege rekening mee wordt gehouden.
En ja hoor, dit is gratis>>>!!
Gewoon doen. Laat je zien en horen.
SAMEN STA JE STERK !!!
( De Forum knop zit helemaal rechts bovenin. !!??!! )
@ John,
Dan word het toch echt hoog tijd om een andere belangen behartiger te zoeken…
@ John, zoals ik het begrepen heb was destijds de LBVI de enige organisatie binnen de CEC die tegen de Sanctie was (VRB bestond toen nog niet).
Laten we ook niet vergeten dat het de Bovag is die de sanctie destijds als idee naar voren heeft gebracht in de CEC.
@Redactie, misschien een goed idee om uit te zoeken welke organisaties binnen de CEC er voor gezorgd hebben dat de sanctie er is gekomen, dit kan de Bovag immers niet alleen gedaan hebben.
@Bert: De CEC is altijd unaniem over wat de meerderheid beslist. Dus als 1 lid tegen is, valt achteraf niet officieel vast te stellen wie tegen was. Dan is iedereen voor. Er komt 1 unaniem advies.
Ik begin ook steeds beter te begrijpen waarom het IBKI het CNV buiten de CEC heeft gehouden en helaas nog steeds niet mag deelnemen in de CEC.
Het IBKI hoort onafhankelijk te zijn, door serieuse organisaties zoals het CNV bewust buiten te sluiten geven ze in m.i. duidelijk aan niet onafhankelijk te zijn :(
Heeft dit dan toch nog steeds te maken met hoe het IBKI ooit is ontstaan???
@Redactie, bedankt voor de uitleg!
Worden er dan geen verslagen gemaakt van de vergaderingen die ze hebben zodast dit terug te lezen is?
@ Bert, dan zou het allemaal , helemaal, controleerbaar en tastbaar worden?
En wie zou dat nou toch ( niet ) graag willen?
@M.H., Dat bedoel ik maar!
@ Bert, dan zou het allemaal , helemaal, controleerbaar en tastbaar worden?
Inderdaad. In de politiek spreken we dan van “achterkanertjespolitiek” Ik denk dat er veel meer aan handjeklap gedaan wordt dan wij denken. Want ik lees enkel nog maar verhalen van mensen die destijds tegen de sanctie waren en toch bij het overleg zaten. Dus of die mensen liegen of er is fraude in het spel. Transparantie, inspraak en communicatie blijven de toverwoorden waarmee de rust in de branche zal wederkeren.
Ik hoop zelf ook dat er snel een verandering in komt, ik vind het echt een waardeloze regeling.
@ John
Je opmerking over onbeperkt herkansen is echt onzin. Dit is te bewijzen door een simpele rekensom.
Een gemiddelde praktijkbegeleiding incl. lessen kost ongeveer 750 euro. Daarvan gaat 210 euro naar IBKI. Dus blijft 540 euro over voor de opleider.
Een verplicht herintreders traject is vele malen duurder. Daarbij komt nog dat als er veel instructeurs afhaken er op den duur schaarste ontstaat, waardoor opleiders nieuwe instructeurs kunnen opleiden.
Dat is pas Kassa.
@John
Ik geloof dus wel in de oprechtheid van het LBVI en dit is simpelweg gebaseerd op logica. Opleiders willen zeker geld verdienen en hun opleiding en ik begrijp dat het soms vervelend is als er een nieuwe concurrent wordt opgeleid.
Het is erg gemakkelijk om vervolgens tegen IBKI en het LBVI te gaan aantrappen.
@ Pierre,
Mij verwijten “erg gemakkelijk” te doen en zelf volkomen anoniem reageren? Daarnaast raakt je tweede stukje kant noch wal. Het is erg gemakkelijk te schrijven ” ik begrijp dat het soms vervelend is als er een nieuwe concurrent wordt opgeleid”want dat is hier totaal het issue niet. Verder lijkt je “simpele rekensom” aardig maar ik zie dat toch anders. Ik denk dat iedere partij inmiddels wel weet dat de sanctie gaat verdwijnen. >>
>>Dit omdat hierop veel kritiek is, te weinig draagvlak en de vraag nog ook nog is of deze sanctie niet in strijd is met Europese wetgeving. In dat licht gezien is het onbeperkt herkansen de meest gunstige oplossing voor de LBVI. Ik weet wel in welke hoek ik je moet zoeken. En dat zal ook wel de reden zijn dat je niet mee discussieert op het forum. In mijn eerdere post schreef ik al dat o.a. transparantie een toverwoord blijft.
