CBR, Susi Zijderveld, directeur

Zijderveld: ‘Nieuwe koers CBR is open en transparant’

Het is een bewogen jaar geweest voor het CBR. De toekomst van het instituut hing door alle problemen aan een zijden draadje. Maar met de nieuwe directie aan het roer is vorig jaar een nieuwe koers ingezet. Overleg, samenwerking en transparantie moeten voortaan de stabiliteit en kwaliteit van het CBR waarborgen, zo vertelt algemeen directeur Susi Zijderveld.

“Het rapport van Twijnstra en Gudde loog er niet om”, vertelt Zijderveld. “De conclusies waren keihard. Daarom hebben we vol ingezet om de doelstellingen uit het Verbeterprogramma waar te maken.” Deadline opgelegd door de minister: juni 2011.

Monopolist

Vier grote problemen moesten daartoe aangepakt worden: De financiën (pensioenen), de dienstverlening, de prestaties en last but not least: de bedrijfscultuur. Er werd soms echt als een monopolist gewerkt met weinig gevoel voor de klant. Er werd zeer autoritair opgetreden, zowel naar buiten als naar binnen. Naast de directie, is de raad van Toezicht stapje voor stapje vervangen. Voor de ondernemingsraad zijn nieuwe verkiezingen gehouden.

De belangrijkste taak voor de nieuwe directie, Zijderveld en financieel directeur René Verstraeten, was het op orde krijgen van de financiën (lees: een nieuwe pensioenregeling voor de werknemers). Als ze dat niet voor elkaar zouden krijgen, zou de minister de stekker uit het CBR trekken.

Vakbonden

“Dat was een complex en tijdrovend probleem”, zegt Zijderveld. “We hadden daardoor veel tijd nodig om tot een akkoord te komen met de vakbonden. Financieel directeur Vestraeten heeft hier intensief aan gewerkt.” Omdat een pensioenakkoord in juni binnen handbereik was, kreeg het CBR nog even respijt.

Zijderveld: “Gelukkig zijn we in oktober tot een nieuwe CAO gekomen, waarin het nieuwe pensioensysteem is geregeld. De samenwerking met de bonden verliep hierbij constructief. Hierdoor hebben we inmiddels aan de eisen van de minister voldaan en heeft ze haar vertrouwen in ons uitgesproken dat we de rest van het Verbeterprogramma ook kunnen waarmaken.”

Declaratiegedrag

Iets wat vorig jaar tot veel verbazing leidde is dat de vorige CBR-directie forse salarissen kreeg en daarnaast ook nog eens zeer fors declareerde. Bijvoorbeeld voor hotelovernachtingen en etentjes bij restaurants. Maar dat soort uitwassen is nu verleden tijd, zegt Zijderveld.

“Alle CBR-salarissen vallen nu binnen de Balkenende-norm. We weten dat we kostenbewust moeten handelen. Bij dit soort zaken moet je jezelf steeds de vraag stellen: ‘Zou ik dit doen als ik het zelf moest betalen?’ Daar horen etentjes in dure restaurants of het veelvuldig gebruiken van auto met chauffeur niet bij.”

Centrale aansturing

Het vertrouwen binnen de CBR-organisatie had de laatste jaren een stevige deuk opgelopen. De organisatie bestond uit veel eilandjes, waarbij vaak eigen regels gehanteerd werden. “Daardoor bleven veel problemen hangen”, vertelt Zijderveld. Tegenwoordig wordt alles centraal aangestuurd.

“Door de reorganisatie is er nu veel meer structuur, bijvoorbeeld als het gaat om roosters, planning of opleidingen. Een heel nieuw managementteam is benoemd. Er wordt intern veel meer geluisterd naar elkaar. Het vertrouwen wordt daardoor hersteld. Ook heeft het management trainingen gevolgd om hun leidinggevende kwaliteiten te verbeteren.”

Locaties

Iets dat de komende tijd nog veel aandacht krijgt van het CBR is het locatiebeleid. De directie is bezig met het opstellen van een zogenoemde ‘Locatievisie’. Niet alleen als het gaat om leegstaande kantoren vanwege de reorganisatie, ook de examenlocaties van het CBR kunnen nog een kwaliteitslag maken. Zijderveld: “Daarbij kijken we vooral hoe we de klant het beste kunnen bedienen.”

