Schultz van Hagen, Infrastructuur

Ministerie weigert WRM-aanpassing ‘onbeperkt herkansen’

AMSTERDAM – Minister Melanie Schultz van Haegen arriveert dinsdag in Amsterdam bij het Paleis op de Dam voor de nieuwjaarsreceptie van koningin Beatrix.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu weigert nu al een onbeperkt aantal herkansingen voor de Praktijkbegeleiding in te voeren voor rijinstructeurs, zolang de bevoegdheid loopt. Pas bij de geplande evaluatie in 2014 valt daar over te praten. Dat heeft IBKI vrijdag bekend gemaakt. Het ministerie legt hiermee deze vurige wens van alle betrokken partijen in de rijschoolbranche en het advies van CEC keihard naast zich neer.

Het ministerie concludeert dat ‘onbeperkt herkansen’ beleidsmatig zeker te overwegen valt, maar dat daar een degelijke evaluatie van de huidige WRM aan vooraf dient te gaan. De evaluatie van de WRM is voorzien in 2014.

WRM

“Op dit moment is er voor het ministerie onvoldoende aanleiding om die evaluatie te vervroegen of tussentijds inhoudelijke wijzigingen in de WRM door te voeren”, zo meldt uitvoeringsorgaan IBKI. Dat betekent dat rijinstructeurs minimaal tot 2014 niet mogen zakken voor de herkansing praktijkbegeleiding; want dan binnen 7 dagen bevoegdheid inleveren en baan of bedrijf kwijt.

Branchevereniging Bovag noemt de beslissing ‘heel spijtig’ en kondigt aan protest te gaan aantekenen. “Wij blijven pleiten voor een onbeperkt aantal herkansingen binnen de bevoegdheid. Nu IBKI nul op rekest heeft gekregen zullen wij zelf gaan praten met het ministerie”, zegt Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen.

Rijinstructeurs

“We staan hierbij open voor samenwerking met alle betrokken partijen in de rijschoolbranche. Want samen staan we sterk. Het niveau van rijinstructeurs in de rijschoolbrache moet weliswaar verhoogd worden, maar dit is een te grote stap”, vindt Bastiaansen.

Ook LBVI-voorzitter Arnold Beumer is zeer teleurgesteld over het besluit. “Ik baal enorm. Alle marktpartijen stonden achter dit voorstel. We kunnen niet wachten tot 2014. Ik voorzie een hoop trammelant met instructeurs die hun bevoegdheid hierdoor kwijtraken. Zeker in de grote steden.”

Slagingspercentage

De LBVI kondigt ook aan actie te ondernemen. Beumer: “Vooral oudere rijinstructeurs zijn nog volgens het oude systeem opgeleid. Ook al functioneren ze prima met hoge slagingspercentages, zij volgen een andere methode dan er gevraagd wordt. Hopelijk bereiden zij zich allemaal heel goed voor op de praktijkbegeleiding.”

Donderdag reed een Bredase rijinstructeur de pui van het IBKI in Nieuwegein aan gort nadat hij was gezakt voor de herkansing praktijkbegeleiding en zijn bevoegdheid dus kwijtraakt. Overigens had deze rijschoolhouder bij tot 100 examens een slagingspercentage van 61-65%, terwijl het kring-gemiddelde 46-50% is.

Bart Pals

Lees ook: Infrastructuur houdt vast aan WRM-evaluatie in 2014

Lees ook: Weigering minister tot WRM-aanpassing vanuit ivoren toren

Auteur: Bart Pals

180 reacties op “Ministerie weigert WRM-aanpassing ‘onbeperkt herkansen’”

ton|16.09.11|16:30

mogelijk dat de volgende goede rijinstructeur met een tank komt dan kan hij de ibki met de grond gelijk maken, zijn we daar ook mooi vanaf.

wil van e|16.09.11|16:55

nee dat is profesioneel,
zelf ben ik nu 31 jaar instructeur en heb begin dit jaar mijn applicatie examen gedaan cat C.
voor de theorie heb ik stage-mentor gedaan.
ik vind dit een goede combinatie
en ja je moet wel weer even terug naar de basis van hetgeen je geleerd hebt.
en dan nog iets; als een kandidaat 3 of meer keren zakt zegt u toch ook kap er maar mee (of is het dan een mooie melk-koe?)
dit forum is niet goed om je te uiten met 500 tekens.
begin daar maar eens mee!!

Jan|16.09.11|16:59

Als eerst de evaluatie datum eens vervroegd werd naar, laat ik zeggen, volgende week. En dan ook gelijk het protocol van het ibki eens op de schop ging. Er zijn namelijk meer wegen die naar (Rome) het rijbewijs leiden. Het is niet zo dat de manier van het ibki dé manier is.

Jan|16.09.11|16:59

Ik heb het te doen met de instructeurs die na jaren werken en kwaliteit leveren zo maar zonder baan zitten, omdat ze een andere weg dan die van het ibki volgden. sterkte.
Ik zeg aktie in Den Haag met een paar duizend lesauto’s de boel blokkeren.

Cindy|16.09.11|17:33

Denken jullie nou werkelijk dat IBKI dit beslist? Lees eerst dit bovenstaande verhaal eens goed voordat jullie gaan roepen! Het ministerie maakt deze beslissingen, niet het IBKI.

En daarbij als je als rijinstructeur denkt dat het allemaal maar een belachelijk toneelstukje is…waar maken jullie je dan druk om! Dat doe je toch gewoon even?

frank|16.09.11|17:37

Rijscholen die onder een bepaald percentage geslaagden zitten, dat die maar eens een praktijkbegeleiding moeten gaan volgen.

Maar iedereen bemoeid zich teveel met allerlei dingen, er moeten toch ook slechte rijscholen zijn, anders kunnen we niet meer op kwaliteit concureren.
Als iedereen dadelijk evenveel procent geslaagden heeft, moeten we weer concureren op de prijs

Bert|16.09.11|17:45

Hadden we anders verwacht van een stel onbenullen die niet meer weten van rijlessen dan wat ze ooit zelf eens gedaan hebben?
Het is met die zogenaamde deskundigen altijd hetzelfde verhaal. Als een stel sukkels in Den Haag zich met een branche gaat bemoeien gaat die branche naar de Filistijnen.

Ze pakken trouwens altijd die groepen die zich wel kapot laten maken. Eerst de boeren kapot gemaakt, nu de rij instructeurs want die pikken het over het algemeen. Ze gaan toch nooit samen de strijd aan.

rvdb|16.09.11|17:52

Het is te gek voor woorden dat het ministerie op de manier hoe ze nu te werk gaan rijscholen en instructeurs hun brood winning afnemen. We hebben nog niet genoeg werklozen in nederland, zakken voor de praktijkbegeleiding betekend dus geen werk meer of zelfs sluiten eigen bedrijf. In welke bedrijfstak hebben we dit nog meer.??????

Bert|16.09.11|18:00

@ Cindy,

Dat is één pot nat. Het hele ongeregelde zootje die beslissen zitten in de opleidingsinstituten, het ministerie en natuurlijk het IBKI.
Het is alleen maar om de centen begonnen en zeker niet om betere instructeurs te krijgen. Volg eerst maar eens je theoretische bijscholing. Meer dan koffiedrinken/ aanwezig zijn en gezellig kletsen is het niet.

Wim|16.09.11|18:07

Dag Cindy volgens mij bent u ingehuurt om examniator te spelen bij het IBKI , Wij en dat zijn een behoorlijk aantal collega’s denken het volgende nl ; het IBKI is niet HET aangewezen intrument om de examens af te niemen in ed categorie praktijkbegeleidng . en willen graag het een en ander anders zien

De examens praktijkbegeleiding moet afgenomen worden door een onafhankelijke vleugel van het CBR dus een tak die niets met de eigenlijke examens te maken hebben !
zie volgend stukje

ton|16.09.11|18:20

Als ik als instructeur zak voor het examen van het ibki dan ben ik mijn rijschool kwijt.
huis kwijt , huwelijk kapot en zwerver in amsterdam dus dakloos.
Dit is in geen enkel ander beroep mogelijk. waarom wel in het beroep van rijinstructeur ?
Die mvr. Cindy kan leuk babbelen maar heeft waarschijnlijk een man met een lekker inkomen en hoeft zich geen zorgen te maken over zoiets.
Weg met die sanctie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bijscholen prima !!

Rob|16.09.11|18:23

Zou willen dat het ministerie zich ook zodanig opstelde ten opzichte van UWV re-integranten maar door blijven sturen naar de rij-instructeurs opleidingen….tegen vergoeding. Terwijl de markt al meer dan vol zit!

Jan|16.09.11|18:25

Iedereen heeft toch zitten slapen toen dit bedacht werd. Eerst hadden we een toets per 5 jaar met de sanctie niet halen opnieuw beginnen, maar hierbij werd nog objectief kennis gemeten. Nu zit er iemand (subjectief een persoon) bij je in de auto die je op punten beoordeeld puntje meer of minder is het verschil tussen zakken of slagen (of misschien toch tussen de een of andere examinator).

ton|16.09.11|18:29

wil van e , sorry hoor , maar je lijkt wel een ibki man.
Ik doe dit werk (roeping) al iets langer , maar wat jij vertelt is gelul in de ruimte.
De ibki wil ons oude rijinstructeurs met heel veel ervaring vertellen hoe wij iets moeten doen.
zij werken vanuit de theorie en wij werken vanuit de praktijk .
Ik denk dat vooral de oudere leraren het systeem van de ibki niet zo prettig vinden.
Dan druk ik mij zeer voorzichtig uit.

Kees|16.09.11|18:42

Tijd voor actie . Rechtzaak misschien? Niet geschoten is altijd mis

Hans|16.09.11|18:45

Als ze onze minster haar bevoegdheid afnemen heeft ze nog een man die voor brood op de plank zorgt,dus snap ik het wel dat ze het niet snapt!!

Mohamed el Kouaa|16.09.11|19:18

Beste dames/heren,
Blijf aub niet wachten tot die mooie minister ons wat voorschrijft.

Neem actie , kom samen en ga vechten voor je brood.
We kunnen alle IKBI,s kapot rijden maar daar slagen we niet mee.

Wie neemt de voor sprong om met ALLE +-8000 instructeurs in de Binnenhof te gaan demonstreren!!!!!.