Daarnaast heb ik de oprechtheid van de LBVI nimmer ter discussie gesteld. De enige constatering die ik gedaan heb is dat nu een ieder die bij het overleg van het CEC, waarin tot de sanctie besloten is, te kennen geeft destijds tegen de sanctie te zijn geweest. En dat kan zo niet zijn. Ook logica.
25.08.11 | 13:32 | Pierre
@ John
Daarbij komt nog dat als er veel instructeurs afhaken er op den duur schaarste ontstaat, waardoor opleiders nieuwe instructeurs kunnen opleiden. Dat is pas Kassa.
Nou, voor dat punt van schaarste bereikt is met nu 13.000 instructeurs zitten we in 2050 denk ik. En het UWV blijft wel voor input zorgen. Ook zie ik nog opleiders adverteren met de mededeling dat er een te kort aan instructeurs zou zijn.
wat leuk toch altijd dat hier van die vele discussies ontstaan. Klinkt vast gek hoor maar onze rijinstructeurs hebben een opleiding tot rijinstructeur gevolgd en krijgen van ons jaarlijke hun vervolgcursus vergoed. Wie zakt voor de praktijk krijgt 1 herkansing wie dan wederom zakt, of de bevoegdheid nu wel of niet wordt ingevorderd, mag vertrekken. Ja dat klinkt vast hard maar je kunt les geven of je kunt het niet en in dat laatste geval adviseer ik sterk een andere baan te zoeken.
Gelukkig zijn onze rijinstructeurs allen dit jaar geslaagd en kunnen er dus weer een paar jaar tegen aan. Wat betrefet de lesprijs: dat blijft een punt ter discussie wat per regio anders zal zijn. In een gebied waar je met veel beunhazen en andere via het UWV ingerolde figuren hebt (uitzonderingen daar gelaten), staat de prijs nu eenmaal onder druk want niet elke klant kiest voor kwaliteit.
@ Rijschoolhouder,
Kunt u mij uitleggen waarom een lage lesprijs gelijk zou staan aan mindere kwaliteit en een hoge lesprijs aan betere kwaliteit? En waar ligt dan de grens? Bij € 30,= of bij € 35,= of bij € 40,=? Ik weet dat als de branche roept dat de “slechte instructeurs” er uit moeten zij eigenlijk bedoelen dat de “goedkopere rijscholen” moeten verdwijnen maar kwaliteit en goedkoop zijn 2 verschillende dingen. En waaraan kan men de kwaliteit eigenlijk afmeten? FORUM.
25.08.11 | 16:58 | rijschoolhouder
Wie zakt voor de praktijk krijgt 1 herkansing wie dan wederom zakt, of de bevoegdheid nu wel of niet wordt ingevorderd, mag vertrekken. Gelukkig zijn onze rijinstructeurs allen dit jaar geslaagd en kunnen er dus weer een paar jaar tegen aan.
Dus een instructeur die 2 x zakt voor het toneelstukje gaat er uit. Al heeft deze een slagingspercentage van 70 %. Dan ga ik toch aan uw ondernemerskwaliteiten twijfelen. >>
>> En wat toevallig dat de bevoegdheid van al uw instructeurs tegelijkertijd verloopt. Ik twijfel toch of u wel echt een rijschoolhouder bent.
Ik moet nog twee keer, waarvan op 9 september de eerste keer. Ondanks dat vindt ik dat er druk op de ketel moet blijven en jezelf overtuigen dat je het kan. Je gaat er voor en anders ben je geen instructeur! Een les van minimaal 50 minuten, wat is dat nu op een mensenleven? We maken er met z’n allen een vreselijk drama van. Ik geef al 37 jaar les en toch moet ik bepaalde manieren duidelijk veranderen. Prima toch! Geen probleem. Benader het positief.