“Je zou bijvoorbeeld de theorie-examens kunnen afnemen van een makkelijk bereikbare plek, dicht bij een treinstation. Nu zijn de examencentra vaak minder goed bereikbaar per openbaar vervoer, omdat ze vanwege de combinatie met het verkeer voor de praktijkexamens niet overal gehuisvest kunnen worden”, zegt Zijderveld. “Daar gaan we zorgvuldig naar kijken.”

Theorie-examen

Bijkomende kwestie is dat de kastjes voor de theorie-examens binnenkort vervangen moeten worden. En op de praktijkexamencentra kan er nog een hoop verbeterd worden qua uniforme en professionele uitstraling. Het CBR is soms erg afhankelijk van derde partijen, zoals exploitanten van tennishallen of horecagelegenheden.

De directeur heeft veel aandacht geschonken aan de relatie van het CBR met de rijschoolbranche. Er wordt regelmatig overlegd met de brancheorganisaties Bovag, VRB en FAM. Niet alleen eens in de twee maanden tijdens het voorzittersoverleg, maar ook informeel en ad-hoc. “Dat ging voorheen veel formeler”, vindt Zijderveld. “We werken nu veel meer oplossingsgericht.”

Modulair examen

Het CBR doet in opdracht van het ministerie onderzoek naar invoering van het ‘modulaire theorie-examen’. Hierbij zou de leerling een verzwaard brommerexamen kunnen doen op zijn 16e, zodat hij voor het praktijkexamen op zijn 17e geen theorie-examen auto meer hoeft te doen. De rijschoolbranche is hiervan fel tegenstander en ziet meer in een permanente verkeerseducatie.

Zijderveld verwacht hierover begin 2012 meer duidelijkheid. “We weten dat de rijschoolbranche hier niet positief tegenover staat. We nemen die signalen dan ook zeker mee in ons rapport”, belooft ze.

Klachtafhandeling

De nieuwe bedrijfscultuur klinkt tegenwoordig door in de manier waarop het CBR klachten afhandelt, vindt Zijderveld. “We sturen niet standaard meer formele brieven naar mensen. Ik zou ook boos worden als ik op mijn klacht een brief vol juridische termen zou krijgen. We kijken nu in onze antwoorden veel meer hoe we iemand van dienst kunnen zijn. Je moet je klanten behandelen zoals je zelf ook behandeld zou willen worden.”

Met de nieuwe koers heeft het CBR belangrijke stappen gezet. Zijderveld heeft dan ook nooit getwijfeld aan een goede afloop. Al beseft ze ook dat de organisatie nog steeds een lange weg te gaan heeft. “We moeten bij de divisie Rijgeschiktheid nog grote verbeterslagen maken”, zegt ze. “Dat is nog een beetje een zorgenkindje en daar valt dus nog veel werk te verzetten.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Zijderveld: ‘Nieuwe koers CBR is open en transparant’”

post|10.11.11|10:35

op naar een mooi toekomst!

wannes|10.11.11|12:22

nu wij als rij-instructeurs een cao!

Yvette Schelle-de Wit|10.11.11|12:33

In één woord geweldig zoals Mevr. Zijderveld haar “mannetje staat”.Sinds zij er is zijn er eindelijk een aantal zaken in positieve zin veranderd. Zij is oprecht geinteresseerd in de mening van de rijschoolhouders/-instructeurs. Bovendien blijft het niet bij luisteren, maar zorgt zij ook voor oplossingen waar wij als rijscholen blij van worden. Eindelijk worden wij ook eens gehoord! En daarbij durft zij het aan om binnen haar organisatie beslissingen te nemen die gedurfd genoemd kunnen worden.