Ik ben begonnen in 1991 met werk als rij-instructeur, dus……

Ik ga mee.

TOT , wat mij betreft , binnenkort in de Binnenhof.

John|16.09.11|19:25

16.09.11 | 16:55 | wil van e
dit forum is niet goed om je te uiten met 500 tekens. begin daar maar eens mee!!

Nou Wil, als je rechtsboven op het knopje FORUM klikt kun je op het echte forum met zo veel tekens als je zelf wilt je visie geven! Je moet dan wel onder je echte naam inschrijven en de geldigheid van je WRM pas wordt gecontroleerd. Maar dat mag geen probleem zijn. Toch? En je kunt ook hier klikken: http://www.verkeerspro.nl/forum/

Toon|16.09.11|19:55

IKBI is weer een voorbeeld van een in het leven geroepen stuk dienstverlening wat kapitalen
kost en geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Wordt een rijinstructeur niet doorlopend beoordeeld middels zijn scoringspercentages?
Waarom moet iemand zakken op basis van feit dat hij niet helemaal conform een vaag protocol lesgeeft?
Zeggen zijn slagingspercentages niet genoeg??

Belachelijk, politiek Den Haag kijk daar eens na?

thea|16.09.11|19:59

Het was ook heel dom van CEC om met zo’n voorstel te komen. Iedere beroepsgroep volgt bijscholing, nieuwe kennis, nieuwe inzichten etc. waarom de rijinstructeurs niet ? Men kan voor de praktijkbegeleiding ook een training volgen in het competentiegericht lesgeven. Wie dan na drie kansen de vereiste vaardigheid en kennis niet kan laten zien is volkomen ongeschikt. Denk ook aan de klanten. Waarom zo’n protest rijinstructeur ? . Er moet een cultuuromslag komen in deze branche en een keurmerk.

Bert|16.09.11|20:06

@ Thea,

Volgens mij snap je het niet. Misschien is het tijd om je VWO examen eens over te doen. Je mag dan één keer herkansen, lukt dat niet dan lever je je diploma in en ga je gewoon weer helemaal de schoolbank in. Weg baan, weg verdiensten, huis enz.

Iedere instructeur is voor bijscholing, niet voor het uitmoorden van een beroepsgroep door een stel mafkezen.
Denk aan de klant? Wat dan? Heeft de klant voordeel? Die betaald extra voor deze idioterie

John|16.09.11|20:13

@ Thea,

Er is gisteren een instructeur voor de tweede keer gezakt. Deze man had een slagingspercentage dat 15 % boven het kringgemiddelde lag. Zijn slagingspercentage was 61-65 % maar volgens jouw woorden:

16.09.11 | 19:59 | thea
Wie dan na drie kansen de vereiste vaardigheid en kennis niet kan laten zien is volkomen ongeschikt. Denk ook aan de klanten. Waarom zo’n protest rijinstructeur ? . Er moet een cultuuromslag komen in deze branche en een keurmerk.

John|16.09.11|20:15

@ Thea,

Als je niets van deze materie weet lijkt het me beter om jezelf niet in deze discussie te mengen.

Harold|16.09.11|20:18

De totale verachtelijking heeft nu dus definitief toegeslagen…. alle instructeurs: stop met lesgeven, laat de grote jongens het maar lekker uitzoeken dan gaat de consument vanzelf merken wat er aan de hand is…..
Wij geen steun – kandidaten maandenlang wachten op ‘ goede rijles’ voor erg veel geld.
Minister en Vaste Kamer Commissie: bedankt voor uw wijze beslissingen en het om zeep helpen van een belangrijke branche. Dat het aantal verkeersslachtoffers daardoor nog lager mag worden!

John|16.09.11|20:20

@ Thea,

Een keurmerk?? De slagingspercentages zijn toch al jaren openbaar? En in welke beroepsgroep wordt je nog meer na TWEE (dus geen 3 zoals je schrijft) onvoldoende toneelstukjes gedaan te hebben binnen 7 dagen werkloos??? Een vrachtautochauffeur die 3 x ladderzat uit zijn truck valt mag blijven werken. Een chirurg die een fatale fout maakt mag morgen weer aan de slag enz. Ik denk dat ook u weer bij een opleider werkt. En zo niet FORUM!

Gerard|16.09.11|20:25

bijscholen is prima daar kan iedereen mee leven maar blijf van onze baan, onderneming af!
je kunt toch niet zomaar iemand zijn bedrijf stuk maken omdat er een spelletje niet juist wordt meegespeeld? waarom moeten alleen rijinstructeurs dit waarom niet de beroepschaufeurs buschaufeurs en de chaufeurs van onze ministers, schoolmeesters, timmermannen,icters enz enz

Bert|16.09.11|20:25

@ John,

Toch wel vreemd dat de voorstanders hier liever allerlei onzin uitkramen dan dat ze op het forum komen. Als zij het zo goed denken te weten kan men toch gerust op het forum meepraten? Of zijn ze toch bang dat ze op hun plaat gaan als ze ongelijk blijken te hebben?
Het valt namelijk op dat de voorstanders weinig tot niets aan goede argumenten hebben.

Harold|16.09.11|20:27

Wellicht dat Arnold Beumer deze ongelukkige instructeur kan/wil helpen?

Bert de Weerd|16.09.11|21:10

Cindy en Thea of wie er ook achter deze namen schuil gaan.
(Misschien wel G.K. of S.J.)
Zijn juillie rijinstructeurs die dagelijks lesgeven of ????

John|16.09.11|22:00

@ Bert,

Natuurlijk zijn dit opleiders. Wedden dat zij zich niet gaan melden op het FORUM? Lekker anoniem roepen hier is toch veel gemakkelijker?

bennie|16.09.11|22:11

bijscholing prima, afpakken nee wie staat er op zodat we met elkaar zeggen dit pikken we niet.
dit is nog maar het begin ik zeg je dit zal niet de laatste wezen die binnen komt rijden
en die kut ministerie rij maar een keer mee, mensen met een hoog slagingspercentage. van 50procent gemiddeld in 5jaar weer 5jaar vrijstelling dat is oke

Mark|16.09.11|23:24

Bijscholing goed maar dat mensen er hun bedrijf door kwijt kunnen raken gaat wel heel erg ver.
maar wat nog spijtiger is als je een opleiding voor motor doet voor bij je b instructie dat je dan alsnog voor je verlenging moet vind ik nog erger.
eind 2013 moet ik voor de b instructie mijn bevoegdheid verlengt hebben.
nu ben ik motor aan het doen en doe ik precies de zelfde stage en examen als dat ik mijn verlenging moet doen.
nou is mijn net behaalde A maar iets meer als een jaar geldig.

John|16.09.11|23:33

De Bovag of andere “belangenverenigingen” zou zich natuurlijk mateloos populair maken als ze de rechtsgeldigheid van de sanctie juridisch zou laten toetsen.

@ Mark,

En als je dan 2 x zakt voor je toneelstukje moet je naast het herintrederstraject om je A weer geldig te krijgen de rijproef en de het examen bijzondere verrichtingen weer opnieuw doen. 1 jaar nadat je geslaagd bent voor de instructie A.

Wim|16.09.11|23:44

Meld je aan bij autorijschool Ben Bridel of autorijschool Bert de Weerd of Wim Klapwijk van regio west

wij zijn al maanden bezig met een werkgroep en hebben al een paar duizend aanhangers meld je aan en doe mee

Wim|16.09.11|23:56

maandag/dinsdag meer hou het in de gaten

jan lammers|17.09.11|00:01

lullen,lullen en nog eens lullen anders doen wij niets. En ziehier het eerste slachtoffer is al gevallen. een hard werkende man die zijn verplichte toneelspelletje verkeerd opvoerd is een klap alles kwijt door een onterechte regel.En dan die examinator die de achterkant van mijn leswagen in elkaar reed tijdens een ttt diezelfde zit nu bij IBKI en vertelt jou straks dat je niet les kunt geven en er mee moet kappen. maar blijven jullie lekker doorlullen maar zeker geen aktie ondernemen.

Wim|17.09.11|00:07

jan en anderen sluit jeaan bij ons de actie’s waar jij op doelt zijn onderweg alleen niet direct naar het binnen hof je hoort van ons zondag weer een vergadering , maar sluit jullie aan en ga niet beslist niet als eenling te werk
Wij zijn instructeurs en denken aan de veiligheid dus geen wegen blokkeren etc maar we kunnen wel in colonne op de rechter rijstrook met voldoende invoeg en tussenvoeg afstand door het land toeren voor de media aandacht en daarna naar het binnenhof sluit je aan w

steven|17.09.11|00:17

Beste collega’s,

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Niemand gaat meer naar de applicatie dat kunnen we met z’n allen afspreken.
Zo kunnen ze niets meer aan ons verdienen, denk aan CBR, Innovam, en opleiders.

steven|17.09.11|00:41

Waarom luistert de ministerie niet naar Arnold Beumer, dat is degene die ons opgeleid heeft.
Of weet de ministerie dat veel beter!!!!!!

jan lammers|17.09.11|02:01

zeg maar waar ik me moet melden

rijschool Bani|17.09.11|07:45

ik vraag of de overheid ook een examen uitvoert voor de leraren in de onderwijs,!
maar hoe dan ook , we moeten een keer gaan protesteren voor ons recht ( democratie)….

Leon|17.09.11|09:54

Je kunt jezelf afvragen of alleen een slagingspercentage garant staat voor een goede opleiding. Daarom is de meting of iemand naar de maatstaven van deze tijd les geeft heel belangrijk. Dus moet het voor elke vakman een uitdaging zijn om te slagen voor zijn bijscholing. Als je dan de pui uit een gevel rijdt uit frustratie, heeft men je heel goed beoordeeld. Zo iemand hoort niet te mogen deelnemen aan het verkeer, laat staan dat hij les geeft. Wat voor mentaliteit brengt hij de leerlingen bij?

Wim|17.09.11|09:58

een ieder kan zich aansluiten wil je dat dan kan je je opgeven via de volgende mail adressen

Ben Bridel [email protected]

Wim Klapwijk [email protected]

Bert de weert via wwwautorijschoolbert Epe

Wim|17.09.11|10:03

beste Leon ik begrijp dat u het niet begrijpt en nog maar kort in het leven staat of alles is van een leien dakje gegaan bij u .