Rijschoolhouder,
Nee ik ben niet helemaal met je eens,
Dat is niet zo makkelijk zoals je denkt, ik ken veel rijinstructeurs die zijn aardig op leeftijd, waar moeten al die mensen naar toe als ze de 2e herkansing niet halen!!!!
Kan jij mij nou vertellen met welk beroep raak je nou je diploma kwijt na keer zakken!
Ik heb het verhaal van Arnold Beumer helemaal gelezen en ik ben met eens.
Er mag best een beperking zijn wat WRM-examen betreft,maar niet zoals het nu is.
Mijn 20 jaar ervaring vertelt me dat alleen uit het boekje werken niet bij iedereen toe te passen is.
Dat weet iedereen.
De oplossing : zet de instructeur niet onder druk.
Niet slagen betekent W.W.uitkering.Niemand zet op een w.w uitkering te wachten.
het is gewoon gelul die praktijkbegeleiding slaat nergens op we leren een kunsje en we mogen weer 5 jaar ik wordt in julie 2012 65 mijn pas is verlopen per 1 maart dus moet ik voor 5maanden mijn aplicatie halen ik geef al 34 jaar rijles alleen en ik heb het altijd druk
maar eigenlijk hebben we het zelf verkloot want we hebben 20 jaar terug vezuimd om met 1500 lesauto,s in den haag te protesteren tegen dat besluit daaruit blijkt weer dat de rijschoolwereld bestaat uit individualisten
Ben helemaal met je eens Mohamed kouaa, ze zetten ons niet alleen maar onder druk maar zo zijn veel instructeurs onzeker geworden.
Ik heb nog nooit een beroep gezien met zulke regels, na 2 keer zakken je koffers pakken en wegwezen.
Even voor de duidelijkheid:
Waarom mogen de beginnende rijinstructeurs wel onbeperkt herkansen!!!!!
Wij zijn gevorderde dus met meer ervaring!!!
Er klopt hier helemaal niets van moet ik zeggen.
Mijn heer Klaas Kok , ik rij met u vandaag nog naar Binnenhof om de wet te wijzigen.
Regel wat
dat kan ik helaas niet we zijn het vroeger vergeten te doen!!!!!!!!!!!!!!
25.08.11 | 19:20 | Mohamed el Kouaa
Niet slagen betekent W.W.uitkering.Niemand zet op een w.w uitkering te wachten.
Dat voorrecht is dan alleen voor de “gelukkigen” in loondienst. Voor de zelfstandig werkende rij instructeurs rest (na het opeten van het eigen huis en het opmaken van de reserves) de bijstand. En Klaas, Steven en Mohamed meld jezelf aan op het forum. Daar wordt de discussie ook gevoerd.
Rijschoolhouder,
Dat is niet zo makkelijk zoals je denkt, waar moeten al die rijinstructeurs naar toe na 2 keer zakken, ik ken veel rijinstructeurs die zijn aardig op leeftijd die komen nergens meer aan het werk en wat Mohamed kouaa zegt die komen uiteindelijk bij de WW of bijstand terecht, maar daar zetten we niet op te wachten.
JOHN op welke FORUM kan ik hier uitgebreid over discussiëren, want ik heb namelijk nog heel veel te vertellen.
Arnold Buemer,
Grote Klasse.
U ziet het helemaal Goed.
Wel bijscholing; daar is niks mis mee!
Maar geen gestres dat je je duur behaalde papieren kwijt raakt.
(vergelijk ik met code T95 voor de chauffeurs)
ga zo door!!!!
@ Steven,
Als je helemaal naar boven gaat staat er rechts een knopje FORUM. Als je daar op klikt kom je er uit. Of op deze link: http://www.verkeerspro.nl/forum/
Eindelijk Beumer die weer goed voor ons in de bres springt. Ik heb volgens het boekje leren les geven van hem maar ben er achter gekomen dat het niet allemaal zaligmakend was. De basis heeft hij gelegd maar met eigen creativiteit heb ik mijn lesprogramma goed uitgebreid en aangepast. Helaas is dit niet helemaal overeenkomstig het WRM.