Jan|17.11.11|16:28

De belangrijkste taak voor de nieuwe directie, Zijderveld en financieel directeur René Verstraeten, was het op orde krijgen van de financiën (lees: een nieuwe pensioenregeling voor de werknemers). Als ze dat niet voor elkaar zouden krijgen, zou de minister de stekker uit het CBR trekken.
Hier zien we exact wat voor de minister belangrijk is en prioriteit verdient PENSIOENREGELING.
Ik volg dit draadje met belangstelling, maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat het om de KLANT draait!!!!!!

Marcel|01.12.11|12:55

@Jan
De oude pensioenregeleing was juist de reden dat het CBR min of meer failliet was. Me dunkt dat zoiets voor de minister belangrijk is.

y. van ark|01.12.11|15:57

Ik heb nog steeds geen reactie op mijn mailtje (suggestie) via TOP gekregen.
Dingen waar ze niks mee konden kreeg ik direct antwoord.
Bv: de melding op mijn.CBR.nl dat machtigen met Google chrome niet werkt.
Stukje tekst!? Meer niet. Maar dat kan niet.
Nee is makkelijk gezegd namelijk.
Mijn laatste suggestie was echt een goede en dan hoor ik niets?
Examenoproep tekst cat.B aanpassen naar die van het Faalangstexamen cat.B
Deze leest namelijk veel makkelijker en duidelijker, maar zegt hetzelfde.

Jan|02.12.11|22:20

Dus Y. van Ark nog steeds niet transparant.
Dat CBR de pensioenregeling op orde moet hebben is duidelijk, het waren zakkenvullers.
Maar is dat het enige punt dat telt?
Klantvriendelijkheid, snelle afwikkeling medische dosiers, een goede beroepmogelijkheid in deze als de heren/dames medici bij het CBR een belachelijke beslissing genomen hebben?
Ik ken schrijnende gevallen van onjuiste beslissingen in deze, maar er is weinig of niets aan te doen.
Tenzij je Moskowitch kan inhuren.

Jacob-Jan|04.12.11|22:31

Mevr. Zijderveld hoeft zich helemaal niet zo op de borst te kloppen. Onze gezonde zoon is 5 minuten voor zijn praktijkexamen naar huis gestuurd, omdat hij weleens een oogafwijking zou kunnen hebben. Advies van een ervaren oogarts wordt volledig genegeerd, een examinator merkt op of hij als eens op spasticiteit is getest, ronduit vernederend en frustrerend. Een volgende vindt dat hij iets slingert, enz…. Mevr. Zijderveld veel succes om uw zgn. medische specialisten in het gareel te krijgen!

Jan|05.12.11|00:28

Jacob-Jan ik ken de situatie natuurlijk niet maar er zou een goede beroepsmogelijkheid moeten komen.
En daar ontbreekt het nog steeds aan bij het CBR, dus verre van transparant.

y. van ark|05.12.11|17:40

Klantvriendelijk zijn ze zeker wel tot nu toe.
Werd vandaag zelfs gebeld om nader uitleg te geven over de suggestie.
Een stugge organisatie, ja dat wel.
Ik heb ook alleen nog goede ervaringen met de examinatoren,
volstrekt reëel en vaak zelfs milder dan ikzelf.
Examen een keer niet doorgegaan door ziekte, gewoon netjes restitutie ontvangen.
Natuurlijk zou er nog veel verbeterd kunnen worden.
Concurrentie zou ze wat scherper kunnen maken denk ik.
Een stichting kun je het haast niet meer noemen.

y. van ark|05.12.11|17:54

Het CBR is een privaatrechtelijke stichting.BRON: http://www.cbr.nl/overhetcbr.pp
Privaatrecht: Bij het privaatrecht staat het individueel belang centraal, waarbij de partijen bestaan uit burgers, deze partijen als gelijken tegenover elkaar staan, en het initiatief tot handhaving van het recht uitgaat van de burgers.BRON: http://www.encyclo.nl
Stichting: Een bij notariële akte opgerichte organisatie (meestal zonder winstoogmerk) BRON: http://www.encyclo.nl
Vind het meer een TNT of NUON.
Privatisering?