Wij de werkgroep en aanhang van een paar duizend college zijn het zat het gedoe met een ieder en zeker met het IBKI want dat instrument is niet geschikt voor ons misschien wel voor een fietsmonteur of zo , of u bent er ook eentje van het IBKI zogezegd éxaminator'” of je hebt er misschien drie werkplekken bij en dit echte vak als bijbaantje zie volgende

Wim|17.09.11|10:06

Leon je kan zien dat je nog niet ver in het leven staat of dat alles altijd van een leien dakje is gegaan bij u en dat is jammer deze man in Breda is een erg goede instructeur met een slaginspercentace van 61 to 65 % haalt u dat ook ?
het is jammer dat er zoveel van uw soort mensen zijn gemakkelijk anoniem afgeven op een ander kijk eens in de spiegel en zeg dan hardop wat u ziet groet Wim Klapwijk u ziet het volledige naam ik heb niets te verbergen hoo met alleen een voornaam

Wim|17.09.11|10:08

Dus man wordt wakker in plaats aftegeven op iemand deze man heeft een slagingspercentage van 61 tot 65 % fors boven het gemidelde heeft u ook
en de rest ook het wordt tijd voor aktie’s en daar hebben wij iedereen voor nodig oja de IBKI gasten mogen thuis blijven want als ze genoeg werk hadden in de rijschool dan hadden ze geen tijd voor IBKI met zijn directeur

Wim|17.09.11|10:13

Mohamed el Kouaa zou je je ook aan willen sluiten bij ons want mensen zoals jij hebben wij beslist nodig voro de actie’s en de rest

En voor de rest als je het dat gedoe met het IBKI en opleidingsinstituten zat bent meld je nu aan
lees ook de rijinstructie binnenkort en stuk hieraan de sanctie en WRM gewijd

meld je aan bij bridel te didam ,wim klapwijk regio-west te schiedam ,bert de weerd te epe
autorijschool bert

Wim|17.09.11|10:14

rijschool bani zie hierboven meld je aan groet wim
en vor een ieder alvast welkom samen sterk

Leon|17.09.11|11:25

Beste Wim, Ik zal u niet ter discussie stellen en hover u in het leven staat, dat is hierbij niet aan de orde. Voor mij staat als een paal boven water dat een praktijkbegeleiding alleen maar tengoede komt van de kwaliteit. Hoe eea wordt uitgevoerd mag inderdaad eens zorgvuldig onder de loep genomen worden en ik ben er radicaal op tegen dat iemand die in de loop der jaren zijn sporen heeft verdiend zijn bevoegheid kwijt raakt. Daarin ondersteun ik u voor de volle 100%. Dat was niet het punt!

Leon|17.09.11|11:30

Beste Wim, Wat ik wel ten zeerste betreur is de manier waarop iemand omgaat met een dergelijke teleurstelling. Heel begrijpelijk dat iemand teleurgesteld is maar om dit op een “Wild-West” manier kenbaar te maken is absoluut nooit goed te praten. Daarvoor sta ik voldoende in het leven! Nogmaals, praktijkbegeleiding JA, de uitvoering, voor gaan staan dat dit anders moet waarbij rekening gehouden moet worden met de ervaring wat niet per definitie garant staat voor kwaliteit. Veel raakvlakken dus!

Dirk van der Lei|17.09.11|12:09

4 keer applicatie gedaan,,mijn les geven is niet veranderd, wel is de beurs leger geraakt.Deze applicatie vooral de praktijk heb je niet in de hand dus meer stress voor je baan.
Bij de beoordeling moet men kijken hoe je lesgeeft . het slagingspercentage geeft wel aan als deze manier goed is of niet.Met andere woorden de rotte appels er uit halen.Mijn visie is de opleiding instituten hebben baad bij de applicaties,zij hebben advies gegeven aan ministerie
Enigste manier is actie in den Haag

Cindy|17.09.11|12:31

Wat is bedoelde te zeggen is dat het IBKI niet beslist over wat er moet gebeuren. Ook zij hebben aangegeven dat onbeperkt herkansen te overwegen is.

Daarnaast klaagt iedereen over hoeveel slechte intstructeurs er rondrijden. Met het hopelijk verdwijnen van deze slechte instructeurs komt er een einde aan het overschot van instructeurs en blijft er weer werk over voor de overgebleven (wellicht betere) instructeurs. Zodanig dat misschien eindelijk de prijs weer eens wat omhoog kan!

thea|17.09.11|13:53

Bert e.a. ik betreur ten zeerste de toon die jullie aan slaan op dit forum. En dat jullie niet op de zaak in gaan maar op personen.Het komt de imago van de branche niet ten goede.. Zijn jullie met mij eens dat er veel voor verbetering vatbaar is in de rijinstructeursbranche? Hoge Slagingspercentage zijn niet alleen toe te schrijven aan de rijinstructeur. Er zijn mee factoren in het spel.

thea|17.09.11|14:06

vervolg Weet je het nog van de opleiding? Het is natuurlijk jammer dat iemand zijn broodwinning verliest. Maar als je van je zelf weet niet zeker te zijn van de zaak dan doe je extra je best op Ik heb een hard hoofd in dat examinatoren onredelijke mensen zijn. Eerder zou ik zeggen dat CEC hand in eigen boezem moet steken. Wat sturen ze op de weg ! En dat geklaag over de bijscholing. vrijwel alle beroepsgroepen doen aan bijscholing. Ook docenten dat heet deskundigheidsbevordering. enkele 100 u pj

steven|17.09.11|15:08

Ik lach me hier kapot, ze willen de kwaliteit van de rijinstructeur verhogen door de toneelstukjes!!!

Niet dus!!!!

Ik ben zelf pas voor mijn applicatie geweest ben er niet echt beter van geworden, ik geeft nog steeds les op mijn eigen manier.

Nourdin|17.09.11|15:11

Veel gepraat, maar geen acties!!!!! Wedden dat het over een paar weken weer muis stil is.
Maar ondertussen…… Melkkoe? Broodroof? Persoonlijk vind ik de verplichte bijscholing, niets
bijdragen aan de kwaliteit, men blijft toch op zijn eigen manier les geven, wat overigens
niets mis mee is. Scholing acht ik wel heel belangrijk, maar dan vrijwillig! Hierdoor komen de beste vanzelf, wat weer onderscheidend is.

steven|17.09.11|15:23

Toen ik in 1995 met de opleiding begonnen was toen was dat allemaal anders.

waarom moet ik hier aan mee doen, ik heb hier niet voor gekozen!!!!

Gewoon met z’n allen geld terug eisen bij de opleiders, wij zijn goed opgelicht nu.

Geert Lomulder|17.09.11|15:32

nee lekker voor je uitschuiven,en maar met haar “media-geilekop” in het nieuws proberen te komen.dat is trouwens van toepassing op heel veel van onze huidige politici maar in 2014 zit(ten) ze (zij) niet meer op deze post. Bijscholing =zeker oké maar je bevoegdheid verliezen dat is toch van de zotte.ben je een slechte rijschool dat serveer je je vanzelf uit de branche.Ik zie het al voor mij een rechter behaald zijn bul en over 5 jaar moet ‘ie opnieuw opdraven….en ja hoor gezakt.

steven|17.09.11|15:45

In iedere branche heb je goede en slechte vak mensen!!!!! dat is nu eenmaal zo en dat zal ook zo blijven!!!!!

We kunnen niet met z’n allen goed zijn, dat heb je met de examinatoren ook!!!!!

Danielle|17.09.11|16:12

Ik hoop dat de mensen die deze beslissing hebben genomen om rijinstructeurs zo onmenselijk en onredelijk te behandelen zelf een ziekte krijgen waardoor ze zo lam raken zodat ze zelf niet eens meer kunnen werken al zouden ze het willen en dan mogen ze .van. mij hun diploma’s houden. Maar geen ziekte uitkering. alles verteren en ze dan af laten glijden in de bijstand.

John|17.09.11|16:39

@ Thea,

Je slaat de plank nogal mis. Ten eerste vindt je de “de toon op dit forum” niet goed. Heb ik nieuws voor je: Dit is geen forum! Het forum kun je hier vinden: http://www.verkeerspro.nl/forum/ Gewoon jezelf aanmelden en dan kun je meepraten. Je identiteit wordt dan wel gecontroleerd. Dus we zullen je daar niet zien. Duidelijk is dat jij uit de hoek komt waar zwaar geld wordt verdient aan deze onzin. Daarnaast kom ik uit een onderwijsfamilie en heb even rondgebeld>>

John|17.09.11|16:43

>> maar ze kennen geen van allen de “enkele honderden uren in beslag nemende bijscholing” En dat zijn docenten van basis tot universitair onderwijs. Daarbij kunnen zij geen van allen hun bevoegdheid verliezen. Zij zijn en blijven docent tot hun dood. Mijn zusje (1 jaar jonger dan ik) geeft les in het basisonderwijs. Alles goed geregeld, goed pensioen, prettigewerktijden en toch heeft zij een netto salaris dat meer dan 2 x zo hoog is dan dat van de rij instructeur in loondienst>>

John|17.09.11|16:47

>> En de nietszeggende zin dat de toon van ons “de branche niet ten goede komt” pffff wat een onzin. Ook de uitspraken over de slagingspercentages en het niveau van de rij instructeurs raken kant noch wal. Waar meet je de kwaliteit van de rij instructeurs aan af? Ik zie je graag terug op het forum. Met open vizier dus! http://www.verkeerspro.nl/forum/

steven|17.09.11|16:49

John,

Ik werk zelf in loondienst en verdien even veel als een vakkenvuller, en dan ook nog eens een zware straf bovenop, dat is twee vliegen in een klap!

steven|17.09.11|17:06

Voor mensen die nog rijinstructeur willen worden?

Dan kies je voor:

Een onzeker beroep met een zware straf.

G.Klein|17.09.11|17:55

Weet zeker dat wanneer je les geeft volgens ’t vereiste IBKI plan
met papieren lesplan, bij ieder kunstje een demonstratie van achter ’t stuur
( leerling laten uitstappen en demonstreren etc. )
dat je van de 60 minuten rijles er maar 20 minuten kan besteden aan de leerling
zelf te laten rijden,
de overige 40 minuten gaan op aan allerhande tijdrovende IBKI onzin
zou je daar je dagelijkse praktijk van maken, dan lopen al je leerlingen gillend weg.
op naar Den Haag laat je niet kisten en snel ook !