25.08.11 | 19:46 | klaas kok
maar eigenlijk hebben we het zelf verkloot want we hebben 20 jaar terug vezuimd om met 1500 lesauto,s in den haag te protesteren tegen dat besluit daaruit blijkt weer dat de rijschoolwereld bestaat uit individualisten
Maar daar komt verandering in. Achter de schermen zijn meerdere nieuwe groepen gevormd en ook bestaande organisaties zitten niet stil. Er gaat de komende maanden heel wat gebeuren. Dat kan ik je verzekeren.
precies Jaap Clements, ik denk zelf dat er maar weinig rijinstructeurs zijn die les geven volgens het boekje iedereen doet dat op eigen manier.
Ik heb zelf ook een eigen lesprogramma ontwikkeld en dat werkt prima heb vele tevreden cursisten en een hoog slagingspercentage.
Ik had al snel door dat les geven volgens het boekje niet goed werkt bij mijn cursisten.
Geachte dames /heren,
Laat ons sterk maken voor dat het voor heel veel collega’s te laat is.
Ik denk aan een demonstratie in de Binnenhof. Iedereen kan een vrije dag maken voor zijn toekomst.
Een kandidaat slaagt een keer voor zijn leven, wij MOETEN een keer onze tanden laten zien.
Wij zijn die gene die TIEN MILJOEN bestuurders heeft gemaakt in Nederland,en NIET de Binnenhof.
Sta op en word wakker beste collega’s.
Met vriendelijke groeten,
Mohamed el Kouaa (rij-inst. KOUAA)
zeer verstandige woorden
hier moeten we alleen maar positief op reageren, niet afkraken
en de lesprijs moet € 50 euro zijn, om een goed salaris te hebben
waarom zal je voor minder rijden
ik ben al jaren de duurste in mijn regio ,
al 40 jaar niets aan de hand
kwaliteit bieden, geen aanbiedingen
meer vragen dan je collega dat is ondernemen
beter presteren
niet de markt verzieken met een te lage lesprijs
een rijbewijs is geen consumenten artikel
melis van den hoek
Zo steken ze ons in de schulen, niet slagen betekend alles weg doen.
Er zijn grote fouten gemaakt, ik hoop dat het snel gaat veranderen.
De verhaal van Arnold Beumer dat klopt helemaal, die man heeft er goed verstand van.
helemaal gelijk niet gaan stunten dan gooi je je geloofwaardigheid weg en voor een goede prijs hoef je minder uren te werken ik heb geen hekel aan hard werken maar als ik het in 40 uur kan verdienen ga ik geen 50 uur werken tegen een lagere prijs gr klaas kok
john die weet echt alles als ik dat allemaal zo lees waar maakt die man zich nog druk om als hij toch weet wat achter de schermen gebeurd een groente en fruit winkel lijkt me beter voor hem minder stress die beumer lijkt me wel goed wat hij doet
@ rudy,
Nee die John heeft een mening. Dat is heel wat anders. En die John strijdt met open vizier. Niet anoniem achter een verzonnen naam. Want dan zou commentaar leveren wel heel gemakkelijk zijn. (En John weet in ieder geval hoofdletters, punten en komma’s te gebruiken)
@ rudy,
En verder gelieve inhoudelijk te reageren.
Weer helemaal gelijk John.
Der Roedie ( Rudy ) zal wel een schoenmaker zijn.
Die kan beter bij zijn leest blijven.
Met open vizier, strijden er inderdaad ietsje minder.
Dit kan ( moet ) wel op het Forum Rudy.
Yes, eindelijk een beetje aktie en openheid, mijn complimenten Arnold.
En helemaal eens met de voorzitter van het LBVI, een praktijk begeleiding met een advies wat er wel en niet goed gaat.
Ik denk dat bijscholen nooit verkeerd is en advies hoe jij je praktijklessen verzorgd ook niet.
Ik denk dat veel instructeurs daar wel mee kunnen leven.
Niks herkansen het moet toch geen examen zijn. De LBVI-voorzitter ziet meer in een soort 5-jaarlijkse adviesrit bij het IBKI als praktijkbegeleiding. Hierbij geeft de rijinstructeur een rijles en krijgt hij vervolgens objectieve feedback van een IBKI-examinator. Dat is de bedoeling van praktijkbegeleiding.
Zo is ’t anders had het wel praktijkexamen geheten.
Volgens mij kunnen we overigens veel meer van elkaar leren dan van het protocol van het IBKI!