y. van ark|05.12.11|18:36

Voor de consument is privatisering meestal gunstig.
Marktwerking zorgt vaak voor concurrerende prijzen en een kritische blik naar de bedrijfskosten.
Klantenbinding is dan ook veel belangrijker voor ze.
-De Eerste Kamer start een parlementair onderzoek naar de gevolgen van de privatisering van overheidsdiensten. BRON: De Pers 29-11-2011.-
En raadt eens wie er buiten beschouwing worden gelaten?
Misschien een vraagstuk voor de NMa?
Dus als rijschool nix te klagen, maar als particulier des te meer.

y. van ark|05.12.11|18:49

Negeren van gerechtelijke uitspraken.
Onderzoeken doordrukken.
Ofwel eigen rechter spelen tijdens een vorderingsprocedure heb ik van dichtbij meegemaakt.
Is jaren geleden, maar toch knaagt het nog aan mij.
Door een vormfout per ongeluk in de molen gekomen bij het CBR.
2 maal vrijgesproken, maar ik moet nog steeds een medische keuring ondergaan.(over 3 jaar)
Deze onderga ik lachend, maar ondertussen wel alles moeten betalen is niet zo leuk.
Ombudsman? Niemand kan wat voor je doen.
Ze handelen–

y. van ark|05.12.11|18:57

–uit vermoeden kreeg ik te horen en dus hebben ze het recht.
Maar wat nou als dat vermoeden een vormfout is?
Namelijk, een beginnend agent die niet weet; wie er wel of niet beginnend bestuurder is.
En de tests (alcohol) niets uitwijzen?
Toch stug volhouden en niet de hand in eigen boezem willen steken.
Dat is het CBR dat ik vanaf de andere kant ken.
Ik ben heus niet heiliger dan de paus, maar rechtspraak is rechtspraak lijkt mij.
Nederland is een rechtstaat waar je boete doet en klaar.

Jan|07.12.11|10:14

van Ark ik ken een situatie van iemand die iets te diep in het glaasje had gekeken en op cursus gestuurd werd bij het CBR.
Zijn rijbewijs was ingevorderd en tot zijn verbazing kreeg hij die niet meer terug.
De rede: de lever van deze man was aangetast.
CBR zei dat het door drank kwam, maar zoveel drinkt deze persoon niet, maar gebruikt medicijnen die dit veroorzaken en is al jaren stabiel op dit punt.
Ondanks doktersverklaringen uitspraken van rechters krijgt hij zijn rijbewijs niet terug.

Jan|07.12.11|10:20

Deze man is al jaren met advocaten bezig maar het CBR is onvermurwbaar en blijft bij haar standpunt.
Gevolgen: deze man woont in een dorpje achteraf, kan nu nergens meer komen, openbaar vervoer is minimaal, dus deze man raakt geïsoleerd.
Hij mag zelfs geen snorfiets meer rijden!
Terwijl ik weet dat deze man vrijwel nooit meer een druppel alcohol drinkt en als hij iets drinkt is het met mate.
Dus waar haalt het arrogante CBR het recht vandaan om zelfs de uitspraak van een rechter te negeren.

Jan|15.12.11|15:05

De man waar ik het over heb heeft nu na veel getouwtrek zijn rijbewijs terug, maar ……….. moet wel volgend jaar een speciale medische keuring ondergaan (waarschijnlijk elk jaar, waar medisch gezien geen noodzaak voor is) van € 390,–
Op deze manier pest het CBR toch nog deze man, wat een zielig gedoe daar bij het CBR.
Het zou beter zijn als er een apart bureau zou komen die op een neutrale wijze deze mensen met een medische aantekening zou keuren en beoordelen!!!!!

j.v.d wal|11.06.12|21:03

het cbr is een koninkrijk binnen een koninkrijk hoe eerder ze opgeruimd worden hoe beter weet je wel wat een rijbewijs kost tegenwoordig gewoon schandalig ze doen net of ze god zelf zijn en mensen die medische problemen hebben worden gepest en dan personen die die een alcohol controle het rijbewijs kwijt zijn die worden er nog eens tussen genomen niet normaal meer heb er zelf geen probleem hoor een rijbewijs hoort afgegeven worden door de provincie waar je woont dan hou je de werel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zijderveld: ‘Nieuwe koers CBR is open en transparant’ | RijschoolPro
CBR, Susi Zijderveld, directeur

Zijderveld: ‘Nieuwe koers CBR is open en transparant’

Het is een bewogen jaar geweest voor het CBR. De toekomst van het instituut hing door alle problemen aan een zijden draadje. Maar met de nieuwe directie aan het roer is vorig jaar een nieuwe koers ingezet. Overleg, samenwerking en transparantie moeten voortaan de stabiliteit en kwaliteit van het CBR waarborgen, zo vertelt algemeen directeur Susi Zijderveld.