Leon|17.09.11|17:56

Beste John, Je bent nu appels met citroenen aan het vergelijken en speelt het op de persoon. En ja, in het onderwijs wordt ook aan kwaliteitsborging gedaan. Maar laten we het probleem centraal stellen en niet de persoon. Ja er zijn een aantal zaken in het verleden en nu niet goed gegaan. Het is niemands bedoeling om de ander te kleineren maar je mag wel eisen dat iedereen op de hoogte is en blijft van vernieuwingen. Probeer daar voor open te staan.

Ali|17.09.11|19:40

Ik vind het echt een pure geldklopperij! weg met die applicatie!!

Wat is dit voor beroep de opleiding kost een hoop geld, om de vijf jaar ben je een melkkoe daarnaast wordt je ook nog eens hard gestraft.

Had ik maar beter een vakkenvuller moeten worden, dan was ik meteen van dat gezeik af.

Tom|17.09.11|20:03

Van een L.B.O rijinstructeur kan je natuurlijk geen M.B.O rijinstructeur van maken, dan moeten ze dat bij de opleiding verplicht gaan stellen. Dat is de enige manier om de kwaliteit van de rijinstructeurs te verhogen en natuurlijk niet door die onzin toneelstukjes hou op!!!!!

Maar dat doen ze natuurlijk niet hierdoor krijgen ze veel minder aanmeldingen!!!

Pure geldklopperij is dit!!!!!

Tom|17.09.11|20:14

G.Klein,

Ze lopen niet alleen gillend weg, wat denk je als je rijles gaat geven volgens de toneelstukje
dan ben je na 3 a 4 rijlessen helemaal gesloopt, de overige leerlingen zijn daar weer de dupe van, daar hebben ze geen rekening mee gehouden.

Uiteindelijk ga je toch slecht rijles geven!!!

Nout|17.09.11|21:07

Ik weet het zeker dat je door de toneelstukje niet beter les gaat geven, de niveau kan alleen omhoog als ze de voor opleiding gaan verhogen naar mbo of havo in plaats van lbo.

Nee toneelstukjes en certificaten afpakken is geen goede oplossing!!!

Kom op collega’s doe wat, en vecht voor je toekomst.

Ik vind het echt verschrikkelijk voor die man uit Breda, zo iets mag absoluut nooit meer gebeuren.

jan lammers|17.09.11|23:51

Beste Leon het is heel gemakkelijk om iemand te veroordelen als je die niet kent.Zeker als je hier anoniem op de site staat. Denk je nou echt dat die man dit met volle bewustzijn heeft gedaan? Natuurlijk niet! Zijn auto in de prak, zaak naar de klote. Deze man is teneinde raad geweest en daar veroordeel je mensen niet op! Jij noemt het bijscholing? Van welke planeet kom jij? Succes met je lessen maar mijn leerlingen willen dit niet. Waar haal je het vandaan dat jij dit toneelstuk opvoerd?

steven|18.09.11|01:08

Vanaf nu allen stageplaatsen weigeren, zo kunnen wij ze weer terug straffen.

Vind het echt dom en nog eens dom dat sommige rijscholen hier nog aan mee doen.

Zelf neem ik geen stagiairs meer aan! er komt geen enkele stagiairs bij mij de auto in!

Jasper|18.09.11|02:36

In 1985 heb ik mijn tweedegraads lesbevoegdheid gehaald voor de vakken aardrijkskunde en Duits. Heb nooit voor de klas gestaan (in 1985 was er geen werk voor leraren aardrijkskunde en/of Duits) maar mijn bevoegdheid is nog steeds geldig.
Mijn didactische vermogens zijn dus op HBO niveau en ik geef rijles sinds 1981.
Denken ze nu echt dat ik mijn lesmethode ga aanpassen aan hun protocolletje? Ik stop nog liever!
Maar ja, dat rijles geven is toch ook gewoon wel heel erg leuk….

corrytjuh|18.09.11|02:48

Als ik aan leerlingen uitleg hoe de regeltjes voor ons zijn en dat het protocol zegt dat ik alles moet demonstreren kijken ze me heel verbaasd aan…de sanctie vinden ze stuk voor stuk in 1 woord: BELACHELIJK! Nu leg ik (nadat ze zelf hebben mogen nadenke/bedenken/uitvoeren hoe ze iets doen) vanaf de passagierskant uit waar ze op moeten letten, zien ze het gelijk vanaf de plek waar ze het vandaan moeten zien: achter het stuur!!
En wij kunnen ook bij het stuur en hebben ook pedalen, dit werkt al

corrytjuh|18.09.11|02:55

@ vervolg: dit werkt al ruim 30 jaar prima, tevreden leerlingen, veel 1e geslaagden, zelfs de kinderen van oud leerlingen komen/kwamen. En in die jaren 1 aanrijding gehad, 7e les die ik gaf (na toen nog 25 uur meerijden/25 uur lesgeven stage verplicht) dus ik hou nog steeds vol:
Bijscholing (goede, gerichte, aktuele) OKÉ
Sanctie: NEE
Zoals ik op forum ook geschreven heb: Heeft deze minister een rijbewijs? Laat haar opnieuw afrijden, rijprocedure strikt aan houden, gezakt, rijbewijs inleveren.

Ger vd Broek|18.09.11|09:20

Help, pas verlopen,
ik schrok hiervan,
Te laat, me een jaar vergist.
HEB NET AL MIJN EXAMENS WEER ACHTER DE RUG.
NIET GELEERD, METEEN GESLAAGD VOOR ALLES.
wat mij opviel tijdens het examen, dat er veel fouten in stonden,
vragen zeer onduidelijk waren,
antwoorden niet klopten.
ZIE VERVOLG

Ger vd Broek|18.09.11|09:21

en als je wat verkeerd hebt gedaan je nergens kunt achterhalen wat, dus meerwaarden voor de toekomst heb ik ook niet.
Ik heb een tijdje voor de klas gestaan voor rijinstructeur en ben voor mijn gevoel goed op de hoogte van het rvv wvw en ken de rijprocedure A-B-C bijna uit mijn hoofd.
had er heel veel moeite mee.
ZIE VERVOLG

Ger vd Broek|18.09.11|09:21

NEE NEE DIT EXAMEN MOET ECHT ANDERS
OJA MIJN SLAGINGSPERCENTAGE
IS 75% voor B en nog meer voor A, zie rijschoolgegevens.nl / berkel-enschot ger vd Broek
mijn mobiel is 06 40 75 57 19 als je wilt sms. niet bellen, ben aan t lessen
veel suc6 iedereen

steven|18.09.11|10:10

Er wordt hier veel gepraat maar ik heb nog niemand hier horen zeggen wij gaan NU echt actie ondernemen.

Kom op collega’s vecht voor je toekomst dit kan zo niet doorgaan!!! je ziet het een hard werkende man van 56 die wordt zo maar op straat gezet zonder pardon.

Waarom kunnen we niet met z’n allen een datum afspreken om te gaan demonstreren, lijkt mij een goed plan een vaste datum prikken en ergens afspreken.

steven|18.09.11|11:05

corrytjuh
Zoals ik op forum ook geschreven heb: Heeft deze minister een rijbewijs? Laat haar opnieuw afrijden, rijprocedure strikt aan houden, gezakt, rijbewijs inleveren.

Wij zijn een makkelijke prooi met maar een paar duizend!!! rijbewijs-bezitters met een paar miljoen dat is een moeilijke prooi.

Henk|18.09.11|11:30

Nou lees ik allemaal verschrikkelijk veel en verschillende commentaar en uiteindelijk denken we bijna allemaal hetzelfde.
Waarom niet i.p.v. commentaar leveren en zoals Mohamed, Jan en Wim ook voorstellen om actie te gaan ondernemen tegen dit soort praktijken.
Samen staan we sterk, wij leveren in een ondergewardeerd beroep hun leerlingen.
Bijscholing prima maar alleen theorie!
Dus collega,s dit is vindt ik de druppel en is het nogmaals tijd voor eenheid en ACTIE!
Waar en hoe gaan we dit doen?

ton|18.09.11|12:26

De minister weigert herkansen van ibki examens.
Hoe komt de minister hieraan ?
Wie zijn haar raadgevers ?
Is ze zelf wel zo slim ?
Luistert ze wel naar de juiste personen ?
Kunnen wij haar niet een e-mail sturen ?
Iedereen eentje met onze bezwaren !
Heb ze ook nog wat te doen !
Misschien dat ze dan tot inkeer komt door de mensen die hier dagelijks mee bezig zijn !
Als er 6000 rijinstructeurs zijn , komt haar mailbox wel vol !
Wie kan er achter haar e-mail adress komen ?

corrytjuh|18.09.11|13:12

@ Steven Lezen aub Ik wil niet alle rijbewijsbezitters weer af laten rijden, alleen deze minister die bepaalt dit weer, zij moet voelen hoe het is!!

Laat haar d’r rijbewijs maar kwijt raken, is nog niet eens haar baan kwijt, hoewel dat haar ook weinig uit maakt, krijgt goede uitkering en voor rijbewijs kwijt, neemt ze gewoon chauffeur.

steven|18.09.11|13:54

@corrytjuh

Ben volledig met je eens!

Mohamed el Kouaa|18.09.11|15:33

Ik nodig u allen voor een afspraak om naar de Binnenhof te gaan , daarna de vraag of de Minister moet gaan sfrijden of niet.

Nu ACTIE !!!.

!

Ram|18.09.11|18:52

Beste mensen,

Je wordt er niet beter van als je om de 5 jaar opgelegde(sancties) examens moet gaan afleggen.De grootste reden is dat er veel ongelukken in het verkeer plaats vinden,en dat de instructeur/opleider hierdoor aangesproken worden.Dit is toch echt niet waar.
Voorbeeld:op 30 april ging iemand door het lint.schuld rijschool enz.enz.
een school jongen pakt pistool e schiet enkele mensen neer schuld school.
Dit is het dan het beeld van Nederland.Je kan er nix meer doen tot 2014.
Ram

Door|18.09.11|21:42

Laat men er eerst eens voor zorgen dat de bijscholing goed geregeld wordt zowel de theorie en de praktijk. Verder vind ik wel dat je een instructeur niet alleen moet en kan beoordelen op zijn of haar slagingspercentage. De prachtige cijfers die door het CBR gepresenteerd worden deugen voor geen meter. Ik neem nl. ook leerlingen aan die bij andere rijscholen hebben gereden en daar 1 of 2 keer gezakt zijn. Hiermee zakt mijn slagingspercentage voor het 1e examen aardig naar beneden.

