Minister: Geen verplichte vrachtwagenrijles in B-opleiding
Het ministerie van Infrastructuur is niet van plan een uur rijles in een vrachtauto verplicht te stellen in de rijopleiding B. Dit omdat het rijk geen opleidingseisen stelt. Wel heeft de minister op het TLN-congres aangegeven het een ‘sympathiek idee te vinden’, zo laat een woordvoerster weten.
“Aangezien het rijk geen opleidingseisen maar exameneisen stelt is het volgens de minister aan Bovag en TLN om het idee verder uit te werken. De minister heeft aangegeven dat ze graag meekijkt daarbij”, aldus het ministerie.
Rijscholen
Dat betekent dat rijscholen de vrachtauto-rijles op vrijwillige basis kunnen aanbieden in de B-opleiding om de kwaliteit van de kandidaten te verhogen. Maar dat rijscholen er ook voor kunnen kiezen dat niet te doen, bijvoorbeeld als ze niet over een C-lesvoertuig beschikken.
TLN en Bovag denken dat een rijles op een truck toekomstige automobilisten helpt beter in te schatten hoe je met vrachtwagens in het verkeer moet omgaan.
Bart Pals
Om jonge automobilisten te leren omgaan met vrachtwagenverkeer, hebben wij 60 ROC leerlingen die in bezit zijn van een rijbewijs, inzicht gegeven over de positie/beleving van de beroepschauffeur in het verkeer. Daarbij is ook gebruik gemaakt van een trucksimulator. Resultaat 60 leerlingen die nu snappen waar het om gaat en rekening houden met de chauffeurs c.q. vrachtwagens in het verkeer.
B-leerlingen voor hun begrip een verplichte rijles in een vrachtwagen laten nemen? Bovag, Bovag toch… Kennen jullie toevallig rijscholen in het old boys network die hier belang bij hebben en waarvan de vrachtauto’s stilstaan :-) Mooie leads voor potentiële C-leerlingen. Ik zou zeggen laat je bestuursleden iedereen een gratis lesje op de vrachtwagen aanbieden en ze dan porren voor extra rijlessen. Investeer en adverteer zelf of verkoop je wagenpark! Zo doorzichtig. #verplichtenisnietvandezetijd
Nou daar gaan we weer…
De rijscholen wederom in een lastiger pakket stellen en vreemde concurentie opwekken. De bovag zal vast met hun ‘grote’ partners die toch wel een C’tje in de schuur hebben staan een machtig plan uitwerken.
Om te gillen dit. We gaan eerst een nieuwe groep ‘jeugdigen’ aantrekken en dan vervolgens praten over een meer volwassen verkeersdeelname. Pffff…..
Natuurlijk worden leerlingen er beter van als zij een les in een vrachtauto hebben gehad. Maar op basis van vrijwilligheid gaat men dat, op een enkele uitzondering na, niet doen. Laat de Minister, TLN en de Bovag zich liever hard maken om, teneinde veiligere verkeersdeelnemers te krijgen, een echte rijopleiding te maken. Een verplicht aantal praktijk en theorielessen. Daarnaast dan het verzwaren van het theorie examen. Het Duitse model dus eigenlijk.>>
>> En verplichte bijscholing voor de rijbewijsbezitters.Om mijn EHBO diploma geldig te houden moet ik elk jaar 12 uur bijscholing volgen. Maar voor mijn B rijbewijs hoef ik tot mijn 70 ste niets te volgen. En Den Haag maar volhouden dat zij de verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Dat het 130 rijden en het verhogen van de keuringsleeftijd hier haaks op staat lijkt ze niet te deren. Dat doet het goed bij de kiezer. Nee, om de verkeersveiligheid te verhogen gaan we de instructeurs>
niets toevoegende bijscholingen laten volgen. Want zij zijn natuurlijk verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid. Ook voor die 3 extra doden die er, volgens berekeningen, extra gaan vallen door die 130 km per uur. O ja, hierdoor komt er ook veel meer milieu schade. Wellicht dat we daarvoor de rijinstructeurs extra kunnen bijscholen in HNR. Want milieu is natuurlijk wel heel belangrijk……
Leuk maar je mag niet eens les hebben in een vrachtauto zonder B rijbewijs. Jongens wakker worden!
De Bovag maakt er wel wat van , waar moet dat heen ????
Bovag begint de weg een beetje kwijt te raken,ze verzinnen langzamerhand maar wat.
Als je maar publiciteit krijgt, positief of negatief maakt niet uit.
Er zijn dan altijd weer mensen die denken goh wat is die BOVAG actief voor de instructeurs.
Misschien komen er toch weer leden uit voort en is de BOVAG weer gelukkig.
Ik zou me dood schamen als ik zo met instructeurs en belangen van hen zou omgaan.
Om de verkeersveiligheid te verhogen moeten we van de rijopleiding een echte rijopleiding maken. Compleet met een verplicht aantal lessen en een slipcursus. Verder zou iedereen die een rijbewijs heeft elke 10 jaar een verplichte bijscholing moeten doen. Wat we nu aan het doen zijn zijn allemaal lapmiddelen.
John,
Klopt helemaal wat je zegt, de verkeersveiligheid dat hebben ze zeker niet hoog in het vaandel staan, denk aan de belachelijk sanctie!
Ze willen de problemen oplossen en de verkeersveiligheid verhogen alleen ze weten niet van hoe waar en wat, ze doen maar wat, dat noemen ze autorijden zonder bij na te denken wat je doet een chauffeur zonder hersens.
@Victor Dat is ook het eerste wat bij mij opkwam. Vreemd dat niemand hierop ingaat? Dan is de discussie direct gesloten. Eerst weer een nieuwe wetswijziging.
09.12.11 | 11:49 | Arthur
@Victor Dat is ook het eerste wat bij mij opkwam. Vreemd dat niemand hierop ingaat? Dan is de discussie direct gesloten. Eerst weer een nieuwe wetswijziging.
Nou dat niemand daar op ingaat……. Ik schreef daar op 27 november al over op het forum http://www.verkeerspro.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=52
Laten meerijden en eens plaats te laten innemen achter het stuur. Een spreekbeurt van een vrachtwagenchauffeur tijdens een theorieles. Prima. Maar laten rijden met een vrachtwagen is pure onzin. Onze leerlingen willen gewoon een autorijbewijs halen. Haal er alsjeblief nog niet meer onzin bij dan er al is.
09.12.11 | 21:55 | Jos Schetters
Onze leerlingen willen gewoon een autorijbewijs halen. Haal er alsjeblief nog niet meer onzin bij dan er al is.
Zelden het met iemand hier zo eens geweest.
Leuk geprobeerd om wat extra omzet te halen. Goed van de overheid om hier niets mee te doen. Gelukkig ben ik geen Bovag lid. Alle vakbroeders alvast een goed en veilig en schadevrij 2012 toegewenst!