“Het rapport van Twijnstra en Gudde loog er niet om”, vertelt Zijderveld. “De conclusies waren keihard. Daarom hebben we vol ingezet om de doelstellingen uit het Verbeterprogramma waar te maken.” Deadline opgelegd door de minister: juni 2011.

Monopolist

Vier grote problemen moesten daartoe aangepakt worden: De financiën (pensioenen), de dienstverlening, de prestaties en last but not least: de bedrijfscultuur. Er werd soms echt als een monopolist gewerkt met weinig gevoel voor de klant. Er werd zeer autoritair opgetreden, zowel naar buiten als naar binnen. Naast de directie, is de raad van Toezicht stapje voor stapje vervangen. Voor de ondernemingsraad zijn nieuwe verkiezingen gehouden.

De belangrijkste taak voor de nieuwe directie, Zijderveld en financieel directeur René Verstraeten, was het op orde krijgen van de financiën (lees: een nieuwe pensioenregeling voor de werknemers). Als ze dat niet voor elkaar zouden krijgen, zou de minister de stekker uit het CBR trekken.

Vakbonden

“Dat was een complex en tijdrovend probleem”, zegt Zijderveld. “We hadden daardoor veel tijd nodig om tot een akkoord te komen met de vakbonden. Financieel directeur Vestraeten heeft hier intensief aan gewerkt.” Omdat een pensioenakkoord in juni binnen handbereik was, kreeg het CBR nog even respijt.

Zijderveld: “Gelukkig zijn we in oktober tot een nieuwe CAO gekomen, waarin het nieuwe pensioensysteem is geregeld. De samenwerking met de bonden verliep hierbij constructief. Hierdoor hebben we inmiddels aan de eisen van de minister voldaan en heeft ze haar vertrouwen in ons uitgesproken dat we de rest van het Verbeterprogramma ook kunnen waarmaken.”

Declaratiegedrag

Iets wat vorig jaar tot veel verbazing leidde is dat de vorige CBR-directie forse salarissen kreeg en daarnaast ook nog eens zeer fors declareerde. Bijvoorbeeld voor hotelovernachtingen en etentjes bij restaurants. Maar dat soort uitwassen is nu verleden tijd, zegt Zijderveld.

“Alle CBR-salarissen vallen nu binnen de Balkenende-norm. We weten dat we kostenbewust moeten handelen. Bij dit soort zaken moet je jezelf steeds de vraag stellen: ‘Zou ik dit doen als ik het zelf moest betalen?’ Daar horen etentjes in dure restaurants of het veelvuldig gebruiken van auto met chauffeur niet bij.”

Centrale aansturing

Het vertrouwen binnen de CBR-organisatie had de laatste jaren een stevige deuk opgelopen. De organisatie bestond uit veel eilandjes, waarbij vaak eigen regels gehanteerd werden. “Daardoor bleven veel problemen hangen”, vertelt Zijderveld. Tegenwoordig wordt alles centraal aangestuurd.

“Door de reorganisatie is er nu veel meer structuur, bijvoorbeeld als het gaat om roosters, planning of opleidingen. Een heel nieuw managementteam is benoemd. Er wordt intern veel meer geluisterd naar elkaar. Het vertrouwen wordt daardoor hersteld. Ook heeft het management trainingen gevolgd om hun leidinggevende kwaliteiten te verbeteren.”