John|18.09.11|21:59

@ Door,

Dat is niet waar. Als een leerling een keer gezakt is dien jij ook een herexamen aan te vragen. Dus het kan jouw 1e examencijfer niet naar beneden halen. In tegendeel zelfs het kan jouw herexamencijfer (onterecht) omhoog halen!

jan lammers|18.09.11|23:24

Bij het onderwerp: “rij-instructeur rijdt pui in..” is al een datum genoemd, 310ktober 13u om massaal te gaan protesteren. Discussie is nog even gaande waar want Nieuwegein wordt nu als locatie gegeven. Meld je allemaal aan daar en doe mee!!! Er wordt geen aktie ondernomen anders maar alleen maar gediscussieerd.

Jaap|19.09.11|07:59

Beste allen,

Ik heb vorige maand mijn applicatie gedaan. Inderdaad een demo-les gegeven volgens de richtlijnen van IBKI. Dit heb ik samen met een collega gedaan, we hebben de les op een zondagmiddag voorbereid en vervolgens het toneelstukje opgevoerd. Als je gewoon alle punten laat zien die worden gevraagd dan slaag je. Laat ik voorop stellen dat het examen wat je aflegd niet aansluit bij de praktijk, maar het moet mogelijk zijn voor een ieder van ons. Onderschat jezelf niet!

Mohamed el Kouaa|19.09.11|08:41

31 oktober om 13 uur.

GEEF het door aan iedereen !!!!!

Wim|19.09.11|09:11

beste mensen ik wil vragen of de mensen die actie bereidt zijn dit nog even willen uitstellen volgende week gaat er een brief uit naar oa dit medium de rij-instructie de kranten regionaal en landelijk dus dan is iedereen op de hoogte en pas als daar reactie’s opkomen dan kunne wij aller eerst wat mij betreft een soort rondrit door de provincies maken en dan als eind punt het binnen hof dus dat is een , dan het volgende het toneelstukje waar een paar mensen het
zie volgend stuk

Wim|19.09.11|09:18

over hebben moet inderdaad te doen zijn want het jouw vak om een goede les te geven maarde sanctie daar gaat het om want als je om een of andere reden concentratie verlies hebt door bijv prive dan kan je jouw les schudden dus
maar nogmaals sluit je aan bij ons de werkgroep dan wordt je direkt op de hoogte gehouden

[email protected]
[email protected]
[email protected]

dus tot gauw

Bert de Weerd|19.09.11|10:11

Zoals Wim het al weergeeft, wacht nog even de berichtgeving af en meld je aan bij één van de mailadressen!
Met zijn allen bereiken we meer dan met verschillenden groepen!!

Paul|19.09.11|12:22

Nou gebeurt er heel veel in de instructeurs wereld zeker hier bij verkeerspro.
Dus ik kijk ook even bij het ibki bij hun nieuwsberichten wat zij eventueel op deze actueele ontwikelingen te melden hebben……..
Hun laatste bericht is van 19-05 2011 ………….

Bert|19.09.11|12:39

@ Paul,

Jij weet toch ook wel dat de hele rijschoolwereld het IBKI een worst zal zijn? Het gaat om jouw centen.

Jim Schouten - directeur IBKI|19.09.11|12:44

@ Paul
Voor nieuws over de WRM gebruiken wij al vele jaren de WRM-berichten. Die worden verzonden aan onder meer Verkeerspro. Het artikel waar deze reacties op staan is gebaseerd op het WRM-bericht dat afgelopen vrijdag vlak na de vergadering van de CEC is verzonden.

Met vriendelijke groet, Jim Schouten

Wim|19.09.11|12:59

maar nogmaals sluit je aan bij ons de werkgroep dan wordt je direkt op de hoogte gehouden

[email protected]
[email protected]
[email protected]

dus tot gauw

Ik ben Wim Klapwijk

Wim van Dijk|19.09.11|13:02

In de hele discussie komt de RIS niet naar voren, het is natuurlijk wel zo dat er keuze is waar je je praktijkbegeleiding laat uitvoeren

Bastiaan01|19.09.11|13:18

Heeft een rij-instructeur een pui ingereden van het IBKI?!?

Ik zou zeggen; NEEM NOG EEN PAAR EXTRA RIJLESSEN!!!

Paul|19.09.11|13:51

dank voor de snelle reactie mijnheer Schouten.
ik wou dat het ibki altijd zo snel reageerd…………….

Henk|19.09.11|17:17

Beste collega’s, ik kan niet het e-mail adres van de minister vinden. Maar we kunnen natuurlijk ook allemaal een mailtje sturen naar haar partij en de andere partijen sturen komen ze misschien in actie: hier alvast een aantal e-mail adressen; [email protected], [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]. Als we dan allemaal dezelfde boodschap sturen worden ze misschien wakker!

Henk|19.09.11|17:31

Kijk voor een voorbeeld tekst op het Forum.

Henk|19.09.11|17:34

tekst is geplaatst onder: Rijinstructeur/Oorzaak en gevolg?

Frank2|19.09.11|19:11

Misschien een domme vraag, maar weet iemand misschien waar deze instructeur zijn “opfriscursus” heeft gevolgd? Ik neem aan dat we volgens IBKI-principe dus wel kunnen stellen dat deze opleider kennelijk niet in staat is een instructeur adequaat op te leiden. Kortom; deze opleider moet binnen 7 dagen stoppen met opleiden! Toch?

Karel|19.09.11|19:38

@ Frank;

Wat denk je zelf?
De opleidingsinstituten treft geen blaam. Ook al hebben ze al jaren erg slechte instructeurs de markt opgeschopt. Ook heeft het IBKI schijnbaar zomaar wat gedaan. Anders waren er nooit zoveel slechte instructeurs op de markt gekomen.
Als je de leugenprofeten tenminste zou moeten geloven.
Wel raar overigens dat juist de laatste jaren het aantal dodelijke verkeersslachtoffers behoorlijk in aantal naar beneden is gegaan. Betere rijopleiding gehad??

Ali|19.09.11|21:20

@karel,

Dat is inderdaad heel vreemd!
Ik denk niet dat het om de kwaliteit gaat, maar denk meer aan geldklopperij!

Stel je voor ik ben een slechte opleider en ik ga met mijn leerling naar het CBR voor het praktijkexamen, denk jij dat mijn leerling daar gaat slagen, ik weet het zeker weten van NIET, de examinator is uiteindelijk degene die mijn leerlingen loslaat!!!!!!!!!!!

Ghalid|19.09.11|23:14

Ik denk dat ze dit doen om wat minder kleine rijscholen te creëren aangezien die er natuurlijk wel in overvloed zijn (veels te veel) en zo de slechte scholen gestraft worden. Zo slecht is het niet, maar de goede moeten wel onder de kwade lijden.

Volgens mij hebben de grote rijscholen dit belachelijke regel samen met andere instanties geregeld.

Ik lees hier dat de kwaliteit omhoog moet, maar daar geloof ik zelf helemaal niets van!

Actie en zo snel mogelijk!

John|20.09.11|08:58

Ik lees altijd dat “de slechte rijscholen moeten verdwijnen” Als je dan vraagt wat de criteria daarvoor zijn krijg je meestal geen antwoord of iets van “moet ik dat uitleggen?” Ja dus! Als je kwaliteit van 2 instructeurs wilt meten moet je deze allebei een vergelijkbare leerling laten opleiden in een vast aantal lessen. Dan kun je meten. Als je de jeugd vraagt wat een goede rijschool is dan zegt men dat een goede rijschool is die rijschool die het examen snel voor je aanvraagt>>

John|20.09.11|09:06

>> Als je diezelfde jeugd vraagt wat het gemiddeld aantal lessen in Nederland is dan zal men veelal 25 lesuren noemen. Het echte landelijk gemiddelde is overigens 42 voordat men voor de eerste keer examen doet. Dat is ook 1 van de bezwaren die ik tegen de slagingspercentages heb. Ze zeggen zo weinig. Niet over het aantal lessen, niet of er een TTT gedaan is, niets over het niveau van de leerlingen enz. Het is een utopie te denken dat op deze manier de “slechte rijscholen” zullen verdwijnen.

John|20.09.11|09:09

>> Dat is wat de opleidingsinstituten ons graag voorhouden. Iedereen weet dat dit niet gaat gebeuren. Waarom zouden deze verdwijnen als ze bij een van de opleiders een cursus kunnen volgen die je klaarstoomt voor de praktijkbegeleiding? De opleiders gaan er prat op dat iedereen slaagt. De instructeur die bij het Inovam gebouw door het lint ging had deze lessen geweigerd. Had hij zich aan het protocol geschikt was er niets aan de hand geweest. Nu is hij werkloos met een slagingsperc. van 65 %.

Bastiaan01|20.09.11|09:19

@Karel,

Dat er de laatste jaren minder doden zijn gevallen in het verkeer heeft NIETS te maken met de kwaliteit van de rij-opleiding, want de afgelopen jaren zijn diezelfde slechte rij-instructeurs actief geweest.

Ook niet door de belachelijke hoeveelheid snelheidscontroles, die dienen de verkeersveiligheid totaal niet, alleen beter voor Staatskas.

MAAR WEL verbeterde infrastructuur (rotonden/vrijliggende fietspaden enz.) en veiligere/moderne auto’s MET ABS/ESP etc.

Opleiding moet beter!

John|20.09.11|09:38

@ Bastiaan,

Toch vreemd dat het argument van de nieuwe WRM was “verhoging van de verkeersveiligheid” Dat men daarna 130 km per uur ging toestaat (wat volgens het SWOV meer verkeersslchtoffers gaat eisen) en men de keuringsleeftijd voor rijbewijsbezitters verhoogde staat hier natuurlijk haaks op. Jammer toch dat men zo tegen die snelheidscontroles is. Alle jongeren (en dat zijn er heel wat) die in mijn omgeving zichzelf hebben doodgereden reden allemaal veel te hard.>>

John|20.09.11|09:41

>> En toch is de publieke opinie tegen snelheidscontroles. Vreemd. Dat in een land waar men te pas en te onpas roept dat we “veel te soft zijn” en dat er “veel strenger gestraft dient te worden” Ja dat moet wel als het een ander aangaat. Van mij mogen ze nog veel meer snelheidscontroles doen en de boetebedragen verhogen. Ook veel eerder het rijbewijs afpakken. Kijk Bastiaan DAN lat je zien de verkeersveiligheid te willen verhogen. En kom nu a.u.b. niet met die kroegpraat>>

John|20.09.11|09:43

>> van die bonnen die men krijgt van 7 kilometer te hard. Want zeg nou eerlijk, hoeveel van die bonnen heb jij de afgelopen 10 jaar gehad? Ik geen. En dat terwijl ik een kleine 150.000 kilometer per jaar rijd.