Precies ERAF met die waardeloze sanctie en niks onbeperkt herkansen.
Ik ben het eens met de LBVI-voorzitter een 5-jaarlijkse adviesrit bij het IBKI als praktijkbegeleiding, met een advies wat jou zwakke punten zijn.
Niet over 5 jaar maar NU.
Jan en Bert ik ben het helemaal met jullie eens. Maar waarom nu weer een “adviesrit”? Slaat helemaal nergens op. Het IBKI moet eens leren wat elke ouder moet leren. Op een gegeven moment moet je je “kinderen” loslaten.
Wat een gelul die nieuwe WRM, als enige van alle beroepen kan een instructeur zijn dure bevoegdheid kwijt raken.
Zelf geef ik al 15 jaar rijles maar niet volgens het protocol, heb wat flink moeten aanpassen, de echte praktijk is iets anders dan alleen maar les geven volgens het protocol.
Zelf denk ik dat er een hoop rijinstructeurs nu slechter gaan presteren op het WRM-praktijkbegeleiding, aangezien het feit dat hij of zij bang is om zijn dure bevoegdheid kwijt raken.
Ik heb liever feedback van een collega rijinstructeur die zijn sporen verdiend heeft in zijn of haar werk dan van een IBKI examinator die nog nooit iemand heeft weten op te leiden!
het is gewoon gelul die praktijkbegeleiding slaat nergens op we leren een kunsje en we mogen weer 5 jaar ik wordt in julie 2012 65 mijn pas is verlopen per 1 maart dus moet ik voor 5maanden mijn aplicatie halen ik geef al 34 jaar rijles.
Dat vind ik echt te belachelijk voor woorden dat je nu voor 5 maanden een traject moet gaan volgen met je 34 jaar ervaring.
Er moet snel iets tegen de sanctie gebeuren. En niet pas over enkele jaren als er al veel onnodige slachtoffers zijn gevallen. Het is gewoon niet gezond waar mensen mee bedreigd worden. En dit ook nog eens zonder goede reden. Triest is dat de overheid hier schuldig aan is. Wat zij veroorzaken hebben hadden ze eigenlijk moeten voorkomen. Dat was hun taak en verantwoordelijkheid. Een overheid die zijn eigen burgers bedreigd deze te vernielen en daarvoor iemand een protocol laat bedenken.
Rijschoolhouder, Ja dat klinkt vast hard maar je kunt les geven of je kunt het niet en in dat laatste geval adviseer ik sterk een andere baan te zoeken.
Dat is niet waar dat heb ik een keer laten zien dat ik het kan!!!! Maar waarom nu weer om de 5 jaar slaat nergens op!!!!
Besta Arie , doe niet zo stoer. Als je je inkomen afhankelijk van die rotte baan, dan ben je wel onzeker.
Groeten
@Mohamed, ik vermoed dat je de reactie van Arie niet goed leest. De eerste zin is nl het citeren van de reactie van “rijschoolhouder” de tweede zin is de reactie van Arie hierop.
och… als we zakken kloppen we toch gewoon massaal aan bij het UWV.
Ze vergoeden dan de opleiding, inclusief reisvergoeding, en helpen je daarna aan een startkapitaal en zo meer.
de tussentijd wel genieten van een uitkerinkje en met de tijdelijke pas kan je gewoon lesgeven… toch?
geen agent meer in nederland die snapt hoe het werkt.
waarom MOETEN we blijven werken… je kan ook gewoon om de vijf jaar een jaartje terug de opleiding in, alle kosten betaald…
ik vond ’t wel gezellig bij Arnold!
@ Stefan,
Waarschijnlijk weet jij niet hoe het in Nederland werkt. Je mag eerst je eigen huis opeten plus je spaarcenten. Daarna krijg je misschien een mogelijkheid om op kosten van het UWV te gaan studeren.
Overigens was er in onze tijd een groep die wel de opleiding betaald kregen en met een Mercedes naar de opleiding kwamen
Misschien wordt het eens tijd, dat wij ze eens wakker gaan schudden in Den Haag (een protestoptocht met lesauto’s) . Ik kan geen 1 beroep vinden waarvoor je weer opnieuw examen moet doen om je bevoegdheid te houden.