Locaties

Iets dat de komende tijd nog veel aandacht krijgt van het CBR is het locatiebeleid. De directie is bezig met het opstellen van een zogenoemde ‘Locatievisie’. Niet alleen als het gaat om leegstaande kantoren vanwege de reorganisatie, ook de examenlocaties van het CBR kunnen nog een kwaliteitslag maken. Zijderveld: “Daarbij kijken we vooral hoe we de klant het beste kunnen bedienen.”

“Je zou bijvoorbeeld de theorie-examens kunnen afnemen van een makkelijk bereikbare plek, dicht bij een treinstation. Nu zijn de examencentra vaak minder goed bereikbaar per openbaar vervoer, omdat ze vanwege de combinatie met het verkeer voor de praktijkexamens niet overal gehuisvest kunnen worden”, zegt Zijderveld. “Daar gaan we zorgvuldig naar kijken.”

Theorie-examen

Bijkomende kwestie is dat de kastjes voor de theorie-examens binnenkort vervangen moeten worden. En op de praktijkexamencentra kan er nog een hoop verbeterd worden qua uniforme en professionele uitstraling. Het CBR is soms erg afhankelijk van derde partijen, zoals exploitanten van tennishallen of horecagelegenheden.

De directeur heeft veel aandacht geschonken aan de relatie van het CBR met de rijschoolbranche. Er wordt regelmatig overlegd met de brancheorganisaties Bovag, VRB en FAM. Niet alleen eens in de twee maanden tijdens het voorzittersoverleg, maar ook informeel en ad-hoc. “Dat ging voorheen veel formeler”, vindt Zijderveld. “We werken nu veel meer oplossingsgericht.”

Modulair examen

Het CBR doet in opdracht van het ministerie onderzoek naar invoering van het ‘modulaire theorie-examen’. Hierbij zou de leerling een verzwaard brommerexamen kunnen doen op zijn 16e, zodat hij voor het praktijkexamen op zijn 17e geen theorie-examen auto meer hoeft te doen. De rijschoolbranche is hiervan fel tegenstander en ziet meer in een permanente verkeerseducatie.

Zijderveld verwacht hierover begin 2012 meer duidelijkheid. “We weten dat de rijschoolbranche hier niet positief tegenover staat. We nemen die signalen dan ook zeker mee in ons rapport”, belooft ze.

Klachtafhandeling

De nieuwe bedrijfscultuur klinkt tegenwoordig door in de manier waarop het CBR klachten afhandelt, vindt Zijderveld. “We sturen niet standaard meer formele brieven naar mensen. Ik zou ook boos worden als ik op mijn klacht een brief vol juridische termen zou krijgen. We kijken nu in onze antwoorden veel meer hoe we iemand van dienst kunnen zijn. Je moet je klanten behandelen zoals je zelf ook behandeld zou willen worden.”

Met de nieuwe koers heeft het CBR belangrijke stappen gezet. Zijderveld heeft dan ook nooit getwijfeld aan een goede afloop. Al beseft ze ook dat de organisatie nog steeds een lange weg te gaan heeft. “We moeten bij de divisie Rijgeschiktheid nog grote verbeterslagen maken”, zegt ze. “Dat is nog een beetje een zorgenkindje en daar valt dus nog veel werk te verzetten.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Zijderveld: ‘Nieuwe koers CBR is open en transparant’”

post|10.11.11|10:35

op naar een mooi toekomst!

wannes|10.11.11|12:22

nu wij als rij-instructeurs een cao!

Yvette Schelle-de Wit|10.11.11|12:33

In één woord geweldig zoals Mevr. Zijderveld haar “mannetje staat”.Sinds zij er is zijn er eindelijk een aantal zaken in positieve zin veranderd. Zij is oprecht geinteresseerd in de mening van de rijschoolhouders/-instructeurs. Bovendien blijft het niet bij luisteren, maar zorgt zij ook voor oplossingen waar wij als rijscholen blij van worden. Eindelijk worden wij ook eens gehoord! En daarbij durft zij het aan om binnen haar organisatie beslissingen te nemen die gedurfd genoemd kunnen worden.