Wim van Dijk|20.09.11|10:33

Dan wordt het tijd dat je wat rustiger aan gaat doen John want tussen de 500 en 600 km per dag rijden is niet gezond

Bastiaan01|20.09.11|11:55

@John,
Verhoging van VerkeersVeiligheid is zeker een goed streven, maar dat bereik je zeker niet door belachelijke snelheidscontroles, dit werkt zelfs averechts.
*MAAR als je het over verkeersveiligheid hebt en over kroegpraat, waarom zie ik niet elk weekend overal controles op ALCOHOL en DRUGS? Want de reden dat een hoop mensen in jouw omgeving zich doodreden, is dat ze waren afgeleid, gedronken hadden, stoer deden, niet genoeg hadden geleerd in rijles (noodsituaties voorkomen/oplossen)…

Bastiaan01|20.09.11|11:58

…vervolg…en veruit de meeste ongelukken gebeuren VER ONDER DE MAXIMUMSNELHEID, dus hou op met die onzin over TE HARD RIJDEN. Bekijk de werkelijke oorzaken eens op bijv. flitsservice en je ziet dat mensen onwel zijn geworden, geen gordel droegen, frontaal tegenligger raakte (vanwege telefoon?),, de berm verkeerd uitkwamen, geen voorrang gaven, de sloot in reden, dronken/stoned waren. Onder vrachtwagen met 3 km/hFietsers die vielen, geen licht aanhadden etc. etc. CONTROLEER OP ANDERE ZAKEN…

Bastiaan01|20.09.11|12:02

…vervolg…EN JA DE RIJOPLEIDING MOET STUKKEN BETER, OM ONGELUKKEN TE VOORKOMEN. Maar mensen met een rijbewijs weten nog steeds helemaal niks en kunnen ook helemaal niks, het niveau van de gemiddelde bestuurder is dramatisch laag. Net zoals van de gemiddelde rij-instructeur. Begin daar eens mee, NIET IEDEREEN IS GESCHIKT VOOR HET VAK OM EEN GOEDE RIJ-INSTRUCTEUR TE WORDEN/ZIJN. Maar hou op over snelheidscontroles, als iedereen zich aan snelheid houdt, vallen er net zoveel doden als nu.

Bert de Weerd|20.09.11|12:25

Uhm, terug naar het onderwerp??

John|20.09.11|12:36

@ Bastiaan,

Ik zal het SWOV bellen en hun vertellen dat het allemaal koekenbakkers zijn. Zijn schrijven toch echt in hun factsheet dat “Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat ongeveer een derde van de dodelijke ongevallen (mede) veroorzaakt wordt door een te hoge of onaangepaste snelheid (OECD/ECMT, 2006)” En dat niet iedereen geschikt is om instructeur te worden daar kan ik deels in meegaan. Maar er zijn ook schilders, loodgieters, advocaten, artsen enz die niet geschikt zijn voor hun>>

John|20.09.11|12:39

>> taak. En de grootste fout is dat men denkt dat er zo iets bestaat als “de rijopleding” Het lijkt me geweldig al de dingen die jij noemt aan mijn leerlingen te leren. Maar de leelng wil het rijbewijs in 15 lessen hebben. Kijk als we in Nederland eisen gaan stellen als in Duitsland DAN praten we over een rijopleiding. Verplicht zoveel uur theorie, autobaan enz. Maar het mag in Nederland niets kosten!

John|20.09.11|12:42

@ Bert de Weerd,

Dat is het nadeel van mensen die hier heel flink anoniem hun mening spuien. Bastiaan had er beter aan gedaan een flinke vent ? te zijn en met open vizier op het forum te kome. Daar is ruimte voor dit soort discussies. Maar ook hij zal weer wel uit de instructeursopleiders hoek komen. En dat gaat hij straks weer ontkennen zonder zichop het forum aan te melden. Want daar zou weer wel een verschrikkelijke goede reden voor zijn……..

Bert de Weerd|20.09.11|12:51

Eens! Het is weer gissen wie Bastiaan dan weer mag zijn.
Ik zal er maar niet aan beginnen mijn vermoedens kenbaar te maken ;)

Bastiaan01|20.09.11|13:57

@John,

*Alsof het SWOV de waarheid is…, die denken ook een richting op. En soms eenkennig en kortzichtig en de verkeerde richting op. En liefde maakt blind, maar geloof ze maar lekker op hun blauwe ogen!
*Slechte schilders e.d. kun je ook niet inhuren, WE HEBBEN HET HIER OVER VERKEER! Slechte chauffeurs nemen ook deel aan verkeer, dat is het verschil, je kan NIET een slechte bestuurder verbieden deel te nemen aan verkeer en kunnen dus ook jouw liefhebbenden doodrijden. Ook met lagere snelheid

Bastiaan01|20.09.11|14:01

…vervolg…en jouw opmerking over 15 rijlessen…hou toch op, dat is onrealistisch. En ja, mensen zouden een veel uitgebreidere opleiding moeten krijgen. Incl. allerlei bijzondere omstandigheden, gladde ondergrond, noodstop, uitwijk, slip oplossen etc. etc.
En je noemt nu Duitsland, maar daar mogen mensen af en toe nog een beetje gas geven, advies 130km/h, en daar rijden mensen wel heel alert en defensief, gunnen elkaar wel het licht, geven elkaar de ruimte, rijden rechts, geven richting aan..

Bastiaan01|20.09.11|14:12

Dus dan zijn we het wel eens, een uitgebreide rijopleiding zoals in Duitsland, dank U!
En nee, ik kom niet gesubsidieerd van het UWV vandaan om een overvolle rij-instructeursmarkt te verzieken met een aangeleerd kunstje…
Maar van mij mag de rij-opleiding wel STUKKEN beter, samen met vervolgopleidingen voor rijbewijsbezitters, een goede infrastructuur, inzicht en verstand, en JUISTE controle door politie verbeterd de verkeersveiligheid. Controle max. snelheid heeft hier niets mee te maken!!

Jim Schouten - directeur IBKI|20.09.11|14:30

Mij valt op dat mensen met een ‘afwijkende’ mening stelselmatig het etiket ‘examinator van IBKI’ of ‘medewerker van een opleider’ opgeplakt krijgen. Ik denk dat de wereld gevarieerder is. Anders zou er al lang één organisatie zijn die alle rijinstructeurs vertegenwoordigt, één organisatie voor alle opleidingsinstituten enzovoorts. Voor de rijkdom van de discussie op Verkeerspro zou het mijns inziens beter zijn om die gevarieerde meningen de ruimte te laten.

Met vriendelijke groet, Jim

Wim van Dijk|20.09.11|15:21

Ik denk dat we deze discussie op deze plek moeten gaan afronden, er is veel onrust en daar moet een einde aan komen. Het IBIKI is een uitvoerende instantie en als die 2 keer vind dat het onvoldoende is dan voeren ze de wet uit en ben je je bevoegdheid kwijt, niet omdat ze dat zo leuk vinden maar het staat in de wet.

De opleiders profiteren door extra cursussen, ter voorbereiding, op een voor ons ( rij-instructeurs ) achterhaald protocol, aan te bieden. Als je dat volgt slaag je gewoon

Wim van Dijk|20.09.11|15:26

Wat mij betreft is het tijd voor een nieuwe discussie bij voorkeur op het forum , over wat “wij” de branche wel een nuttig protocol vinden zodat het examen ook echt ergens over gaat. En JA het is een examen want als je zakt moet je stoppen met werken.

Het IBIKI zal weer uitvoeren en de opleiders weer cursussen verkopen en wij worden dan betere instructeurs. De belangenverenigingen moeten dan zorgen dat de wet aangepast wordt.

Kwaliteit van het examen omhoog, kwaliteit van de cursus omhoog

Wim van Dijk|20.09.11|15:32

Het kan geen kwaad voor het IBIKI eens heel kritisch te kijken aan welke eisen een goede instructeur moet voldoen want op het moment dat ik les gaf aan mijn allereerste leerling voelde ik me dood ongelukkig, ik had al mijn examens met ruime voldoendes gehaald en mijn leerling begreep niets van wat ik haar probeerde te vertellen.

Ik ben blij dat er een rijschool in de buurt was die mij 2 weken achterin de auto wilde laten meerijden om te laten zien hoe je de rijprocedure kon vertalen naar rijles

Wim van Dijk|20.09.11|15:44

De opleidings instituten doen precies wat wij ook doen ze leiden ons op voor het examen niets meer en niets minder. Dat heeft niets met kwaliteit te maken. Ik zou mijn leerlingen veel dingen wil leren maar ik ben ook gebonden aan wat het CBR verlangt , niets meer en iets minder als ik meer wil dan moet de leerling betalen en meer lessen volgen, 90 % is dat niet van plan, natuurlijk smokkel ik wel dingen in de rijopleiding die ik belangrijk vind maar eigenlijk zou ik 10 uur meer les willen geven

John|20.09.11|16:11

Ik zie niets in examens voor bestaande rij instructeurs. Goede bijscholing en daarmee klaar. Als er slechte rij instructeurs zijn is dit de verantwoording van de opleiders en de examinerende instanties. Om dan iemand die al jaren rij instructeur is zijn beroep af te pakken en brodeloos te maken voor iets waar je nota bene zelf verantwoordelijk voor bent slaat helemaal nergens op. Alsof je een rijbewijsbezitter opnieuw examen laat rijden en als deze zakt hem op precies dezelfde wijze>>

John|20.09.11|16:16

>weer op gaat leiden als men voor de eerste keer heeft gedaan. En het vreemde is dat men nu de “kwaliteit” omhoog wil krijgen in de opleiding nauwelijks iets heeft veranderd. En kijk eens goed naar die bijscholingen. Dat slaat toch helemaal nergens op? Maar wel mensen van 18 jaar toelaten op de cursus hoor. Al hebben ze 1 dag het rijbewijs. En ook de scholingseis omhoog doen. Als de rij instructeurs niet goed zijn dan moeten de opleiders garantie geven op hun opleiding. Niet goed geld terug!

Ghalid|20.09.11|17:43

Beter is als die applicatie helemaal verdwijnt, zijn we daar ook mooi vanaf.

Paul|20.09.11|18:14

Als een instructeur goed is zal hij leerlingen afleveren die bij het cbr slagen voor hun examen
want die examinator bepaald of hij of zij slaagd.
als een instructeur veel leerlingen afleverd die zakken volgens de cbr norm (zie rijprocedure)
dan moet de instructeur of rijschool eens bij zich zelf te raden gaan en de klanten blijven dan toch ook weg?????

Ghalid|20.09.11|19:43

@Paul,

precies, uiteindelijk is de examinator van het CBR degene die beslist, dat heeft niets met betere rijinstructie te maken !

Tarik|20.09.11|20:53

Ik lees hier veel menging verschillen dat vind ik jammer, wil je mee doen met de actie prima! zo niet dan a.u.b. niet reageren hier zo komen we niet verder!

Heb me trouwens bij Bert aangemeld!

Nogmaals sluit je aan bij,

[email protected]
[email protected]
[email protected]

jan lammers|21.09.11|23:39

Ik kan me kapot ergeren aan mensen die het over de slechte rij-instructeurs hebben en daarmee suggereren dat ze daar zelf niet bij horen. Hoe komen ze daarbij? Waarom zijn anderen slechter dan zij en wie zijn zij om dat uit te maken. Ik ga ervan uit dat 90procent van de rijscholen allemaal vakbekwame mensen zijn die allemaal hetzelfde examen hebben moeten doen en daarvoor geslaagd zijn. Ga alsjeblieft niet denken dat je beter bent dan een ander. Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen

John|21.09.11|23:52

@ Jan Lammers,

Ik heb op verschillende plaatsen ook al eens de vraag gesteld wat moet worden verstaan onder een “slechte rijinstructeur” Ik heb de vraag meerdere keren gesteld maar nooit een antwoord gekregen. Tja, antwoorden als “moet ik dat uitleggen? duh” of “jij weet wel wat we bedoelen” Mijn visie is dat veel voorstanders van deze sanctie denken dat de prijsstunters ( zelfs € 12,= per les) gaan verdwijnen. Maar dat gaat echt niet gebeuren. Want dat zijn voor velen de slechte.

jan lammers|22.09.11|00:04

@ John
Helemaal mee eens John. Er zitten er hier een paar waar mijn haren van overeind gaan staan. In iedere branche heb je wel uitzonderingen en dit hoeven echt niet degenen met lage prijzen te zijn. Maar alleen de arrogantie al dat ze anderen in woord zo naar beneden halen. Daar draait mijn maag van om. Heb al 25 jaar een rijschool en zal mezelf echt niet tot de goede rekenen. Iedereen maakt fouten en je leert nog altijd bij.

John|22.09.11|00:12

@ Jan,

Ik zal het nog sterker vertellen. Ik vind dat het met dat lage niveau van de rij instructeurs nogal meevalt. Er wordt van ons, door veel ouders en leerlingen, verwacht dat we het onmogelijke presteren. Als een leerling over de 30-35 leerlingen gaat kun je een telefoontje van de ouders verwachten met de vraag “hoe lang het nog gaat duren” Want zijn vriend, opa, neef, vader hadden allemaal het rijbewijs in 10 lessen. En nu bij deze rijschool………>>

John|22.09.11|00:16

>> De rijschool moet “kwaliteit” leveren maar de tijd wordt die rijschool niet gegeven. Want dat autorijden is zo moeilijk niet. Vader kan het, moeder kan het, ja zelfs dat neefje heeft zijn rijbewijs gehaald. Wie had dat verwacht. En wij schatten onze zoon wel hoger in. M.i. mag je pas een oordeel vellen over de kwaliteit van de branche als iedereen een vast aantal lessen moet hebben gehad. In mijn buurt zit een rijschool die als stelregel heeft dat na 30 lessen iedere leerling examen mag doen>

John|22.09.11|00:17

>> Deze rijschool heeft een laag slagingspercentage maar wordt door de jeugd als zeer goed omschreven.

jan lammers|22.09.11|00:39

@john Ik kan hier maar een ding op zeggen, ik hoor me zelf hier praten.
Ik vond al dat we veel overeenkomsten hadden , maar ik vind dat wij steeds meer op een lijn zitten. Leuk om zo’n herkenbaar stukje te lezen.

Tarik|22.09.11|08:51

21.09.11 | 23:39 | jan lammers

Ik erger me ook kapot, zo slecht zijn wij ook weer niet!

Wat is slecht?

Rijscholen die net onder de prijs van de concurrenten zitten dat noemen ze vaak slechte rijscholen! Persoonlijk vind ik dat onzin.

Rob|22.09.11|13:17

Nascholing en bijscholing met examen is goed. Maar……… wat weet de rijschoolbranch en ons ministerie van het exameninstituut IBKI? Weten ze dat 90% van de examinatoren zelf een eigen rijschool hebben? Dat deze examinatoren niet in hun eigen kring mogen examineren voor IBKI? Wat is het slagingspercentage van deze “examinatoren” zelf bij het CBR? Dat de sollicitatieprocedure om examinator te worden bij IBKI bestaat uit het hebben van een instructeursbewijs? En zo kunnen er nog wat argumenten

Leon|22.09.11|13:50

Dat is toch belachelijk voor woorden, mensen die examineren kunnen dan ook hun bevoegdheid kwijtraken!

Lijkt mij handig als IBKI examinatoren ook mee doen met deze actie!

Jim Schouten - directeur IBKI|22.09.11|16:27

Het blijft een hardnekkig gerucht dat actieve rijinstructeurs ook collega-rijinstructeurs beoordelen bij de praktijkbegeleiding. Dat is pertinent niet het geval. IBKI had destijds weliswaar dat voornemen, omdat we daardoor een betere voeling met de branche zouden krijgen en houden. De brancheorganisaties hebben duidelijk aangegeven dat er te vaak problemen tussen rijinstructeurs zouden ontstaan. Wij hebben dat advies ter harte genomen.

Wim van Dijk|22.09.11|17:20

Ik ben blij dat Jim Schouten steeds reageert, hij is duidelijk en verschuild zich niet, jammer dat de betrokken belangenvertegenwoordigers vooral BOVAG en VRB niet net zo duidelijk zijn met naam en functie, Zelfs Gijs kantelberg heeft gereageerd op deze problematiek

De belangenverenigingen verliezen snel, ….heel snel, hun geloofwaardigheid, van de BOVAG verwachte ik al niet zo veel maar de VRB stelt me tot nu toe erg teleur

John|22.09.11|17:26

@ Jim Schouten,

Wilt u dan zo vriendelijk zijn dit zo op uw website te publiceren. Want “hardnekkige geruchten” ontstaan altijd door slechte of non communicatie.

Danielle|22.09.11|17:31

Ik kan begrijpen dat een organisatie die hun leden laten verongelukken liever niet reageerd.

bert|22.09.11|18:04

@ Jim Schouten;

Met de praktijkbegeleiding kan ik dus niet mijn collega instructeur/ examinator krijgen.
Maar hoe zit het dan met de praktijkrit die een nieuwe instructeur moet doen? Een collega van me heeft namelijk een instructeur uit het dorp naast ons gehad.

Herman|23.09.11|01:00

Misschien zou het verstandig zijn om deze kwestie onder de aandacht te brengen van het tweedekamerlid waarop men gestemd heeft.
Heeft iemand al eens juridisch advies gevraagd, bijvoorbeeld of dit geen broodroof is, of het niet in strijd is met Europese wetgeving.
En zijn er instructeurs die dit “toneelstukje”al eens hebben moeten ondergaan, en wat is hun ervaring?.
Als we een beetje solidair zijn kunnen we een verandering wel afdwingen!

corrytjuh|23.09.11|09:38

@ Herman, kijk eens op het forum, rechts boven in, daar staat vast iets wat je interessant vind ;-)

kees|23.09.11|23:14

Collega’s ,kunnen we bv met een publieksvriendelijke actie naar den haag gaan en rond het Binnenhof de aandacht trekken door daar rijles te gaan geven tegen een kleine vergoeding die vervolgens naar goed doel gaan bv kika of een ander goed doel? Doen we de les wegrijden stoppen. (ze moeten wel een beetje last van ons hebben)

John|24.09.11|17:50

Er zijn 2 dingen voorgesteld waar ik wel iets in zie. Voor wat betreft acties is dat het idee van Kees. Het betrekken van een goed doel is m.i. een hele goeie. Op een afgesproken plaats (Binnenhof, Nieuwegein, Amsterdam maakt niet uit) voor 1 x goedkoop lesgeven en de opbrengst naar een goed doel. Op deze manier zullen media als Hart van Nederland, Telegraaf enz. wel interesse habben denk ik. Het gekozen doel weet de wegen wel te bewandelen om publiciteit te krijgen denk ik>>

John|24.09.11|17:54

>> Het tweede idee kan ik zo snel niet meer terugvinden maar iemand opperde om een hele “IBKI standaardles” te filmen en deze op youtube te zetten. Laat jongeren maar eens vertellen of ze op deze manier les willen hebben. Laat de buitenwereld maar eens zien dat men ons als kleuters behandeld. Ik denk dat de publieke opinie en symphatie met deze 2 voorstellen wel op onze hand zal komen. Prima ideeën. En brainstorm vooral allemaal verder. Hoe meer ideeën hoe beter!