Jan|17.11.11|16:28

De belangrijkste taak voor de nieuwe directie, Zijderveld en financieel directeur René Verstraeten, was het op orde krijgen van de financiën (lees: een nieuwe pensioenregeling voor de werknemers). Als ze dat niet voor elkaar zouden krijgen, zou de minister de stekker uit het CBR trekken.
Hier zien we exact wat voor de minister belangrijk is en prioriteit verdient PENSIOENREGELING.
Ik volg dit draadje met belangstelling, maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat het om de KLANT draait!!!!!!

Marcel|01.12.11|12:55

@Jan
De oude pensioenregeleing was juist de reden dat het CBR min of meer failliet was. Me dunkt dat zoiets voor de minister belangrijk is.

y. van ark|01.12.11|15:57

Ik heb nog steeds geen reactie op mijn mailtje (suggestie) via TOP gekregen.
Dingen waar ze niks mee konden kreeg ik direct antwoord.
Bv: de melding op mijn.CBR.nl dat machtigen met Google chrome niet werkt.
Stukje tekst!? Meer niet. Maar dat kan niet.
Nee is makkelijk gezegd namelijk.
Mijn laatste suggestie was echt een goede en dan hoor ik niets?
Examenoproep tekst cat.B aanpassen naar die van het Faalangstexamen cat.B
Deze leest namelijk veel makkelijker en duidelijker, maar zegt hetzelfde.

Jan|02.12.11|22:20

Dus Y. van Ark nog steeds niet transparant.
Dat CBR de pensioenregeling op orde moet hebben is duidelijk, het waren zakkenvullers.
Maar is dat het enige punt dat telt?
Klantvriendelijkheid, snelle afwikkeling medische dosiers, een goede beroepmogelijkheid in deze als de heren/dames medici bij het CBR een belachelijke beslissing genomen hebben?
Ik ken schrijnende gevallen van onjuiste beslissingen in deze, maar er is weinig of niets aan te doen.
Tenzij je Moskowitch kan inhuren.

Jacob-Jan|04.12.11|22:31

Mevr. Zijderveld hoeft zich helemaal niet zo op de borst te kloppen. Onze gezonde zoon is 5 minuten voor zijn praktijkexamen naar huis gestuurd, omdat hij weleens een oogafwijking zou kunnen hebben. Advies van een ervaren oogarts wordt volledig genegeerd, een examinator merkt op of hij als eens op spasticiteit is getest, ronduit vernederend en frustrerend. Een volgende vindt dat hij iets slingert, enz…. Mevr. Zijderveld veel succes om uw zgn. medische specialisten in het gareel te krijgen!

Jan|05.12.11|00:28

Jacob-Jan ik ken de situatie natuurlijk niet maar er zou een goede beroepsmogelijkheid moeten komen.
En daar ontbreekt het nog steeds aan bij het CBR, dus verre van transparant.

y. van ark|05.12.11|17:40

Klantvriendelijk zijn ze zeker wel tot nu toe.
Werd vandaag zelfs gebeld om nader uitleg te geven over de suggestie.
Een stugge organisatie, ja dat wel.
Ik heb ook alleen nog goede ervaringen met de examinatoren,
volstrekt reëel en vaak zelfs milder dan ikzelf.
Examen een keer niet doorgegaan door ziekte, gewoon netjes restitutie ontvangen.
Natuurlijk zou er nog veel verbeterd kunnen worden.
Concurrentie zou ze wat scherper kunnen maken denk ik.
Een stichting kun je het haast niet meer noemen.

y. van ark|05.12.11|17:54

Het CBR is een privaatrechtelijke stichting.BRON: http://www.cbr.nl/overhetcbr.pp
Privaatrecht: Bij het privaatrecht staat het individueel belang centraal, waarbij de partijen bestaan uit burgers, deze partijen als gelijken tegenover elkaar staan, en het initiatief tot handhaving van het recht uitgaat van de burgers.BRON: http://www.encyclo.nl
Stichting: Een bij notariële akte opgerichte organisatie (meestal zonder winstoogmerk) BRON: http://www.encyclo.nl
Vind het meer een TNT of NUON.
Privatisering?