John|24.09.11|17:57

P.S. ik zou het wel gemakkelijker vinden op het forum hierover verder te praten. Wellicht kunnen we een topic openen met “Actie ideeën” http://www.verkeerspro.nl/forum/

John|24.09.11|18:07

Ik heb dat topic maar gelijk gemaakt ook. Zet uw creatieve ideeën daar a.u.b. bij!

http://www.verkeerspro.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=41

Ellen|24.09.11|20:47

Ik heb een mail gestuurd naar een advocaat Meerts om ’s te horen of we juridisch wat kunnen doen. Onderstaande heb ik ontvangen:

Ik ken deze problematiek.
Ook ik vind het schandalig dat het Ministerie niet thuis heeft gegeven, onlangs op het verzoek van uw branche om dit te veranderen.
Ik heb begrepen dat het Ministerie er pas over een paar jaar naar wil kijken.
Zie vervolg

Ellen|24.09.11|20:51

vervolg:
Dat vind ook ik niet kunnen. Daarom dient er inderdaad actie te worden ondernomen, maar dat zal een politieke actie moeten zijn, dus richting de politieke partijen en hun leden van de 2e Kamer.

De wetgever heeft helaas veel bevoegdheid om te mogen discrimineren in juridisch opzicht. Veel meer dan het bestuur (belastingdienst, gemeenten, ministeries, provincies e.d.) dat mogen.

Gerard|26.09.11|21:47

misschien een idee? kunnen we haar meteen vragen waarom wij de enige branche in Nederland zijn die hun baan, bedrijf, huis, enz. kunnen verliezen door een spelletje niet juist te spelen….
De minister uitnodigen
Minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu ontvangt tientallen uitnodigingen per week. Bijvoorbeeld om een congres toe te spreken, een boek in ontvangst te nemen of om kennis te maken met een organisatie. Zij stelt deze uitnodigingen zeer op prijs.

Gerard|26.09.11|21:51

zoals je ziet kun je precies zien waar onze minister die alles bedenkt dagelijks uithangt, voordeel van ons beroep er woont altijd wel een collega in de buurt om vragen te stellen!
http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/bewindspersonen/melanie-schultz-van-haegen-maas-geesteranus/agenda

Gerard|26.09.11|21:52

Woensdag 28 september
09.00-10.00 uur: 15-jarig jubileum Veilig op Weg: minster Schultz woont een Veilig op Weg les bij op basisschool De Vos in Voorschoten. Tijdens het jubileum maakt de minister kennis met de manier waarop Veilig op weg (initiatief van Transport en Logistiek Nederland en Veilig Verkeer Nederland) met een vrachtwagen basisscholen bezoekt om kinderen uit de groepen 7 en 8 les te geven over de gevaren van de dode hoek.
Openbare Basisschool de Vos, Multatulilaan 92 in Voorschoten

Jim Schouten - directeur IBKI|28.09.11|22:40

Ik las de tip van John om ook op onze site te vermelden dat de praktijkbegeleiding niet wordt uitgevoerd door actieve rijinstructeurs. Ik ga kijken of we daar een logische plek voor kunnen vinden. Overigens denk ik dat er eerder te veel dan te weinig informatie op onze site staat en dat vermelden geen garantie is voor lezen. Dat geldt ook al sinds circa 2005 voor vele documenten over de herziening van de WRM.

Jim Schouten - directeur IBKI|28.09.11|22:45

Bert vroeg zich af of voor de praktijkrit (voor nieuwe rijinstructeurs) wél rijinstructeurs worden ingezet. Dat kan inderdaad. De verwachting is dat rijinstructeurs onderling eerder ‘iets’ met elkaar hebben gehad dat een zuivere beoordeling in de weg zou zitten dan in het geval van een nieuwe rijinstructeur.
Mij moet overigens wel van het hart hoe weinig vertrouwen van rijinstructeurs in hun buurman-rijinstructeurs hieruit spreekt. We hadden graag meer gebruik gemaakt van hun expertise.

Wim|29.09.11|00:00

mensen , heel d sanctie moet eraf
grt Wim

Jasper|29.09.11|00:11

@Jim
Ik maak idd graag gebruik van de expertise van collega’s. Maar dan wel in een rit waarin ik op mijn manier les geef en tips krijg over hoe het nog beter kan. Kortom, tijden een praktijk begeleiding.
En niet tijdens een praktijk EXAMEN.

Bert de Weerd|29.09.11|08:40

@Jim, bedoel je mij of een andere Bert. ik ka

Jim Schouten - directeur IBKI|29.09.11|11:10

Om misverstanden te voorkomen gebruik in mijn reacties altijd de gebruikersnamen, zoals ze op Verkeerspro staan. Dus Bert is Bert en Bert de Weerd is Bert de Weerd.

Bert de Weerd|29.09.11|18:27

@Jim, Oké, ik woe het even zeker weten ;)
Had in het verleden maar meer gebruik gemaakt van de expertise van rijinstructeurs, dan was dit niet gebeurd!
Ook ik maak net zoals Jasper graag gebruik van de expertise van collega rijinstructeurs.
Ik denk dat u door de jaren heen een wat verwrongen beeld van rijinstructeurs hebt gekregen.
Niet zo vreemd wanneer er gekeken wordt wie er in de CEC zaten!

Bert de Weerd|29.09.11|18:31

Gelukkig zit nu de VRB In de CEC! Dit is al een hele vooruitgang. Maar nog steed is de CEC geen goede weerspiegeling van de rijschoolbranche! Hier zal in de toekomst eens goed naar gekeken moeten worden!! Maar nu eerst die belachelijke sanctie er van af!

el Kouaa|29.09.11|23:06

Dag collega’s ,vandaag (29 sep.2011 ) mocht ik als l.l. bij andere collega rijles nemen.
Ik geef al 20 jaar rijles , en zelf rij ik Maart 1982.Volgens de exa. van IBKI ben ik gezakt voor mijn rijgedrag : verkeerd gekeken , geen voorrang verleend , plaats op de weg . . .Dit is niet waar en hij kan dit bevistigen.Hij mag nu voor het HERINTREDEN gaan , om te zorgen dat hij weer aan werk kan.
De exa. hadden een uur tijd nodig om te beslissen of onze collega opnieuw zijn rijopl. moet overdoen.

john|29.09.11|23:48

Niet alleen die belachelijke sanctie er af maar ook het verdwijnen van de praktijkbegeleiding. Of het zitting nemen van de VRB een verbetering is zullen we moeten afwachten. Als ik lees wat de mening van de CEC was en wat er uiteindelijk in de brief naar de minister geschreven is denk ik dat de VRB zich nu moet laten gelden.

David|26.11.11|02:58

waneer gaat iedereen naar het binnenhof,dit is toch van de gekke?

jan lammers|28.11.11|23:34

Ik heb al vaker aangegeven dat er gewoon harde akties moeten komen en vorige maand zouden jullie daar ook mee beginnen, maar wederom wordt er alleen maar gelult en verder niets gedaan.Laat jullie lekker een voor een als makke schapen naar de slachtbank voeren.
Ala jullie zitten te wachten op een of andere bond kun je lang wachten.

Mohamed el Kouaa|29.11.11|15:26

actie en niet te veel praten.

Wanneer gaan we naar Binnenhof?

groeten ,

Mohamed.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ministerie weigert WRM-aanpassing ‘onbeperkt herkansen’ | RijschoolPro
Schultz van Hagen, Infrastructuur

Ministerie weigert WRM-aanpassing ‘onbeperkt herkansen’

AMSTERDAM – Minister Melanie Schultz van Haegen arriveert dinsdag in Amsterdam bij het Paleis op de Dam voor de nieuwjaarsreceptie van koningin Beatrix.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu weigert nu al een onbeperkt aantal herkansingen voor de Praktijkbegeleiding in te voeren voor rijinstructeurs, zolang de bevoegdheid loopt. Pas bij de geplande evaluatie in 2014 valt daar over te praten. Dat heeft IBKI vrijdag bekend gemaakt. Het ministerie legt hiermee deze vurige wens van alle betrokken partijen in de rijschoolbranche en het advies van CEC keihard naast zich neer.

Het ministerie concludeert dat ‘onbeperkt herkansen’ beleidsmatig zeker te overwegen valt, maar dat daar een degelijke evaluatie van de huidige WRM aan vooraf dient te gaan. De evaluatie van de WRM is voorzien in 2014.

WRM

“Op dit moment is er voor het ministerie onvoldoende aanleiding om die evaluatie te vervroegen of tussentijds inhoudelijke wijzigingen in de WRM door te voeren”, zo meldt uitvoeringsorgaan IBKI. Dat betekent dat rijinstructeurs minimaal tot 2014 niet mogen zakken voor de herkansing praktijkbegeleiding; want dan binnen 7 dagen bevoegdheid inleveren en baan of bedrijf kwijt.

Branchevereniging Bovag noemt de beslissing ‘heel spijtig’ en kondigt aan protest te gaan aantekenen. “Wij blijven pleiten voor een onbeperkt aantal herkansingen binnen de bevoegdheid. Nu IBKI nul op rekest heeft gekregen zullen wij zelf gaan praten met het ministerie”, zegt Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen.

Rijinstructeurs

“We staan hierbij open voor samenwerking met alle betrokken partijen in de rijschoolbranche. Want samen staan we sterk. Het niveau van rijinstructeurs in de rijschoolbrache moet weliswaar verhoogd worden, maar dit is een te grote stap”, vindt Bastiaansen.

Ook LBVI-voorzitter Arnold Beumer is zeer teleurgesteld over het besluit. “Ik baal enorm. Alle marktpartijen stonden achter dit voorstel. We kunnen niet wachten tot 2014. Ik voorzie een hoop trammelant met instructeurs die hun bevoegdheid hierdoor kwijtraken. Zeker in de grote steden.”

Slagingspercentage

De LBVI kondigt ook aan actie te ondernemen. Beumer: “Vooral oudere rijinstructeurs zijn nog volgens het oude systeem opgeleid. Ook al functioneren ze prima met hoge slagingspercentages, zij volgen een andere methode dan er gevraagd wordt. Hopelijk bereiden zij zich allemaal heel goed voor op de praktijkbegeleiding.”

Donderdag reed een Bredase rijinstructeur de pui van het IBKI in Nieuwegein aan gort nadat hij was gezakt voor de herkansing praktijkbegeleiding en zijn bevoegdheid dus kwijtraakt. Overigens had deze rijschoolhouder bij tot 100 examens een slagingspercentage van 61-65%, terwijl het kring-gemiddelde 46-50% is.

Bart Pals

Lees ook: Infrastructuur houdt vast aan WRM-evaluatie in 2014

Lees ook: Weigering minister tot WRM-aanpassing vanuit ivoren toren

Auteur: Bart Pals

180 reacties op “Ministerie weigert WRM-aanpassing ‘onbeperkt herkansen’”