y. van ark|05.12.11|18:36

Voor de consument is privatisering meestal gunstig.
Marktwerking zorgt vaak voor concurrerende prijzen en een kritische blik naar de bedrijfskosten.
Klantenbinding is dan ook veel belangrijker voor ze.
-De Eerste Kamer start een parlementair onderzoek naar de gevolgen van de privatisering van overheidsdiensten. BRON: De Pers 29-11-2011.-
En raadt eens wie er buiten beschouwing worden gelaten?
Misschien een vraagstuk voor de NMa?
Dus als rijschool nix te klagen, maar als particulier des te meer.

y. van ark|05.12.11|18:49

Negeren van gerechtelijke uitspraken.
Onderzoeken doordrukken.
Ofwel eigen rechter spelen tijdens een vorderingsprocedure heb ik van dichtbij meegemaakt.
Is jaren geleden, maar toch knaagt het nog aan mij.
Door een vormfout per ongeluk in de molen gekomen bij het CBR.
2 maal vrijgesproken, maar ik moet nog steeds een medische keuring ondergaan.(over 3 jaar)
Deze onderga ik lachend, maar ondertussen wel alles moeten betalen is niet zo leuk.
Ombudsman? Niemand kan wat voor je doen.
Ze handelen–

y. van ark|05.12.11|18:57

–uit vermoeden kreeg ik te horen en dus hebben ze het recht.
Maar wat nou als dat vermoeden een vormfout is?
Namelijk, een beginnend agent die niet weet; wie er wel of niet beginnend bestuurder is.
En de tests (alcohol) niets uitwijzen?
Toch stug volhouden en niet de hand in eigen boezem willen steken.
Dat is het CBR dat ik vanaf de andere kant ken.
Ik ben heus niet heiliger dan de paus, maar rechtspraak is rechtspraak lijkt mij.
Nederland is een rechtstaat waar je boete doet en klaar.

Jan|07.12.11|10:14

van Ark ik ken een situatie van iemand die iets te diep in het glaasje had gekeken en op cursus gestuurd werd bij het CBR.
Zijn rijbewijs was ingevorderd en tot zijn verbazing kreeg hij die niet meer terug.
De rede: de lever van deze man was aangetast.
CBR zei dat het door drank kwam, maar zoveel drinkt deze persoon niet, maar gebruikt medicijnen die dit veroorzaken en is al jaren stabiel op dit punt.
Ondanks doktersverklaringen uitspraken van rechters krijgt hij zijn rijbewijs niet terug.

Jan|07.12.11|10:20

Deze man is al jaren met advocaten bezig maar het CBR is onvermurwbaar en blijft bij haar standpunt.
Gevolgen: deze man woont in een dorpje achteraf, kan nu nergens meer komen, openbaar vervoer is minimaal, dus deze man raakt geïsoleerd.
Hij mag zelfs geen snorfiets meer rijden!
Terwijl ik weet dat deze man vrijwel nooit meer een druppel alcohol drinkt en als hij iets drinkt is het met mate.
Dus waar haalt het arrogante CBR het recht vandaan om zelfs de uitspraak van een rechter te negeren.

Jan|15.12.11|15:05

De man waar ik het over heb heeft nu na veel getouwtrek zijn rijbewijs terug, maar ……….. moet wel volgend jaar een speciale medische keuring ondergaan (waarschijnlijk elk jaar, waar medisch gezien geen noodzaak voor is) van € 390,–
Op deze manier pest het CBR toch nog deze man, wat een zielig gedoe daar bij het CBR.
Het zou beter zijn als er een apart bureau zou komen die op een neutrale wijze deze mensen met een medische aantekening zou keuren en beoordelen!!!!!

j.v.d wal|11.06.12|21:03

het cbr is een koninkrijk binnen een koninkrijk hoe eerder ze opgeruimd worden hoe beter weet je wel wat een rijbewijs kost tegenwoordig gewoon schandalig ze doen net of ze god zelf zijn en mensen die medische problemen hebben worden gepest en dan personen die die een alcohol controle het rijbewijs kwijt zijn die worden er nog eens tussen genomen niet normaal meer heb er zelf geen probleem hoor een rijbewijs hoort afgegeven worden door de provincie waar je woont dan hou je de werel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.